REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nieprzyjęcie mandatu uchroni przed utratą prawa jazdy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Tomasz Wolny - Dunst
radca prawny, politolog
Czy nieprzyjęcie mandatu uchroni przed utratą prawa jazdy /Fot. Fotolia
Czy nieprzyjęcie mandatu uchroni przed utratą prawa jazdy /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy złapani na popełnieniu wykroczenia drogowego, mając na względzie możliwą utratę prawa jazdy z uwagi na przekroczenie dopuszczalnej liczby punktów karnych (24 pkt. dla kierujących ponad rok, 20 pkt. dla kierowców z rocznym stażem) odmawiają przyjęcia grzywny w drodze mandatu karnego, decydując się na wniosek o ukaranie tj. skierowanie sprawy do Sądu. Prowadzący pojazd wychodzą z założenia, że nawet jeśli wina kierowcy zostanie potwierdzona, to Sąd w postępowaniu nałoży grzywnę oraz orzeknie o obowiązku zwrotu kosztów postępowania, ale nie dopisze do „konta” kierowcy „punktów karnych”. Czy takie zachowanie rzeczywiście uchroni przed utratą prawa jazdy.

Czy Sąd zajmuje się punktami karnymi?

Nie. Rację mają ci, którzy twierdzą, że Sąd nie nakłada punktów karnych na kierowców. Głównym celem postępowania sądowego jest wyłącznie ustalenie; czy został popełniony czyn społecznie szkodliwy, zabroniony przez ustawę. W razie ustaleń faktycznych pozwalających przypisać winę sprawcy wykroczenia, Sąd wymierza stosowną sankcję zgodną z ustalonym wykroczeniem.

REKLAMA

Co z punktami karnymi?

Odpowiedź na powyższe pytanie znajduje się w m. in w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego (Dz.U. 9 maja 2012, poz. 488). Zgodnie z wskazanym wyżej aktem prawnym prowadzi się ewidencję kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego. Do ewidencji zaś wpisuje się naruszenia wraz z odpowiadającą im liczbą punktów, zgodnie z wykazem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Ewidencję prowadzi komendant wojewódzki Policji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania ewidencjonowanych.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2017/2018

Wpis tymczasowy a wpis ostateczny

REKLAMA

W sytuacji kiedy kierowca przyłapany na popełnieniu wykroczenia drogowego odmówi przyjęcia mandatu, właściwy komendant wojewódzki Policji dokonuje wpisu w ewidencji danego sprawcy wykroczenia wraz z datą jego popełnienia. Wpis taki zgodnie z §4 pkt. 2 jest wpisem tymczasowym, który wprowadzany jest w momencie ujawnienia naruszenia. Wpis tymczasowy zawiera informację o liczbie punktów, które zostaną ostatecznie przypisane w przypadku potwierdzenia naruszenia.

Zgodnie z §4 pkt 1 wskazanego rozporządzenia wpisu ostatecznego do ewidencji dokonuje się, jeżeli naruszenie zostało stwierdzone prawomocnym: wyrokiem sądu, postanowieniem sądu o warunkowym umorzeniu postępowania, mandatem karnym albo orzeczeniem organu orzekającego w sprawie o naruszenie w postępowaniu dyscyplinarnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zatem w momencie zakończenia postępowania jednym z powyższych rozstrzygnięć, wpis tymczasowy staje się wpisem ostatecznym. Organ wydający prawomocne rozstrzygnięcie niezwłocznie przekazuje informację (np. w formie odpisu wyroku) do jednostki organizacyjnej Policji, która skierowała sprawę do rozpatrzenia przez ten organ. Gdy zaś sprawę do rozpatrzenia skierował podmiot inny niż Policja, informację lub odpis wyroku przekazuje się niezwłocznie do komendanta powiatowego lub miejskiego albo komendanta rejonowego Policji, właściwego ze względu na miejsce popełnienia naruszenia.

Pamiętać trzeba również, że jeśli w którymkolwiek momencie doszło do przekroczenia maksymalnej liczby punktów (20 lub 24 pkt), to uczestnictwo w szkoleniach zmniejszających ich ilość, upływ czasu (rok) czy też przedłużanie postępowania sądowego, nie uratują kierowcy przed utratą prawa jazdy albowiem liczy się wyłącznie data popełnienia wykroczenia i fakt przekroczenia w danym momencie dopuszczalnej prawem granicy punktowej w ewidencji.

Jedynym rozstrzygnięciem, który może ocalić od utraty prawa jazdy w przypadku przekroczenia dopuszczalnej liczby punktów w ewidencji, jest wyrok uniewinniający od popełnionego wykroczenia.

Usunięcie punktów w ewidencji

Stan punktów w prowadzonej ewidencji może ulegać modyfikacjom. Najistotniejszą modyfikacją jest ich usunięcie. Rozporządzenie w §6. wskazuje, że przypisane na podstawie wpisu ostatecznego punkty są usuwane z ewidencji, jeżeli:

  1. wydano decyzję o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym, z wyjątkiem decyzji, o której mowa w art. 140 ust. 1 pkt 1, 1a lub 4 lit. b lub c ustawy;
  2. w razie otrzymania informacji o pozytywnym wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji, o którym mowa w art. 114 ust. 1:

a) pkt 1 lit. a ustawy, jeżeli sprawdzenie to obejmowało umiejętności praktyczne i wiedzę teoretyczną,

b) pkt 1 lit. b albo pkt 2 ustawy;

  1. jeżeli od dnia popełnienia naruszenia upłynął rok, chyba że przed upływem tego okresu kierowca dopuścił się naruszeń, za które suma punktów ostatecznych i podlegających wpisowi tymczasowemu przekroczyłaby 24 punkty, a w przypadku kierowców, o których mowa w art. 140 ust. 1 pkt 3 ustawy - 20 punktów;
  2. w razie odbycia szkolenia, o którym mowa w art. 130 ust. 3 ustawy, z zastrzeżeniem § 8 ust. 4-6.

Zobacz serwis: Auto i prawo

Wniosek o ukaranie czy przyjęcie mandatu?

Reasumując, przy podejmowaniu decyzji czy przyjmować mandat karny czy decydować się na skierowanie do Sądu wniosku o ukaranie kierującego, należy dokładnie zastanowić się nad skutkami każdego z rozwiązań. Jeśli kierujący czuje się proponowanym przez organ (np. Policję) rozstrzygnięciem (grzywna w drodze mandatu karnego) skrzywdzony, wina za spowodowanie zdarzenia w ocenie kierującego nie jest oczywista a w sprawie istnieją wątpliwości, to oczywiście odmowa i wniosek o ukaranie do Sądu będą uzasadnione. Tylko bowiem przed Sądem można skutecznie przeprowadzić postępowania dowodowe, którego efekt może doprowadzić do wyroku uniewinniającego.

Jeśli jednak kierujemy się błędnym przekonaniem, że Sąd nie przyznaje punktów lub w międzyczasie skorzystamy ze szkolenia dla kierowców lub będziemy przedłużać postępowania aż część punktów zostanie z ewidencji wykreślona na skutek upływu czasu, to wiązać się to będzie tylko i wyłącznie z dodatkowym stresem i niepotrzebnymi kosztami a nieunikniony efekt końcowy jakim jest obowiązek przejścia badań lekarskich oraz podejścia do egzaminu zostanie jedynie odłożony w czasie. W tym miejscu warto podkreślić, że przy obecnym tempie zmian legislacyjnych dotyczących egzaminów na prawo jazdy, zdawanie zarówno teorii jak i praktyki na nowych zasadach może wcale nie być korzystnym rozwiązaniem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA