REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to są zamienniki opon, jak je wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Bridgestone
To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.
Opony Bridgestone
Opony Bridgestone
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

Czy opony inne niż oryginalne są zamiennikami? Czy może zamienniki opon to opony w innym rozmiarze niż zostały fabrycznie założone do samochodu. Czym są zamienniki opon i jak je wybrać?

Każdy samochód opuszczający taśmę produkcyjną wyjeżdża na kołach z oponami w konkretnym rozmiarze. Parametry tych opon nadawane są przez producenta w oparciu o testy i badania przedprodukcyjne nowego modelu, który domyślnie przeznaczony jest do wszechstronnego użytku dużej grupy odbiorców. Jednak to, co wydaje się być odpowiednie dla wielu kierowców, nie koniecznie musi być idealnym rozwiązaniem dla każdego.

REKLAMA

Zobacz też: RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Czym są zamienniki opon?

REKLAMA

Zamienniki opon to nic innego, jak opony nieco większe lub mniejsze od tych, które były zastosowane w oryginalnym wyposażeniu. Można je stosować w prawie każdym samochodzie. Producenci aut określają bowiem standardowy rozmiar opon, na których samochód wyjeżdża z fabryki, pozostawiając jednocześnie pewien zakres możliwości modyfikowania ich modelami.

Zamienniki pozwalają na dostosowanie pojazdu do własnych potrzeb. Kierowcy decydujący się na nie, najczęściej kierują się przy ich wyborze preferowanym stylem jazdy, atrakcyjną ceną czy wyglądem. Jednak ich prawidłowy wybór nie jest wcale prostym zadaniem. Rozmiar opon rekomendowany przez producenta auta musi spełniać jednocześnie wiele, często przeciwstawnych sobie kryteriów. Fabryczne opony samochodów wyjeżdżających z taśmy produkcyjnej dobierane są tak, aby zapewniały poprawne właściwości jezdne na mokrych i suchych nawierzchniach, odpowiedni komfort podczas jazdy i możliwie niskie opory toczenia.

W zależności od swoich preferencji, właściciele aut mają do wyboru szeroką gamę zamienników. Kierowcy stawiający na pewne prowadzenie na zakrętach, dobrą trakcję i jak najkrótszą drogę hamowania powinni postawić na szerokie opony o niskim profilu. Natomiast dla tych, którym zależy na komforcie i niskim zużyciu paliwa, najlepszym wyborem będą wysokie opony o niedużej szerokości. Na takie właściwości opon bezpośredni wpływ ma ich rozmiar, a ten właściciel pojazdu może zmienić. Ważne, aby ta zmiana była przemyślana i zgodna z ograniczeniami wynikającymi z zaleceń producenta i konstrukcji auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opony deszczowe - co to jest?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze zamienników opon?

REKLAMA

Nie każdą oponę możemy zamienić na dowolny model. Co więcej, niekiedy decyzja o wyborze samej opony pociąga za sobą inne modyfikacje zawieszenia pojazdu. Stosowanie zamienników opon najczęściej wiąże się także ze zmianą średnicy opon i felg. Ogólnie rzecz biorąc, zamienniki powinny być dobierane zgodnie z kilkoma regułami montażowymi.

W pierwszej kolejności należy pamiętać, że całkowita średnica zewnętrzna koła (wysokość opony wyrażona w milimetrach, liczona od ziemi aż do czoła bieżnika) powinna pozostać jak najbliższa średnicy oryginalnego koła. Według ekspertów średnica zewnętrzna wybranego zamiennika powinna mieścić się w zakresie od 1,5% do 2% średnicy zewnętrznej oryginalnego rozmiaru.

Zastosowanie niewłaściwego rozmiaru może wywołać nie tylko problemy mechaniczne, związane z montażem koła (np. ocieranie opony o nadkola), ale także błędy we wskazaniach licznika prędkości. Przykładowo jeżeli średnica zamiennika będzie większa od średnicy pierwowzoru, to licznik może

Zobacz też: Opony, a zużycie paliwa

wskazywać prędkość niższą niż w rzeczywistości, i odwrotnie – przy zamienniku o mniejszej średnicy, licznik będzie przekłamywał na plus. Ponadto, w wielu pojazdach wyposażonych w system ESP, komputer może zinterpretować niewłaściwy rozmiar zamienników jako stan awaryjny. Dlatego tak ważnym jest, aby dobierając zamienniki opon, pamiętać nie tylko o zgodności średnic zewnętrznych opon, ale także indeksów prędkości i nośności z oryginałem.

Szerokość opony zależy bezpośrednio od szerokości felgi, na którą opona będzie założona. Dlatego często zdarza się, że wraz ze zamianą opon zachodzi konieczność zakupu nowych felg do samochodu. Oczywiście najprostszą metodą, aby wybrać odpowiedni komplet, jest znalezienie właściwego dla naszego auta modelu w katalogu. Inaczej sprawa ma się w przypadku felg, których nie znajdziemy w broszurach, czy felg używanych. W tym przypadku należy wziąć pod uwagę takie parametry, jak otwór centrujący, rozstaw śrub mocujących w samochodzie oraz tzw. offset (ET z niem. Einpress Tiefe), czyli odległość od płaszczyzny montażu felgi do jej środka symetrii. „Parametr ET decyduje o rozstawie kół na osi. Im jest on większy, tym koło przesunięte jest bardziej w głąb auta, chowając się w nadkolu. Jednocześnie zmniejsza się rozstaw kół na manipulowanej osi samochodu, czego wynikiem może być słabsze trzymanie się drogi. I odwrotnie – w przypadku mniejszego ET, koło będzie wystawać na zewnątrz auta, zwiększając rozstaw. Nie oznacza to jednak, że parametr ten możemy dowolnie zmieniać. Jest to możliwe wyłącznie w granicach normy podanej przez producenta” - mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. Technicznych Bridgestone.

Zobacz też: Jak wybrać opony idealne?

Jak wybrać odpowiedni zamiennik opony?

Istnieje kilka sposobów, aby się upewnić, czy opona w rozmiarze innym niż obecna będzie współgrać z naszym autem. Po pierwsze, informację o dopuszczalnych rozmiarach wraz ze wskazanymi ciśnieniami powietrza możemy znaleźć na słupku drzwiowym nadwozia. Jeśli taka informacja tam nie widnieje, drugim miejscem, gdzie może ona się znajdować, jest instrukcja obsługi auta. Może oczywiście się zdarzyć, że producent auta nie zamieścił wymaganych danych ani w aucie, ani w jego instrukcji. W takiej sytuacji możemy się pokusić o samodzielny wybór zamiennika.

W takim przypadku najlepiej sięgnąć do tabeli zamienników, które są dostępne w większości warsztatów i serwisów opon. Na podstawie rozmiaru opony, zamontowanej na feldze auta, możemy znaleźć właściwy zamiennik oraz dobrać odpowiednią do niego felgę. Jednak w trosce o własne bezpieczeństwo warto zasięgnąć także wiedzy eksperta – wyspecjalizowanego serwisu lub firmy tuningowej, które łatwo odnaleźć za pomocą wyszukiwarki na stronie: http://locator.bridgestone.eu. „Samodzielne dobranie zamienników to decyzja, która może mieć wpływ na nasze bezpieczeństwo. Niewłaściwy zamiennik może ocierać się o elementy nadkola i zawieszenia, co w efekcie doprowadzi do ich uszkodzenia, a te bezpośrednio oddziałują na zachowanie pojazdu podczas jazdy. Mowa tu przede wszystkim o ograniczeniu promienia skrętu samochodu czy blokowaniu ruchu obrotowego kół podczas manewrów” – stwierdza Michał Jan Twardowski.

W sezonie zimowym, inaczej niż latem, zaleca się stosować zamienniki o mniejszej szerokości i wyższym profilu. Taka zamiana wynika głównie z większego nacisku na jednostkę powierzchni bieżnika opony, dzięki czemu zimowa opon lepiej przenosi moment obrotowy na nawierzchnię. Węższe opony to także bardziej skuteczny manewr hamowania na pokrytych śniegiem i błotem nawierzchniach. Jednakże stosowanie zamienników zimą zalecane jest przeważnie wtedy, gdy omijamy główne drogowe arterie. W przypadku podróżowania dobrze utrzymanymi trasami np. autostradą lub drogą szybkiego ruchu, nie ma potrzeby rezygnować z szerokiego ogumienia o niskim profilu. Zimą należy przede wszystkim pamiętać o niezawodnym ogumieniu. Opony serii Bridgestone Blizzak LM-32 to najodpowiedniejsze rozwiązanie na trudne zimowe warunki w Europie.

Zobacz też: Negatywny wpływ soli na opony

Warto pamiętać, że przy zastosowaniu zamienników opon, zmienią się także parametry trakcyjne samochodu, jak i jego efektywność paliwowa. W zależności od zamiennika, parametry te mogą ulec poprawie lub pogorszeniu. Dla przykładu, opony o szerszym przekroju zapewnią lepsze prowadzenie na suchej nawierzchni, przy jednocześnie większym zużyciu paliwa, natomiast wysokie i cieńsze opony np. z rodziny Bridgestone Ecopia – mniejsze opory toczenia i wyższy komfort jazdy. Wielu kierowców decyduje się na zamienniki kierując się również względami estetycznymi. Felgi o większej średnicy i szerokie opony, takie jak Bridgestone Potenza S001 o niskim profilu znacznie poprawiają wygląd samochodu. Natomiast, mniejsze i węższe zamienniki są na ogół tańsze od opon o większej średnicy. Istotne jest to, że montując opony o większej średnicy, ich profil będzie na ogół niższy niż opon fabrycznie zamontowanych na aucie. Najważniejsze, aby za zmianą szerokości opony szła także zmiana wysokości jej profilu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA