REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekroczony limit 24 punktów karnych - nowe przepisy od 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przekroczenie przez kierowcę 24 punktów karnych nie oznacza od razu utraty przez niego prawa jazdy. Fot. Fotolia
Przekroczenie przez kierowcę 24 punktów karnych nie oznacza od razu utraty przez niego prawa jazdy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kurs reedukacyjny zamiast odebrania prawa jazdy. Nowe przepisy miały wejść w życie od 19 stycznia 2013 roku, ale trzeba będzie poczekać na nie do 2016 roku.

Od 19 stycznia 2013 roku obowiązywać miały nowe przepisy dotyczące nabywania uprawnień do kierowania pojazdami. Oprócz znacznie bardziej wymagających testów teoretycznych, nowe przepisy zaskakują również trudniejszymi warunkami jakie trzeba spełnić, aby stracić prawo jazdy. Bałagan i niekompetencja osób odpowiedzialnych za uruchomienie Centralnej Ewidencji Pojazdów spowodowały, że nowe przepisy zaczną obowiązywać najwcześniej od 4 stycznia 2016 roku!

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie kierowca, który zdobył 24 punkty karne musi liczyć się z tym, że musi ponownie zdać egzamin, aby nie utracić uprawnień do kierowania pojazdem. W myśl nowych przepisów taka sytuacja nie będzie mieć miejsca.

Zobacz też: Czy można wziąć za kogoś punkty karne?

Według artykuł 99 ustawy o kierujących pojazdami, po przekroczeniu przez kierowcę limitu 24 punktów karnych, otrzymanych za naruszenie przepisów ruchu drogowego, zostanie on skierowany przez starostę na specjalny kurs reedukacyjny. Należy go odbyć w ciągu miesiąca od dnia doręczenia decyzji administracyjnej o skierowaniu. Kurs reedukacyjny przeprowadza wojewódzki ośrodek ruchu drogowego. Jego koszt to 500 zł, a czas trwania to 4 dni (28 godzin).

REKLAMA

Jeśli osoba, wobec której orzeczono konieczność przeprowadzenia kursu reedukacyjnego nie stawiła się na niego, to musi się ona liczyć z tym, że starosta odbierze jej uprawnienia do kierowania pojazdem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby kurs reedukacyjny przyniósł wymierny efekt, ustawodawca wprowadził pewne ograniczenie dla osób, które nie potrafią wyciągać wniosków ze swoich złych decyzji. Jeśli w ciągu 5 lat od wydania skierowania na kurs reedukacyjny dany kierowca ponownie przekroczy limit 24 punktów karnych, to automatycznie starosta pozbawi go uprawnień do kierowania pojazdami.

Zobacz też: Co robić po kradzieży prawa jazdy?

Jeśli kierowca posiada prawo jazdy krócej niż rok i zdobył w tym czasie 21 punktów karnych to traci uprawnienia do kierowania pojazdami. Musi od nowa zdać egzamin praktyczny i teoretyczny.

Nowe przepisy wydają się być łagodniejsze dla piratów drogowych. Trzeba mieć też jednak na uwadze fakt, że kurs reedukacyjny jest kosztowny i wymaga poświęcenia mu czasu. Poza tym, niedługi wejdzie w życie nowy taryfikator punktów karnych, w myśl którego istotnie mają zostać zwiększone kary punktowe za najczęstsze wykroczenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA