REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nieprzyjęcie mandatu uchroni przed utratą prawa jazdy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Tomasz Wolny - Dunst
radca prawny, politolog
Czy nieprzyjęcie mandatu uchroni przed utratą prawa jazdy /Fot. Fotolia
Czy nieprzyjęcie mandatu uchroni przed utratą prawa jazdy /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy złapani na popełnieniu wykroczenia drogowego, mając na względzie możliwą utratę prawa jazdy z uwagi na przekroczenie dopuszczalnej liczby punktów karnych (24 pkt. dla kierujących ponad rok, 20 pkt. dla kierowców z rocznym stażem) odmawiają przyjęcia grzywny w drodze mandatu karnego, decydując się na wniosek o ukaranie tj. skierowanie sprawy do Sądu. Prowadzący pojazd wychodzą z założenia, że nawet jeśli wina kierowcy zostanie potwierdzona, to Sąd w postępowaniu nałoży grzywnę oraz orzeknie o obowiązku zwrotu kosztów postępowania, ale nie dopisze do „konta” kierowcy „punktów karnych”. Czy takie zachowanie rzeczywiście uchroni przed utratą prawa jazdy.

Czy Sąd zajmuje się punktami karnymi?

Nie. Rację mają ci, którzy twierdzą, że Sąd nie nakłada punktów karnych na kierowców. Głównym celem postępowania sądowego jest wyłącznie ustalenie; czy został popełniony czyn społecznie szkodliwy, zabroniony przez ustawę. W razie ustaleń faktycznych pozwalających przypisać winę sprawcy wykroczenia, Sąd wymierza stosowną sankcję zgodną z ustalonym wykroczeniem.

REKLAMA

Co z punktami karnymi?

Odpowiedź na powyższe pytanie znajduje się w m. in w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego (Dz.U. 9 maja 2012, poz. 488). Zgodnie z wskazanym wyżej aktem prawnym prowadzi się ewidencję kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego. Do ewidencji zaś wpisuje się naruszenia wraz z odpowiadającą im liczbą punktów, zgodnie z wykazem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Ewidencję prowadzi komendant wojewódzki Policji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania ewidencjonowanych.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2017/2018

Wpis tymczasowy a wpis ostateczny

REKLAMA

W sytuacji kiedy kierowca przyłapany na popełnieniu wykroczenia drogowego odmówi przyjęcia mandatu, właściwy komendant wojewódzki Policji dokonuje wpisu w ewidencji danego sprawcy wykroczenia wraz z datą jego popełnienia. Wpis taki zgodnie z §4 pkt. 2 jest wpisem tymczasowym, który wprowadzany jest w momencie ujawnienia naruszenia. Wpis tymczasowy zawiera informację o liczbie punktów, które zostaną ostatecznie przypisane w przypadku potwierdzenia naruszenia.

Zgodnie z §4 pkt 1 wskazanego rozporządzenia wpisu ostatecznego do ewidencji dokonuje się, jeżeli naruszenie zostało stwierdzone prawomocnym: wyrokiem sądu, postanowieniem sądu o warunkowym umorzeniu postępowania, mandatem karnym albo orzeczeniem organu orzekającego w sprawie o naruszenie w postępowaniu dyscyplinarnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zatem w momencie zakończenia postępowania jednym z powyższych rozstrzygnięć, wpis tymczasowy staje się wpisem ostatecznym. Organ wydający prawomocne rozstrzygnięcie niezwłocznie przekazuje informację (np. w formie odpisu wyroku) do jednostki organizacyjnej Policji, która skierowała sprawę do rozpatrzenia przez ten organ. Gdy zaś sprawę do rozpatrzenia skierował podmiot inny niż Policja, informację lub odpis wyroku przekazuje się niezwłocznie do komendanta powiatowego lub miejskiego albo komendanta rejonowego Policji, właściwego ze względu na miejsce popełnienia naruszenia.

Pamiętać trzeba również, że jeśli w którymkolwiek momencie doszło do przekroczenia maksymalnej liczby punktów (20 lub 24 pkt), to uczestnictwo w szkoleniach zmniejszających ich ilość, upływ czasu (rok) czy też przedłużanie postępowania sądowego, nie uratują kierowcy przed utratą prawa jazdy albowiem liczy się wyłącznie data popełnienia wykroczenia i fakt przekroczenia w danym momencie dopuszczalnej prawem granicy punktowej w ewidencji.

Jedynym rozstrzygnięciem, który może ocalić od utraty prawa jazdy w przypadku przekroczenia dopuszczalnej liczby punktów w ewidencji, jest wyrok uniewinniający od popełnionego wykroczenia.

Usunięcie punktów w ewidencji

Stan punktów w prowadzonej ewidencji może ulegać modyfikacjom. Najistotniejszą modyfikacją jest ich usunięcie. Rozporządzenie w §6. wskazuje, że przypisane na podstawie wpisu ostatecznego punkty są usuwane z ewidencji, jeżeli:

  1. wydano decyzję o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym, z wyjątkiem decyzji, o której mowa w art. 140 ust. 1 pkt 1, 1a lub 4 lit. b lub c ustawy;
  2. w razie otrzymania informacji o pozytywnym wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji, o którym mowa w art. 114 ust. 1:

a) pkt 1 lit. a ustawy, jeżeli sprawdzenie to obejmowało umiejętności praktyczne i wiedzę teoretyczną,

b) pkt 1 lit. b albo pkt 2 ustawy;

  1. jeżeli od dnia popełnienia naruszenia upłynął rok, chyba że przed upływem tego okresu kierowca dopuścił się naruszeń, za które suma punktów ostatecznych i podlegających wpisowi tymczasowemu przekroczyłaby 24 punkty, a w przypadku kierowców, o których mowa w art. 140 ust. 1 pkt 3 ustawy - 20 punktów;
  2. w razie odbycia szkolenia, o którym mowa w art. 130 ust. 3 ustawy, z zastrzeżeniem § 8 ust. 4-6.

Zobacz serwis: Auto i prawo

Wniosek o ukaranie czy przyjęcie mandatu?

Reasumując, przy podejmowaniu decyzji czy przyjmować mandat karny czy decydować się na skierowanie do Sądu wniosku o ukaranie kierującego, należy dokładnie zastanowić się nad skutkami każdego z rozwiązań. Jeśli kierujący czuje się proponowanym przez organ (np. Policję) rozstrzygnięciem (grzywna w drodze mandatu karnego) skrzywdzony, wina za spowodowanie zdarzenia w ocenie kierującego nie jest oczywista a w sprawie istnieją wątpliwości, to oczywiście odmowa i wniosek o ukaranie do Sądu będą uzasadnione. Tylko bowiem przed Sądem można skutecznie przeprowadzić postępowania dowodowe, którego efekt może doprowadzić do wyroku uniewinniającego.

Jeśli jednak kierujemy się błędnym przekonaniem, że Sąd nie przyznaje punktów lub w międzyczasie skorzystamy ze szkolenia dla kierowców lub będziemy przedłużać postępowania aż część punktów zostanie z ewidencji wykreślona na skutek upływu czasu, to wiązać się to będzie tylko i wyłącznie z dodatkowym stresem i niepotrzebnymi kosztami a nieunikniony efekt końcowy jakim jest obowiązek przejścia badań lekarskich oraz podejścia do egzaminu zostanie jedynie odłożony w czasie. W tym miejscu warto podkreślić, że przy obecnym tempie zmian legislacyjnych dotyczących egzaminów na prawo jazdy, zdawanie zarówno teorii jak i praktyki na nowych zasadach może wcale nie być korzystnym rozwiązaniem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA