REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Uprawnienia straży miejskiej Fot. Fotolia
Uprawnienia straży miejskiej Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Straż miejska korzysta z niewiedzy kierowców i często przekracza swoje uprawnienia. Czego tak naprawdę mogą żądać te służby od zmotoryzowanych?

Straż Miejska została powołana w Polsce na początku lat ’90. W założeniu ta organizacja miała wspierać działania policji i pomóc w pilnowaniu oraz utrzymywaniu porządku w miejscach publicznych. Z czasem „miejskim” zaczęto nadawać nowe uprawnienia a organizacja sama w sobie zaczęła się czuć bardzo pewnie – niekiedy na równi z państwową policją. Taki stan rzeczy doprowadził do tego, że straż miejska stała się bardziej maszynką do robienia pieniędzy w gminach niż faktycznie służyć w słusznej sprawie poprawy i pilnowania bezpieczeństwa. W największym stopniu odbiło się to na zmotoryzowanych, gdyż na wykroczeniach drogowych straż miejska ma największą i najłatwiejszą możliwość zarobku dla samorządów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Badanie alkomatem, a palenie papierosów

W jakich sytuacjach straż miejska może podjąć interwencję?

Ze strony straży miejskiej na  kontrolę jest narażony  kierowca, który nie stosuje się do zakazu ruchu w obu kierunkach (jeśli występuje odpowiedni znak) oraz ten kierujący, który naruszył przepisy ruchu drogowego a dodatkowo uchwyciło to urządzenie rejestrujące. Ulubieńcami strażników są zaś ci kierowcy, którzy naruszają przepisy o zatrzymaniu lub postoju pojazdów. Mają wtedy prawo odholować samochód (z którego chętnie korzystają), co dodatkowo naraża kierowcę na większe koszty (mandat + holowanie + opłata za rozpoczętą dobę na parkingu). Również mają prawo karać kierowców, którzy nie stosują się do przepisów dotyczących  ruchu pieszych, motorowerów, rowerów, pojazdów zaprzęgowych oraz o jeździe wierzchem lub pędzeniu zwierząt. We wspomnianych przypadkach strażnicy uprawnieni są zatrzymania pojazdów, a także do sprawdzania dokumentów wymaganych do kierowania pojazdem, legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu. Straż może też wydawać wiążące polecenia osobom, które spowodowały przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub zagrażającą jego bezpieczeństwu.

Zobacz też: Odpowiedzialność mechanika samochodowego

REKLAMA

Prawo do korzystania z fotoradarów przez straż miejską

Straż miejska jest naturalnie wyposażona w wideorejestratory oraz przenośne fotoradary. Przepisy szczególnie określają jak mają prawo korzystaj z tych urządzeń. W chwili, gdy pojazd „pirata drogowego” jest namierzany/rejestrowany, samochód straży miejskiej (w którym znajduje się rejestrator) nie może się poruszać (musi stać w miejscu). Przed przenośnym fotoradarem musi stać tabliczka z informacją o możliwym pomiarze. Kontrole mogą przeprowadzać tylko w obszarze zabudowanym. Oczywiście straż miejska często świadomie łamie przepisy, robiąc po swojemu (w końcu zarobek przede wszystkim) i świadomie wykorzystuje niewiedzę kierowców. Ostatnio, w wyniku licznych skarg i zaostrzeniu przepisów, straż miejska „uspokoiła się” w swoich zachowaniach, choć ciągle zdarzają się przypadki nadużywania uprawnień (zwłaszcza w małych miejscowościach). Przekazanie jurysdykcji nad fotoradarami Inspekcji Transportu Drogowego nie rozwiązało problemu – przepisy są niejasne w tej kwestii (nie ma konkretnego zapisu, który mówi, że WSZYSTKIE urządzenia przechodzą pod kontrolę ITD).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy odblaski dla dzieci są obowiązkowe?

Jak się odwoływać od decyzji straży miejskiej?

W sytuacji, gdy istniej podejrzenie niesłusznej próby nałożenia mandatu lub sposobu przeprowadzonej/zarejestrowanej kontroli, kierowca ma prawo nie przyjąć mandatu i się odwoływać. Zdarzają się przypadki, że strażnicy przyłapani na swojej nieuczciwości odpuszczają. Łatwiej uwolnić się od ich mandatu, niż tego nałożonego przez policję.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA