REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata polskiego prawa jazdy w Niemczech - co dalej robić ?

Paul Ostrowski
Adwokat i notariusz
Niemiecka kontrola policyjna
Niemiecka kontrola policyjna
Brabus

REKLAMA

REKLAMA

Odebranie prawa jazdy na terenie Niemiec rodzi pewne problemy. Kara ma bowiem charakter bezterminowy i tylko w określonych warunkach można odzyskać uprawnienia do kierowania autem. Co trzeba zrobić?

Zabrane prawo jazdy w Niemczech

Omówmy tę sprawę na podstawie następującego przykładu: obywatel polski, który ma miejsce zamieszkania w Polsce, prowadził samochód w stanie nietrzeźwości ( 1,6 promila) w Niemczech został zatrzymany przez policję. Niemiecki sąd karny skazuje go na zapłatę grzywny i orzeka zarazem zakaz prowadzenia pojazdów na okres 12 miesięcy (tzw. Sperrfrist na podstawie § 69 a StGB - niemiecki Kodeks karny).

REKLAMA

REKLAMA

Czy obywatel polski może dalej prowadzić pojazdy mechaniczne na terenie Niemiec po upływie tego terminu?

Upływ 12 miesięcy nie powoduje automatycznie przywrócenia prawa do prowadzenia pojazdów mechanicznych. Zakaz prowadzenia pojazdów na terenie Niemiec jest bezterminowy i może być uchylony tylko na wniosek kierowcy – naturalnie po upływie Sperrfrist – przez niemiecki wydział komunikacyjny. Jazda samochodem bez przywrócenia uprawnień traktuje się jako jazdę bez prawa jazdy i jest to przestępstwo na podstawie § 21 StVG ( niem. ustawa o ruchu drogowym).

Czy jest to dyskryminacją obywatela polskiego? Nie. Ponieważ obywatel niemiecki po orzeczonym utracie prawa jazdy ( tzw. Führerschein) też musi wystąpić z wnioskiem o wydanie mu nowego prawa jazdy. Jego dotychczasowe prawo jazdy jest skonfiskowane i podlega zniszczeniu.

Polskie prawo jazdy nie może być przez niemieckie sądy albo urzędy zabrane i  zniszczone. Polskie prawo jazdy jest zatrzymane i odesłane do polskiego urzędu komunikacji, który je wydał. Orzeczony przez niemiecki sąd zakaz prowadzenia pojazdów dotyczy tylko i wyłącznie terytorium Niemiec, a nie Polski czy innych państw.  

REKLAMA

W obydwu przypadkach urząd komunikacyjny rozpatruje wnioski o przywrócenie prawa do prowadzenia pojazdów mechanicznych czy wydanie nowego prawa jazdy prowadzenia  na podstawie tych samych kryteriów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jazda pod wpływem alkoholu na terenie Niemiec

Problemy powstają w szczególności, jeżeli kierowca miał 1,6 promila alkoholu albo więcej we krwi.

Urząd komunikacji uzależnia w tych przypadkach przywrócenie uprawnienia do prowadzenia pojazdów albo wydania nowego prawa jazdy od przedłożenia zaświadczenia z pozytywną prognozą na podstawie przeprowadzonych badań medyczno-psychologicznych (tzw. Idiotentest).

Na marginesie: Urzędy komunikacyjne w landzie Baden-Württenberg uzależniają wydanie zezwolenia na prowadzenie pojazdów od przedłożenia zaświadczenia o zdaniu testu medyczno-psychologicznego już od 1,1 promila. Nie wykluczamy, że praktyka ta może być wprowadzona w landach rządzonych przez socjaldemokratów i zielonych.

Jaki organ jest właściwy do przyjęcia zaświadczenia o zdaniu testu medyczno-psychologicznego w Niemczech, jeżeli wnioskodawca mieszka w Polsce?

Wnioski można składać w dowolnym urzędzie komunikacji w Niemczech.

Powyższe zasady dotyczą też obywateli polskich mający stały pobyt w Niemczech i posługujących się polskimi prawami jazdy.

Niemieckie prawo karne zna jeszcze zakaz jazdy ( Fahrverbot, § 44 StGB, niemiecki Kodeks Karny).

Zakaz jazdy nie prowadzi do utraty prawa jazdy, a tylko do utraty prawa prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres od jednego do trzech miesięcy. Najczęściej organy administracji uprawnione do ścigania wykroczeń drogowych orzekają o grzywnie, punktach i zakazie jazdy.

Na okres zakazu jazdy kierowca musi swoje prawo jazdy oddać z reguły temu urzędowi, który orzekł zakaz.

Co się dzieje z polskim prawem jazdy w przypadku zakazu jazdy?

Jeżeli obywatel polski ma stałe miejsce zamieszkania w Niemczech, to jest on traktowany jak obywatel niemiecki. Jeżeli nie, to do polskiego prawa jazdy, dotyczy to też obywateli innych państw UE, dołączana jest do jego prawa jazdy odpowiednia adnotacja. Od tej chwili biegnie czas zakazu jazdy. Aby tego uniknąć obywatel innego państwa UE ma prawo oddać swoje prawo jazdy na okres zakazu do urzędu albo sądu, który je orzekł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA