Oznaczenia opon. Jak je czytać?
REKLAMA
REKLAMA
- Oznaczenia opon, czyli co musisz wiedzieć o ogumieniu?
- Jak czytać rozmiar opony?
- Oznaczenia opon oraz indeksy prędkości i nośności
- Oznaczenia opon a warunki eksploatacji
- Jaką informację przekazuje kod DOT?
- Oznaczenia opon i wskazówki montażowe
Oznaczenia opon, czyli co musisz wiedzieć o ogumieniu?
Oznaczenia opon są trochę jak metka na ubraniu. Wskazują na rozmiar, ale też najważniejsze aspekty użytkowe i technologiczne. I choć obydwa czynniki wydają się takie oczywiste, pozostaje jeszcze jedna kwestia. Nie wszyscy kierowcy wiedzą o czym mówią poszczególne symbole oraz jak odczytywać ich znaczenie. W tym właśnie poradniku rozwiejmy wszelkie wątpliwości.
REKLAMA
Jak czytać rozmiar opony?
Oznaczenia opon to przede wszystkim rozmiar. Załóżmy, że kierujący ma na oponie w swoim pojeździe oznaczenie 205/55 R16. Jak je zdekodować?
- 205 – szerokość bieżnika wyrażona w mm,
- 55 – wysokość ściany bocznej opony wyrażona w mm,
- R – oznaczenie wskazujące na to, że opona jest oponą radialną,
- 16 – wielkość obręczy wyrażona w calach.
W rozmiarze mogą pojawić się również litery XL. To oznacza oponę o zwiększonej nośności. Litery te pojawią się zaraz za indeksem prędkości wyrażonym literą.
Oznaczenia opon oraz indeksy prędkości i nośności
Kolejnym kluczowym elementem oznaczenia opon są indeksy. Kupujący nowe opony do pojazdy nigdy nie można o nich zapominać! Są równie ważne co rozmiar. Indeks prędkości jest wyrażony literą i określa prędkość maksymalną, na rozwinięcie której pozwala ogumienie. Indeks nośności z kolei jest wyrażony za pomocą liczby i określa maksymalne obciążenie, z jakim opona może pracować z zachowaniem swoich właściwości.
Przykładowe indeksy:
- indeks prędkości – S to 180 km/h, T to 190 km/h, U to 200 km/h, H to 210 km/h, V to 240 km/h, Z to 240+ km/h,
- indeks nośności – 89 to 580 kg, 90 to 600 kg, a 96 to 710 kg.
Oznaczenia opon a warunki eksploatacji
Oznaczenia opon odnoszą się również do kluczowych warunków eksploatacyjnych ogumienia, ale też wskazują na jego właściwości. I tak:
- oznaczenie 3PMSF, czyli trzy szczyty górskie i płatek śniegu oznaczają homologację zimową. Takie opony zostały przebadane w warunkach zimowych i spełniły wymagania.
- oznaczenie M+S – opony o bardziej agresywnym kształcie bieżnika, który powinien poradzić sobie w błocie i na śniegu. Oznaczenie M+S nie oznacza jednak homologacji zimowej. Jest nadawane bez testów homologacyjnych na podstawie decyzji producenta.
- oznaczenie AT – wskazuje na opony tzw. ateki, czyli all terrain. To ogumienie do aut terenowych z bieżnikiem nadającym się do użytku na trasie i w terenie.
- oznaczenie MT – to opony tzw. emteki, czyli mud terrain. Opony nadające się do samochodów terenowych z bieżnikiem sprawdzającym się w ciężkim terenie.
- oznaczenie All-Season – opony całoroczne. Oznaczenie to (ale też Ganz-Jahr, 4-Saison) może się pojawić np. w nazwie ogumienia.
- oznaczenie TL – czyli tubeless tyre. To oznacza oponę bezdętkową. Dominują dziś na rynku samochodów osobowych.
- oznaczenie TT – czyli tube type tyre. To oznacza oponę dętkową.
- oznaczenie RFP – rim fringe protector czy też po prostu rim protector. Oznaczenie to mówi o tym, że opona posiada rant chroniący felgę przed uszkodzeniem np. po dojechaniu do krawężnika.
Jaką informację przekazuje kod DOT?
Kolejnym oznaczeniem opon jest kod DOT. Symbol może mieć nawet 12 znaków, przy czym najważniejsze z punktu widzenia kierującego są cztery ostatnie cyfry. Wskazują one na datę produkcji ogumienia. Dwie pierwsze to tydzień roku, a dwie kolejne rok. Pozostałe symbole w kodzie DOT? Wskazują na fabrykę czy kod rozmiaru.
Oznaczenia opon i wskazówki montażowe
Oznaczenia opon stanowią też czasami ważny sygnał dla wulkanizatora. I tak stosowanych jest przede wszystkim sześć:
- inside – napis ten informuje o tym, że ta strona opony powinna być zamontowana w taki sposób, aby znajdowała się od strony nadkola. Napis nie może być widoczny na zewnątrz auta.
- outside – napis ten powinien znajdować się na zewnątrz auta. Tak żeby był widoczny po zamontowaniu opony na feldze i felgi na piaście.
- rotation – napis ten występujący wraz ze strzałką lub sama strzałka wskazują na kierunek toczenia się opony. To w tym kierunku opona musi się obracać w czasie jazdy podczas poruszania się do przodu.
- left – opona do montażu po lewej stronie samochodu
- right – opona do montażu po prawej stronie samochodu
- rear – opona do montażu na tylnej osi samochodu
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.