REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przeprowadzane są testy opon?

Jak przeprowadzane są testy opon?
Jak przeprowadzane są testy opon?
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze na etapie produkcji nowe modele opon sprawdzane są pod kątem osiągów takich jak przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni, hamowanie na mokrej nawierzchni, poziom hałasu i komfort jazdy, trwałość bieżnika oraz opory toczenia. Aby testy były miarodajne, wykorzystuje się warunki naturalne lub kontrolowane ale najbardziej zbliżone do tych, w których ogumienie będzie wykorzystywane na co dzień. Do części prób wytrzymałościowych producenci stosują dodatkowo specjalistyczne maszyny, które pozwalają np. sprawdzić poziom bieżnika. - W przypadku opon na sezon zimowy tylko takie, które pomyślnie przejdą próbę stabilności na oblodzonej drodze i których mieszanka oraz konstrukcja dobrze sprawdzą się w czasie jazdy po śniegu czy deszczu, mogą trafić do stałej sprzedaży – zaznacza Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

REKLAMA

Zobacz też: Najczęstsze przyczyny uszkodzenia opon

Dziennikarskie testy opon

Dziennikarze motoryzacyjni cyklicznie publikują wyniki swoich testów ogumienia. Kierowcy mogą zapoznać się z rankingami przygotowanymi m.in. przez „Auto Bild”, „Auto Express” „Auto Motor i Sport”, „Auto Zeitung”, „Gute Fahrt”. Przedmiotem ich prób są opony już dostępne na rynku najczęściej w tych rozmiarach, które mogą najbardziej zainteresować ich czytelników. – Dziennikarze sprawdzają, czy wybrane przez nich modele rzeczywiście spełniają założenia podane przez producentów – mówi ekspert z Oponeo.pl. – Oceniane ogumienie otrzymuje stosowne rekomendacje.
Testy te mogą różnić się zarówno parametrami branymi pod uwagę przy ocenie, przyznawanymi notami czy sposobem wyliczenia średniej ocen z poszczególnych kategorii. Warto by kierowcy korzystający z rankingów zapoznali się z regułami, według których każdy z testów jest przeprowadzany.

Zobacz też: Jak zbadać głębokość bieżnika opony?

Testy opon przeprowadzane przez organizacje

Ogumienie testują również organizacje, np. niemiecki automobil klub ADAC, czyli Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, najpopularniejsza europejska organizacja przeprowadzająca testy opon i automobilklub ACE Auto Club Europa wraz ze Stowarzyszeniem Nadzoru Technicznego GTÜ. Ogumienie na sezon letni sprawdzane jest według pięciu kryteriów: jazdy na suchej i mokrej nawierzchni, głośności, zużycia paliwa oraz bieżnika. W przypadku opon na sezon zimowy oceniane jest dodatkowo zachowanie na lodzie oraz zachowanie na śniegu, a w testach opon do SUV-ów również trakcja na trawie. Opony otrzymują noty od 1,5 do 5,5. Każda opona może osiągnąć ocenę w skali od 1,5 do 5,5.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czujniki TPMS obowiązkowo w każdym samochodzie

Co uwzględniają testy opon?

ADAC Auto Bild Auto Express
Testy na suchej nawierzchni X X X
Testy na mokrej nawierzchni X X X
Testy na lodzie i śniegu* X X X
Hałas X X X**
Zużycie paliwa/opór toczenia X X X
Zużycie bieżnika X X
Aquaplanning X
Slushplaning X*
Cena X
*tylko w przypadku opon zimowych
** hałas wewnątrz samochodu

Zobacz też: Ciśnienie powietrza w oponach zimowych

Wyniki rankingów - jak je czytać?

Wyniki testów ogumienia to dobra wskazówka dla kierowców, w który produkt warto zainwestować. Z kolei dla producentów to cenna wskazówka, jak udoskonalić konkretny model, by zapewniał bezpieczną i komfortową jazdę. Czy ich wyniki są miarodajne? – Testy ogumienia biorą pod uwagę wszystkie najważniejsze parametry dotyczące konkretnego modelu i rozmiaru opony – zauważa Filip Fischer z Oponeo.pl. – Warto pamiętać, że nie można przekładać wyniku dotyczącego jednego produktu producenta na całą jego ofertę. Dodatkowo porównując, opony warto zwrócić uwagę, by były one ze zbliżonej klasy, co pozwoli je lepiej ocenić.

Prócz fachowych testów zawsze warto mieć na uwadze opinie innych kierowców, którzy na danym ogumieniu zjeździli tysiące kilometrów.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA