REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CEPiK 2.0 znowu opóźniony!

CEPiK 2.0 nie wystartuje w 2017 roku Fot. Fotolia
CEPiK 2.0 nie wystartuje w 2017 roku Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji potwierdziło problemy z wprowadzeniem systemu CEPIK 2.0. Jest już pewnym, że nie zostanie on wdrożony 1 stycznia 2017 roku jak zakładano. Czy i kiedy można się spodziewać w pełni działającej bazy CEPIK? Co ze zmianami dotyczącymi praw jazdy?

CEPiK 2.0 z opóźnieniami!

Poprzedni rząd koalicyjny PO-PSL zapewniał, że od 4 stycznia 2016 roku ruszy w Polsce system CEPiK 2.0. Jak się później okazało, w chwili gdy nowy rząd PiS przejmował obowiązki poprzedników, Ministerstwo Cyfryzacji (odpowiedzialne za projekt CEPiK 2.0 ) doliczyło się wydania jedynie 2 z 27 niezbędnych do uruchomienia systemu rozporządzeń wykonawczych…! W związku z tym termin jego wdrożenia został przełożony na 1 stycznia 2017 roku. Teraz okazuje się jednak, że Ministerstwo Cyfryzacji kierowane przez PiS także nie podoła temu zadaniu w terminie. Choć udało się zrealizować wszystkie 27 potrzebnych do wdrożenie systemu rozporządzeń, nadal jest to za mało, aby zmiany mogły wejść w życie od nowego roku. Nie podano także alternatywnej daty zakończenia prac nad CEPiK 2.0.

REKLAMA

REKLAMA

Według wiceministra cyfryzacji:

„ Niemożliwe jest uruchomienie tego systemu w dniu 1 stycznia 2017 r., jeżeli chcemy dbać o prawidłową komunikację pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w procesie wydawania dokumentu.”

Testy nowego systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wykazały liczne nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu. Z tego powodu zaniechano wdrożenia nowego rozwiązania informatycznego, gdyż mogłoby to grozić poważnymi konsekwencjami. Jakiś czas temu do mediów dotarła m.in. informacja, że system miał pewne luki, którymi mogły wyciec poufne dane kierowców. 

REKLAMA

Zobacz też: Rząd wydał ponad 300 mln zł na źle działający CEPiK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało jednocześnie, ze dzięki współpracy z Instytutem Transportu Samochodowego udało się zlikwidować istniejącą od 2013 roku wadę systemu dotyczącą jego słownika. Okazało się bowiem, że wpisując model samochodu np. Ford Mondeo jego nazwę można było zapisać na kilkadziesiąt sposobów, co uniemożliwiało przeniesienie właściwej informacji do nowej bazy danych. Teraz system zapisu został ujednolicony aby przenoszenie informacji między bazami danych było łatwiejsze. Niestety, obecnie działająca Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców nadal posiada wiele błędnych zapisów, które muszą zostać wyeliminowane, aby mogły być przeniesione do CEPiK-u 2.0.

Nowy system CEPIK 2.0 kosztował 140-150 mln złotych. Mają z niego korzystać starostwa wydające prawa jazdy, policja, sądy, stacje kontroli pojazdów, szkoły jazdy, czy wreszcie wojewódzki ośrodku ruchu drogowego. 

W ramach modernizacji systemu CEPiK przewidziano także rozszerzenie zakresu danych dotyczących np.: badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych) i zdarzeń ubezpieczeniowych (przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (AC).

Wszystko wskazuje na to, że poślizg związany z wprowadzeniem systemu CEPiK 2.0 spowoduje także przesunięcie daty wejścia w życie nowych przepisów dotyczących nabywania uprawnień przez kierowców. To właśnie one budziły i budzą najwięcej obaw wśród młodych kierowców, gdyż są wyraźnie bardziej restrykcyjne wobec nich. Więcej na ten temat przeczytacie w poniższym artykule:

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA