REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprawnienia straży miejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Kurowski
Uprawnienia straży miejskiej Fot. Fotolia
Uprawnienia straży miejskiej Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Straż miejska korzysta z niewiedzy kierowców i często przekracza swoje uprawnienia. Czego tak naprawdę mogą żądać te służby od zmotoryzowanych?

Straż Miejska została powołana w Polsce na początku lat ’90. W założeniu ta organizacja miała wspierać działania policji i pomóc w pilnowaniu oraz utrzymywaniu porządku w miejscach publicznych. Z czasem „miejskim” zaczęto nadawać nowe uprawnienia a organizacja sama w sobie zaczęła się czuć bardzo pewnie – niekiedy na równi z państwową policją. Taki stan rzeczy doprowadził do tego, że straż miejska stała się bardziej maszynką do robienia pieniędzy w gminach niż faktycznie służyć w słusznej sprawie poprawy i pilnowania bezpieczeństwa. W największym stopniu odbiło się to na zmotoryzowanych, gdyż na wykroczeniach drogowych straż miejska ma największą i najłatwiejszą możliwość zarobku dla samorządów.

REKLAMA

Zobacz też: Badanie alkomatem, a palenie papierosów

W jakich sytuacjach straż miejska może podjąć interwencję?

Ze strony straży miejskiej na  kontrolę jest narażony  kierowca, który nie stosuje się do zakazu ruchu w obu kierunkach (jeśli występuje odpowiedni znak) oraz ten kierujący, który naruszył przepisy ruchu drogowego a dodatkowo uchwyciło to urządzenie rejestrujące. Ulubieńcami strażników są zaś ci kierowcy, którzy naruszają przepisy o zatrzymaniu lub postoju pojazdów. Mają wtedy prawo odholować samochód (z którego chętnie korzystają), co dodatkowo naraża kierowcę na większe koszty (mandat + holowanie + opłata za rozpoczętą dobę na parkingu). Również mają prawo karać kierowców, którzy nie stosują się do przepisów dotyczących  ruchu pieszych, motorowerów, rowerów, pojazdów zaprzęgowych oraz o jeździe wierzchem lub pędzeniu zwierząt. We wspomnianych przypadkach strażnicy uprawnieni są zatrzymania pojazdów, a także do sprawdzania dokumentów wymaganych do kierowania pojazdem, legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu. Straż może też wydawać wiążące polecenia osobom, które spowodowały przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub zagrażającą jego bezpieczeństwu.

Zobacz też: Odpowiedzialność mechanika samochodowego

Prawo do korzystania z fotoradarów przez straż miejską

Straż miejska jest naturalnie wyposażona w wideorejestratory oraz przenośne fotoradary. Przepisy szczególnie określają jak mają prawo korzystaj z tych urządzeń. W chwili, gdy pojazd „pirata drogowego” jest namierzany/rejestrowany, samochód straży miejskiej (w którym znajduje się rejestrator) nie może się poruszać (musi stać w miejscu). Przed przenośnym fotoradarem musi stać tabliczka z informacją o możliwym pomiarze. Kontrole mogą przeprowadzać tylko w obszarze zabudowanym. Oczywiście straż miejska często świadomie łamie przepisy, robiąc po swojemu (w końcu zarobek przede wszystkim) i świadomie wykorzystuje niewiedzę kierowców. Ostatnio, w wyniku licznych skarg i zaostrzeniu przepisów, straż miejska „uspokoiła się” w swoich zachowaniach, choć ciągle zdarzają się przypadki nadużywania uprawnień (zwłaszcza w małych miejscowościach). Przekazanie jurysdykcji nad fotoradarami Inspekcji Transportu Drogowego nie rozwiązało problemu – przepisy są niejasne w tej kwestii (nie ma konkretnego zapisu, który mówi, że WSZYSTKIE urządzenia przechodzą pod kontrolę ITD).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy odblaski dla dzieci są obowiązkowe?

Jak się odwoływać od decyzji straży miejskiej?

W sytuacji, gdy istniej podejrzenie niesłusznej próby nałożenia mandatu lub sposobu przeprowadzonej/zarejestrowanej kontroli, kierowca ma prawo nie przyjąć mandatu i się odwoływać. Zdarzają się przypadki, że strażnicy przyłapani na swojej nieuczciwości odpuszczają. Łatwiej uwolnić się od ich mandatu, niż tego nałożonego przez policję.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA