REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziecko w ruchu drogowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Podczas wspólnych przejażdżek rowerowych warto uświadamiać dzieci w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Podczas wspólnych przejażdżek rowerowych warto uświadamiać dzieci w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dzieci, jak każdy pieszy poruszający się po chodnikach przy drogach publicznych są uczestnikami ruchu drogowego. O czym powinni pamiętać opiekunowie dzieci poruszających się piechotą, rowerem, autobusem lub samochodem?

Dzieci podróżujące pieszo, a przepisy ruchu drogowego

Widok najmłodszych dzieci spacerujących poboczem drogi to wciąż w Polsce nic nadzwyczajnego. Oczywiście świadkami takich sytuacji są zazwyczaj osoby zamieszkujące najmniejsze wsie. Tymczasem prawo drogowe jasno określa, od jakiego wieku dzieci mogą same korzystać z drogi. Ponadto regulacje prawne odnoszą się również do oznakowania ubrań. O czym jeszcze powinni pamiętać opiekunowie dzieci samodzielnie dochodzących do szkoły?

REKLAMA

REKLAMA

- Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat,
- Dzieci poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym powinny nosić jaskrawe ubrania i używać elementów odblaskowych,
- Należy korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku, z pobocza,
- Idąc jezdnią, należy iść jeden za drugim,
- Przechodzić przez jezdnię należy w miejscach oznaczonych pasami, czyli tzw. zebrą – wyjątek, gdy odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m,
- Nie należy przebiegać przez jednię,
- W pierwszych tygodniach nauki rodzice powinni odprowadzać dziecko do szkoły, pokazując mu najbezpieczniejszą trasę,
- Przechodząc przez jezdnię należy zawsze upewnić się, czy jest to bezpieczne patrząc w lewo, potem w prawo i znowu w lewo.

Zobacz też: Jak jeździć bezpiecznie z dzieckiem?

Dzieci podróżujące rowerem, a przepisy ruchu drogowego:

Ciepła jesień, rosnąca liczba kilometrów ścieżek rowerowych oraz infrastruktura dostępna w szkołach niejednokrotnie sprzyjają wykorzystywaniu przez dzieci rowerów do dojazdów do szkoły. nie ma w tym nic złego o ile zadbamy skrupulatnie o bezpieczeństwo naszych pociech.

REKLAMA

- Rowerzysta powinien mieć na głowie kask oraz, w miarę możliwości, ochraniacze,
- Rower powinien być sprawny technicznie - niezbędne wyposażenie to światło barwy białej z przodu oraz czerwone z tyłu, a także sprawne hamulce, i sygnał dźwiękowy (dzwonek),
- Dziecko w wieku do 7 lat przewozimy na rowerze na specjalnym siodełku,
- Osoba, która ubiega się o kartę rowerową, musi mieć ukończone 10 lat, natomiast o kartę motorowerową – 13 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Gdzie i jak uzyskać kartę rowerową?

Dzieci podróżujące samochodem lub autobusem, a przepisy ruchu drogowego:

Mimo wielu kampanii społecznych uzmysławiających skutki, jakie może mieć dla dziecka kolizja w przypadku, gdy nie jest przewożone w foteliku oraz szerokiej dostępności fotelików dla dzieci w sklepach, wielu polskich kierowców wciąż lekceważy obowiązek przewożenia w nich dzieci. To samo dotyczy korzystania z pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy podróżujemy autobusem.

- W samochodzie wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, należy przewozić w foteliku ochronnym,
- Jeśli auto jest wyposażone w poduszkę powietrzną, fotelik umieszczony na przednim siedzeniu nie może być zwrócony tyłem do kierunku jazdy,
- Nie wolno przewozić dziecka do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu poza fotelikiem,
- Zawsze zapinamy pasy bezpieczeństwa.

Zobacz też: Wysokość mandatów dla rowerzystów

Ewa Odachowska, psycholog transportu z Instytutu Transportu Samochodowego zwraca uwagę na fakt, że dziecko uczy się przede wszystkim podpatrując i naśladując dorosłych. Dlatego warto poświęcić dużo czasu na edukację dziecka z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, samemu świecąc przykładem. Dobrym pomysłem jest spacerowanie z dziećmi na odcinkach dom-szkoła i pokazywanie wszelkich zagrożeń oraz prawidłowych zachowań.

Źródło: Materiały prasowe Instytutu Transportu Samochodowego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA