REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Przepisy i kary dla kierowców

Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Przepisy i kary dla kierowców
Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Przepisy i kary dla kierowców

REKLAMA

REKLAMA

Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Czy takie pojęcie istnieje w naszym porządku prawnym? Postanowiliśmy to dziś sprawdzić.

Ile lat mogą mieć opony w Polsce? Co na to przepisy?

Polskie przepisy nie są przesadnie restrykcyjne jeżeli chodzi o wymogi stawiane przed oponami. Aby ogumienie zostało uznane za spełniające warunki techniczne, musi mieć bieżnik o wysokości co najmniej 1,6 mm, a do tego nie może mieć widocznych rozerwań, uszkodzeń, pęknięć i guzów. W sytuacji, w której ogumienie nie spełnia tych warunków, kierowca traci dowód rejestracyjny i zyskuje... surowy mandat. Kara może sięgnąć nawet 3 tys. zł. Warto o tym pamiętać!

REKLAMA

Przepisy w żaden sposób nie odnoszą się do wieku. A to oznacza, że nie ma czegoś takiego jak dopuszczalny wiek opon w Polsce. To oznacza też, że za stare opony kierowcy nie spotka odpowiedzialność mandatowa czy problemy w czasie przeglądu technicznego.

Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Co mówią przepisy?

Przepisy to oczywiście dopiero pierwszy element wykładni. Bo warto pamiętać o tym, że decydujące jest też bezpieczeństwo. A z tego punktu widzenia dopuszczalny wiek opon w Polsce, ale też w Europie czy reszcie świata należy określić na maksymalnie 10 lat od daty produkcji. To czas, po którym ogumienie powinno zostać wycofane z użytkowania. Procesy starzenia mogą bowiem doprowadzić do uszkodzenia drutówki i spowodować rozerwanie ogumienia w czasie jazdy.

Warto pamiętać o tym, że funkcjonują też nadal wymogi dodatkowe. Opony można eksploatować nawet 10 lat pod warunkiem jednak, że posiadają one wystarczająco wysoki bieżnik.

Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Ile lat ma opona i co to jest DOT?

Na koniec jeszcze jedna kwestia. Powiedzieliśmy o tym, że dopuszczalny wiek opon w Polsce to z technologicznego punktu widzenia 10 lat od daty produkcji. Skąd jednak wiedzieć kiedy ogumienie zostało wyprodukowane? To akurat prosto sprawdzić. Na ścianie bocznej opony pojawia się kod DOT umieszczony w kółku – obecnie to 4-cyfrowe oznaczenie. Dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne rok produkcji. I tak oznaczenie 2820 będzie oznaczać produkcję w 28 tygodniu 2020 roku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • jajco
    2022-07-20 10:15:21
    Kubuś skąd ta magiczna wiedza "A z tego punktu widzenia dopuszczalny wiek opon w Polsce, ale też w Europie czy reszcie świata należy określić na maksymalnie 10 lat od daty produkcji". Tak to jest jak sie pisze o wszystkim i oniczym. Podpowiem ci ze jest norma która stanowi, że w handlu opony nie mogą być starsze niż 5 lat ale nie ma też wymogu w polskich przepisach do stosowania się do tej normy.
    2
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

REKLAMA

Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

REKLAMA

Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

REKLAMA