REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to są zamienniki opon, jak je wybrać?

Bridgestone
To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.
Opony Bridgestone
Opony Bridgestone
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

Czy opony inne niż oryginalne są zamiennikami? Czy może zamienniki opon to opony w innym rozmiarze niż zostały fabrycznie założone do samochodu. Czym są zamienniki opon i jak je wybrać?

Każdy samochód opuszczający taśmę produkcyjną wyjeżdża na kołach z oponami w konkretnym rozmiarze. Parametry tych opon nadawane są przez producenta w oparciu o testy i badania przedprodukcyjne nowego modelu, który domyślnie przeznaczony jest do wszechstronnego użytku dużej grupy odbiorców. Jednak to, co wydaje się być odpowiednie dla wielu kierowców, nie koniecznie musi być idealnym rozwiązaniem dla każdego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Czym są zamienniki opon?

Zamienniki opon to nic innego, jak opony nieco większe lub mniejsze od tych, które były zastosowane w oryginalnym wyposażeniu. Można je stosować w prawie każdym samochodzie. Producenci aut określają bowiem standardowy rozmiar opon, na których samochód wyjeżdża z fabryki, pozostawiając jednocześnie pewien zakres możliwości modyfikowania ich modelami.

Zamienniki pozwalają na dostosowanie pojazdu do własnych potrzeb. Kierowcy decydujący się na nie, najczęściej kierują się przy ich wyborze preferowanym stylem jazdy, atrakcyjną ceną czy wyglądem. Jednak ich prawidłowy wybór nie jest wcale prostym zadaniem. Rozmiar opon rekomendowany przez producenta auta musi spełniać jednocześnie wiele, często przeciwstawnych sobie kryteriów. Fabryczne opony samochodów wyjeżdżających z taśmy produkcyjnej dobierane są tak, aby zapewniały poprawne właściwości jezdne na mokrych i suchych nawierzchniach, odpowiedni komfort podczas jazdy i możliwie niskie opory toczenia.

REKLAMA

W zależności od swoich preferencji, właściciele aut mają do wyboru szeroką gamę zamienników. Kierowcy stawiający na pewne prowadzenie na zakrętach, dobrą trakcję i jak najkrótszą drogę hamowania powinni postawić na szerokie opony o niskim profilu. Natomiast dla tych, którym zależy na komforcie i niskim zużyciu paliwa, najlepszym wyborem będą wysokie opony o niedużej szerokości. Na takie właściwości opon bezpośredni wpływ ma ich rozmiar, a ten właściciel pojazdu może zmienić. Ważne, aby ta zmiana była przemyślana i zgodna z ograniczeniami wynikającymi z zaleceń producenta i konstrukcji auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opony deszczowe - co to jest?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze zamienników opon?

Nie każdą oponę możemy zamienić na dowolny model. Co więcej, niekiedy decyzja o wyborze samej opony pociąga za sobą inne modyfikacje zawieszenia pojazdu. Stosowanie zamienników opon najczęściej wiąże się także ze zmianą średnicy opon i felg. Ogólnie rzecz biorąc, zamienniki powinny być dobierane zgodnie z kilkoma regułami montażowymi.

W pierwszej kolejności należy pamiętać, że całkowita średnica zewnętrzna koła (wysokość opony wyrażona w milimetrach, liczona od ziemi aż do czoła bieżnika) powinna pozostać jak najbliższa średnicy oryginalnego koła. Według ekspertów średnica zewnętrzna wybranego zamiennika powinna mieścić się w zakresie od 1,5% do 2% średnicy zewnętrznej oryginalnego rozmiaru.

Zastosowanie niewłaściwego rozmiaru może wywołać nie tylko problemy mechaniczne, związane z montażem koła (np. ocieranie opony o nadkola), ale także błędy we wskazaniach licznika prędkości. Przykładowo jeżeli średnica zamiennika będzie większa od średnicy pierwowzoru, to licznik może

Zobacz też: Opony, a zużycie paliwa

wskazywać prędkość niższą niż w rzeczywistości, i odwrotnie – przy zamienniku o mniejszej średnicy, licznik będzie przekłamywał na plus. Ponadto, w wielu pojazdach wyposażonych w system ESP, komputer może zinterpretować niewłaściwy rozmiar zamienników jako stan awaryjny. Dlatego tak ważnym jest, aby dobierając zamienniki opon, pamiętać nie tylko o zgodności średnic zewnętrznych opon, ale także indeksów prędkości i nośności z oryginałem.

Szerokość opony zależy bezpośrednio od szerokości felgi, na którą opona będzie założona. Dlatego często zdarza się, że wraz ze zamianą opon zachodzi konieczność zakupu nowych felg do samochodu. Oczywiście najprostszą metodą, aby wybrać odpowiedni komplet, jest znalezienie właściwego dla naszego auta modelu w katalogu. Inaczej sprawa ma się w przypadku felg, których nie znajdziemy w broszurach, czy felg używanych. W tym przypadku należy wziąć pod uwagę takie parametry, jak otwór centrujący, rozstaw śrub mocujących w samochodzie oraz tzw. offset (ET z niem. Einpress Tiefe), czyli odległość od płaszczyzny montażu felgi do jej środka symetrii. „Parametr ET decyduje o rozstawie kół na osi. Im jest on większy, tym koło przesunięte jest bardziej w głąb auta, chowając się w nadkolu. Jednocześnie zmniejsza się rozstaw kół na manipulowanej osi samochodu, czego wynikiem może być słabsze trzymanie się drogi. I odwrotnie – w przypadku mniejszego ET, koło będzie wystawać na zewnątrz auta, zwiększając rozstaw. Nie oznacza to jednak, że parametr ten możemy dowolnie zmieniać. Jest to możliwe wyłącznie w granicach normy podanej przez producenta” - mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. Technicznych Bridgestone.

Zobacz też: Jak wybrać opony idealne?

Jak wybrać odpowiedni zamiennik opony?

Istnieje kilka sposobów, aby się upewnić, czy opona w rozmiarze innym niż obecna będzie współgrać z naszym autem. Po pierwsze, informację o dopuszczalnych rozmiarach wraz ze wskazanymi ciśnieniami powietrza możemy znaleźć na słupku drzwiowym nadwozia. Jeśli taka informacja tam nie widnieje, drugim miejscem, gdzie może ona się znajdować, jest instrukcja obsługi auta. Może oczywiście się zdarzyć, że producent auta nie zamieścił wymaganych danych ani w aucie, ani w jego instrukcji. W takiej sytuacji możemy się pokusić o samodzielny wybór zamiennika.

W takim przypadku najlepiej sięgnąć do tabeli zamienników, które są dostępne w większości warsztatów i serwisów opon. Na podstawie rozmiaru opony, zamontowanej na feldze auta, możemy znaleźć właściwy zamiennik oraz dobrać odpowiednią do niego felgę. Jednak w trosce o własne bezpieczeństwo warto zasięgnąć także wiedzy eksperta – wyspecjalizowanego serwisu lub firmy tuningowej, które łatwo odnaleźć za pomocą wyszukiwarki na stronie: http://locator.bridgestone.eu. „Samodzielne dobranie zamienników to decyzja, która może mieć wpływ na nasze bezpieczeństwo. Niewłaściwy zamiennik może ocierać się o elementy nadkola i zawieszenia, co w efekcie doprowadzi do ich uszkodzenia, a te bezpośrednio oddziałują na zachowanie pojazdu podczas jazdy. Mowa tu przede wszystkim o ograniczeniu promienia skrętu samochodu czy blokowaniu ruchu obrotowego kół podczas manewrów” – stwierdza Michał Jan Twardowski.

W sezonie zimowym, inaczej niż latem, zaleca się stosować zamienniki o mniejszej szerokości i wyższym profilu. Taka zamiana wynika głównie z większego nacisku na jednostkę powierzchni bieżnika opony, dzięki czemu zimowa opon lepiej przenosi moment obrotowy na nawierzchnię. Węższe opony to także bardziej skuteczny manewr hamowania na pokrytych śniegiem i błotem nawierzchniach. Jednakże stosowanie zamienników zimą zalecane jest przeważnie wtedy, gdy omijamy główne drogowe arterie. W przypadku podróżowania dobrze utrzymanymi trasami np. autostradą lub drogą szybkiego ruchu, nie ma potrzeby rezygnować z szerokiego ogumienia o niskim profilu. Zimą należy przede wszystkim pamiętać o niezawodnym ogumieniu. Opony serii Bridgestone Blizzak LM-32 to najodpowiedniejsze rozwiązanie na trudne zimowe warunki w Europie.

Zobacz też: Negatywny wpływ soli na opony

Warto pamiętać, że przy zastosowaniu zamienników opon, zmienią się także parametry trakcyjne samochodu, jak i jego efektywność paliwowa. W zależności od zamiennika, parametry te mogą ulec poprawie lub pogorszeniu. Dla przykładu, opony o szerszym przekroju zapewnią lepsze prowadzenie na suchej nawierzchni, przy jednocześnie większym zużyciu paliwa, natomiast wysokie i cieńsze opony np. z rodziny Bridgestone Ecopia – mniejsze opory toczenia i wyższy komfort jazdy. Wielu kierowców decyduje się na zamienniki kierując się również względami estetycznymi. Felgi o większej średnicy i szerokie opony, takie jak Bridgestone Potenza S001 o niskim profilu znacznie poprawiają wygląd samochodu. Natomiast, mniejsze i węższe zamienniki są na ogół tańsze od opon o większej średnicy. Istotne jest to, że montując opony o większej średnicy, ich profil będzie na ogół niższy niż opon fabrycznie zamontowanych na aucie. Najważniejsze, aby za zmianą szerokości opony szła także zmiana wysokości jej profilu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA