REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wymienić opony zimowe na letnie? Czy to już czas?

Opony, koła Fot. Fotolia
Opony, koła Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczna zima jest zaskakująco ciepła, a śnieg zalegał na drogach bardzo krótko. Czy warto zatem już się brać za wymianę opon zimowych na letnie w samochodzie?

Ciepła zima - czy warto zmieniać opony w aucie?

Klimat w naszej części kontynentu zmusza kierowców do sezonowej wymiany opon. Mimo licznych głosów o stricte marketingowym wymiarze tego „procederu”, faktem jest, że jeden komplet opon nie jest w stanie zapewnić optymalnej przyczepności przy diametralnie różnych temperaturach, jakie panują zimą i latem. Z pewnością nie przy poziomach mocy i momentu obrotowego, jakimi dysponują współczesne samochody i mocnym spolaryzowaniu właściwości ogumienia letniego i zimowego.

REKLAMA

Według najnowszych badań większość kierowców zdaje sobie sprawę z konieczności sezonowej wymiany opon. Wątpliwości budzi natomiast termin, w którym najlepiej zgłosić się do serwisu w celu założenia nowego kompletu ogumienia. Moment przejścia z opon letnich na zimowe jest w miarę jasny – pierwsze przymrozki i opady śniegu to dla kierowców wystarczający bodziec do wizyty u wulkanizatora. Nieco trudniej jest z oponami letnimi.

Zobacz też: Na zimę stosować węższe opony?

REKLAMA

W tym wypadku trudno o konkretne zjawiska, które byłyby jednoznacznym bodźcem do wymiany opon. O ile np. na Słowacji czy w Czechach kierowcy są prawnie zobowiązani do wymiany opon w określonym terminie, o tyle polscy mają w tym względzie dowolność. Eksperci i producenci ogumienia przyjęli prostą formułę – na opony letnie powinniśmy się przesiąść, jeżeli średnia dobowa temperatura w ciągu kilku dni przekroczy 7 stopni Celsjusza. W teorii to prosta zależność. W praktyce – niekoniecznie. Pogoda lubi płatać figle, a opady śniegu w kwietniu nie są w Polsce niczym niezwykłym. Z pewnością lepiej nie dać się zaskoczyć zimie na początku wiosny i nieco dłużej pojeździć na „zimówkach”.

Z drugiej strony opony zimowe przy wyższej temperaturze tracą swoje optymalne właściwości i przestają zapewniać bezpieczeństwo na poziomie, jakiego byśmy oczekiwali. Miękka mieszanka gumy opony zimowej, wzbogacona krzemionką i olejami roślinnymi przy dodatnich temperaturach staje się aż nazbyt elastyczna. Przyspieszone zużycie opon to tylko jeden ze skutków ubocznych tego stanu rzeczy. Przede wszystkim przekłada się to na pogorszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i negatywnie odbija się na właściwościach jezdnych samochodu. Istotną rolę w tym względzie odgrywa również bieżnik. Ten w oponie zimowej ma więcej rowków i nacięć oraz drobniejsze klocki. W warunkach zimowych na śniegu i błocie pośniegowym stanowią zaletę, jednak na asfalcie, pogłębiają niekorzystne efekty płynące z miękkiej mieszanki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki termin jest najlepszy na wymianę opon na letnie?

REKLAMA

Cóż, o tym w największym stopniu decyduje panująca aura. Doświadczenie z kilku ostatnich lat pokazuje, że wiosnę (tę kalendarzową lub astronomiczną) możemy z powodzeniem przywitać na oponach letnich. Warto pamiętać, że o ile z zakładaniem opon zimowych nie powinniśmy zwlekać do pierwszych opadów śniegu i nawet lepiej jeśli założymy je nieco wcześniej, to w przypadku opon letnich możemy wstrzymać się z wymianą, póki pogoda ostatecznie się nie ustabilizuje. Ewentualne skutki uboczne będą z pewnością mniej dotkliwe w porównaniu z przetrzymaniem opon zimowych przez 1-2 tygodnie za długo – tłumaczy Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.

Niezależnie od tego, kiedy zdecydujemy się na wymianę opon, ważne jest, aby powierzyć to zadanie profesjonalnemu serwisowi. To niezwykle istotny, a często marginalizowany aspekt. Wbrew pozorom proces wymiany opon to złożona czynność, wymagająca użycia odpowiednich maszyn i pracy człowieka doświadczonego w ich obsłudze. Łatwo tu o proste błędy (np. przy wyważaniu czy nawet dokręcaniu koła), które w dłuższym okresie mogą wpłynąć na szybsze i nieprawidłowe zużycie opon oraz pogorszenie komfortu jazdy. Najlepiej więc korzystać z profesjonalnych serwisów (np. sieci Motointegrator Partner), które zapewniają usługę na wysokim poziomie.

Źródło: materiały prasowe Motointegrator.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA