REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata polskiego prawa jazdy w Niemczech - co dalej robić ?

Paul Ostrowski
Adwokat i notariusz
Niemiecka kontrola policyjna
Niemiecka kontrola policyjna
Brabus

REKLAMA

REKLAMA

Odebranie prawa jazdy na terenie Niemiec rodzi pewne problemy. Kara ma bowiem charakter bezterminowy i tylko w określonych warunkach można odzyskać uprawnienia do kierowania autem. Co trzeba zrobić?

Zabrane prawo jazdy w Niemczech

Omówmy tę sprawę na podstawie następującego przykładu: obywatel polski, który ma miejsce zamieszkania w Polsce, prowadził samochód w stanie nietrzeźwości ( 1,6 promila) w Niemczech został zatrzymany przez policję. Niemiecki sąd karny skazuje go na zapłatę grzywny i orzeka zarazem zakaz prowadzenia pojazdów na okres 12 miesięcy (tzw. Sperrfrist na podstawie § 69 a StGB - niemiecki Kodeks karny).

REKLAMA

Czy obywatel polski może dalej prowadzić pojazdy mechaniczne na terenie Niemiec po upływie tego terminu?

REKLAMA

Upływ 12 miesięcy nie powoduje automatycznie przywrócenia prawa do prowadzenia pojazdów mechanicznych. Zakaz prowadzenia pojazdów na terenie Niemiec jest bezterminowy i może być uchylony tylko na wniosek kierowcy – naturalnie po upływie Sperrfrist – przez niemiecki wydział komunikacyjny. Jazda samochodem bez przywrócenia uprawnień traktuje się jako jazdę bez prawa jazdy i jest to przestępstwo na podstawie § 21 StVG ( niem. ustawa o ruchu drogowym).

Czy jest to dyskryminacją obywatela polskiego? Nie. Ponieważ obywatel niemiecki po orzeczonym utracie prawa jazdy ( tzw. Führerschein) też musi wystąpić z wnioskiem o wydanie mu nowego prawa jazdy. Jego dotychczasowe prawo jazdy jest skonfiskowane i podlega zniszczeniu.

Polskie prawo jazdy nie może być przez niemieckie sądy albo urzędy zabrane i  zniszczone. Polskie prawo jazdy jest zatrzymane i odesłane do polskiego urzędu komunikacji, który je wydał. Orzeczony przez niemiecki sąd zakaz prowadzenia pojazdów dotyczy tylko i wyłącznie terytorium Niemiec, a nie Polski czy innych państw.  

W obydwu przypadkach urząd komunikacyjny rozpatruje wnioski o przywrócenie prawa do prowadzenia pojazdów mechanicznych czy wydanie nowego prawa jazdy prowadzenia  na podstawie tych samych kryteriów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jazda pod wpływem alkoholu na terenie Niemiec

Problemy powstają w szczególności, jeżeli kierowca miał 1,6 promila alkoholu albo więcej we krwi.

REKLAMA

Urząd komunikacji uzależnia w tych przypadkach przywrócenie uprawnienia do prowadzenia pojazdów albo wydania nowego prawa jazdy od przedłożenia zaświadczenia z pozytywną prognozą na podstawie przeprowadzonych badań medyczno-psychologicznych (tzw. Idiotentest).

Na marginesie: Urzędy komunikacyjne w landzie Baden-Württenberg uzależniają wydanie zezwolenia na prowadzenie pojazdów od przedłożenia zaświadczenia o zdaniu testu medyczno-psychologicznego już od 1,1 promila. Nie wykluczamy, że praktyka ta może być wprowadzona w landach rządzonych przez socjaldemokratów i zielonych.

Jaki organ jest właściwy do przyjęcia zaświadczenia o zdaniu testu medyczno-psychologicznego w Niemczech, jeżeli wnioskodawca mieszka w Polsce?

Wnioski można składać w dowolnym urzędzie komunikacji w Niemczech.

Powyższe zasady dotyczą też obywateli polskich mający stały pobyt w Niemczech i posługujących się polskimi prawami jazdy.

Niemieckie prawo karne zna jeszcze zakaz jazdy ( Fahrverbot, § 44 StGB, niemiecki Kodeks Karny).

Zakaz jazdy nie prowadzi do utraty prawa jazdy, a tylko do utraty prawa prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres od jednego do trzech miesięcy. Najczęściej organy administracji uprawnione do ścigania wykroczeń drogowych orzekają o grzywnie, punktach i zakazie jazdy.

Na okres zakazu jazdy kierowca musi swoje prawo jazdy oddać z reguły temu urzędowi, który orzekł zakaz.

Co się dzieje z polskim prawem jazdy w przypadku zakazu jazdy?

Jeżeli obywatel polski ma stałe miejsce zamieszkania w Niemczech, to jest on traktowany jak obywatel niemiecki. Jeżeli nie, to do polskiego prawa jazdy, dotyczy to też obywateli innych państw UE, dołączana jest do jego prawa jazdy odpowiednia adnotacja. Od tej chwili biegnie czas zakazu jazdy. Aby tego uniknąć obywatel innego państwa UE ma prawo oddać swoje prawo jazdy na okres zakazu do urzędu albo sądu, który je orzekł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA