REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CEPiK 2.0 znowu opóźniony!

CEPiK 2.0 nie wystartuje w 2017 roku Fot. Fotolia
CEPiK 2.0 nie wystartuje w 2017 roku Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji potwierdziło problemy z wprowadzeniem systemu CEPIK 2.0. Jest już pewnym, że nie zostanie on wdrożony 1 stycznia 2017 roku jak zakładano. Czy i kiedy można się spodziewać w pełni działającej bazy CEPIK? Co ze zmianami dotyczącymi praw jazdy?

CEPiK 2.0 z opóźnieniami!

Poprzedni rząd koalicyjny PO-PSL zapewniał, że od 4 stycznia 2016 roku ruszy w Polsce system CEPiK 2.0. Jak się później okazało, w chwili gdy nowy rząd PiS przejmował obowiązki poprzedników, Ministerstwo Cyfryzacji (odpowiedzialne za projekt CEPiK 2.0 ) doliczyło się wydania jedynie 2 z 27 niezbędnych do uruchomienia systemu rozporządzeń wykonawczych…! W związku z tym termin jego wdrożenia został przełożony na 1 stycznia 2017 roku. Teraz okazuje się jednak, że Ministerstwo Cyfryzacji kierowane przez PiS także nie podoła temu zadaniu w terminie. Choć udało się zrealizować wszystkie 27 potrzebnych do wdrożenie systemu rozporządzeń, nadal jest to za mało, aby zmiany mogły wejść w życie od nowego roku. Nie podano także alternatywnej daty zakończenia prac nad CEPiK 2.0.

REKLAMA

Według wiceministra cyfryzacji:

„ Niemożliwe jest uruchomienie tego systemu w dniu 1 stycznia 2017 r., jeżeli chcemy dbać o prawidłową komunikację pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w procesie wydawania dokumentu.”

Testy nowego systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wykazały liczne nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu. Z tego powodu zaniechano wdrożenia nowego rozwiązania informatycznego, gdyż mogłoby to grozić poważnymi konsekwencjami. Jakiś czas temu do mediów dotarła m.in. informacja, że system miał pewne luki, którymi mogły wyciec poufne dane kierowców. 

Zobacz też: Rząd wydał ponad 300 mln zł na źle działający CEPiK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało jednocześnie, ze dzięki współpracy z Instytutem Transportu Samochodowego udało się zlikwidować istniejącą od 2013 roku wadę systemu dotyczącą jego słownika. Okazało się bowiem, że wpisując model samochodu np. Ford Mondeo jego nazwę można było zapisać na kilkadziesiąt sposobów, co uniemożliwiało przeniesienie właściwej informacji do nowej bazy danych. Teraz system zapisu został ujednolicony aby przenoszenie informacji między bazami danych było łatwiejsze. Niestety, obecnie działająca Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców nadal posiada wiele błędnych zapisów, które muszą zostać wyeliminowane, aby mogły być przeniesione do CEPiK-u 2.0.

Nowy system CEPIK 2.0 kosztował 140-150 mln złotych. Mają z niego korzystać starostwa wydające prawa jazdy, policja, sądy, stacje kontroli pojazdów, szkoły jazdy, czy wreszcie wojewódzki ośrodku ruchu drogowego. 

W ramach modernizacji systemu CEPiK przewidziano także rozszerzenie zakresu danych dotyczących np.: badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych) i zdarzeń ubezpieczeniowych (przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (AC).

Wszystko wskazuje na to, że poślizg związany z wprowadzeniem systemu CEPiK 2.0 spowoduje także przesunięcie daty wejścia w życie nowych przepisów dotyczących nabywania uprawnień przez kierowców. To właśnie one budziły i budzą najwięcej obaw wśród młodych kierowców, gdyż są wyraźnie bardziej restrykcyjne wobec nich. Więcej na ten temat przeczytacie w poniższym artykule:

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bez dofinansowania zakupu w programie Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce całkowicie wyhamuje

W rok niemal podwoiła się liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Teraz jednak nastąpiło gwałtowne hamowanie tego trendu. Eksperci prognozują: polska droga do elektromobilności wyglądała na długą, teraz zaś zniknęła nawet perspektywa mety.

Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

REKLAMA

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

REKLAMA

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

REKLAMA