REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Oznaczenia opon. Jak je czytać?
Oznaczenia opon. Jak je czytać?
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Oznaczenia opon? To poza aspektem technologicznym jeden z ważniejszych wyznaczników ogumienia. Jak je czytać? Jakie informacje przekazują?
rozwiń >

Oznaczenia opon, czyli co musisz wiedzieć o ogumieniu?

Oznaczenia opon są trochę jak metka na ubraniu. Wskazują na rozmiar, ale też najważniejsze aspekty użytkowe i technologiczne. I choć obydwa czynniki wydają się takie oczywiste, pozostaje jeszcze jedna kwestia. Nie wszyscy kierowcy wiedzą o czym mówią poszczególne symbole oraz jak odczytywać ich znaczenie. W tym właśnie poradniku rozwiejmy wszelkie wątpliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Jak czytać rozmiar opony?

Oznaczenia opon to przede wszystkim rozmiar. Załóżmy, że kierujący ma na oponie w swoim pojeździe oznaczenie 205/55 R16. Jak je zdekodować?

  • 205 – szerokość bieżnika wyrażona w mm,
  • 55 – wysokość ściany bocznej opony wyrażona w mm,
  • R – oznaczenie wskazujące na to, że opona jest oponą radialną,
  • 16 – wielkość obręczy wyrażona w calach.

W rozmiarze mogą pojawić się również litery XL. To oznacza oponę o zwiększonej nośności. Litery te pojawią się zaraz za indeksem prędkości wyrażonym literą.

Oznaczenia opon oraz indeksy prędkości i nośności

Kolejnym kluczowym elementem oznaczenia opon są indeksy. Kupujący nowe opony do pojazdy nigdy nie można o nich zapominać! Są równie ważne co rozmiar. Indeks prędkości jest wyrażony literą i określa prędkość maksymalną, na rozwinięcie której pozwala ogumienie. Indeks nośności z kolei jest wyrażony za pomocą liczby i określa maksymalne obciążenie, z jakim opona może pracować z zachowaniem swoich właściwości.

REKLAMA

Przykładowe indeksy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • indeks prędkości – S to 180 km/h, T to 190 km/h, U to 200 km/h, H to 210 km/h, V to 240 km/h, Z to 240+ km/h,
  • indeks nośności – 89 to 580 kg, 90 to 600 kg, a 96 to 710 kg.

Oznaczenia opon a warunki eksploatacji

Oznaczenia opon odnoszą się również do kluczowych warunków eksploatacyjnych ogumienia, ale też wskazują na jego właściwości. I tak:

  • oznaczenie 3PMSF, czyli trzy szczyty górskie i płatek śniegu oznaczają homologację zimową. Takie opony zostały przebadane w warunkach zimowych i spełniły wymagania.
  • oznaczenie M+S – opony o bardziej agresywnym kształcie bieżnika, który powinien poradzić sobie w błocie i na śniegu. Oznaczenie M+S nie oznacza jednak homologacji zimowej. Jest nadawane bez testów homologacyjnych na podstawie decyzji producenta.
  • oznaczenie AT – wskazuje na opony tzw. ateki, czyli all terrain. To ogumienie do aut terenowych z bieżnikiem nadającym się do użytku na trasie i w terenie.
  • oznaczenie MT – to opony tzw. emteki, czyli mud terrain. Opony nadające się do samochodów terenowych z bieżnikiem sprawdzającym się w ciężkim terenie.
  • oznaczenie All-Season – opony całoroczne. Oznaczenie to (ale też Ganz-Jahr, 4-Saison) może się pojawić np. w nazwie ogumienia.
  • oznaczenie TL – czyli tubeless tyre. To oznacza oponę bezdętkową. Dominują dziś na rynku samochodów osobowych.
  • oznaczenie TT – czyli tube type tyre. To oznacza oponę dętkową.
  • oznaczenie RFP – rim fringe protector czy też po prostu rim protector. Oznaczenie to mówi o tym, że opona posiada rant chroniący felgę przed uszkodzeniem np. po dojechaniu do krawężnika.

Jaką informację przekazuje kod DOT?

Kolejnym oznaczeniem opon jest kod DOT. Symbol może mieć nawet 12 znaków, przy czym najważniejsze z punktu widzenia kierującego są cztery ostatnie cyfry. Wskazują one na datę produkcji ogumienia. Dwie pierwsze to tydzień roku, a dwie kolejne rok. Pozostałe symbole w kodzie DOT? Wskazują na fabrykę czy kod rozmiaru.

Oznaczenia opon i wskazówki montażowe

Oznaczenia opon stanowią też czasami ważny sygnał dla wulkanizatora. I tak stosowanych jest przede wszystkim sześć:

  • inside – napis ten informuje o tym, że ta strona opony powinna być zamontowana w taki sposób, aby znajdowała się od strony nadkola. Napis nie może być widoczny na zewnątrz auta.
  • outside – napis ten powinien znajdować się na zewnątrz auta. Tak żeby był widoczny po zamontowaniu opony na feldze i felgi na piaście.
  • rotation – napis ten występujący wraz ze strzałką lub sama strzałka wskazują na kierunek toczenia się opony. To w tym kierunku opona musi się obracać w czasie jazdy podczas poruszania się do przodu.
  • left – opona do montażu po lewej stronie samochodu
  • right – opona do montażu po prawej stronie samochodu
  • rear – opona do montażu na tylnej osi samochodu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA