REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nieprzyjęcie mandatu uchroni przed utratą prawa jazdy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Tomasz Wolny - Dunst
radca prawny, politolog
Czy nieprzyjęcie mandatu uchroni przed utratą prawa jazdy /Fot. Fotolia
Czy nieprzyjęcie mandatu uchroni przed utratą prawa jazdy /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy złapani na popełnieniu wykroczenia drogowego, mając na względzie możliwą utratę prawa jazdy z uwagi na przekroczenie dopuszczalnej liczby punktów karnych (24 pkt. dla kierujących ponad rok, 20 pkt. dla kierowców z rocznym stażem) odmawiają przyjęcia grzywny w drodze mandatu karnego, decydując się na wniosek o ukaranie tj. skierowanie sprawy do Sądu. Prowadzący pojazd wychodzą z założenia, że nawet jeśli wina kierowcy zostanie potwierdzona, to Sąd w postępowaniu nałoży grzywnę oraz orzeknie o obowiązku zwrotu kosztów postępowania, ale nie dopisze do „konta” kierowcy „punktów karnych”. Czy takie zachowanie rzeczywiście uchroni przed utratą prawa jazdy.

Czy Sąd zajmuje się punktami karnymi?

Nie. Rację mają ci, którzy twierdzą, że Sąd nie nakłada punktów karnych na kierowców. Głównym celem postępowania sądowego jest wyłącznie ustalenie; czy został popełniony czyn społecznie szkodliwy, zabroniony przez ustawę. W razie ustaleń faktycznych pozwalających przypisać winę sprawcy wykroczenia, Sąd wymierza stosowną sankcję zgodną z ustalonym wykroczeniem.

REKLAMA

REKLAMA

Co z punktami karnymi?

Odpowiedź na powyższe pytanie znajduje się w m. in w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego (Dz.U. 9 maja 2012, poz. 488). Zgodnie z wskazanym wyżej aktem prawnym prowadzi się ewidencję kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego. Do ewidencji zaś wpisuje się naruszenia wraz z odpowiadającą im liczbą punktów, zgodnie z wykazem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Ewidencję prowadzi komendant wojewódzki Policji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania ewidencjonowanych.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2017/2018

Wpis tymczasowy a wpis ostateczny

W sytuacji kiedy kierowca przyłapany na popełnieniu wykroczenia drogowego odmówi przyjęcia mandatu, właściwy komendant wojewódzki Policji dokonuje wpisu w ewidencji danego sprawcy wykroczenia wraz z datą jego popełnienia. Wpis taki zgodnie z §4 pkt. 2 jest wpisem tymczasowym, który wprowadzany jest w momencie ujawnienia naruszenia. Wpis tymczasowy zawiera informację o liczbie punktów, które zostaną ostatecznie przypisane w przypadku potwierdzenia naruszenia.

REKLAMA

Zgodnie z §4 pkt 1 wskazanego rozporządzenia wpisu ostatecznego do ewidencji dokonuje się, jeżeli naruszenie zostało stwierdzone prawomocnym: wyrokiem sądu, postanowieniem sądu o warunkowym umorzeniu postępowania, mandatem karnym albo orzeczeniem organu orzekającego w sprawie o naruszenie w postępowaniu dyscyplinarnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem w momencie zakończenia postępowania jednym z powyższych rozstrzygnięć, wpis tymczasowy staje się wpisem ostatecznym. Organ wydający prawomocne rozstrzygnięcie niezwłocznie przekazuje informację (np. w formie odpisu wyroku) do jednostki organizacyjnej Policji, która skierowała sprawę do rozpatrzenia przez ten organ. Gdy zaś sprawę do rozpatrzenia skierował podmiot inny niż Policja, informację lub odpis wyroku przekazuje się niezwłocznie do komendanta powiatowego lub miejskiego albo komendanta rejonowego Policji, właściwego ze względu na miejsce popełnienia naruszenia.

Pamiętać trzeba również, że jeśli w którymkolwiek momencie doszło do przekroczenia maksymalnej liczby punktów (20 lub 24 pkt), to uczestnictwo w szkoleniach zmniejszających ich ilość, upływ czasu (rok) czy też przedłużanie postępowania sądowego, nie uratują kierowcy przed utratą prawa jazdy albowiem liczy się wyłącznie data popełnienia wykroczenia i fakt przekroczenia w danym momencie dopuszczalnej prawem granicy punktowej w ewidencji.

Jedynym rozstrzygnięciem, który może ocalić od utraty prawa jazdy w przypadku przekroczenia dopuszczalnej liczby punktów w ewidencji, jest wyrok uniewinniający od popełnionego wykroczenia.

Usunięcie punktów w ewidencji

Stan punktów w prowadzonej ewidencji może ulegać modyfikacjom. Najistotniejszą modyfikacją jest ich usunięcie. Rozporządzenie w §6. wskazuje, że przypisane na podstawie wpisu ostatecznego punkty są usuwane z ewidencji, jeżeli:

  1. wydano decyzję o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym, z wyjątkiem decyzji, o której mowa w art. 140 ust. 1 pkt 1, 1a lub 4 lit. b lub c ustawy;
  2. w razie otrzymania informacji o pozytywnym wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji, o którym mowa w art. 114 ust. 1:

a) pkt 1 lit. a ustawy, jeżeli sprawdzenie to obejmowało umiejętności praktyczne i wiedzę teoretyczną,

b) pkt 1 lit. b albo pkt 2 ustawy;

  1. jeżeli od dnia popełnienia naruszenia upłynął rok, chyba że przed upływem tego okresu kierowca dopuścił się naruszeń, za które suma punktów ostatecznych i podlegających wpisowi tymczasowemu przekroczyłaby 24 punkty, a w przypadku kierowców, o których mowa w art. 140 ust. 1 pkt 3 ustawy - 20 punktów;
  2. w razie odbycia szkolenia, o którym mowa w art. 130 ust. 3 ustawy, z zastrzeżeniem § 8 ust. 4-6.

Zobacz serwis: Auto i prawo

Wniosek o ukaranie czy przyjęcie mandatu?

Reasumując, przy podejmowaniu decyzji czy przyjmować mandat karny czy decydować się na skierowanie do Sądu wniosku o ukaranie kierującego, należy dokładnie zastanowić się nad skutkami każdego z rozwiązań. Jeśli kierujący czuje się proponowanym przez organ (np. Policję) rozstrzygnięciem (grzywna w drodze mandatu karnego) skrzywdzony, wina za spowodowanie zdarzenia w ocenie kierującego nie jest oczywista a w sprawie istnieją wątpliwości, to oczywiście odmowa i wniosek o ukaranie do Sądu będą uzasadnione. Tylko bowiem przed Sądem można skutecznie przeprowadzić postępowania dowodowe, którego efekt może doprowadzić do wyroku uniewinniającego.

Jeśli jednak kierujemy się błędnym przekonaniem, że Sąd nie przyznaje punktów lub w międzyczasie skorzystamy ze szkolenia dla kierowców lub będziemy przedłużać postępowania aż część punktów zostanie z ewidencji wykreślona na skutek upływu czasu, to wiązać się to będzie tylko i wyłącznie z dodatkowym stresem i niepotrzebnymi kosztami a nieunikniony efekt końcowy jakim jest obowiązek przejścia badań lekarskich oraz podejścia do egzaminu zostanie jedynie odłożony w czasie. W tym miejscu warto podkreślić, że przy obecnym tempie zmian legislacyjnych dotyczących egzaminów na prawo jazdy, zdawanie zarówno teorii jak i praktyki na nowych zasadach może wcale nie być korzystnym rozwiązaniem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA