REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy 2013 - zmiany i nowości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Po 19 stycznia 2013 roku istotnej zmianie ulegną przepisy, dotyczące uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami. Znacznemu utrudnieniu ulegną przede wszystkim testy teoretyczne.  Fot. Fotolia
Po 19 stycznia 2013 roku istotnej zmianie ulegną przepisy, dotyczące uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami. Znacznemu utrudnieniu ulegną przede wszystkim testy teoretyczne. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

19 stycznia 2013 wchodzi w życie ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, która istotnie zmienia obowiązujące przepisy. Zmiany dotyczą zarówno osób, które dopiero będą starać się o prawo jazdy jak i tych, które je posiadają od wielu lat. Postanowiliśmy przybliżyć najważniejsze zmiany w prawie jazdy w 2013 r.

Prawo jazdy 2013 - niezbędna karta kandydata na kierowcę

Zanim dana osoba rozpocznie naukę w ośrodku szkolenia kierowców, musi udać się do starosty (wydziału komunikacji). Organ po sprawdzeniu czy dana osoba nie ma przeciwwskazań do poruszania się pojazdem (np. sądowego zakazu) przyzna jej kartę kandydata na kierowcę. Dopiero jej uzyskanie będzie uprawniać do rozpoczęcia kursu w szkole nauki jazdy.

REKLAMA

Zobacz też: Co grozi za jazdę bez prawa jazdy przed egzaminem?

Zupełnie nowy egzamin na prawo jazdy od 2013 r.

Zapowiadane od kilku lat poważne zmiany egzaminowania kierowców w końcu mają wejść w życie. Największe różnice pomiędzy nową, a starą wersją egzaminu na prawo jazdy, dotyczą jego teoretycznej części.

Część teoretyczna egzaminu państwowego będzie obejmować:

- 20 pytań z wiedzy podstawowej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego;

- 12 pytań z wiedzy specjalistycznej w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy lub pozwolenia:

  • 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego.

Im wyższe znaczenie pytania tym więcej punktów zdobędziemy:
a)       3 punkty – pytanie o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
b)       2 punkty – pytanie o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
c)       1 punkt – pytanie o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego.

Aby zaliczyć egzamin teoretyczny kandydat potrzebować będzie 68 punktów z 74 możliwych do zdobycia.

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy za pierwszym razem?

Nowe kategorie prawa jazdy w 2013 r.

Największe różnice dotyczące kategorii prawa jazdy dotyczą osób, które chcą poruszać się po drogach motocyklem. Od przyszłego roku zamiast obecnych kategorii A i A1, pojawią się cztery nowe: AM, A1, A2 i A.

Kategoria AM – zamiast karty motorowerowej

  • minimalny wiek kierowcy: 14 lat
  • uprawnia do kierowania:

            a) motorowerem

            b) czterokołowcem lekkim

Kategoria A1 – bez zmian

  • minimalny wiek kierowcy: 16 lat
  • uprawnia do kierowania:

            a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy          

                nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym

    0,1 kW/kg,

             b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,

             c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Kategoria A2 w 2013 r.

  • minimalny wiek kierowcy: 18 lat
  • uprawnia do kierowania:

a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,

 b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,

 c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

Kategoria A w 2013 r.

  • minimalny wiek kierowcy:

            a) 20 lat jeżeli osoba posiada prawo jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lata

            b) 21 lat dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW

            c) 24 lata jeżeli osoba nie posiada prawa jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lat

  • uprawnia do kierowania:

            a) motocyklem

            b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM

Zobacz też: Jak wygląda zapisywanie się na egzamin na prawo jazdy?

Prawo jazdy na quady w 2013 r.

Nowa ustawa w końcu reguluje także sprawę poruszania się quadami, odpowiednio klasyfikując ten typ pojazdów. Aby poruszać się quadem, czyli czterokołowcem, wymagane będzie prawo jazdy kat. B1, o które można się starać po ukończeniu 16 lat.

Kaski ochronne

Regulacje objęły także sprawę kasków ochronnych, których obowiązek posiadania będą mieli teraz także kierowcy i pasażerowie czterokołowców.

Okres próbny dopiero od 2016 roku

REKLAMA

Duże kontrowersje budzi sprawa okresu próbnego, który ma obowiązywać przez 2 lata od daty zdania egzaminu. Okazuje się, że Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej uważa, że baza CEK nie jest odpowiednio przygotowana do pokładanego w niej zadania, przez co nowe przepisy dotyczącego okresu próbnego wejdą w życie najwcześniej w 2016 roku.

Gdy tak się stanie, objęte nim osoby, pomiędzy 4-8 miesiącem od dnia uzyskania prawa jazdy, będą musiały odbyć dodatkowe, płatne  kursy doszkalające. Poza tym, w okresie dwóch lata będą musiały stosować się do bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących prędkości pojazdu (np. na autostradzie nie będą mogły przekroczyć 100km/h). Co więcej, utrata prawa jazdy w ich przypadku nie będzie miała miejsca w chwili przekroczenia 24 pkt karnych tylko wtedy, gdy w okresie tym dopuszczą się popełnienia trzech wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji lub jednego przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. Jeśli popełnią dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji okres próbny zostanie wydłużony o kolejne dwa lata.

Zobacz też: Czy można odwołać się od wyniku egzaminu?

Osoby, które utraciły prawo jazdy na skutek przekroczenia liczby punktów karnych czy orzeczenia zakazu kierowania pojazdami, będą podlegały okresowi próbnemu na mniej rygorystycznych przepisach (nie będą obowiązywać ich np. dodatkowe ograniczenia prędkości czy wymóg oznaczenia pojazdu zielonym listkiem). Dokładniejsze informacje znajdziecie w osobnym artykule poniżej:

Koniec z bezterminowym prawem jazdy od 2013 r.

Nowe dokumenty będą wydawane na czas określony, który maksymalnie wynosić będzie 15 lat. Prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, B+E będą ważne przez 15 lat, pozostałe przez pięć lat.

Zobacz też: Prawo jazdy 2013 - każdy musi wymienić dokument

Nowy dokument prawa jazdy

Do 18 stycznia 2013 roku wydawane będą jeszcze dokumenty prawa jazdy, które bazują na starym jego wzorze. Po tej dacie wydawane już będą dokumenty zaprojektowane według nowego szablonu. To co go wyróżnia to przede wszystkim dodatkowe kategorie motocyklowe i motorowerowe oraz inna kolorystyka. Stare dokumenty będą podlegały sukcesywnej wymianie w okresie w terminie od dnia  19 stycznia 2028 r. do dnia 18 stycznia 2033 r. Jeśli osoba zmieni adres zamieszkania, nazwisko bądź uzyska nowe uprawnienia również otrzyma nowe prawo jazdy. Podobnie będzie w przypadku, gdy stary dokumenty utracił ważność.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA