REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kurs na prawo jazdy

Subskrybuj nas na Youtube
Kurs na prawo jazdy dzieli się na część teoretyczną i praktyczną. Stanowi przygotowanie do obydwu części egzaminu na prawo jazdy.
Kurs na prawo jazdy dzieli się na część teoretyczną i praktyczną. Stanowi przygotowanie do obydwu części egzaminu na prawo jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

Nie można uzyskać prawa jazdy bez odbycia kursu przygotowawczego (niezależnie od tego, jak dobrymi jesteśmy praktykami). Dotyczy to również kierowców, którzy utracili uprawnienia w wyniku przekroczenia 20 punktów karnych w pierwszym roku posiadania prawa jazdy.

Przepisy

REKLAMA

Kwestia szkolenia kierowców regulowana jest w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 27 października 2005 w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. poz. 217 nr 1834 z późn. zm.).

Zobacz również: Nauka jazdy z rodzicem.

Wybór

Na rynku znajduje się wiele szkół jazdy oferujących możliwość odbycia kursu przygotowawczego. Warto zastanowić się nad taką, która znajduje się w pobliżu WORD, w którym chcemy zdawać egzamin. To pozwoli nam na naukę w okolicach trasy egzaminacyjnej.
W wyborze warto zdać się na opinie znajomych czy członków rodziny, którzy korzystali z usług danej szkoły. W większość przypadków to walory kursu decydują o dobrym przygotowaniu do egzaminu i skutecznym jego zdaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt pełnego kursu wynosi 1200-1400 zł. Wiele szkół oferuje zniżki przy jednorazowej wpłacie. Koszt jazd doszkalających wynosi ok. 40 złotych za godzinę jazdy.

Przebieg kursu

Kurs dzieli się na część teoretyczną i praktyczną. Stanowi przygotowanie do obydwu części egzaminu na prawo jazdy.
Część teoretyczna nie może być krótsza niż:

  • 30 godzin w zakresie kategorii A, A1, B, B1, T prawa jazdy lub pozwolenia, w tym co najmniej 4 godziny szkolenia teoretycznego i ćwiczeń w zakresie udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadków drogowych,
  • 20 godzin w zakresie kategorii C, C+E, D, D+E, C1, C1+E, D1, D1+E, B+E;

Kursu teoretycznego na kategorie A, B, C i D nie muszą odbywać osoby, które posiadają prawo jazdy odpowiednio kategorii: A1, B1, C1 i D1.

W przypadku łącznego kursu dla kilku kategorii szkolenie teoretyczne podlega skróceniu:
• o 10 godzin dla szkolenia w kolejnej kategorii z grupy: A, A1, B, B1, T prawa jazdy lub pozwolenia
• o 5 godzin dla szkolenia w kolejnej kategorii z grupy: C, C+E, D, D+E, C1, C1+E, D1, D1+E, B+E

Godzina kursu teoretycznego trwa 45 minut (jak godzina lekcyjna).

Zajęcia praktyczne

W ramach zajęć praktycznych kursant powinien zapozanać się z zasadami i technikami prowadzenia określonego pojazdu mechanicznego. Przebieg kursu nie jest zależny jedynie od instruktora. Jest też związany jest wytycznymi Ministerstwa Infrastruktury.

Zajęcia praktyczne nie powinny być krótsze niż:

  •  15 godzin - przy kategorii B+E,
  •  20 godzin - przy kategorii A, A1, C1, C1+E, D1+E, T,
  •  25 godzin - przy kategorii C+E lub D+E,
  •  30 godzin - przy kategorii B, B1, C, D1 lub pozwoleniu,
  •  60 godzin - przy kategorii D;

W odróżnieniu od zajęć teoretycznych, godzina zajęć praktycznych odpowiada godzinie zegarowej.

Część praktyczna kursu ulega również skróceniu:

w zakresie kategorii C, C1, D lub D1 prawa jazdy:

  •  o 10 - przy kategorii C1 lub C, jeżeli posiada odpowiednio prawo jazdy kategorii D1 lub D,
  •  o 20 - przy kategorii D, jeżeli posiada prawo jazdy odpowiednio kategorii C1 lub C;

w zakresie kategorii A lub B:

  •  10 - jeżeli osoba posiada prawo jazdy odpowiednio kategorii A1 lub B1.

Warunki kursu praktycznego:

Kurs praktyczny obejmuje zajęcia prowadzone na placu manewrowym i w ruchu drogowym, przy czym:

  • mogą (lecz nie muszą) być rozpoczęte po przeprowadzeniu zajęć teoretycznych. Najczęściej obydwa szkolenia odbywają się niezależnie od siebie.
  • muszą uwzględniać jazdę poza obszarem zabudowanym lub na drogach o dopuszczalnej prędkości poruszania się powyżej 70 km/h o łącznym czasie nie krótszym niż:
    •  3 godziny, przy kategorii A1, A lub B1,
    •  4 godziny, przy kategorii B, C1, C, T, B+E, C1+E lub D1+E,
    •  10 godzin, przy kategorii D1, C+E oraz D+E,
    •  20 godzin, przy kategorii D;
  •  w powyższych okolicznościach zajęcia powinny być prowadzone łącznie na odcinku nie mniejszym niż 50 km (z wyjątkiem kategorii T) w czasie jednych zajęć.

Zajęcia powinny również uwzględniać co najmniej 2 godziny jazdy w ruchu drogowym w okresie od zmierzchu do świtu dla wszystkich kategorii prawa jazdy (nie dotyczy osób w stosunku do których lekarz wprowadził ograniczenie możliwości prowadzenia pojazdu w okresie od zmierzchu do świtu).

 Po zakończonym szkoleniu podstawowym lub dodatkowym, przeprowadzany jest egzamin wewnętrzny

Zobacz również: Wygaśnięcie prawa jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA