REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Przepisy i kary dla kierowców

Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Przepisy i kary dla kierowców
Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Przepisy i kary dla kierowców

REKLAMA

REKLAMA

Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Czy takie pojęcie istnieje w naszym porządku prawnym? Postanowiliśmy to dziś sprawdzić.

Ile lat mogą mieć opony w Polsce? Co na to przepisy?

Polskie przepisy nie są przesadnie restrykcyjne jeżeli chodzi o wymogi stawiane przed oponami. Aby ogumienie zostało uznane za spełniające warunki techniczne, musi mieć bieżnik o wysokości co najmniej 1,6 mm, a do tego nie może mieć widocznych rozerwań, uszkodzeń, pęknięć i guzów. W sytuacji, w której ogumienie nie spełnia tych warunków, kierowca traci dowód rejestracyjny i zyskuje... surowy mandat. Kara może sięgnąć nawet 3 tys. zł. Warto o tym pamiętać!

REKLAMA

Przepisy w żaden sposób nie odnoszą się do wieku. A to oznacza, że nie ma czegoś takiego jak dopuszczalny wiek opon w Polsce. To oznacza też, że za stare opony kierowcy nie spotka odpowiedzialność mandatowa czy problemy w czasie przeglądu technicznego.

Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Co mówią przepisy?

Przepisy to oczywiście dopiero pierwszy element wykładni. Bo warto pamiętać o tym, że decydujące jest też bezpieczeństwo. A z tego punktu widzenia dopuszczalny wiek opon w Polsce, ale też w Europie czy reszcie świata należy określić na maksymalnie 10 lat od daty produkcji. To czas, po którym ogumienie powinno zostać wycofane z użytkowania. Procesy starzenia mogą bowiem doprowadzić do uszkodzenia drutówki i spowodować rozerwanie ogumienia w czasie jazdy.

Warto pamiętać o tym, że funkcjonują też nadal wymogi dodatkowe. Opony można eksploatować nawet 10 lat pod warunkiem jednak, że posiadają one wystarczająco wysoki bieżnik.

Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Ile lat ma opona i co to jest DOT?

Na koniec jeszcze jedna kwestia. Powiedzieliśmy o tym, że dopuszczalny wiek opon w Polsce to z technologicznego punktu widzenia 10 lat od daty produkcji. Skąd jednak wiedzieć kiedy ogumienie zostało wyprodukowane? To akurat prosto sprawdzić. Na ścianie bocznej opony pojawia się kod DOT umieszczony w kółku – obecnie to 4-cyfrowe oznaczenie. Dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne rok produkcji. I tak oznaczenie 2820 będzie oznaczać produkcję w 28 tygodniu 2020 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA