REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CEPiK 2.0 znowu opóźniony!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
CEPiK 2.0 nie wystartuje w 2017 roku Fot. Fotolia
CEPiK 2.0 nie wystartuje w 2017 roku Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji potwierdziło problemy z wprowadzeniem systemu CEPIK 2.0. Jest już pewnym, że nie zostanie on wdrożony 1 stycznia 2017 roku jak zakładano. Czy i kiedy można się spodziewać w pełni działającej bazy CEPIK? Co ze zmianami dotyczącymi praw jazdy?

CEPiK 2.0 z opóźnieniami!

Poprzedni rząd koalicyjny PO-PSL zapewniał, że od 4 stycznia 2016 roku ruszy w Polsce system CEPiK 2.0. Jak się później okazało, w chwili gdy nowy rząd PiS przejmował obowiązki poprzedników, Ministerstwo Cyfryzacji (odpowiedzialne za projekt CEPiK 2.0 ) doliczyło się wydania jedynie 2 z 27 niezbędnych do uruchomienia systemu rozporządzeń wykonawczych…! W związku z tym termin jego wdrożenia został przełożony na 1 stycznia 2017 roku. Teraz okazuje się jednak, że Ministerstwo Cyfryzacji kierowane przez PiS także nie podoła temu zadaniu w terminie. Choć udało się zrealizować wszystkie 27 potrzebnych do wdrożenie systemu rozporządzeń, nadal jest to za mało, aby zmiany mogły wejść w życie od nowego roku. Nie podano także alternatywnej daty zakończenia prac nad CEPiK 2.0.

REKLAMA

Według wiceministra cyfryzacji:

„ Niemożliwe jest uruchomienie tego systemu w dniu 1 stycznia 2017 r., jeżeli chcemy dbać o prawidłową komunikację pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w procesie wydawania dokumentu.”

Testy nowego systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wykazały liczne nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu. Z tego powodu zaniechano wdrożenia nowego rozwiązania informatycznego, gdyż mogłoby to grozić poważnymi konsekwencjami. Jakiś czas temu do mediów dotarła m.in. informacja, że system miał pewne luki, którymi mogły wyciec poufne dane kierowców. 

Zobacz też: Rząd wydał ponad 300 mln zł na źle działający CEPiK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało jednocześnie, ze dzięki współpracy z Instytutem Transportu Samochodowego udało się zlikwidować istniejącą od 2013 roku wadę systemu dotyczącą jego słownika. Okazało się bowiem, że wpisując model samochodu np. Ford Mondeo jego nazwę można było zapisać na kilkadziesiąt sposobów, co uniemożliwiało przeniesienie właściwej informacji do nowej bazy danych. Teraz system zapisu został ujednolicony aby przenoszenie informacji między bazami danych było łatwiejsze. Niestety, obecnie działająca Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców nadal posiada wiele błędnych zapisów, które muszą zostać wyeliminowane, aby mogły być przeniesione do CEPiK-u 2.0.

Nowy system CEPIK 2.0 kosztował 140-150 mln złotych. Mają z niego korzystać starostwa wydające prawa jazdy, policja, sądy, stacje kontroli pojazdów, szkoły jazdy, czy wreszcie wojewódzki ośrodku ruchu drogowego. 

W ramach modernizacji systemu CEPiK przewidziano także rozszerzenie zakresu danych dotyczących np.: badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych) i zdarzeń ubezpieczeniowych (przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (AC).

Wszystko wskazuje na to, że poślizg związany z wprowadzeniem systemu CEPiK 2.0 spowoduje także przesunięcie daty wejścia w życie nowych przepisów dotyczących nabywania uprawnień przez kierowców. To właśnie one budziły i budzą najwięcej obaw wśród młodych kierowców, gdyż są wyraźnie bardziej restrykcyjne wobec nich. Więcej na ten temat przeczytacie w poniższym artykule:

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA