REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Negatywny wpływ soli na opony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przed każdym sezonem zimowym sprawdź czy na oponach swojego pojazdu nie ma drobnych uszkodzeń. Korozja ich wewnętrznych elementów może spowodować ich rozerwanie. Fot. Fotolia
Przed każdym sezonem zimowym sprawdź czy na oponach swojego pojazdu nie ma drobnych uszkodzeń. Korozja ich wewnętrznych elementów może spowodować ich rozerwanie. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sól uważana za najtańszy środek skutecznie walczący z oblodzeniami na drogach, ma spory wpływ na stan opon w naszych pojazdach. Czym grozi jazda po zasolonych arteriach miast?

W okresie zimowym na polskich drogach wręcz roi się od pługopiaskarek, odśnieżających miejskie arterie. Aby poprawić przyczepność pojazdów do nawierzchni wykorzystywane są ogromne ilości soli. Ten najtańszy środek używany do walki z oblodzeniami na drogach, ma negatywny wpływ na stan ogumienia samochodowego.

REKLAMA

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę wybierając opony na zimę?

Sól, wnikając poprzez drobne uszkodzenia opony w głębsze jej warstwy, powoduje korozję stalowych jej opasań i drutówki. Skorodowane elementy mają obniżoną elastyczność i odporność na odkształcenia, przez co zaburzeniu ulega sztywność ścianek opony. W  rezultacie w trakcie gwałtownego manewru omijania przeszkody czy dynamicznej jazdy w zakrętach, może dojść do uszkodzenia jej struktury a nawet rozerwania. Z tego powodu zaleca się by przed każdą zimą sprawdzić stan opon, lokalizując na ich powierzchni drobne uszkodzenia. Jeśli są to powierzchowne otarcia, problem nie jest jeszcze poważny. Natomiast jeśli w trakcie oględzin zaobserwujemy uszkodzenia, które odkrywają wewnętrzną strukturę opony, należy przekazać oponę specjaliście, który precyzyjniej oceni jej stan.

Zobacz też: Czy zawsze trzeba wymieniać wszystkie cztery opony na nowe?

Sól przenikając w głąb opony, ma negatywny wpływ również na stalowe nitki jej kordu tekstylnego. Jeśli są one poddane długotrwałemu procesowi korozji, może dość do ich uszkodzenia. Kord tekstylny rozwarstwia się i odrywa od opony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Producenci starają się temu negatywnemu zjawisku zaradzić  i opracowują bardziej wytrzymałe mieszanki opon. Nie są one jednak doskonałe. Poza tym, zewnętrzna gumowa warstwa opony nie jest niezniszczalna i poddana sile może ulec oderwaniu, odsłaniając stalową konstrukcję opony. Jeśli nie zostanie to przez nas dostrzeżone, straci ona swoje parametry i wytrzymałość. Dlatego warto regularnie kontrolować stan ogumienia w naszym pojeździe, by zwiększyć swoje bezpieczeństwo na drodze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA