REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oznaczenia opon. Jak je czytać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Oznaczenia opon. Jak je czytać?
Oznaczenia opon. Jak je czytać?
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Oznaczenia opon? To poza aspektem technologicznym jeden z ważniejszych wyznaczników ogumienia. Jak je czytać? Jakie informacje przekazują?
rozwiń >

Oznaczenia opon, czyli co musisz wiedzieć o ogumieniu?

Oznaczenia opon są trochę jak metka na ubraniu. Wskazują na rozmiar, ale też najważniejsze aspekty użytkowe i technologiczne. I choć obydwa czynniki wydają się takie oczywiste, pozostaje jeszcze jedna kwestia. Nie wszyscy kierowcy wiedzą o czym mówią poszczególne symbole oraz jak odczytywać ich znaczenie. W tym właśnie poradniku rozwiejmy wszelkie wątpliwości.

REKLAMA

Jak czytać rozmiar opony?

Oznaczenia opon to przede wszystkim rozmiar. Załóżmy, że kierujący ma na oponie w swoim pojeździe oznaczenie 205/55 R16. Jak je zdekodować?

  • 205 – szerokość bieżnika wyrażona w mm,
  • 55 – wysokość ściany bocznej opony wyrażona w mm,
  • R – oznaczenie wskazujące na to, że opona jest oponą radialną,
  • 16 – wielkość obręczy wyrażona w calach.

W rozmiarze mogą pojawić się również litery XL. To oznacza oponę o zwiększonej nośności. Litery te pojawią się zaraz za indeksem prędkości wyrażonym literą.

Oznaczenia opon oraz indeksy prędkości i nośności

Kolejnym kluczowym elementem oznaczenia opon są indeksy. Kupujący nowe opony do pojazdy nigdy nie można o nich zapominać! Są równie ważne co rozmiar. Indeks prędkości jest wyrażony literą i określa prędkość maksymalną, na rozwinięcie której pozwala ogumienie. Indeks nośności z kolei jest wyrażony za pomocą liczby i określa maksymalne obciążenie, z jakim opona może pracować z zachowaniem swoich właściwości.

Przykładowe indeksy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • indeks prędkości – S to 180 km/h, T to 190 km/h, U to 200 km/h, H to 210 km/h, V to 240 km/h, Z to 240+ km/h,
  • indeks nośności – 89 to 580 kg, 90 to 600 kg, a 96 to 710 kg.

Oznaczenia opon a warunki eksploatacji

Oznaczenia opon odnoszą się również do kluczowych warunków eksploatacyjnych ogumienia, ale też wskazują na jego właściwości. I tak:

  • oznaczenie 3PMSF, czyli trzy szczyty górskie i płatek śniegu oznaczają homologację zimową. Takie opony zostały przebadane w warunkach zimowych i spełniły wymagania.
  • oznaczenie M+S – opony o bardziej agresywnym kształcie bieżnika, który powinien poradzić sobie w błocie i na śniegu. Oznaczenie M+S nie oznacza jednak homologacji zimowej. Jest nadawane bez testów homologacyjnych na podstawie decyzji producenta.
  • oznaczenie AT – wskazuje na opony tzw. ateki, czyli all terrain. To ogumienie do aut terenowych z bieżnikiem nadającym się do użytku na trasie i w terenie.
  • oznaczenie MT – to opony tzw. emteki, czyli mud terrain. Opony nadające się do samochodów terenowych z bieżnikiem sprawdzającym się w ciężkim terenie.
  • oznaczenie All-Season – opony całoroczne. Oznaczenie to (ale też Ganz-Jahr, 4-Saison) może się pojawić np. w nazwie ogumienia.
  • oznaczenie TL – czyli tubeless tyre. To oznacza oponę bezdętkową. Dominują dziś na rynku samochodów osobowych.
  • oznaczenie TT – czyli tube type tyre. To oznacza oponę dętkową.
  • oznaczenie RFP – rim fringe protector czy też po prostu rim protector. Oznaczenie to mówi o tym, że opona posiada rant chroniący felgę przed uszkodzeniem np. po dojechaniu do krawężnika.

Jaką informację przekazuje kod DOT?

Kolejnym oznaczeniem opon jest kod DOT. Symbol może mieć nawet 12 znaków, przy czym najważniejsze z punktu widzenia kierującego są cztery ostatnie cyfry. Wskazują one na datę produkcji ogumienia. Dwie pierwsze to tydzień roku, a dwie kolejne rok. Pozostałe symbole w kodzie DOT? Wskazują na fabrykę czy kod rozmiaru.

Oznaczenia opon i wskazówki montażowe

Oznaczenia opon stanowią też czasami ważny sygnał dla wulkanizatora. I tak stosowanych jest przede wszystkim sześć:

  • inside – napis ten informuje o tym, że ta strona opony powinna być zamontowana w taki sposób, aby znajdowała się od strony nadkola. Napis nie może być widoczny na zewnątrz auta.
  • outside – napis ten powinien znajdować się na zewnątrz auta. Tak żeby był widoczny po zamontowaniu opony na feldze i felgi na piaście.
  • rotation – napis ten występujący wraz ze strzałką lub sama strzałka wskazują na kierunek toczenia się opony. To w tym kierunku opona musi się obracać w czasie jazdy podczas poruszania się do przodu.
  • left – opona do montażu po lewej stronie samochodu
  • right – opona do montażu po prawej stronie samochodu
  • rear – opona do montażu na tylnej osi samochodu

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA