REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Oznaczenia opon. Jak je czytać?
Oznaczenia opon. Jak je czytać?
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Oznaczenia opon? To poza aspektem technologicznym jeden z ważniejszych wyznaczników ogumienia. Jak je czytać? Jakie informacje przekazują?
rozwiń >

Oznaczenia opon, czyli co musisz wiedzieć o ogumieniu?

Oznaczenia opon są trochę jak metka na ubraniu. Wskazują na rozmiar, ale też najważniejsze aspekty użytkowe i technologiczne. I choć obydwa czynniki wydają się takie oczywiste, pozostaje jeszcze jedna kwestia. Nie wszyscy kierowcy wiedzą o czym mówią poszczególne symbole oraz jak odczytywać ich znaczenie. W tym właśnie poradniku rozwiejmy wszelkie wątpliwości.

REKLAMA

Jak czytać rozmiar opony?

Oznaczenia opon to przede wszystkim rozmiar. Załóżmy, że kierujący ma na oponie w swoim pojeździe oznaczenie 205/55 R16. Jak je zdekodować?

  • 205 – szerokość bieżnika wyrażona w mm,
  • 55 – wysokość ściany bocznej opony wyrażona w mm,
  • R – oznaczenie wskazujące na to, że opona jest oponą radialną,
  • 16 – wielkość obręczy wyrażona w calach.

W rozmiarze mogą pojawić się również litery XL. To oznacza oponę o zwiększonej nośności. Litery te pojawią się zaraz za indeksem prędkości wyrażonym literą.

Oznaczenia opon oraz indeksy prędkości i nośności

Kolejnym kluczowym elementem oznaczenia opon są indeksy. Kupujący nowe opony do pojazdy nigdy nie można o nich zapominać! Są równie ważne co rozmiar. Indeks prędkości jest wyrażony literą i określa prędkość maksymalną, na rozwinięcie której pozwala ogumienie. Indeks nośności z kolei jest wyrażony za pomocą liczby i określa maksymalne obciążenie, z jakim opona może pracować z zachowaniem swoich właściwości.

Przykładowe indeksy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • indeks prędkości – S to 180 km/h, T to 190 km/h, U to 200 km/h, H to 210 km/h, V to 240 km/h, Z to 240+ km/h,
  • indeks nośności – 89 to 580 kg, 90 to 600 kg, a 96 to 710 kg.

Oznaczenia opon a warunki eksploatacji

Oznaczenia opon odnoszą się również do kluczowych warunków eksploatacyjnych ogumienia, ale też wskazują na jego właściwości. I tak:

  • oznaczenie 3PMSF, czyli trzy szczyty górskie i płatek śniegu oznaczają homologację zimową. Takie opony zostały przebadane w warunkach zimowych i spełniły wymagania.
  • oznaczenie M+S – opony o bardziej agresywnym kształcie bieżnika, który powinien poradzić sobie w błocie i na śniegu. Oznaczenie M+S nie oznacza jednak homologacji zimowej. Jest nadawane bez testów homologacyjnych na podstawie decyzji producenta.
  • oznaczenie AT – wskazuje na opony tzw. ateki, czyli all terrain. To ogumienie do aut terenowych z bieżnikiem nadającym się do użytku na trasie i w terenie.
  • oznaczenie MT – to opony tzw. emteki, czyli mud terrain. Opony nadające się do samochodów terenowych z bieżnikiem sprawdzającym się w ciężkim terenie.
  • oznaczenie All-Season – opony całoroczne. Oznaczenie to (ale też Ganz-Jahr, 4-Saison) może się pojawić np. w nazwie ogumienia.
  • oznaczenie TL – czyli tubeless tyre. To oznacza oponę bezdętkową. Dominują dziś na rynku samochodów osobowych.
  • oznaczenie TT – czyli tube type tyre. To oznacza oponę dętkową.
  • oznaczenie RFP – rim fringe protector czy też po prostu rim protector. Oznaczenie to mówi o tym, że opona posiada rant chroniący felgę przed uszkodzeniem np. po dojechaniu do krawężnika.

Jaką informację przekazuje kod DOT?

Kolejnym oznaczeniem opon jest kod DOT. Symbol może mieć nawet 12 znaków, przy czym najważniejsze z punktu widzenia kierującego są cztery ostatnie cyfry. Wskazują one na datę produkcji ogumienia. Dwie pierwsze to tydzień roku, a dwie kolejne rok. Pozostałe symbole w kodzie DOT? Wskazują na fabrykę czy kod rozmiaru.

Oznaczenia opon i wskazówki montażowe

Oznaczenia opon stanowią też czasami ważny sygnał dla wulkanizatora. I tak stosowanych jest przede wszystkim sześć:

  • inside – napis ten informuje o tym, że ta strona opony powinna być zamontowana w taki sposób, aby znajdowała się od strony nadkola. Napis nie może być widoczny na zewnątrz auta.
  • outside – napis ten powinien znajdować się na zewnątrz auta. Tak żeby był widoczny po zamontowaniu opony na feldze i felgi na piaście.
  • rotation – napis ten występujący wraz ze strzałką lub sama strzałka wskazują na kierunek toczenia się opony. To w tym kierunku opona musi się obracać w czasie jazdy podczas poruszania się do przodu.
  • left – opona do montażu po lewej stronie samochodu
  • right – opona do montażu po prawej stronie samochodu
  • rear – opona do montażu na tylnej osi samochodu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA