Kontrolka ciśnienia w oponach. Jak wyłączyć komunikat?
REKLAMA
REKLAMA
Kontrolka ciśnienia w oponach to kwestia... wygody i bezpieczeństwa!
Komfort i łatwość użytkowania. To słowa, które w XXI wieku przyświecają inżynierom motoryzacyjnym. Właśnie dlatego samochodu wskazują np. która konkretnie żarówka się przepaliła lub w którym konkretnie kole spadło ciśnienie powietrza. Reakcja systemu TPMS oznacza wyrzucenie na tablicy zegarów pomarańczowej kontrolki z kołem i wykrzyknikiem. Dzięki temu kierowca na usterkę może zareagować zanim ograniczy ona stateczność pojazdu na drodze. Co oznacza komunikat i jak się go pozbyć?
REKLAMA
Kontrolka ciśnienia w oponach. Co zrobić po jej włączeniu?
Kontrolka ciśnienia w oponach wyświetlona na tablic zegarów nie zawsze oznacza, że przebiliście oponę w aucie. Czasami może być wynikiem np. zmian temperatury – wtedy wartość ciśnienia w kole ulega zmianie. Jak zareagować po jej pojawieniu się? Przede wszystkim zjechać np. na najbliższą stację benzynową i wzrokowo ocenić stan opon. Gdy wyglądają na napompowane, należy przeprowadzić badanie przy pomocy kompresora i uzupełnić ewentualne braki.
Kiedy włącza się kontrolka ciśnienia w kołach?
- Gdy dojdzie do nagłej utraty ciśnienia w kole i pojawia się tzw. flak.
- Gdy powietrze z koła uchodzi powoli, bo przebiliście koło gwoździem lub wkrętem, ewentualnie skrzywiliście felgę.
- Gdy zmieni się temperatura powietrza, a tym samym ciśnienie w kole.
Kontrolka ciśnienia w oponach. Jak wyłączyć komunikat?
W sytuacji, w której pojawienie się kontrolki ciśnienia w oponach wynikało z różnic temperatur, z koła nie uchodzi powietrze, a ciśnienie jest w normie, kierowca powinien ponownie zaprogramować czujniki TPMS. Można to zrobić na ogół z poziomu komputera pokładowego, ewentualnie korzystając ze specjalnego przycisku umieszczonego na konsoli po lewej stronie od kierownicy, ewentualnie na tunelu centralnym. Przycisk należy przytrzymać i czekać na zniknięcie kontrolki. W sytuacji, w której koło zostało przebite, kontrolki należy się pozbyć dopiero po usunięciu usterki i prawidłowym dopompowaniu koła. Dopompowanie do fabrycznej wartości jest ważne. Czujniki nie posiadają bowiem zapisanego ciśnienia. Jako wyznacznik biorą ciśnienie zapamiętane przez kierującego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.