REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Międzynarodowe prawo jazdy - kiedy będzie potrzebne?

Renault, Wakacje, Podróże
Renault, Wakacje, Podróże
Renault

REKLAMA

REKLAMA

W wielu państwach Polacy mogą posługiwać się prawem jazdy wydanym przez nasz kraj. Wyjaśniamy, kiedy taki dokument nie wystarczy i będzie potrzebne międzynarodowe prawo jazdy.

Można oczekiwać, że wakacje 2019 r. przebiegną pod znakiem rekordowej liczby zagranicznych wyjazdów naszych rodaków. Nietrudno podejrzewać, że część urlopowiczów pojedzie na eskapadę swoim samochodem.

REKLAMA

REKLAMA

Do podróży zagranicznych z użyciem własnych „czterech” kółek zachęca między innymi brak problemów dotyczących akceptowalności polskiego prawa jazdy w wielu krajach Europy. Taki dokument bez żadnego problemu jest honorowany między innymi na terenie państw należących do Unii Europejskiej.

Niektórzy nasi rodacy wybiorą się jednak do innych krajów, gdzie może być potrzebne międzynarodowe prawo jazdy. Właśnie dlatego eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili zaprezentować odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z takim dokumentem.

Warto pamiętać, że międzynarodowe prawo jazdy może okazać się potrzebne nie tylko osobom wybierającym się własnym autem za granicę. Niektórzy wycieczkowicze po podróży samolotem zamierzają bowiem wynająć samochód, który wykorzystają do zwiedzania odległego kraju.

REKLAMA

Międzynarodowe „prawko” będzie potrzebne poza krajami UE

Tak jak już wspomnieliśmy, międzynarodowe prawo jazdy nie jest potrzebne osobom wyjeżdżającym turystycznie do krajów Unii Europejskiej. Te państwa honorują bowiem polskie dokumenty bez żadnych dodatkowych wymagań. Inna sytuacja dotyczy krajów, które nie należą do UE, ale są stroną co najmniej jednej z dwóch międzynarodowych konwencji dotyczących ruchu drogowego (tzn. Konwencji Wiedeńskiej albo Konwencji Genewskiej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przynajmniej jedną z dwóch wspomnianych konwencji podpisały między innymi następujące państwa:

  • Albania
  • Algieria
  • Armenia
  • Australia
  • Azerbejdżan
  • Białoruś
  • Bośnia i Hercegowina
  • Brazylia
  • Czarnogóra
  • Egipt
  • Filipiny
  • Gruzja
  • Indie
  • Iran
  • Islandia
  • Izrael
  • Japonia
  • Kanada
  • Kazachstan
  • Kenia
  • Korea Południowa
  • Kuba
  • Macedonia Północna
  • Maroko
  • Mołdawia
  • Norwegia
  • Nowa Zelandia
  • Rosja
  • RPA
  • Serbia
  • Stany Zjednoczone
  • Szwajcaria
  • Tajlandia
  • Tunezja
  • Turcja
  • Ukraina

Jeżeli w jakimś z wymienionych krajów nie obowiązują specjalne regulacje, to polski turysta na jego terenie będzie musiał posiadać międzynarodowe prawo jazdy (o ile chce prowadzić własny lub wypożyczony samochód albo motocykl). Dokładne informacje o wymaganiach poszczególnych państw związanych z prawem jazdy prezentuje między innymi Ministerstwo Spraw Zagranicznych na swojej stronie internetowej przeznaczonej dla turystów. Możemy się tam dowiedzieć choćby tego, że w Japonii uznawane jest tylko międzynarodowe prawo jazdy według wzoru określonego przez Konwencję Genewską. Taki dokument używany na terenie Japonii musi mieć termin ważności wynoszący jeden rok. W większości przypadków międzynarodowe prawo jazdy jest wydawane na maksymalny okres 3 lat.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kraje będące sygnatariuszami Konwencji Wiedeńskiej lub Konwencji Genewskiej mogą ustalać dodatkowe wymagania dotyczące akceptowalności międzynarodowego prawa jazdy.

Jak wyrobić międzynarodowe prawo jazdy?

Do uzyskania międzynarodowego prawa jazdy zachęca prosta procedura jego wydawania. Taki dokument bez problemu otrzymają osoby posiadające ważne prawo jazdy wydane na terenie Polski. Wniosek o wydanie międzynarodowego prawa jazdy składa się w dowolnym starostwie powiatowym. Istnieje też możliwość wysłania wniosku listem albo dostarczenia go przez wskazanego pisemnie pełnomocnika.

Oprócz wypełnionego wniosku (dostępnego w Internecie m.in. na stronie obywatel.gov.pl) potrzebne jest jedno zdjęcie zgodne z wymaganiami dotyczącymi prawa jazdy. Urzędnik będzie chciał również sprawdzić nasze polskie prawo jazdy i potwierdzenie wniesienia opłaty za wydanie międzynarodowego dokumentu (35,50 zł). Jeżeli kierowca chce mieć dwa międzynarodowe prawa jazdy (według wzorów wyznaczonych przez Konwencję Wiedeńską oraz Konwencję Genewską), to opłata będzie dwa razy wyższa (71,00 zł). W takiej sytuacji wymagane są także dwa zdjęcia.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Osoba zamierzająca prowadzić samochód lub motocykl za granicą dla pewności może sobie wyrobić dwa międzynarodowe prawa jazdy (spełniające odpowiednio wymogi Konwencji Wiedeńskiej oraz Konwencji Genewskiej).

Ze względu na brak konieczności zdawania jakichkolwiek egzaminów, wydanie międzynarodowego prawa jazdy stanowi rutynową czynność. Nie powinna ona trwać dłużej niż 3 dni robocze. Czasem międzynarodowe prawo jazdy wydawane jest „od ręki”.

Uwaga: w innym kraju obowiązują odmienne przepisy drogowe

Tak jak już wspomnieliśmy, wydanie międzynarodowego prawa jazdy nie jest poprzedzone żadną weryfikacją wiedzy kierowcy. Tym niemniej osoba, która zamierza kierować pojazdem mechanicznym na terenie obcego kraju, powinna dla własnego bezpieczeństwa dowiedzieć się więcej o zasadach tamtejszego ruchu drogowego. Dotyczy to nie tylko państw, w których obowiązuje ruch lewostronny. Ważne są również lokalne przepisy dotyczące np. ograniczeń prędkości oraz obowiązkowego wyposażenia samochodu.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Na stronie internetowej MSZ - u znajdziemy pożyteczne informacje dotyczące zasad ruchu drogowego w odwiedzanym państwie. Ważne komunikaty i ostrzeżenia czasem podają także strony www polskich ambasad.

Źródło: Ubea.pl.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA