REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pieszy zawsze ma pierwszeństwo?

Tomasz Korniejew
Przejście dla pieszych, jezdnia./ Fot. Fotolia
Przejście dla pieszych, jezdnia./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszeństwo pieszego przechodzącego po przejściu dla pieszych nie wzbudza wątpliwości u nikogo. Ale co z pieszym, który zbliża się do przejścia, stoi na wysepce lub przechodzi przez jednię w miejscu niedozwolonym? Czy w takich przypadkach zawsze należy ustąpić pierwszeństwa pieszemu?

Każdy kierowca powinien zwracać szczególną uwagę na zachowanie się pieszych w ruchu drogowym. Nie ulega wątpliwości, że przy zderzeniu z samochodem pieszy zawsze przegra, nawet gdy przysługiwało mu pierwszeństwo.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ruchu drogowego nie sprzyjają zakończeniu sporu pomiędzy pieszymi ,a kierowcami ponieważ zgodnie z kodeksem ruchu drogowego pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdem tylko w sytuacji, gdy znajduje się na przejściu dla pieszych, czyli w momencie, kiedy wejdzie na jezdnię.

Zobacz też: Jak przewozić ładunki samochodem?

Pieszy stojący przed przejściem - czy ma pierwszeństwo?

Piesi nie mogą wtargnąć na przejście wprost przed nadjeżdżający pojazd, a kultura jazdy polskich kierowców skazuje osoby na cierpliwe oczekiwanie na dłuższą lukę w sznurku jadących samochodów, by wtedy móc bezpiecznie przejść na druga stronę ulicy. To absurdalne.

REKLAMA

W wyniku zawiłości przepisów w momencie kolizji z pieszym na przejściu dla pieszych policja zazwyczaj bada dokładnie przebieg zdarzenia i nie zawsze winę orzeka po stronie kierowcy.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo niebezpieczne są sytuacje, do których dochodzi na drogach o co najmniej dwóch pasach ruchu dla jednego kierunku jazdy. W przypadku, gdy kierowca chcąc ułatwić pieszemu przejście po pasach zatrzymuje się, a jadący na pasie obok rozkojarzony prowadzący przejeżdża obok nawet nie zwalniając. Mając na uwadze fakt, że Polscy kierowcy nie mają nawyku zatrzymywać się przed tzw. zebrą warto rozważyć, czy nasza uprzejmość nie będzie miała tragicznych następstw.

Z kolei piesi powinni zawsze mieć na uwadze, że często są dla kierowców niewidoczni.

Zobacz też: Radio CB – czy jego używanie jest legalne?

Pieszy na przejściu - bezwzględne pierwszeństwo, ale nie na wysepce

Piesi poruszający się po przejściu dla pieszych mają pierwszeństwo do momentu, w którym znajdują się na jezdni. W momencie, w którym wejdą na wysepkę rozdzielającą pasy o przeciwległych kierunkach ruchu nie mają już pierwszeństwa i znajdują się w sytuacji analogicznej do tej, jakby czekali na przejście przez jezdnię przed pasami.

Zobacz też: Jakie pojazdy można prowadzić pod wpływem alkoholu?

Piesi poza przejściem dla pieszych

W sytuacji, gdy w pobliżu skrzyżowania nie ma wyznaczonego przejścia dla pieszych przepisy ruchu drogowego określają, że pieszy może przejść przez jezdnię przy skrzyżowaniu. W innych przypadkach, przy próbie przejścia przez jednię w miejscach niedozwolonych lub nieoznakowanych piesi muszą zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżających pojazdom.

Sytuacja zmienia się, tzn. piesi mają bezwzględne pierwszeństwo na drogach oznaczonych znakami - strefa zamieszkania.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA