REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Oznaczenia opon. Jak je czytać?
Oznaczenia opon. Jak je czytać?
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Oznaczenia opon? To poza aspektem technologicznym jeden z ważniejszych wyznaczników ogumienia. Jak je czytać? Jakie informacje przekazują?
rozwiń >

Oznaczenia opon, czyli co musisz wiedzieć o ogumieniu?

Oznaczenia opon są trochę jak metka na ubraniu. Wskazują na rozmiar, ale też najważniejsze aspekty użytkowe i technologiczne. I choć obydwa czynniki wydają się takie oczywiste, pozostaje jeszcze jedna kwestia. Nie wszyscy kierowcy wiedzą o czym mówią poszczególne symbole oraz jak odczytywać ich znaczenie. W tym właśnie poradniku rozwiejmy wszelkie wątpliwości.

REKLAMA

Jak czytać rozmiar opony?

Oznaczenia opon to przede wszystkim rozmiar. Załóżmy, że kierujący ma na oponie w swoim pojeździe oznaczenie 205/55 R16. Jak je zdekodować?

  • 205 – szerokość bieżnika wyrażona w mm,
  • 55 – wysokość ściany bocznej opony wyrażona w mm,
  • R – oznaczenie wskazujące na to, że opona jest oponą radialną,
  • 16 – wielkość obręczy wyrażona w calach.

W rozmiarze mogą pojawić się również litery XL. To oznacza oponę o zwiększonej nośności. Litery te pojawią się zaraz za indeksem prędkości wyrażonym literą.

Oznaczenia opon oraz indeksy prędkości i nośności

Kolejnym kluczowym elementem oznaczenia opon są indeksy. Kupujący nowe opony do pojazdy nigdy nie można o nich zapominać! Są równie ważne co rozmiar. Indeks prędkości jest wyrażony literą i określa prędkość maksymalną, na rozwinięcie której pozwala ogumienie. Indeks nośności z kolei jest wyrażony za pomocą liczby i określa maksymalne obciążenie, z jakim opona może pracować z zachowaniem swoich właściwości.

Przykładowe indeksy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • indeks prędkości – S to 180 km/h, T to 190 km/h, U to 200 km/h, H to 210 km/h, V to 240 km/h, Z to 240+ km/h,
  • indeks nośności – 89 to 580 kg, 90 to 600 kg, a 96 to 710 kg.

Oznaczenia opon a warunki eksploatacji

Oznaczenia opon odnoszą się również do kluczowych warunków eksploatacyjnych ogumienia, ale też wskazują na jego właściwości. I tak:

  • oznaczenie 3PMSF, czyli trzy szczyty górskie i płatek śniegu oznaczają homologację zimową. Takie opony zostały przebadane w warunkach zimowych i spełniły wymagania.
  • oznaczenie M+S – opony o bardziej agresywnym kształcie bieżnika, który powinien poradzić sobie w błocie i na śniegu. Oznaczenie M+S nie oznacza jednak homologacji zimowej. Jest nadawane bez testów homologacyjnych na podstawie decyzji producenta.
  • oznaczenie AT – wskazuje na opony tzw. ateki, czyli all terrain. To ogumienie do aut terenowych z bieżnikiem nadającym się do użytku na trasie i w terenie.
  • oznaczenie MT – to opony tzw. emteki, czyli mud terrain. Opony nadające się do samochodów terenowych z bieżnikiem sprawdzającym się w ciężkim terenie.
  • oznaczenie All-Season – opony całoroczne. Oznaczenie to (ale też Ganz-Jahr, 4-Saison) może się pojawić np. w nazwie ogumienia.
  • oznaczenie TL – czyli tubeless tyre. To oznacza oponę bezdętkową. Dominują dziś na rynku samochodów osobowych.
  • oznaczenie TT – czyli tube type tyre. To oznacza oponę dętkową.
  • oznaczenie RFP – rim fringe protector czy też po prostu rim protector. Oznaczenie to mówi o tym, że opona posiada rant chroniący felgę przed uszkodzeniem np. po dojechaniu do krawężnika.

Jaką informację przekazuje kod DOT?

Kolejnym oznaczeniem opon jest kod DOT. Symbol może mieć nawet 12 znaków, przy czym najważniejsze z punktu widzenia kierującego są cztery ostatnie cyfry. Wskazują one na datę produkcji ogumienia. Dwie pierwsze to tydzień roku, a dwie kolejne rok. Pozostałe symbole w kodzie DOT? Wskazują na fabrykę czy kod rozmiaru.

Oznaczenia opon i wskazówki montażowe

Oznaczenia opon stanowią też czasami ważny sygnał dla wulkanizatora. I tak stosowanych jest przede wszystkim sześć:

  • inside – napis ten informuje o tym, że ta strona opony powinna być zamontowana w taki sposób, aby znajdowała się od strony nadkola. Napis nie może być widoczny na zewnątrz auta.
  • outside – napis ten powinien znajdować się na zewnątrz auta. Tak żeby był widoczny po zamontowaniu opony na feldze i felgi na piaście.
  • rotation – napis ten występujący wraz ze strzałką lub sama strzałka wskazują na kierunek toczenia się opony. To w tym kierunku opona musi się obracać w czasie jazdy podczas poruszania się do przodu.
  • left – opona do montażu po lewej stronie samochodu
  • right – opona do montażu po prawej stronie samochodu
  • rear – opona do montażu na tylnej osi samochodu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA