REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata polskiego prawa jazdy w Niemczech - co dalej robić ?

Paul Ostrowski
Adwokat i notariusz
Niemiecka kontrola policyjna
Niemiecka kontrola policyjna
Brabus

REKLAMA

REKLAMA

Odebranie prawa jazdy na terenie Niemiec rodzi pewne problemy. Kara ma bowiem charakter bezterminowy i tylko w określonych warunkach można odzyskać uprawnienia do kierowania autem. Co trzeba zrobić?

Zabrane prawo jazdy w Niemczech

Omówmy tę sprawę na podstawie następującego przykładu: obywatel polski, który ma miejsce zamieszkania w Polsce, prowadził samochód w stanie nietrzeźwości ( 1,6 promila) w Niemczech został zatrzymany przez policję. Niemiecki sąd karny skazuje go na zapłatę grzywny i orzeka zarazem zakaz prowadzenia pojazdów na okres 12 miesięcy (tzw. Sperrfrist na podstawie § 69 a StGB - niemiecki Kodeks karny).

REKLAMA

REKLAMA

Czy obywatel polski może dalej prowadzić pojazdy mechaniczne na terenie Niemiec po upływie tego terminu?

Upływ 12 miesięcy nie powoduje automatycznie przywrócenia prawa do prowadzenia pojazdów mechanicznych. Zakaz prowadzenia pojazdów na terenie Niemiec jest bezterminowy i może być uchylony tylko na wniosek kierowcy – naturalnie po upływie Sperrfrist – przez niemiecki wydział komunikacyjny. Jazda samochodem bez przywrócenia uprawnień traktuje się jako jazdę bez prawa jazdy i jest to przestępstwo na podstawie § 21 StVG ( niem. ustawa o ruchu drogowym).

Czy jest to dyskryminacją obywatela polskiego? Nie. Ponieważ obywatel niemiecki po orzeczonym utracie prawa jazdy ( tzw. Führerschein) też musi wystąpić z wnioskiem o wydanie mu nowego prawa jazdy. Jego dotychczasowe prawo jazdy jest skonfiskowane i podlega zniszczeniu.

Polskie prawo jazdy nie może być przez niemieckie sądy albo urzędy zabrane i  zniszczone. Polskie prawo jazdy jest zatrzymane i odesłane do polskiego urzędu komunikacji, który je wydał. Orzeczony przez niemiecki sąd zakaz prowadzenia pojazdów dotyczy tylko i wyłącznie terytorium Niemiec, a nie Polski czy innych państw.  

REKLAMA

W obydwu przypadkach urząd komunikacyjny rozpatruje wnioski o przywrócenie prawa do prowadzenia pojazdów mechanicznych czy wydanie nowego prawa jazdy prowadzenia  na podstawie tych samych kryteriów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jazda pod wpływem alkoholu na terenie Niemiec

Problemy powstają w szczególności, jeżeli kierowca miał 1,6 promila alkoholu albo więcej we krwi.

Urząd komunikacji uzależnia w tych przypadkach przywrócenie uprawnienia do prowadzenia pojazdów albo wydania nowego prawa jazdy od przedłożenia zaświadczenia z pozytywną prognozą na podstawie przeprowadzonych badań medyczno-psychologicznych (tzw. Idiotentest).

Na marginesie: Urzędy komunikacyjne w landzie Baden-Württenberg uzależniają wydanie zezwolenia na prowadzenie pojazdów od przedłożenia zaświadczenia o zdaniu testu medyczno-psychologicznego już od 1,1 promila. Nie wykluczamy, że praktyka ta może być wprowadzona w landach rządzonych przez socjaldemokratów i zielonych.

Jaki organ jest właściwy do przyjęcia zaświadczenia o zdaniu testu medyczno-psychologicznego w Niemczech, jeżeli wnioskodawca mieszka w Polsce?

Wnioski można składać w dowolnym urzędzie komunikacji w Niemczech.

Powyższe zasady dotyczą też obywateli polskich mający stały pobyt w Niemczech i posługujących się polskimi prawami jazdy.

Niemieckie prawo karne zna jeszcze zakaz jazdy ( Fahrverbot, § 44 StGB, niemiecki Kodeks Karny).

Zakaz jazdy nie prowadzi do utraty prawa jazdy, a tylko do utraty prawa prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres od jednego do trzech miesięcy. Najczęściej organy administracji uprawnione do ścigania wykroczeń drogowych orzekają o grzywnie, punktach i zakazie jazdy.

Na okres zakazu jazdy kierowca musi swoje prawo jazdy oddać z reguły temu urzędowi, który orzekł zakaz.

Co się dzieje z polskim prawem jazdy w przypadku zakazu jazdy?

Jeżeli obywatel polski ma stałe miejsce zamieszkania w Niemczech, to jest on traktowany jak obywatel niemiecki. Jeżeli nie, to do polskiego prawa jazdy, dotyczy to też obywateli innych państw UE, dołączana jest do jego prawa jazdy odpowiednia adnotacja. Od tej chwili biegnie czas zakazu jazdy. Aby tego uniknąć obywatel innego państwa UE ma prawo oddać swoje prawo jazdy na okres zakazu do urzędu albo sądu, który je orzekł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA