REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kurs na prawo jazdy

Subskrybuj nas na Youtube
Kurs na prawo jazdy dzieli się na część teoretyczną i praktyczną. Stanowi przygotowanie do obydwu części egzaminu na prawo jazdy.
Kurs na prawo jazdy dzieli się na część teoretyczną i praktyczną. Stanowi przygotowanie do obydwu części egzaminu na prawo jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

Nie można uzyskać prawa jazdy bez odbycia kursu przygotowawczego (niezależnie od tego, jak dobrymi jesteśmy praktykami). Dotyczy to również kierowców, którzy utracili uprawnienia w wyniku przekroczenia 20 punktów karnych w pierwszym roku posiadania prawa jazdy.

Przepisy

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia szkolenia kierowców regulowana jest w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 27 października 2005 w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. poz. 217 nr 1834 z późn. zm.).

Zobacz również: Nauka jazdy z rodzicem.

Wybór

REKLAMA

Na rynku znajduje się wiele szkół jazdy oferujących możliwość odbycia kursu przygotowawczego. Warto zastanowić się nad taką, która znajduje się w pobliżu WORD, w którym chcemy zdawać egzamin. To pozwoli nam na naukę w okolicach trasy egzaminacyjnej.
W wyborze warto zdać się na opinie znajomych czy członków rodziny, którzy korzystali z usług danej szkoły. W większość przypadków to walory kursu decydują o dobrym przygotowaniu do egzaminu i skutecznym jego zdaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt pełnego kursu wynosi 1200-1400 zł. Wiele szkół oferuje zniżki przy jednorazowej wpłacie. Koszt jazd doszkalających wynosi ok. 40 złotych za godzinę jazdy.

Przebieg kursu

Kurs dzieli się na część teoretyczną i praktyczną. Stanowi przygotowanie do obydwu części egzaminu na prawo jazdy.
Część teoretyczna nie może być krótsza niż:

  • 30 godzin w zakresie kategorii A, A1, B, B1, T prawa jazdy lub pozwolenia, w tym co najmniej 4 godziny szkolenia teoretycznego i ćwiczeń w zakresie udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadków drogowych,
  • 20 godzin w zakresie kategorii C, C+E, D, D+E, C1, C1+E, D1, D1+E, B+E;

Kursu teoretycznego na kategorie A, B, C i D nie muszą odbywać osoby, które posiadają prawo jazdy odpowiednio kategorii: A1, B1, C1 i D1.

W przypadku łącznego kursu dla kilku kategorii szkolenie teoretyczne podlega skróceniu:
• o 10 godzin dla szkolenia w kolejnej kategorii z grupy: A, A1, B, B1, T prawa jazdy lub pozwolenia
• o 5 godzin dla szkolenia w kolejnej kategorii z grupy: C, C+E, D, D+E, C1, C1+E, D1, D1+E, B+E

Godzina kursu teoretycznego trwa 45 minut (jak godzina lekcyjna).

Zajęcia praktyczne

W ramach zajęć praktycznych kursant powinien zapozanać się z zasadami i technikami prowadzenia określonego pojazdu mechanicznego. Przebieg kursu nie jest zależny jedynie od instruktora. Jest też związany jest wytycznymi Ministerstwa Infrastruktury.

Zajęcia praktyczne nie powinny być krótsze niż:

  •  15 godzin - przy kategorii B+E,
  •  20 godzin - przy kategorii A, A1, C1, C1+E, D1+E, T,
  •  25 godzin - przy kategorii C+E lub D+E,
  •  30 godzin - przy kategorii B, B1, C, D1 lub pozwoleniu,
  •  60 godzin - przy kategorii D;

W odróżnieniu od zajęć teoretycznych, godzina zajęć praktycznych odpowiada godzinie zegarowej.

Część praktyczna kursu ulega również skróceniu:

w zakresie kategorii C, C1, D lub D1 prawa jazdy:

  •  o 10 - przy kategorii C1 lub C, jeżeli posiada odpowiednio prawo jazdy kategorii D1 lub D,
  •  o 20 - przy kategorii D, jeżeli posiada prawo jazdy odpowiednio kategorii C1 lub C;

w zakresie kategorii A lub B:

  •  10 - jeżeli osoba posiada prawo jazdy odpowiednio kategorii A1 lub B1.

Warunki kursu praktycznego:

Kurs praktyczny obejmuje zajęcia prowadzone na placu manewrowym i w ruchu drogowym, przy czym:

  • mogą (lecz nie muszą) być rozpoczęte po przeprowadzeniu zajęć teoretycznych. Najczęściej obydwa szkolenia odbywają się niezależnie od siebie.
  • muszą uwzględniać jazdę poza obszarem zabudowanym lub na drogach o dopuszczalnej prędkości poruszania się powyżej 70 km/h o łącznym czasie nie krótszym niż:
    •  3 godziny, przy kategorii A1, A lub B1,
    •  4 godziny, przy kategorii B, C1, C, T, B+E, C1+E lub D1+E,
    •  10 godzin, przy kategorii D1, C+E oraz D+E,
    •  20 godzin, przy kategorii D;
  •  w powyższych okolicznościach zajęcia powinny być prowadzone łącznie na odcinku nie mniejszym niż 50 km (z wyjątkiem kategorii T) w czasie jednych zajęć.

Zajęcia powinny również uwzględniać co najmniej 2 godziny jazdy w ruchu drogowym w okresie od zmierzchu do świtu dla wszystkich kategorii prawa jazdy (nie dotyczy osób w stosunku do których lekarz wprowadził ograniczenie możliwości prowadzenia pojazdu w okresie od zmierzchu do świtu).

 Po zakończonym szkoleniu podstawowym lub dodatkowym, przeprowadzany jest egzamin wewnętrzny

Zobacz również: Wygaśnięcie prawa jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

REKLAMA

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

REKLAMA