REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe etykiety na oponach zaczną obowiązywać w listopadzie, jak je czytać?

Etykieta na oponie
Etykieta na oponie
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Tym samym od pierwszego listopada 2012 r. na każdej sprzedawanej oponie będzie musiała znaleźć się etykieta informująca o osiągach konkretnego modelu opony.

To nie koniec zmian w przepisach. Od 1-go listopada każdy sprzedawca będzie miał obowiązek informowania kupującego o osiągach opony. Ma to na celu wyeliminowanie zjawiska nieświadomego zakupu.

REKLAMA

REKLAMA

Nowy przepis nie dotyczy opon montowanych jako pierwsze wyposażenie, bieżnikowanych, z kolcami, do użytku tymczasowego, opon o indeksie prędkości mniejszym niż 80 km/h, o średnicy osadzenia mniejszej niż 10’’ lub większej niż 25’’, opon zaprojektowanych dla pojazdów zarejestrowanych pierwszy raz przed 1 października 1990 roku i opon do samochodów historycznych. Istnieją jeszcze dwa wyjątki: etykiety na oponach dostawczych i ciężarowych nie będą mówiły o danych o ich przyczepności na mokrej nawierzchni, z kolei na etykietach profesjonalnych opon off-roadowych nie znajdą się informacje o poziomie oporów toczenia i hałasu.

Zobacz też: Czy Polacy zmieniają opony przed zimą? Kto powinien skorzystać z opon całorocznych?

Na etykietach znajdują się 3 parametry:

1. Hamowanie na mokrej nawierzchni

REKLAMA

2. Opory toczenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Hałas zewnętrzny

Zobacz też: Ciśnienie w oponach sprawdzaj na zimno

Wyniki opony w dwóch pierwszych kategoriach podawane są w klasach. Istnieje 7 klas jakości – od A do G, przy czym G oznacza klasę najsłabszą. W kategorii hamowania na mokrej nawierzchni osiągi danej opony zestawiane są z osiągami opony porównawczej. I tak uzyskanie klasy A oznacza, że dany model opony uzyskał o 55% lepszy wynik w drodze hamowania na mokrej nawierzchni niż opona wzorcowa. Natomiast klasa G mówi, że opona tylko o 10% wyprzedza wyniki opony porównawczej. Różnica w hamowaniu opony klasy A, a klasy G może wynieść nawet 18 metrów! W tej kategorii nie ma klasy D. Ma to na celu rozgraniczenie opon o wyższym poziomie osiągów (klasy A, B, C) od tych o niższych osiągach (klasa E i F). Opony klasy G nie będą dopuszczane do sprzedaży, ponieważ są zbyt niebezpieczne.

W kategorii oporów toczenia, inaczej efektywności paliwowej, wyniki danej opony wyrażane są w wartości kg/t, a następnie zaliczane są do odpowiednich klas. I tak klasa A (najwyższa) to 6,5 kg/t, a klasa G (najsłabsza) wynosi 12 kg/t (oznacza to, że opona podpierająca masę równą 1 tonie potrzebuje 12 kg siły, by uniknąć strat energii).

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę wybierając opony na zimę?

W kategorii hałasu zewnętrznego wyniki nie są już zaliczane do klas, ale podawane są w decybelach oraz w formie piktogramu z zamalowanymi falami dźwiękowymi (im opona jest głośniejsza, tym więcej fal jest zamalowanych). UWAGA! Wartości dopuszczalnych limitów hałasu zmieniają się w zależności od szerokości, typu czy sezonu, na który przeznaczona jest dana opona.

Wyniki opon w danych kategoriach nie biorą się znikąd. Uzyskiwane są na drodze testów przeprowadzanych przez organ udzielający homologacji, zgodnie ze ściśle określonymi metodami badawczymi. Obiekty, na których odbywają się testy muszą otrzymać akredytację od organizacji certyfikującej. Pamiętajmy jednak, że te same modele opon mogę mieć różne klasy na etykietach. Te różnice wynikają z różnic w rozmiarach, indeksach prędkości, nośności opon i ich przeznaczenia. Etykiety niestety nie oddają całej charakterystyki danej opony i nie informują o jej wszystkich osiągach. Nie znajdziemy na nich bardzo ważnych danych m.in. o zużyciu bieżnika, zachowaniu opony na suchej nawierzchni, komforcie jazdy, a przede wszystkim brakuje tu parametrów zimowych opony.

Zobacz też: Jak dobrać poprawny rozmiar opon i felg? Jakie felgi dobrać do opon?

 Ostatnia kwestia to najczęstsza wada wytykana przez krytyków nowych przepisów. Etykiety opon zimowych niczym nie różnią się od tych umieszczonych na letnich modelach. Zimowe osiągi opon zostały na nich całkowicie pominięte. To oznacza, że przy wyborze wyposażenia zimowego nie powinniśmy kierować się tylko etykietami, ale przede wszystkim testami opon zimowych i opiniami użytkowników.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl

Etykieta na oponie
Oponeo.pl
Etykieta na oponie
Oponeo.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

REKLAMA

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA