REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprawnienia straży miejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Kurowski
Uprawnienia straży miejskiej Fot. Fotolia
Uprawnienia straży miejskiej Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Straż miejska korzysta z niewiedzy kierowców i często przekracza swoje uprawnienia. Czego tak naprawdę mogą żądać te służby od zmotoryzowanych?

Straż Miejska została powołana w Polsce na początku lat ’90. W założeniu ta organizacja miała wspierać działania policji i pomóc w pilnowaniu oraz utrzymywaniu porządku w miejscach publicznych. Z czasem „miejskim” zaczęto nadawać nowe uprawnienia a organizacja sama w sobie zaczęła się czuć bardzo pewnie – niekiedy na równi z państwową policją. Taki stan rzeczy doprowadził do tego, że straż miejska stała się bardziej maszynką do robienia pieniędzy w gminach niż faktycznie służyć w słusznej sprawie poprawy i pilnowania bezpieczeństwa. W największym stopniu odbiło się to na zmotoryzowanych, gdyż na wykroczeniach drogowych straż miejska ma największą i najłatwiejszą możliwość zarobku dla samorządów.

REKLAMA

Zobacz też: Badanie alkomatem, a palenie papierosów

W jakich sytuacjach straż miejska może podjąć interwencję?

Ze strony straży miejskiej na  kontrolę jest narażony  kierowca, który nie stosuje się do zakazu ruchu w obu kierunkach (jeśli występuje odpowiedni znak) oraz ten kierujący, który naruszył przepisy ruchu drogowego a dodatkowo uchwyciło to urządzenie rejestrujące. Ulubieńcami strażników są zaś ci kierowcy, którzy naruszają przepisy o zatrzymaniu lub postoju pojazdów. Mają wtedy prawo odholować samochód (z którego chętnie korzystają), co dodatkowo naraża kierowcę na większe koszty (mandat + holowanie + opłata za rozpoczętą dobę na parkingu). Również mają prawo karać kierowców, którzy nie stosują się do przepisów dotyczących  ruchu pieszych, motorowerów, rowerów, pojazdów zaprzęgowych oraz o jeździe wierzchem lub pędzeniu zwierząt. We wspomnianych przypadkach strażnicy uprawnieni są zatrzymania pojazdów, a także do sprawdzania dokumentów wymaganych do kierowania pojazdem, legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu. Straż może też wydawać wiążące polecenia osobom, które spowodowały przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub zagrażającą jego bezpieczeństwu.

Zobacz też: Odpowiedzialność mechanika samochodowego

Prawo do korzystania z fotoradarów przez straż miejską

Straż miejska jest naturalnie wyposażona w wideorejestratory oraz przenośne fotoradary. Przepisy szczególnie określają jak mają prawo korzystaj z tych urządzeń. W chwili, gdy pojazd „pirata drogowego” jest namierzany/rejestrowany, samochód straży miejskiej (w którym znajduje się rejestrator) nie może się poruszać (musi stać w miejscu). Przed przenośnym fotoradarem musi stać tabliczka z informacją o możliwym pomiarze. Kontrole mogą przeprowadzać tylko w obszarze zabudowanym. Oczywiście straż miejska często świadomie łamie przepisy, robiąc po swojemu (w końcu zarobek przede wszystkim) i świadomie wykorzystuje niewiedzę kierowców. Ostatnio, w wyniku licznych skarg i zaostrzeniu przepisów, straż miejska „uspokoiła się” w swoich zachowaniach, choć ciągle zdarzają się przypadki nadużywania uprawnień (zwłaszcza w małych miejscowościach). Przekazanie jurysdykcji nad fotoradarami Inspekcji Transportu Drogowego nie rozwiązało problemu – przepisy są niejasne w tej kwestii (nie ma konkretnego zapisu, który mówi, że WSZYSTKIE urządzenia przechodzą pod kontrolę ITD).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy odblaski dla dzieci są obowiązkowe?

Jak się odwoływać od decyzji straży miejskiej?

W sytuacji, gdy istniej podejrzenie niesłusznej próby nałożenia mandatu lub sposobu przeprowadzonej/zarejestrowanej kontroli, kierowca ma prawo nie przyjąć mandatu i się odwoływać. Zdarzają się przypadki, że strażnicy przyłapani na swojej nieuczciwości odpuszczają. Łatwiej uwolnić się od ich mandatu, niż tego nałożonego przez policję.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA