REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przeprowadzane są testy opon?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak przeprowadzane są testy opon?
Jak przeprowadzane są testy opon?
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze na etapie produkcji nowe modele opon sprawdzane są pod kątem osiągów takich jak przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni, hamowanie na mokrej nawierzchni, poziom hałasu i komfort jazdy, trwałość bieżnika oraz opory toczenia. Aby testy były miarodajne, wykorzystuje się warunki naturalne lub kontrolowane ale najbardziej zbliżone do tych, w których ogumienie będzie wykorzystywane na co dzień. Do części prób wytrzymałościowych producenci stosują dodatkowo specjalistyczne maszyny, które pozwalają np. sprawdzić poziom bieżnika. - W przypadku opon na sezon zimowy tylko takie, które pomyślnie przejdą próbę stabilności na oblodzonej drodze i których mieszanka oraz konstrukcja dobrze sprawdzą się w czasie jazdy po śniegu czy deszczu, mogą trafić do stałej sprzedaży – zaznacza Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

REKLAMA

Zobacz też: Najczęstsze przyczyny uszkodzenia opon

Dziennikarskie testy opon

Dziennikarze motoryzacyjni cyklicznie publikują wyniki swoich testów ogumienia. Kierowcy mogą zapoznać się z rankingami przygotowanymi m.in. przez „Auto Bild”, „Auto Express” „Auto Motor i Sport”, „Auto Zeitung”, „Gute Fahrt”. Przedmiotem ich prób są opony już dostępne na rynku najczęściej w tych rozmiarach, które mogą najbardziej zainteresować ich czytelników. – Dziennikarze sprawdzają, czy wybrane przez nich modele rzeczywiście spełniają założenia podane przez producentów – mówi ekspert z Oponeo.pl. – Oceniane ogumienie otrzymuje stosowne rekomendacje.
Testy te mogą różnić się zarówno parametrami branymi pod uwagę przy ocenie, przyznawanymi notami czy sposobem wyliczenia średniej ocen z poszczególnych kategorii. Warto by kierowcy korzystający z rankingów zapoznali się z regułami, według których każdy z testów jest przeprowadzany.

Zobacz też: Jak zbadać głębokość bieżnika opony?

Testy opon przeprowadzane przez organizacje

Ogumienie testują również organizacje, np. niemiecki automobil klub ADAC, czyli Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, najpopularniejsza europejska organizacja przeprowadzająca testy opon i automobilklub ACE Auto Club Europa wraz ze Stowarzyszeniem Nadzoru Technicznego GTÜ. Ogumienie na sezon letni sprawdzane jest według pięciu kryteriów: jazdy na suchej i mokrej nawierzchni, głośności, zużycia paliwa oraz bieżnika. W przypadku opon na sezon zimowy oceniane jest dodatkowo zachowanie na lodzie oraz zachowanie na śniegu, a w testach opon do SUV-ów również trakcja na trawie. Opony otrzymują noty od 1,5 do 5,5. Każda opona może osiągnąć ocenę w skali od 1,5 do 5,5.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czujniki TPMS obowiązkowo w każdym samochodzie

Co uwzględniają testy opon?

ADAC Auto Bild Auto Express
Testy na suchej nawierzchni X X X
Testy na mokrej nawierzchni X X X
Testy na lodzie i śniegu* X X X
Hałas X X X**
Zużycie paliwa/opór toczenia X X X
Zużycie bieżnika X X
Aquaplanning X
Slushplaning X*
Cena X
*tylko w przypadku opon zimowych
** hałas wewnątrz samochodu

Zobacz też: Ciśnienie powietrza w oponach zimowych

Wyniki rankingów - jak je czytać?

Wyniki testów ogumienia to dobra wskazówka dla kierowców, w który produkt warto zainwestować. Z kolei dla producentów to cenna wskazówka, jak udoskonalić konkretny model, by zapewniał bezpieczną i komfortową jazdę. Czy ich wyniki są miarodajne? – Testy ogumienia biorą pod uwagę wszystkie najważniejsze parametry dotyczące konkretnego modelu i rozmiaru opony – zauważa Filip Fischer z Oponeo.pl. – Warto pamiętać, że nie można przekładać wyniku dotyczącego jednego produktu producenta na całą jego ofertę. Dodatkowo porównując, opony warto zwrócić uwagę, by były one ze zbliżonej klasy, co pozwoli je lepiej ocenić.

Prócz fachowych testów zawsze warto mieć na uwadze opinie innych kierowców, którzy na danym ogumieniu zjeździli tysiące kilometrów.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA