Kształt europejskich ciężarówek - będą miały "nosy"
REKLAMA
REKLAMA
Dlaczego europejskie ciężarówki są spłaszczone?
Według informacji portalu tirynatory.pl Komisja Europejska planuje zmienić dyrektywę odnośnie długości kabin w pojazdach ciężarowych. Obecne przepisy ograniczają długość kabiny w ciężarówce do 235 cm. Skutkuje to tym, że kabiny ciągników siodłowych i pojazdów ciężarowych produkowanych w Europie mają regularny kształt prostopadłościanu.
REKLAMA
W opinii międzynarodowych ekspertów ograniczenia w kształcie przedniej części pojazdu ciężarowego skutkuje wieloma ograniczeniami. Z jednej strony konstruktorzy mają bardzo utrudnioną kwestię w zakresie ograniczania zużycia paliwa (duży współczynnik oporu powietrza), z drugiej strony cierpi na tym bezpieczeństwo.
Zobacz też: Badanie alkomatem, a palenie papierosów
Opływowy kształt ciężarówek - korzyści
REKLAMA
Bardziej stożkowaty kształt szoferki, z opływowym nosem spowodowałby zysk w postaci zmniejszenia oporu powietrza i automatycznie zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych związków do atmosfery. Co więcej wypukły kształt według opinii ekspertów przełoży się na zwiększenie bezpieczeństwa podczas kolizji. W przeciwieństwie do płaskich ciężarówek, przy zderzeniu z ciężarówką o bardziej pływowym kształcie pojazd byłby spychany na bok, a nie wciągany pod koła.
Jak donosi portal tirynatory.pl: "Raport sporządzony w zeszłym roku na zlecenie Transport & Environment przez niemiecki instytut FKA szacuje, że zaokrąglony przód zmniejszyłby opór powietrza o 12% i poprawił efektywność paliwową o 3-5%. W ten sposób przewoźnicy zaoszczędziliby 1500 euro rocznie (na jednej ciężarówce przyp. red.), a emisje CO2 spadłyby o 5 megaton."
Zobacz też: Odmowa wypłaty odszkodowania za zły stan drogi, co dalej?
Źródło: tirynatory.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.