REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy 2013 - zmiany i nowości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Po 19 stycznia 2013 roku istotnej zmianie ulegną przepisy, dotyczące uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami. Znacznemu utrudnieniu ulegną przede wszystkim testy teoretyczne.  Fot. Fotolia
Po 19 stycznia 2013 roku istotnej zmianie ulegną przepisy, dotyczące uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami. Znacznemu utrudnieniu ulegną przede wszystkim testy teoretyczne. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

19 stycznia 2013 wchodzi w życie ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, która istotnie zmienia obowiązujące przepisy. Zmiany dotyczą zarówno osób, które dopiero będą starać się o prawo jazdy jak i tych, które je posiadają od wielu lat. Postanowiliśmy przybliżyć najważniejsze zmiany w prawie jazdy w 2013 r.

Prawo jazdy 2013 - niezbędna karta kandydata na kierowcę

Zanim dana osoba rozpocznie naukę w ośrodku szkolenia kierowców, musi udać się do starosty (wydziału komunikacji). Organ po sprawdzeniu czy dana osoba nie ma przeciwwskazań do poruszania się pojazdem (np. sądowego zakazu) przyzna jej kartę kandydata na kierowcę. Dopiero jej uzyskanie będzie uprawniać do rozpoczęcia kursu w szkole nauki jazdy.

REKLAMA

Zobacz też: Co grozi za jazdę bez prawa jazdy przed egzaminem?

Zupełnie nowy egzamin na prawo jazdy od 2013 r.

Zapowiadane od kilku lat poważne zmiany egzaminowania kierowców w końcu mają wejść w życie. Największe różnice pomiędzy nową, a starą wersją egzaminu na prawo jazdy, dotyczą jego teoretycznej części.

Część teoretyczna egzaminu państwowego będzie obejmować:

- 20 pytań z wiedzy podstawowej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego;

- 12 pytań z wiedzy specjalistycznej w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy lub pozwolenia:

  • 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego.

Im wyższe znaczenie pytania tym więcej punktów zdobędziemy:
a)       3 punkty – pytanie o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
b)       2 punkty – pytanie o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
c)       1 punkt – pytanie o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego.

Aby zaliczyć egzamin teoretyczny kandydat potrzebować będzie 68 punktów z 74 możliwych do zdobycia.

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy za pierwszym razem?

Nowe kategorie prawa jazdy w 2013 r.

Największe różnice dotyczące kategorii prawa jazdy dotyczą osób, które chcą poruszać się po drogach motocyklem. Od przyszłego roku zamiast obecnych kategorii A i A1, pojawią się cztery nowe: AM, A1, A2 i A.

Kategoria AM – zamiast karty motorowerowej

  • minimalny wiek kierowcy: 14 lat
  • uprawnia do kierowania:

            a) motorowerem

            b) czterokołowcem lekkim

Kategoria A1 – bez zmian

  • minimalny wiek kierowcy: 16 lat
  • uprawnia do kierowania:

            a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy          

                nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym

    0,1 kW/kg,

             b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,

             c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Kategoria A2 w 2013 r.

  • minimalny wiek kierowcy: 18 lat
  • uprawnia do kierowania:

a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,

 b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,

 c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

Kategoria A w 2013 r.

  • minimalny wiek kierowcy:

            a) 20 lat jeżeli osoba posiada prawo jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lata

            b) 21 lat dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW

            c) 24 lata jeżeli osoba nie posiada prawa jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lat

  • uprawnia do kierowania:

            a) motocyklem

            b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM

Zobacz też: Jak wygląda zapisywanie się na egzamin na prawo jazdy?

Prawo jazdy na quady w 2013 r.

Nowa ustawa w końcu reguluje także sprawę poruszania się quadami, odpowiednio klasyfikując ten typ pojazdów. Aby poruszać się quadem, czyli czterokołowcem, wymagane będzie prawo jazdy kat. B1, o które można się starać po ukończeniu 16 lat.

Kaski ochronne

Regulacje objęły także sprawę kasków ochronnych, których obowiązek posiadania będą mieli teraz także kierowcy i pasażerowie czterokołowców.

Okres próbny dopiero od 2016 roku

REKLAMA

Duże kontrowersje budzi sprawa okresu próbnego, który ma obowiązywać przez 2 lata od daty zdania egzaminu. Okazuje się, że Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej uważa, że baza CEK nie jest odpowiednio przygotowana do pokładanego w niej zadania, przez co nowe przepisy dotyczącego okresu próbnego wejdą w życie najwcześniej w 2016 roku.

Gdy tak się stanie, objęte nim osoby, pomiędzy 4-8 miesiącem od dnia uzyskania prawa jazdy, będą musiały odbyć dodatkowe, płatne  kursy doszkalające. Poza tym, w okresie dwóch lata będą musiały stosować się do bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących prędkości pojazdu (np. na autostradzie nie będą mogły przekroczyć 100km/h). Co więcej, utrata prawa jazdy w ich przypadku nie będzie miała miejsca w chwili przekroczenia 24 pkt karnych tylko wtedy, gdy w okresie tym dopuszczą się popełnienia trzech wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji lub jednego przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. Jeśli popełnią dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji okres próbny zostanie wydłużony o kolejne dwa lata.

Zobacz też: Czy można odwołać się od wyniku egzaminu?

Osoby, które utraciły prawo jazdy na skutek przekroczenia liczby punktów karnych czy orzeczenia zakazu kierowania pojazdami, będą podlegały okresowi próbnemu na mniej rygorystycznych przepisach (nie będą obowiązywać ich np. dodatkowe ograniczenia prędkości czy wymóg oznaczenia pojazdu zielonym listkiem). Dokładniejsze informacje znajdziecie w osobnym artykule poniżej:

Koniec z bezterminowym prawem jazdy od 2013 r.

Nowe dokumenty będą wydawane na czas określony, który maksymalnie wynosić będzie 15 lat. Prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, B+E będą ważne przez 15 lat, pozostałe przez pięć lat.

Zobacz też: Prawo jazdy 2013 - każdy musi wymienić dokument

Nowy dokument prawa jazdy

Do 18 stycznia 2013 roku wydawane będą jeszcze dokumenty prawa jazdy, które bazują na starym jego wzorze. Po tej dacie wydawane już będą dokumenty zaprojektowane według nowego szablonu. To co go wyróżnia to przede wszystkim dodatkowe kategorie motocyklowe i motorowerowe oraz inna kolorystyka. Stare dokumenty będą podlegały sukcesywnej wymianie w okresie w terminie od dnia  19 stycznia 2028 r. do dnia 18 stycznia 2033 r. Jeśli osoba zmieni adres zamieszkania, nazwisko bądź uzyska nowe uprawnienia również otrzyma nowe prawo jazdy. Podobnie będzie w przypadku, gdy stary dokumenty utracił ważność.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA