REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Międzynarodowe prawo jazdy - kiedy będzie potrzebne?

Renault, Wakacje, Podróże
Renault, Wakacje, Podróże
Renault

REKLAMA

REKLAMA

W wielu państwach Polacy mogą posługiwać się prawem jazdy wydanym przez nasz kraj. Wyjaśniamy, kiedy taki dokument nie wystarczy i będzie potrzebne międzynarodowe prawo jazdy.

Można oczekiwać, że wakacje 2019 r. przebiegną pod znakiem rekordowej liczby zagranicznych wyjazdów naszych rodaków. Nietrudno podejrzewać, że część urlopowiczów pojedzie na eskapadę swoim samochodem.

REKLAMA

REKLAMA

Do podróży zagranicznych z użyciem własnych „czterech” kółek zachęca między innymi brak problemów dotyczących akceptowalności polskiego prawa jazdy w wielu krajach Europy. Taki dokument bez żadnego problemu jest honorowany między innymi na terenie państw należących do Unii Europejskiej.

Niektórzy nasi rodacy wybiorą się jednak do innych krajów, gdzie może być potrzebne międzynarodowe prawo jazdy. Właśnie dlatego eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili zaprezentować odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z takim dokumentem.

Warto pamiętać, że międzynarodowe prawo jazdy może okazać się potrzebne nie tylko osobom wybierającym się własnym autem za granicę. Niektórzy wycieczkowicze po podróży samolotem zamierzają bowiem wynająć samochód, który wykorzystają do zwiedzania odległego kraju.

REKLAMA

Międzynarodowe „prawko” będzie potrzebne poza krajami UE

Tak jak już wspomnieliśmy, międzynarodowe prawo jazdy nie jest potrzebne osobom wyjeżdżającym turystycznie do krajów Unii Europejskiej. Te państwa honorują bowiem polskie dokumenty bez żadnych dodatkowych wymagań. Inna sytuacja dotyczy krajów, które nie należą do UE, ale są stroną co najmniej jednej z dwóch międzynarodowych konwencji dotyczących ruchu drogowego (tzn. Konwencji Wiedeńskiej albo Konwencji Genewskiej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przynajmniej jedną z dwóch wspomnianych konwencji podpisały między innymi następujące państwa:

  • Albania
  • Algieria
  • Armenia
  • Australia
  • Azerbejdżan
  • Białoruś
  • Bośnia i Hercegowina
  • Brazylia
  • Czarnogóra
  • Egipt
  • Filipiny
  • Gruzja
  • Indie
  • Iran
  • Islandia
  • Izrael
  • Japonia
  • Kanada
  • Kazachstan
  • Kenia
  • Korea Południowa
  • Kuba
  • Macedonia Północna
  • Maroko
  • Mołdawia
  • Norwegia
  • Nowa Zelandia
  • Rosja
  • RPA
  • Serbia
  • Stany Zjednoczone
  • Szwajcaria
  • Tajlandia
  • Tunezja
  • Turcja
  • Ukraina

Jeżeli w jakimś z wymienionych krajów nie obowiązują specjalne regulacje, to polski turysta na jego terenie będzie musiał posiadać międzynarodowe prawo jazdy (o ile chce prowadzić własny lub wypożyczony samochód albo motocykl). Dokładne informacje o wymaganiach poszczególnych państw związanych z prawem jazdy prezentuje między innymi Ministerstwo Spraw Zagranicznych na swojej stronie internetowej przeznaczonej dla turystów. Możemy się tam dowiedzieć choćby tego, że w Japonii uznawane jest tylko międzynarodowe prawo jazdy według wzoru określonego przez Konwencję Genewską. Taki dokument używany na terenie Japonii musi mieć termin ważności wynoszący jeden rok. W większości przypadków międzynarodowe prawo jazdy jest wydawane na maksymalny okres 3 lat.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kraje będące sygnatariuszami Konwencji Wiedeńskiej lub Konwencji Genewskiej mogą ustalać dodatkowe wymagania dotyczące akceptowalności międzynarodowego prawa jazdy.

Jak wyrobić międzynarodowe prawo jazdy?

Do uzyskania międzynarodowego prawa jazdy zachęca prosta procedura jego wydawania. Taki dokument bez problemu otrzymają osoby posiadające ważne prawo jazdy wydane na terenie Polski. Wniosek o wydanie międzynarodowego prawa jazdy składa się w dowolnym starostwie powiatowym. Istnieje też możliwość wysłania wniosku listem albo dostarczenia go przez wskazanego pisemnie pełnomocnika.

Oprócz wypełnionego wniosku (dostępnego w Internecie m.in. na stronie obywatel.gov.pl) potrzebne jest jedno zdjęcie zgodne z wymaganiami dotyczącymi prawa jazdy. Urzędnik będzie chciał również sprawdzić nasze polskie prawo jazdy i potwierdzenie wniesienia opłaty za wydanie międzynarodowego dokumentu (35,50 zł). Jeżeli kierowca chce mieć dwa międzynarodowe prawa jazdy (według wzorów wyznaczonych przez Konwencję Wiedeńską oraz Konwencję Genewską), to opłata będzie dwa razy wyższa (71,00 zł). W takiej sytuacji wymagane są także dwa zdjęcia.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Osoba zamierzająca prowadzić samochód lub motocykl za granicą dla pewności może sobie wyrobić dwa międzynarodowe prawa jazdy (spełniające odpowiednio wymogi Konwencji Wiedeńskiej oraz Konwencji Genewskiej).

Ze względu na brak konieczności zdawania jakichkolwiek egzaminów, wydanie międzynarodowego prawa jazdy stanowi rutynową czynność. Nie powinna ona trwać dłużej niż 3 dni robocze. Czasem międzynarodowe prawo jazdy wydawane jest „od ręki”.

Uwaga: w innym kraju obowiązują odmienne przepisy drogowe

Tak jak już wspomnieliśmy, wydanie międzynarodowego prawa jazdy nie jest poprzedzone żadną weryfikacją wiedzy kierowcy. Tym niemniej osoba, która zamierza kierować pojazdem mechanicznym na terenie obcego kraju, powinna dla własnego bezpieczeństwa dowiedzieć się więcej o zasadach tamtejszego ruchu drogowego. Dotyczy to nie tylko państw, w których obowiązuje ruch lewostronny. Ważne są również lokalne przepisy dotyczące np. ograniczeń prędkości oraz obowiązkowego wyposażenia samochodu.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Na stronie internetowej MSZ - u znajdziemy pożyteczne informacje dotyczące zasad ruchu drogowego w odwiedzanym państwie. Ważne komunikaty i ostrzeżenia czasem podają także strony www polskich ambasad.

Źródło: Ubea.pl.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA