REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o opony zimowe? Kilka rad może wydłużyć ich życie

Jak dbać o opony zimowe? Kilka rad może wydłużyć ich życie
Jak dbać o opony zimowe? Kilka rad może wydłużyć ich życie
VOLKER WARNING
Continental

REKLAMA

REKLAMA

Jak dbać o opony zimowe? Jest kilka rzeczy, o których kierowca powinien pamiętać. Dzięki temu wydłuży maksymalny przebieg kompletu ogumienia.
rozwiń >

Silnik jest mocno obciążony elektrycznie. Spalanie wtedy rośnie

Temperatury spadają, wzrasta za to zużycie energii przez nasze samochody – zimą obciążenie elektryczne pojazdu zwiększa się. Ogrzewanie, podgrzewane fotele czy podgrzewane szyby powodują gwałtowny wzrost zapotrzebowania na energię. Niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne ADAC oblicza, że zużycie energii na poziomie 100 watów zwiększa zużycie paliwa przez pojazd o 0,1 litra na 100 kilometrów. Elektryczna nagrzewnica może na tym odcinku spalić nawet dwa litry paliwa.

REKLAMA

Silnik obciążają też opony. A właściwie to ich opory toczenia

REKLAMA

Opony podczas zimy również poddawane są większym obciążeniom niż w trakcie cieplejszych miesięcy. Układ lameli w bieżniku oraz skład gumy stosowanej w oponach zimowych dostosowane są do specyficznych warunków zewnętrznych panujących o tej porze roku, tak aby zapewnić niezbędne bezpieczeństwo na śniegu, lodzie i w niskich temperaturach. Efektem ubocznym jest to, że opony zimowe wykazują wyższe opory toczenia, co wpływa na ich efektywność energetyczną. Również szybciej się zużywają i po kilku sezonach trzeba je wymienić, gdy głębokość bieżnika nie jest już na wystarczającym poziomie.

Jednak dzięki odpowiedniemu stylowi jazdy i należytemu traktowaniu opon, kierowcy mogą zwiększyć okres ich użyteczności, a przede wszystkim mieć pewność, że podróże będą bezpieczne.

Jak dbać o opony zimowe? Po pierwsze ciśnienie powietrza!

REKLAMA

Ciśnienie w oponach ma duży wpływ na ich trwałość. Nawet niewielki spadek poniżej poziomu rekomendowanego przez producenta może prowadzić do niepotrzebnie wysokich oporów toczenia, a tym samym do zwiększonego zużycia opony. Przykładowo, jeśli ciśnienie w oponie jest o 0,4 bara za niskie, spowoduje to skrócenie żywotności opony o 30%. Jednocześnie koszty paliwa wzrosną o 2%.

Kierowcy, którzy chcą oszczędnie korzystać z opon, powinni regularnie, przynajmniej raz na dwa tygodnie, sprawdzać ich ciśnienie i w razie potrzeby uzupełniać je zgodnie z wytycznymi producenta. Informacje te można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu, na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy lub przedniego pasażera albo na wewnętrznej stronie korka wlewu paliwa. Pamiętajmy również, że zbyt duże ciśnienie powietrza w oponach to także negatywny wpływ na ich żywotność i właściwości jezdne pojazdu – mówi Paweł Skrobisz, szef działu technicznego w Continental Opony Polska Sp. z o.o.

Rada nr 2. Uważaj na styl jazdy. Opony nie lubią sportowych aspiracji

Sportowy styl jazdy, czyli mocne przyspieszanie, gwałtowne hamowanie i pokonywanie zakrętów z dużą prędkością, niezależnie od sezonu jest niebezpieczne, jak również ma negatywny wpływ na żywotność ogumienia. Prowadzenie w tak gwałtowny sposób powoduje znaczne zużycie bieżnika opony.

Gdy chcemy wydłużyć żywotność opon pamiętajmy o stałej kontroli sytuacji na drodze. Utrzymywanie odpowiedniego odstępu od pojazdu poprzedzającego, wcześniejsze zwalnianie przed skrzyżowaniem czy skrętem oraz możliwie jak najczęstsze hamowanie silnikiem, zamiast używania konwencjonalnego układu hamulcowego, to podstawowe elementy eko-drivingu i dbania o nasze ogumienie – wyjaśnia Skrobisz.

Dbaj o opony... właściwie je przechowując po sezonie

Żywotność opon zimowych skraca nie tylko ich zbyt intensywne użytkowanie, ale także nieodpowiednie traktowanie w czasie, gdy nie są używane. Przykładowo, nieprawidłowe przechowywanie może prowadzić do deformacji i uszkodzeń gumy. Aby właściciele mogli długo cieszyć się swoimi oponami, powinni przechowywać je w wentylowanym pomieszczeniu, z dala od bezpośredniego światła słonecznego.

Opony na felgach powinny być przechowywane w pozycji wiszącej na hakach lub składowane poziomo w stosach. Zapobiegnie to ich deformacji od własnego ciężaru. Jeśli opony są przechowywane luzem, bez obręczy, należy składować je pionowo oraz regularnie obracać, mniej więcej raz na cztery tygodnie. Zapobiegnie to deformacji opon i ewentualnych problemom w przyszłości – radzi Skrobisz.

Jak dbać o opony zimowe? Wymień je w porę.

Opony mogą zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa jedynie podczas sezonu, dla którego zostały zaprojektowane. Continental zaleca wymianę opon na letnie w okolicach Wielkanocy i na zimowe w październiku.

W ten sposób możemy czuć się w pełni bezpieczni korzystając z ogumienia przygotowanego na dane warunki pogodowe oraz mieść pewność, że temperatura otoczenia nie będzie miała szkodliwego wpływu na ogumienie. Opony zimowe w lecie, a opony letnie zimą zużywają się szybciej, bardziej nieregularnie oraz nie zapewniają optymalnych właściwości jezdnych – mówi Skrobisz.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Materiały prasowe
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA