REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kurs na prawo jazdy

Kurs na prawo jazdy dzieli się na część teoretyczną i praktyczną. Stanowi przygotowanie do obydwu części egzaminu na prawo jazdy.
Kurs na prawo jazdy dzieli się na część teoretyczną i praktyczną. Stanowi przygotowanie do obydwu części egzaminu na prawo jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

Nie można uzyskać prawa jazdy bez odbycia kursu przygotowawczego (niezależnie od tego, jak dobrymi jesteśmy praktykami). Dotyczy to również kierowców, którzy utracili uprawnienia w wyniku przekroczenia 20 punktów karnych w pierwszym roku posiadania prawa jazdy.

Przepisy

REKLAMA

Kwestia szkolenia kierowców regulowana jest w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 27 października 2005 w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. poz. 217 nr 1834 z późn. zm.).

Zobacz również: Nauka jazdy z rodzicem.

Wybór

Na rynku znajduje się wiele szkół jazdy oferujących możliwość odbycia kursu przygotowawczego. Warto zastanowić się nad taką, która znajduje się w pobliżu WORD, w którym chcemy zdawać egzamin. To pozwoli nam na naukę w okolicach trasy egzaminacyjnej.
W wyborze warto zdać się na opinie znajomych czy członków rodziny, którzy korzystali z usług danej szkoły. W większość przypadków to walory kursu decydują o dobrym przygotowaniu do egzaminu i skutecznym jego zdaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt pełnego kursu wynosi 1200-1400 zł. Wiele szkół oferuje zniżki przy jednorazowej wpłacie. Koszt jazd doszkalających wynosi ok. 40 złotych za godzinę jazdy.

Przebieg kursu

Kurs dzieli się na część teoretyczną i praktyczną. Stanowi przygotowanie do obydwu części egzaminu na prawo jazdy.
Część teoretyczna nie może być krótsza niż:

  • 30 godzin w zakresie kategorii A, A1, B, B1, T prawa jazdy lub pozwolenia, w tym co najmniej 4 godziny szkolenia teoretycznego i ćwiczeń w zakresie udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadków drogowych,
  • 20 godzin w zakresie kategorii C, C+E, D, D+E, C1, C1+E, D1, D1+E, B+E;

Kursu teoretycznego na kategorie A, B, C i D nie muszą odbywać osoby, które posiadają prawo jazdy odpowiednio kategorii: A1, B1, C1 i D1.

W przypadku łącznego kursu dla kilku kategorii szkolenie teoretyczne podlega skróceniu:
• o 10 godzin dla szkolenia w kolejnej kategorii z grupy: A, A1, B, B1, T prawa jazdy lub pozwolenia
• o 5 godzin dla szkolenia w kolejnej kategorii z grupy: C, C+E, D, D+E, C1, C1+E, D1, D1+E, B+E

Godzina kursu teoretycznego trwa 45 minut (jak godzina lekcyjna).

Zajęcia praktyczne

W ramach zajęć praktycznych kursant powinien zapozanać się z zasadami i technikami prowadzenia określonego pojazdu mechanicznego. Przebieg kursu nie jest zależny jedynie od instruktora. Jest też związany jest wytycznymi Ministerstwa Infrastruktury.

Zajęcia praktyczne nie powinny być krótsze niż:

  •  15 godzin - przy kategorii B+E,
  •  20 godzin - przy kategorii A, A1, C1, C1+E, D1+E, T,
  •  25 godzin - przy kategorii C+E lub D+E,
  •  30 godzin - przy kategorii B, B1, C, D1 lub pozwoleniu,
  •  60 godzin - przy kategorii D;

W odróżnieniu od zajęć teoretycznych, godzina zajęć praktycznych odpowiada godzinie zegarowej.

Część praktyczna kursu ulega również skróceniu:

w zakresie kategorii C, C1, D lub D1 prawa jazdy:

  •  o 10 - przy kategorii C1 lub C, jeżeli posiada odpowiednio prawo jazdy kategorii D1 lub D,
  •  o 20 - przy kategorii D, jeżeli posiada prawo jazdy odpowiednio kategorii C1 lub C;

w zakresie kategorii A lub B:

  •  10 - jeżeli osoba posiada prawo jazdy odpowiednio kategorii A1 lub B1.

Warunki kursu praktycznego:

Kurs praktyczny obejmuje zajęcia prowadzone na placu manewrowym i w ruchu drogowym, przy czym:

  • mogą (lecz nie muszą) być rozpoczęte po przeprowadzeniu zajęć teoretycznych. Najczęściej obydwa szkolenia odbywają się niezależnie od siebie.
  • muszą uwzględniać jazdę poza obszarem zabudowanym lub na drogach o dopuszczalnej prędkości poruszania się powyżej 70 km/h o łącznym czasie nie krótszym niż:
    •  3 godziny, przy kategorii A1, A lub B1,
    •  4 godziny, przy kategorii B, C1, C, T, B+E, C1+E lub D1+E,
    •  10 godzin, przy kategorii D1, C+E oraz D+E,
    •  20 godzin, przy kategorii D;
  •  w powyższych okolicznościach zajęcia powinny być prowadzone łącznie na odcinku nie mniejszym niż 50 km (z wyjątkiem kategorii T) w czasie jednych zajęć.

Zajęcia powinny również uwzględniać co najmniej 2 godziny jazdy w ruchu drogowym w okresie od zmierzchu do świtu dla wszystkich kategorii prawa jazdy (nie dotyczy osób w stosunku do których lekarz wprowadził ograniczenie możliwości prowadzenia pojazdu w okresie od zmierzchu do świtu).

 Po zakończonym szkoleniu podstawowym lub dodatkowym, przeprowadzany jest egzamin wewnętrzny

Zobacz również: Wygaśnięcie prawa jazdy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA