REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to są zamienniki opon, jak je wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Bridgestone
To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.
Opony Bridgestone
Opony Bridgestone
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

Czy opony inne niż oryginalne są zamiennikami? Czy może zamienniki opon to opony w innym rozmiarze niż zostały fabrycznie założone do samochodu. Czym są zamienniki opon i jak je wybrać?

Każdy samochód opuszczający taśmę produkcyjną wyjeżdża na kołach z oponami w konkretnym rozmiarze. Parametry tych opon nadawane są przez producenta w oparciu o testy i badania przedprodukcyjne nowego modelu, który domyślnie przeznaczony jest do wszechstronnego użytku dużej grupy odbiorców. Jednak to, co wydaje się być odpowiednie dla wielu kierowców, nie koniecznie musi być idealnym rozwiązaniem dla każdego.

REKLAMA

Zobacz też: RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Czym są zamienniki opon?

REKLAMA

Zamienniki opon to nic innego, jak opony nieco większe lub mniejsze od tych, które były zastosowane w oryginalnym wyposażeniu. Można je stosować w prawie każdym samochodzie. Producenci aut określają bowiem standardowy rozmiar opon, na których samochód wyjeżdża z fabryki, pozostawiając jednocześnie pewien zakres możliwości modyfikowania ich modelami.

Zamienniki pozwalają na dostosowanie pojazdu do własnych potrzeb. Kierowcy decydujący się na nie, najczęściej kierują się przy ich wyborze preferowanym stylem jazdy, atrakcyjną ceną czy wyglądem. Jednak ich prawidłowy wybór nie jest wcale prostym zadaniem. Rozmiar opon rekomendowany przez producenta auta musi spełniać jednocześnie wiele, często przeciwstawnych sobie kryteriów. Fabryczne opony samochodów wyjeżdżających z taśmy produkcyjnej dobierane są tak, aby zapewniały poprawne właściwości jezdne na mokrych i suchych nawierzchniach, odpowiedni komfort podczas jazdy i możliwie niskie opory toczenia.

W zależności od swoich preferencji, właściciele aut mają do wyboru szeroką gamę zamienników. Kierowcy stawiający na pewne prowadzenie na zakrętach, dobrą trakcję i jak najkrótszą drogę hamowania powinni postawić na szerokie opony o niskim profilu. Natomiast dla tych, którym zależy na komforcie i niskim zużyciu paliwa, najlepszym wyborem będą wysokie opony o niedużej szerokości. Na takie właściwości opon bezpośredni wpływ ma ich rozmiar, a ten właściciel pojazdu może zmienić. Ważne, aby ta zmiana była przemyślana i zgodna z ograniczeniami wynikającymi z zaleceń producenta i konstrukcji auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opony deszczowe - co to jest?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze zamienników opon?

REKLAMA

Nie każdą oponę możemy zamienić na dowolny model. Co więcej, niekiedy decyzja o wyborze samej opony pociąga za sobą inne modyfikacje zawieszenia pojazdu. Stosowanie zamienników opon najczęściej wiąże się także ze zmianą średnicy opon i felg. Ogólnie rzecz biorąc, zamienniki powinny być dobierane zgodnie z kilkoma regułami montażowymi.

W pierwszej kolejności należy pamiętać, że całkowita średnica zewnętrzna koła (wysokość opony wyrażona w milimetrach, liczona od ziemi aż do czoła bieżnika) powinna pozostać jak najbliższa średnicy oryginalnego koła. Według ekspertów średnica zewnętrzna wybranego zamiennika powinna mieścić się w zakresie od 1,5% do 2% średnicy zewnętrznej oryginalnego rozmiaru.

Zastosowanie niewłaściwego rozmiaru może wywołać nie tylko problemy mechaniczne, związane z montażem koła (np. ocieranie opony o nadkola), ale także błędy we wskazaniach licznika prędkości. Przykładowo jeżeli średnica zamiennika będzie większa od średnicy pierwowzoru, to licznik może

Zobacz też: Opony, a zużycie paliwa

wskazywać prędkość niższą niż w rzeczywistości, i odwrotnie – przy zamienniku o mniejszej średnicy, licznik będzie przekłamywał na plus. Ponadto, w wielu pojazdach wyposażonych w system ESP, komputer może zinterpretować niewłaściwy rozmiar zamienników jako stan awaryjny. Dlatego tak ważnym jest, aby dobierając zamienniki opon, pamiętać nie tylko o zgodności średnic zewnętrznych opon, ale także indeksów prędkości i nośności z oryginałem.

Szerokość opony zależy bezpośrednio od szerokości felgi, na którą opona będzie założona. Dlatego często zdarza się, że wraz ze zamianą opon zachodzi konieczność zakupu nowych felg do samochodu. Oczywiście najprostszą metodą, aby wybrać odpowiedni komplet, jest znalezienie właściwego dla naszego auta modelu w katalogu. Inaczej sprawa ma się w przypadku felg, których nie znajdziemy w broszurach, czy felg używanych. W tym przypadku należy wziąć pod uwagę takie parametry, jak otwór centrujący, rozstaw śrub mocujących w samochodzie oraz tzw. offset (ET z niem. Einpress Tiefe), czyli odległość od płaszczyzny montażu felgi do jej środka symetrii. „Parametr ET decyduje o rozstawie kół na osi. Im jest on większy, tym koło przesunięte jest bardziej w głąb auta, chowając się w nadkolu. Jednocześnie zmniejsza się rozstaw kół na manipulowanej osi samochodu, czego wynikiem może być słabsze trzymanie się drogi. I odwrotnie – w przypadku mniejszego ET, koło będzie wystawać na zewnątrz auta, zwiększając rozstaw. Nie oznacza to jednak, że parametr ten możemy dowolnie zmieniać. Jest to możliwe wyłącznie w granicach normy podanej przez producenta” - mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. Technicznych Bridgestone.

Zobacz też: Jak wybrać opony idealne?

Jak wybrać odpowiedni zamiennik opony?

Istnieje kilka sposobów, aby się upewnić, czy opona w rozmiarze innym niż obecna będzie współgrać z naszym autem. Po pierwsze, informację o dopuszczalnych rozmiarach wraz ze wskazanymi ciśnieniami powietrza możemy znaleźć na słupku drzwiowym nadwozia. Jeśli taka informacja tam nie widnieje, drugim miejscem, gdzie może ona się znajdować, jest instrukcja obsługi auta. Może oczywiście się zdarzyć, że producent auta nie zamieścił wymaganych danych ani w aucie, ani w jego instrukcji. W takiej sytuacji możemy się pokusić o samodzielny wybór zamiennika.

W takim przypadku najlepiej sięgnąć do tabeli zamienników, które są dostępne w większości warsztatów i serwisów opon. Na podstawie rozmiaru opony, zamontowanej na feldze auta, możemy znaleźć właściwy zamiennik oraz dobrać odpowiednią do niego felgę. Jednak w trosce o własne bezpieczeństwo warto zasięgnąć także wiedzy eksperta – wyspecjalizowanego serwisu lub firmy tuningowej, które łatwo odnaleźć za pomocą wyszukiwarki na stronie: http://locator.bridgestone.eu. „Samodzielne dobranie zamienników to decyzja, która może mieć wpływ na nasze bezpieczeństwo. Niewłaściwy zamiennik może ocierać się o elementy nadkola i zawieszenia, co w efekcie doprowadzi do ich uszkodzenia, a te bezpośrednio oddziałują na zachowanie pojazdu podczas jazdy. Mowa tu przede wszystkim o ograniczeniu promienia skrętu samochodu czy blokowaniu ruchu obrotowego kół podczas manewrów” – stwierdza Michał Jan Twardowski.

W sezonie zimowym, inaczej niż latem, zaleca się stosować zamienniki o mniejszej szerokości i wyższym profilu. Taka zamiana wynika głównie z większego nacisku na jednostkę powierzchni bieżnika opony, dzięki czemu zimowa opon lepiej przenosi moment obrotowy na nawierzchnię. Węższe opony to także bardziej skuteczny manewr hamowania na pokrytych śniegiem i błotem nawierzchniach. Jednakże stosowanie zamienników zimą zalecane jest przeważnie wtedy, gdy omijamy główne drogowe arterie. W przypadku podróżowania dobrze utrzymanymi trasami np. autostradą lub drogą szybkiego ruchu, nie ma potrzeby rezygnować z szerokiego ogumienia o niskim profilu. Zimą należy przede wszystkim pamiętać o niezawodnym ogumieniu. Opony serii Bridgestone Blizzak LM-32 to najodpowiedniejsze rozwiązanie na trudne zimowe warunki w Europie.

Zobacz też: Negatywny wpływ soli na opony

Warto pamiętać, że przy zastosowaniu zamienników opon, zmienią się także parametry trakcyjne samochodu, jak i jego efektywność paliwowa. W zależności od zamiennika, parametry te mogą ulec poprawie lub pogorszeniu. Dla przykładu, opony o szerszym przekroju zapewnią lepsze prowadzenie na suchej nawierzchni, przy jednocześnie większym zużyciu paliwa, natomiast wysokie i cieńsze opony np. z rodziny Bridgestone Ecopia – mniejsze opory toczenia i wyższy komfort jazdy. Wielu kierowców decyduje się na zamienniki kierując się również względami estetycznymi. Felgi o większej średnicy i szerokie opony, takie jak Bridgestone Potenza S001 o niskim profilu znacznie poprawiają wygląd samochodu. Natomiast, mniejsze i węższe zamienniki są na ogół tańsze od opon o większej średnicy. Istotne jest to, że montując opony o większej średnicy, ich profil będzie na ogół niższy niż opon fabrycznie zamontowanych na aucie. Najważniejsze, aby za zmianą szerokości opony szła także zmiana wysokości jej profilu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA