REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Międzynarodowe prawo jazdy - kiedy będzie potrzebne?

Renault, Wakacje, Podróże
Renault, Wakacje, Podróże
Renault

REKLAMA

REKLAMA

W wielu państwach Polacy mogą posługiwać się prawem jazdy wydanym przez nasz kraj. Wyjaśniamy, kiedy taki dokument nie wystarczy i będzie potrzebne międzynarodowe prawo jazdy.

Można oczekiwać, że wakacje 2019 r. przebiegną pod znakiem rekordowej liczby zagranicznych wyjazdów naszych rodaków. Nietrudno podejrzewać, że część urlopowiczów pojedzie na eskapadę swoim samochodem.

REKLAMA

Do podróży zagranicznych z użyciem własnych „czterech” kółek zachęca między innymi brak problemów dotyczących akceptowalności polskiego prawa jazdy w wielu krajach Europy. Taki dokument bez żadnego problemu jest honorowany między innymi na terenie państw należących do Unii Europejskiej.

REKLAMA

Niektórzy nasi rodacy wybiorą się jednak do innych krajów, gdzie może być potrzebne międzynarodowe prawo jazdy. Właśnie dlatego eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili zaprezentować odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z takim dokumentem.

Warto pamiętać, że międzynarodowe prawo jazdy może okazać się potrzebne nie tylko osobom wybierającym się własnym autem za granicę. Niektórzy wycieczkowicze po podróży samolotem zamierzają bowiem wynająć samochód, który wykorzystają do zwiedzania odległego kraju.

Międzynarodowe „prawko” będzie potrzebne poza krajami UE

Tak jak już wspomnieliśmy, międzynarodowe prawo jazdy nie jest potrzebne osobom wyjeżdżającym turystycznie do krajów Unii Europejskiej. Te państwa honorują bowiem polskie dokumenty bez żadnych dodatkowych wymagań. Inna sytuacja dotyczy krajów, które nie należą do UE, ale są stroną co najmniej jednej z dwóch międzynarodowych konwencji dotyczących ruchu drogowego (tzn. Konwencji Wiedeńskiej albo Konwencji Genewskiej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przynajmniej jedną z dwóch wspomnianych konwencji podpisały między innymi następujące państwa:

  • Albania
  • Algieria
  • Armenia
  • Australia
  • Azerbejdżan
  • Białoruś
  • Bośnia i Hercegowina
  • Brazylia
  • Czarnogóra
  • Egipt
  • Filipiny
  • Gruzja
  • Indie
  • Iran
  • Islandia
  • Izrael
  • Japonia
  • Kanada
  • Kazachstan
  • Kenia
  • Korea Południowa
  • Kuba
  • Macedonia Północna
  • Maroko
  • Mołdawia
  • Norwegia
  • Nowa Zelandia
  • Rosja
  • RPA
  • Serbia
  • Stany Zjednoczone
  • Szwajcaria
  • Tajlandia
  • Tunezja
  • Turcja
  • Ukraina

Jeżeli w jakimś z wymienionych krajów nie obowiązują specjalne regulacje, to polski turysta na jego terenie będzie musiał posiadać międzynarodowe prawo jazdy (o ile chce prowadzić własny lub wypożyczony samochód albo motocykl). Dokładne informacje o wymaganiach poszczególnych państw związanych z prawem jazdy prezentuje między innymi Ministerstwo Spraw Zagranicznych na swojej stronie internetowej przeznaczonej dla turystów. Możemy się tam dowiedzieć choćby tego, że w Japonii uznawane jest tylko międzynarodowe prawo jazdy według wzoru określonego przez Konwencję Genewską. Taki dokument używany na terenie Japonii musi mieć termin ważności wynoszący jeden rok. W większości przypadków międzynarodowe prawo jazdy jest wydawane na maksymalny okres 3 lat.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kraje będące sygnatariuszami Konwencji Wiedeńskiej lub Konwencji Genewskiej mogą ustalać dodatkowe wymagania dotyczące akceptowalności międzynarodowego prawa jazdy.

Jak wyrobić międzynarodowe prawo jazdy?

REKLAMA

Do uzyskania międzynarodowego prawa jazdy zachęca prosta procedura jego wydawania. Taki dokument bez problemu otrzymają osoby posiadające ważne prawo jazdy wydane na terenie Polski. Wniosek o wydanie międzynarodowego prawa jazdy składa się w dowolnym starostwie powiatowym. Istnieje też możliwość wysłania wniosku listem albo dostarczenia go przez wskazanego pisemnie pełnomocnika.

Oprócz wypełnionego wniosku (dostępnego w Internecie m.in. na stronie obywatel.gov.pl) potrzebne jest jedno zdjęcie zgodne z wymaganiami dotyczącymi prawa jazdy. Urzędnik będzie chciał również sprawdzić nasze polskie prawo jazdy i potwierdzenie wniesienia opłaty za wydanie międzynarodowego dokumentu (35,50 zł). Jeżeli kierowca chce mieć dwa międzynarodowe prawa jazdy (według wzorów wyznaczonych przez Konwencję Wiedeńską oraz Konwencję Genewską), to opłata będzie dwa razy wyższa (71,00 zł). W takiej sytuacji wymagane są także dwa zdjęcia.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Osoba zamierzająca prowadzić samochód lub motocykl za granicą dla pewności może sobie wyrobić dwa międzynarodowe prawa jazdy (spełniające odpowiednio wymogi Konwencji Wiedeńskiej oraz Konwencji Genewskiej).

Ze względu na brak konieczności zdawania jakichkolwiek egzaminów, wydanie międzynarodowego prawa jazdy stanowi rutynową czynność. Nie powinna ona trwać dłużej niż 3 dni robocze. Czasem międzynarodowe prawo jazdy wydawane jest „od ręki”.

Uwaga: w innym kraju obowiązują odmienne przepisy drogowe

Tak jak już wspomnieliśmy, wydanie międzynarodowego prawa jazdy nie jest poprzedzone żadną weryfikacją wiedzy kierowcy. Tym niemniej osoba, która zamierza kierować pojazdem mechanicznym na terenie obcego kraju, powinna dla własnego bezpieczeństwa dowiedzieć się więcej o zasadach tamtejszego ruchu drogowego. Dotyczy to nie tylko państw, w których obowiązuje ruch lewostronny. Ważne są również lokalne przepisy dotyczące np. ograniczeń prędkości oraz obowiązkowego wyposażenia samochodu.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Na stronie internetowej MSZ - u znajdziemy pożyteczne informacje dotyczące zasad ruchu drogowego w odwiedzanym państwie. Ważne komunikaty i ostrzeżenia czasem podają także strony www polskich ambasad.

Źródło: Ubea.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie. RPO ma wątpliwości: nieracjonalne zróżnicowanie właścicieli aut na benzynę i z silnikiem Diesla

    Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości prawne odnośnie zasad na jakich ma działać strefa czystego transportu (STC) w Warszawie. Dlatego skierował 27 lutego 2024 r. wystąpienie do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy. Z uchwały Rady m. st. Warszawy w sprawie STC wynika, że (w zakresie wyłączeń od zakazu wjazdu), pojazdy z silnikami benzynowymi mogą spełniać niższe normy emisji szkodliwych substancji w stosunku do pojazdów z silnikami Diesla. Rzecznik Praw Obywatelskich ma obawy, czy takie zróżnicowanie spełnia standardy konstytucyjne, które gwarantują obywatelom prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Ponadto RPO zwrócił uwagę na fakt, że czasowe prawo do wjazdu do stołecznej strefy czystego transportu samochodami niespełniającymi europejskich wymogów norm spalania ma przysługiwać mieszkańcom Warszawy, którzy w niej rozliczają podatki. Ale nie wyjaśniono powodów pominięcia tych mieszkańców, którzy nie rozliczają się w stolicy albo też dopiero to uczynią. 

    Uniknięcie mandatu metodą na Ukraińca. Czyli sposób Polaków na grzywny z fotoradaru

    Polscy kierowcy znaleźli lukę w przepisach. Mają sposób uniknięcia mandatu z fotoradaru. Metoda nazywa się metodą na Ukraińca. Na czym polega i przede wszystkim czy jest skuteczna?

    Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

    Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

    Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

    Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

    REKLAMA

    Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

    Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    REKLAMA

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    REKLAMA