REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy chcą opóźnić wejście w życie systemu CEPIK 2.0

Subskrybuj nas na Youtube
mandat, policja
mandat, policja
Creandi.pl

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy obawiają się, że projekt CEPIK 2.0 nie jest dobrze przygotowany i w imieniu Związku Powiatów Polskich chcą by przepisy dotyczącej nowego systemu weszły w życie z półrocznym opóźnieniem.

System CEPIK 2.0 - nowe możliwości, ale i wyzwania

Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, która wprowadza m.in. możliwość sprawdzenia przez kierowcę online informacji o punktach karnych czy badaniach technicznych pojazdów, ma wejść w życie 4 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Związek Powiatów Polskich zgłosił na środowym posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego postulat, by termin ten przesunąć na przykład o pół roku, czyli - zgodnie z propozycją ZPP - ustaw zaczęłaby obowiązywać 4 czerwca 2016 r.

REKLAMA

Monika Małowiecka ze ZPP zaznaczyła, że w projekt CEPIK 2.0 jest zaangażowanych wiele podmiotów, przy czym nie ma jednego odpowiedzialnego za całość przedsięwzięcia. Jak mówiła, nie testowano też wystarczająco długo działania tego systemu jako całości, zabrakło też szkoleń dla kilku tysięcy powiatowym pracowników wydziałów komunikacji, a także pilotażowego wdrożenia i korekt tego systemu.

"W związku z tym, mając na uwadze interes publiczny, wnosimy o podjęcie inicjatywy legislacyjnej zmierzającej do przesunięcia daty rozpoczęcia wdrożenia całego przedsięwzięcia o sześć miesięcy, tj. o to, żeby CEPIK 2.0 wystartował zamiast 4 stycznia 2016 r. - 4 czerwca 2016 r." - powiedziała Małowiecka. Zaznaczyła, że takie przesunięcie nie grozi żadnym ryzykiem, bo projekt jest finansowany z budżetu a nie ze środków unijnych.

Wiceszef MSW Przemysław Kuna zaznaczył, że prace nad projektem CEPIK 2.0 rozpoczęły się w 2013 r. "Tak więc były trzy lata na to, żeby się przygotować. MSW zaczęło prace już w 2013 r." - powiedział. "Na chwilę obecną nie ma jasnej przesłanki, żeby powiedzieć, że nie zdążymy z wprowadzeniem" - powiedział Kuna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przyznał, że rzeczywiście nie przygotowano szkoleń. "Dostaliśmy odpowiedź z Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, że oni szkoleń w pierwszym etapie nie przewidzieli, tłumacząc to tym, że zmiany, które będą wprowadzali są małe" - powiedział wiceszef MSW.

PWPW odpowiada za wsparcie informatyczne wydziałów komunikacji w zakresie rejestracji pojazdów oraz wydawania uprawnień do kierowania pojazdami. Wsparcie to jest realizowane poprzez systemy Pojazd i Kierowca. Oprócz pomocy przy obsłudze obywatela w urzędzie, systemy Pojazd i Kierowca zapewniają też łączność z zarządzaną przez MSW Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców (CEPiK).

Wiceszef MSZ podkreślił, że MSW współpracuje intensywnie z PWPW, "spotkania są w zasadzie dwa, trzy razy w tygodniu". Jak zaznaczył, jeżeli okazałoby się, że wprowadzane zmiany miałyby powodować jakiekolwiek ryzyko związane np. dotyczące opóźnienie w wydawaniu praw jazdy, "to wtedy będziemy podejmować decyzje". "Natomiast na chwilę obecną nie ma powodów, by sądzić, że 4 stycznia jest datą zagrożoną" - podkreślił wiceszef MSW.

Zobacz też: Nowe przepisy dotyczące OC: rozprawy w sądach w całym kraju

Przygotowane przez MSW nowe przepisy mają pozwolić na udoskonalenie danych gromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) oraz na uruchomienie nowych e-usług. Projekt CEPIK 2.0 jest realizowany wspólnie przez MSW i Centralny Ośrodek Informatyki (COI). Polega on na modernizacji systemu informatycznego CEP i CEK.

Nowela wprowadza możliwość sprawdzenia przez kierowcę przez internet, ile ma punktów karnych lub jakie naruszenia kodeksu drogowego mu przypisano. Będą temu służyć e-usługi: "Sprawdź moje uprawnienia" i "Sprawdź informację o punktach karnych". W przyszłości e-usługi mają pozwolić np. na opłacenie online mandatu. Z kolei usługa "Mój pojazd" pozwoli właścicielom (i leasingującym pojazd) na dostęp online do danych i informacji o własnym pojeździe.

Kolejną usługą dostępną elektronicznie będzie "Udostępnij dane pracodawcy". Przedsiębiorcy będą mogli tą drogą weryfikować uprawnienia kierowców, tak by uniknąć sytuacji, w której udostępnią służbowe samochody pracownikom nieposiadającym ważnych uprawnień.

Uruchomiona ma być też e-usługa "Sprawdzenie szkoły jazdy", pozwalająca na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez przyszłych kursantów na podstawie dostępnych danych statystycznych. Według MSW zwiększy to konkurencję między szkołami i przyczyni się do wzrostu jakości świadczonych usług. Ustawa umożliwi też utworzenie usług powiadamiania kierowców oraz właścicieli pojazdów o ważnych terminach związanych z pojazdami lub prawami jazdy.

Przewidziano także rozszerzenie zakresu danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów. W rezultacie gromadzone będą w niej informacje dotyczące np.: badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych) i zdarzeń ubezpieczeniowych (przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (AC).

Ustawa zakłada też, że minister spraw wewnętrznych będzie mógł udostępnić dane o kierowcach i pojazdach zakładom ubezpieczeń tylko wówczas, gdy ubezpieczalnie "wykażą w tym zakresie interes prawny". Parlamentarzyści długo spierali się o to, czy zbyt szerokie uprawnienia ubezpieczycieli do zapoznawania się z danymi o kierowcach nie wpłyną na bezzasadne wzrosty składki ubezpieczeniowej dla wszystkich kierujących.

Źródło: materiały prasowe PAP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA