REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czujniki TPMS obowiązkowo w każdym samochodzie

Czujnik ciśnienia TPMS
Czujnik ciśnienia TPMS
Oponeo S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Od listopada 2014 r. każdy nowy samochód będzie musiał być wyposażony w czujniki ciśnienia w oponach TPMS. Czym jest TPMS oraz jakie są wady i zalety tego systemu?

Wymiana opon w samochodzie z systemem TPMS jest droższa

Zgodnie z przepisami od 1-go listopada 2014 r. wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą zostać wyposażone w system monitorujący ciśnienie w ogumieniu TPMS. Dla kierowców oznacza to nie tylko prawdopodobny wzrost kosztu zakupu samochodu - ale również kosztów eksploatacji pojazdu. Wymiana opon w samochodzie wyposażonym w system TPMS wymaga dodatkowych czynności i w efekcie jest droższa niż wymiana opon w samochodzie bez tego typu czujników.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Co to jest rotacja ogumienia?

Obecność czujnika ciśnienia na kołach auta wymaga wyjątkowego traktowania, szczególnie w przypadku czujników bezpośrednich. Zaleca się, aby po każdym odkręceniu urządzenia wymienić komplet jego uszczelek i specjalny zawór. Te czynności będzie musiał wykonać serwisant. Zaniedbania w tej kwestii mogą skutkować koniecznością wymiany całego urządzenia.
- Na serwisancie spoczywa też obowiązek zresetowania wszystkich czujników kół pojazdu po każdej zmianie opon i felg – tłumaczy Filip Biesek, Koordynator Działu Felg w sklepie Oponeo.pl. – Tylko w ten sposób system na nowo rozpozna ciśnienie w oponach. Serwisanci muszą pamiętać też o tym, aby za każdym razem felgi montować dokładnie w to samo miejsce. Na szczęście istnieją na rynku specjalne aktywatory (np. ATEQ VT55), które mają pomóc serwisom w obsłudze czujników montowanych w niemal wszystkich pojazdach.

- Póki co serwisy w Polsce jeszcze nie są przygotowane do obsługi TPMS, ponieważ koszt aktywatorów jest wysoki – mówi Marcin Szwabiński, Manager projektu „Dostawa z montażem” w Oponeo.pl – ceny wymiany opon z systemem TPMS będą oscylować w granicach 50-80 zł (w zależności od serwisu), warto wiedzieć też, że wymiana z systemem TPMS jest dwukrotnie dłuższa od standardowej. Być może lepszym, bardziej ekonomicznym rozwiązaniem w takim wypadku jest posiadanie dwóch kompletów kół, wówczas unikamy takiego ryzyka uszkodzeń systemu i wydatków.

REKLAMA

Zobacz też: Opony niepneumatyczne Air Free

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to jest i jak działa system TPMS?

TPMS to system czujników ciśnienia, którego zadaniem jest informowanie kierowcy o spadku ciśnienia w oponach. Istnieją dwa typy systemu TPMS – bezpośredni i pośredni. Bezpośredni podaje dane o ciśnieniu w każdym z kół w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie to jest fabrycznie montowane w samochodach takich marek jak Mercedes, BMW, Lexus, Jaguar. Czujniki te w zależności od modelu mogą znajdować się bezpośrednio przy wentylu lub być przymocowane do obręczy. Pomiary przekazywane są za pomocą fal radiowych i wyświetlane na tablicy rozdzielczej auta lub na ekranie komputera pokładowego.
Drugi typ systemu to TPMS pośredni. Występuje on w większości aut klasy średniej i niższej. Ten typ jest tańszy w realizacji od systemu bezpośredniego, ponieważ wykorzystuje do swojej pracy czujniki prędkości kół wykorzystywane w systemach ABS (systemie zapobiegającym blokowaniu się kół) i ESC (elektronicznym systemie stabilizacji). System pośredni oblicza poziom ciśnienia opon na podstawie liczby obrotów lub wibracji kół.

Zobacz też: Ciśnienie powietrza w oponach zimowych

Jakie są wady i zalety systemu TPMS?

Oba systemy mają zarówno zalety jak i wady. Użytkowanie systemu TPMS bezpośredniego wiąże się z koniecznością każdorazowego informowania wulkanizatora o obecności systemu. W czasie demontażu opon w serwisie mogą zdarzać się uszkodzenia, co wiąże się z ewentualnym ponownym zakupem nowego czujnika i wgrania zmian do oprogramowania systemu. Zaletą tego rozwiązania jest duża dokładność kontroli ciśnienia w każdym z kół. Informacje o ciśnieniu kierowca otrzymuje na bieżąco, dzięki czemu może śledzić jego spadki, a więc zapobiec większemu spalaniu paliwa i szybszemu zużyciu opon. Dzięki temu opona będzie dłużej użytkowana, a emisja CO₂ będzie mniejsza.
System pośredni TPMS jest tańszy w realizacji niż system bezpośredni. Wadą jest konieczność ręcznego resetowania ustawień (przy każdej zmianie opon lub dopompowywaniu). Kierowca alarmowany jest o spadku ciśnienia dopiero, gdy wyniesie ono 20% w stosunku do ciśnienia bazowego.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo S.A.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA