REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wymienić opony zimowe na letnie? Czy to już czas?

Subskrybuj nas na Youtube
Opony, koła Fot. Fotolia
Opony, koła Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczna zima jest zaskakująco ciepła, a śnieg zalegał na drogach bardzo krótko. Czy warto zatem już się brać za wymianę opon zimowych na letnie w samochodzie?

Ciepła zima - czy warto zmieniać opony w aucie?

Klimat w naszej części kontynentu zmusza kierowców do sezonowej wymiany opon. Mimo licznych głosów o stricte marketingowym wymiarze tego „procederu”, faktem jest, że jeden komplet opon nie jest w stanie zapewnić optymalnej przyczepności przy diametralnie różnych temperaturach, jakie panują zimą i latem. Z pewnością nie przy poziomach mocy i momentu obrotowego, jakimi dysponują współczesne samochody i mocnym spolaryzowaniu właściwości ogumienia letniego i zimowego.

REKLAMA

Według najnowszych badań większość kierowców zdaje sobie sprawę z konieczności sezonowej wymiany opon. Wątpliwości budzi natomiast termin, w którym najlepiej zgłosić się do serwisu w celu założenia nowego kompletu ogumienia. Moment przejścia z opon letnich na zimowe jest w miarę jasny – pierwsze przymrozki i opady śniegu to dla kierowców wystarczający bodziec do wizyty u wulkanizatora. Nieco trudniej jest z oponami letnimi.

Zobacz też: Na zimę stosować węższe opony?

REKLAMA

W tym wypadku trudno o konkretne zjawiska, które byłyby jednoznacznym bodźcem do wymiany opon. O ile np. na Słowacji czy w Czechach kierowcy są prawnie zobowiązani do wymiany opon w określonym terminie, o tyle polscy mają w tym względzie dowolność. Eksperci i producenci ogumienia przyjęli prostą formułę – na opony letnie powinniśmy się przesiąść, jeżeli średnia dobowa temperatura w ciągu kilku dni przekroczy 7 stopni Celsjusza. W teorii to prosta zależność. W praktyce – niekoniecznie. Pogoda lubi płatać figle, a opady śniegu w kwietniu nie są w Polsce niczym niezwykłym. Z pewnością lepiej nie dać się zaskoczyć zimie na początku wiosny i nieco dłużej pojeździć na „zimówkach”.

Z drugiej strony opony zimowe przy wyższej temperaturze tracą swoje optymalne właściwości i przestają zapewniać bezpieczeństwo na poziomie, jakiego byśmy oczekiwali. Miękka mieszanka gumy opony zimowej, wzbogacona krzemionką i olejami roślinnymi przy dodatnich temperaturach staje się aż nazbyt elastyczna. Przyspieszone zużycie opon to tylko jeden ze skutków ubocznych tego stanu rzeczy. Przede wszystkim przekłada się to na pogorszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i negatywnie odbija się na właściwościach jezdnych samochodu. Istotną rolę w tym względzie odgrywa również bieżnik. Ten w oponie zimowej ma więcej rowków i nacięć oraz drobniejsze klocki. W warunkach zimowych na śniegu i błocie pośniegowym stanowią zaletę, jednak na asfalcie, pogłębiają niekorzystne efekty płynące z miękkiej mieszanki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki termin jest najlepszy na wymianę opon na letnie?

REKLAMA

Cóż, o tym w największym stopniu decyduje panująca aura. Doświadczenie z kilku ostatnich lat pokazuje, że wiosnę (tę kalendarzową lub astronomiczną) możemy z powodzeniem przywitać na oponach letnich. Warto pamiętać, że o ile z zakładaniem opon zimowych nie powinniśmy zwlekać do pierwszych opadów śniegu i nawet lepiej jeśli założymy je nieco wcześniej, to w przypadku opon letnich możemy wstrzymać się z wymianą, póki pogoda ostatecznie się nie ustabilizuje. Ewentualne skutki uboczne będą z pewnością mniej dotkliwe w porównaniu z przetrzymaniem opon zimowych przez 1-2 tygodnie za długo – tłumaczy Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.

Niezależnie od tego, kiedy zdecydujemy się na wymianę opon, ważne jest, aby powierzyć to zadanie profesjonalnemu serwisowi. To niezwykle istotny, a często marginalizowany aspekt. Wbrew pozorom proces wymiany opon to złożona czynność, wymagająca użycia odpowiednich maszyn i pracy człowieka doświadczonego w ich obsłudze. Łatwo tu o proste błędy (np. przy wyważaniu czy nawet dokręcaniu koła), które w dłuższym okresie mogą wpłynąć na szybsze i nieprawidłowe zużycie opon oraz pogorszenie komfortu jazdy. Najlepiej więc korzystać z profesjonalnych serwisów (np. sieci Motointegrator Partner), które zapewniają usługę na wysokim poziomie.

Źródło: materiały prasowe Motointegrator.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA