Co to są zamienniki opon, jak je wybrać?

REKLAMA
REKLAMA
Każdy samochód opuszczający taśmę produkcyjną wyjeżdża na kołach z oponami w konkretnym rozmiarze. Parametry tych opon nadawane są przez producenta w oparciu o testy i badania przedprodukcyjne nowego modelu, który domyślnie przeznaczony jest do wszechstronnego użytku dużej grupy odbiorców. Jednak to, co wydaje się być odpowiednie dla wielu kierowców, nie koniecznie musi być idealnym rozwiązaniem dla każdego.
REKLAMA
Zobacz też: RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?
Czym są zamienniki opon?
REKLAMA
Zamienniki opon to nic innego, jak opony nieco większe lub mniejsze od tych, które były zastosowane w oryginalnym wyposażeniu. Można je stosować w prawie każdym samochodzie. Producenci aut określają bowiem standardowy rozmiar opon, na których samochód wyjeżdża z fabryki, pozostawiając jednocześnie pewien zakres możliwości modyfikowania ich modelami.
Zamienniki pozwalają na dostosowanie pojazdu do własnych potrzeb. Kierowcy decydujący się na nie, najczęściej kierują się przy ich wyborze preferowanym stylem jazdy, atrakcyjną ceną czy wyglądem. Jednak ich prawidłowy wybór nie jest wcale prostym zadaniem. Rozmiar opon rekomendowany przez producenta auta musi spełniać jednocześnie wiele, często przeciwstawnych sobie kryteriów. Fabryczne opony samochodów wyjeżdżających z taśmy produkcyjnej dobierane są tak, aby zapewniały poprawne właściwości jezdne na mokrych i suchych nawierzchniach, odpowiedni komfort podczas jazdy i możliwie niskie opory toczenia.
W zależności od swoich preferencji, właściciele aut mają do wyboru szeroką gamę zamienników. Kierowcy stawiający na pewne prowadzenie na zakrętach, dobrą trakcję i jak najkrótszą drogę hamowania powinni postawić na szerokie opony o niskim profilu. Natomiast dla tych, którym zależy na komforcie i niskim zużyciu paliwa, najlepszym wyborem będą wysokie opony o niedużej szerokości. Na takie właściwości opon bezpośredni wpływ ma ich rozmiar, a ten właściciel pojazdu może zmienić. Ważne, aby ta zmiana była przemyślana i zgodna z ograniczeniami wynikającymi z zaleceń producenta i konstrukcji auta.
Zobacz też: Opony deszczowe - co to jest?
Na co zwrócić uwagę przy wyborze zamienników opon?
REKLAMA
Nie każdą oponę możemy zamienić na dowolny model. Co więcej, niekiedy decyzja o wyborze samej opony pociąga za sobą inne modyfikacje zawieszenia pojazdu. Stosowanie zamienników opon najczęściej wiąże się także ze zmianą średnicy opon i felg. Ogólnie rzecz biorąc, zamienniki powinny być dobierane zgodnie z kilkoma regułami montażowymi.
W pierwszej kolejności należy pamiętać, że całkowita średnica zewnętrzna koła (wysokość opony wyrażona w milimetrach, liczona od ziemi aż do czoła bieżnika) powinna pozostać jak najbliższa średnicy oryginalnego koła. Według ekspertów średnica zewnętrzna wybranego zamiennika powinna mieścić się w zakresie od 1,5% do 2% średnicy zewnętrznej oryginalnego rozmiaru.
Zastosowanie niewłaściwego rozmiaru może wywołać nie tylko problemy mechaniczne, związane z montażem koła (np. ocieranie opony o nadkola), ale także błędy we wskazaniach licznika prędkości. Przykładowo jeżeli średnica zamiennika będzie większa od średnicy pierwowzoru, to licznik może
Zobacz też: Opony, a zużycie paliwa
wskazywać prędkość niższą niż w rzeczywistości, i odwrotnie – przy zamienniku o mniejszej średnicy, licznik będzie przekłamywał na plus. Ponadto, w wielu pojazdach wyposażonych w system ESP, komputer może zinterpretować niewłaściwy rozmiar zamienników jako stan awaryjny. Dlatego tak ważnym jest, aby dobierając zamienniki opon, pamiętać nie tylko o zgodności średnic zewnętrznych opon, ale także indeksów prędkości i nośności z oryginałem.
Szerokość opony zależy bezpośrednio od szerokości felgi, na którą opona będzie założona. Dlatego często zdarza się, że wraz ze zamianą opon zachodzi konieczność zakupu nowych felg do samochodu. Oczywiście najprostszą metodą, aby wybrać odpowiedni komplet, jest znalezienie właściwego dla naszego auta modelu w katalogu. Inaczej sprawa ma się w przypadku felg, których nie znajdziemy w broszurach, czy felg używanych. W tym przypadku należy wziąć pod uwagę takie parametry, jak otwór centrujący, rozstaw śrub mocujących w samochodzie oraz tzw. offset (ET z niem. Einpress Tiefe), czyli odległość od płaszczyzny montażu felgi do jej środka symetrii. „Parametr ET decyduje o rozstawie kół na osi. Im jest on większy, tym koło przesunięte jest bardziej w głąb auta, chowając się w nadkolu. Jednocześnie zmniejsza się rozstaw kół na manipulowanej osi samochodu, czego wynikiem może być słabsze trzymanie się drogi. I odwrotnie – w przypadku mniejszego ET, koło będzie wystawać na zewnątrz auta, zwiększając rozstaw. Nie oznacza to jednak, że parametr ten możemy dowolnie zmieniać. Jest to możliwe wyłącznie w granicach normy podanej przez producenta” - mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. Technicznych Bridgestone.
Zobacz też: Jak wybrać opony idealne?
Jak wybrać odpowiedni zamiennik opony?
Istnieje kilka sposobów, aby się upewnić, czy opona w rozmiarze innym niż obecna będzie współgrać z naszym autem. Po pierwsze, informację o dopuszczalnych rozmiarach wraz ze wskazanymi ciśnieniami powietrza możemy znaleźć na słupku drzwiowym nadwozia. Jeśli taka informacja tam nie widnieje, drugim miejscem, gdzie może ona się znajdować, jest instrukcja obsługi auta. Może oczywiście się zdarzyć, że producent auta nie zamieścił wymaganych danych ani w aucie, ani w jego instrukcji. W takiej sytuacji możemy się pokusić o samodzielny wybór zamiennika.
W takim przypadku najlepiej sięgnąć do tabeli zamienników, które są dostępne w większości warsztatów i serwisów opon. Na podstawie rozmiaru opony, zamontowanej na feldze auta, możemy znaleźć właściwy zamiennik oraz dobrać odpowiednią do niego felgę. Jednak w trosce o własne bezpieczeństwo warto zasięgnąć także wiedzy eksperta – wyspecjalizowanego serwisu lub firmy tuningowej, które łatwo odnaleźć za pomocą wyszukiwarki na stronie: http://locator.bridgestone.eu. „Samodzielne dobranie zamienników to decyzja, która może mieć wpływ na nasze bezpieczeństwo. Niewłaściwy zamiennik może ocierać się o elementy nadkola i zawieszenia, co w efekcie doprowadzi do ich uszkodzenia, a te bezpośrednio oddziałują na zachowanie pojazdu podczas jazdy. Mowa tu przede wszystkim o ograniczeniu promienia skrętu samochodu czy blokowaniu ruchu obrotowego kół podczas manewrów” – stwierdza Michał Jan Twardowski.
W sezonie zimowym, inaczej niż latem, zaleca się stosować zamienniki o mniejszej szerokości i wyższym profilu. Taka zamiana wynika głównie z większego nacisku na jednostkę powierzchni bieżnika opony, dzięki czemu zimowa opon lepiej przenosi moment obrotowy na nawierzchnię. Węższe opony to także bardziej skuteczny manewr hamowania na pokrytych śniegiem i błotem nawierzchniach. Jednakże stosowanie zamienników zimą zalecane jest przeważnie wtedy, gdy omijamy główne drogowe arterie. W przypadku podróżowania dobrze utrzymanymi trasami np. autostradą lub drogą szybkiego ruchu, nie ma potrzeby rezygnować z szerokiego ogumienia o niskim profilu. Zimą należy przede wszystkim pamiętać o niezawodnym ogumieniu. Opony serii Bridgestone Blizzak LM-32 to najodpowiedniejsze rozwiązanie na trudne zimowe warunki w Europie.
Zobacz też: Negatywny wpływ soli na opony
Warto pamiętać, że przy zastosowaniu zamienników opon, zmienią się także parametry trakcyjne samochodu, jak i jego efektywność paliwowa. W zależności od zamiennika, parametry te mogą ulec poprawie lub pogorszeniu. Dla przykładu, opony o szerszym przekroju zapewnią lepsze prowadzenie na suchej nawierzchni, przy jednocześnie większym zużyciu paliwa, natomiast wysokie i cieńsze opony np. z rodziny Bridgestone Ecopia – mniejsze opory toczenia i wyższy komfort jazdy. Wielu kierowców decyduje się na zamienniki kierując się również względami estetycznymi. Felgi o większej średnicy i szerokie opony, takie jak Bridgestone Potenza S001 o niskim profilu znacznie poprawiają wygląd samochodu. Natomiast, mniejsze i węższe zamienniki są na ogół tańsze od opon o większej średnicy. Istotne jest to, że montując opony o większej średnicy, ich profil będzie na ogół niższy niż opon fabrycznie zamontowanych na aucie. Najważniejsze, aby za zmianą szerokości opony szła także zmiana wysokości jej profilu.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA