REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o opony zimowe? Kilka rad może wydłużyć ich życie

Subskrybuj nas na Youtube
Jak dbać o opony zimowe? Kilka rad może wydłużyć ich życie
Jak dbać o opony zimowe? Kilka rad może wydłużyć ich życie
VOLKER WARNING
Continental

REKLAMA

REKLAMA

Jak dbać o opony zimowe? Jest kilka rzeczy, o których kierowca powinien pamiętać. Dzięki temu wydłuży maksymalny przebieg kompletu ogumienia.
rozwiń >

Silnik jest mocno obciążony elektrycznie. Spalanie wtedy rośnie

Temperatury spadają, wzrasta za to zużycie energii przez nasze samochody – zimą obciążenie elektryczne pojazdu zwiększa się. Ogrzewanie, podgrzewane fotele czy podgrzewane szyby powodują gwałtowny wzrost zapotrzebowania na energię. Niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne ADAC oblicza, że zużycie energii na poziomie 100 watów zwiększa zużycie paliwa przez pojazd o 0,1 litra na 100 kilometrów. Elektryczna nagrzewnica może na tym odcinku spalić nawet dwa litry paliwa.

REKLAMA

Silnik obciążają też opony. A właściwie to ich opory toczenia

REKLAMA

Opony podczas zimy również poddawane są większym obciążeniom niż w trakcie cieplejszych miesięcy. Układ lameli w bieżniku oraz skład gumy stosowanej w oponach zimowych dostosowane są do specyficznych warunków zewnętrznych panujących o tej porze roku, tak aby zapewnić niezbędne bezpieczeństwo na śniegu, lodzie i w niskich temperaturach. Efektem ubocznym jest to, że opony zimowe wykazują wyższe opory toczenia, co wpływa na ich efektywność energetyczną. Również szybciej się zużywają i po kilku sezonach trzeba je wymienić, gdy głębokość bieżnika nie jest już na wystarczającym poziomie.

Jednak dzięki odpowiedniemu stylowi jazdy i należytemu traktowaniu opon, kierowcy mogą zwiększyć okres ich użyteczności, a przede wszystkim mieć pewność, że podróże będą bezpieczne.

Jak dbać o opony zimowe? Po pierwsze ciśnienie powietrza!

REKLAMA

Ciśnienie w oponach ma duży wpływ na ich trwałość. Nawet niewielki spadek poniżej poziomu rekomendowanego przez producenta może prowadzić do niepotrzebnie wysokich oporów toczenia, a tym samym do zwiększonego zużycia opony. Przykładowo, jeśli ciśnienie w oponie jest o 0,4 bara za niskie, spowoduje to skrócenie żywotności opony o 30%. Jednocześnie koszty paliwa wzrosną o 2%.

Kierowcy, którzy chcą oszczędnie korzystać z opon, powinni regularnie, przynajmniej raz na dwa tygodnie, sprawdzać ich ciśnienie i w razie potrzeby uzupełniać je zgodnie z wytycznymi producenta. Informacje te można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu, na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy lub przedniego pasażera albo na wewnętrznej stronie korka wlewu paliwa. Pamiętajmy również, że zbyt duże ciśnienie powietrza w oponach to także negatywny wpływ na ich żywotność i właściwości jezdne pojazdu – mówi Paweł Skrobisz, szef działu technicznego w Continental Opony Polska Sp. z o.o.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rada nr 2. Uważaj na styl jazdy. Opony nie lubią sportowych aspiracji

Sportowy styl jazdy, czyli mocne przyspieszanie, gwałtowne hamowanie i pokonywanie zakrętów z dużą prędkością, niezależnie od sezonu jest niebezpieczne, jak również ma negatywny wpływ na żywotność ogumienia. Prowadzenie w tak gwałtowny sposób powoduje znaczne zużycie bieżnika opony.

Gdy chcemy wydłużyć żywotność opon pamiętajmy o stałej kontroli sytuacji na drodze. Utrzymywanie odpowiedniego odstępu od pojazdu poprzedzającego, wcześniejsze zwalnianie przed skrzyżowaniem czy skrętem oraz możliwie jak najczęstsze hamowanie silnikiem, zamiast używania konwencjonalnego układu hamulcowego, to podstawowe elementy eko-drivingu i dbania o nasze ogumienie – wyjaśnia Skrobisz.

Dbaj o opony... właściwie je przechowując po sezonie

Żywotność opon zimowych skraca nie tylko ich zbyt intensywne użytkowanie, ale także nieodpowiednie traktowanie w czasie, gdy nie są używane. Przykładowo, nieprawidłowe przechowywanie może prowadzić do deformacji i uszkodzeń gumy. Aby właściciele mogli długo cieszyć się swoimi oponami, powinni przechowywać je w wentylowanym pomieszczeniu, z dala od bezpośredniego światła słonecznego.

Opony na felgach powinny być przechowywane w pozycji wiszącej na hakach lub składowane poziomo w stosach. Zapobiegnie to ich deformacji od własnego ciężaru. Jeśli opony są przechowywane luzem, bez obręczy, należy składować je pionowo oraz regularnie obracać, mniej więcej raz na cztery tygodnie. Zapobiegnie to deformacji opon i ewentualnych problemom w przyszłości – radzi Skrobisz.

Jak dbać o opony zimowe? Wymień je w porę.

Opony mogą zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa jedynie podczas sezonu, dla którego zostały zaprojektowane. Continental zaleca wymianę opon na letnie w okolicach Wielkanocy i na zimowe w październiku.

W ten sposób możemy czuć się w pełni bezpieczni korzystając z ogumienia przygotowanego na dane warunki pogodowe oraz mieść pewność, że temperatura otoczenia nie będzie miała szkodliwego wpływu na ogumienie. Opony zimowe w lecie, a opony letnie zimą zużywają się szybciej, bardziej nieregularnie oraz nie zapewniają optymalnych właściwości jezdnych – mówi Skrobisz.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA