Na co zwrócić uwagę wybierając opony na zimę?
REKLAMA
REKLAMA
Nadejście zimy to dla wielu kierowców początek istnej gehenny. Zalegający na drodze śnieg, oblodzone jezdnie i ograniczona widoczność, nie napawają optymizmem szczególnie, jeśli poruszamy się autem wyposażonym w nieodpowiednie ogumienie. Odpowiednia wiedza na jego temat pomoże sprawniej i przede wszystkim bezpieczniej poruszać się autem zimową porą.
REKLAMA
Kiedy zmienić opony letnie na zimowe?
Niska temperatura powietrza powoduje, że mieszanka, z której wykonane są letnie opony, traci swą elastyczność, a przez to przyczepność opony do nawierzchni wyraźne się osłabia. Przyjmuje się zasadę, że opony letnie zmieniamy na zimowe w chwili, gdy w trakcie dnia temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni. Oznacza to bowiem, że nocą mogą pojawić się przymrozki, a na oblodzonej nawierzchni przyczepność letniej opony jest niebezpiecznie niska.
Czy warto zakładać węższe opony?
Wzorując się na kierowcach uczestniczących w zimowych rajdach samochodowych, wielu użytkowników aut zakłada na zimę znacznie węższe opony niż te, które użytkuje latem. Trzeba jednak pamiętać, że opony zimowe w samochodach rajdowych wyposażone są dodatkowo w kolce, a węższa opona zapewnia lepszą przyczepność tylko na naprawdę kopnym śniegu. Znacznie gorzej taka opona zachowuje się na suchym i mokrym asfalcie. Jeszcze niższa jest jej przyczepność na oblodzonej jezdni. O tym jakiej szerokości oponę wybrać, dowiemy się od producenta danego auta, który zapisał optymalne jej wymiary w instrukcji obsługi samochodu.
Zobacz też: Klasa efektywności energetycznej opony- co ona oznacza?
W jaki sposób odczytać występujące na oponie oznaczenia?
Umiejętność odczytania występujących na oponie oznaczeń jest niezbędna przy zakupie nowych opon. Podstawowe dane jakie możemy odczytać na oponie dotyczą jej szerokości, profilu, typu, rozmiaru wyrażonego w calach, indeksu prędkości i nośności oraz daty produkcji. Oto przykład:
Opona 195/65 R 15 91 H:
195 : szerokość opony w mm, nazywana również szerokością przekroju
65 : profil opony, czyli jej wysokość wyrażona jako stosunek procentowy szerokości
R : rodzaj budowy opony (R dla opon radialnych)
15 : średnica wewnętrzna obręczy w calach.
91 : indeks nośności opony odpowiadający maksymalnemu obciążeniu, którym opona może być obciążona przy napompowaniu do maksymalnego ciśnienia, w tym przypadku to 615 Kg na oponę
H : symbol prędkości , wskazujący na maksymalną prędkość z jaką opona może jeździć przy obciążeniu odpowiadającym jej indeksowi nośności, w tym przypadku 210km/h
Więcej informacji na ten temat oznaczeń opon można przeczytać tutaj.
Na którą oś założyć opony w lepszym stanie?
Zużycie opon na poszczególnych osiach auta jest odmienne, dlatego rodzi się pytanie, na którą z nich założyć opony w lepszym stanie. Propagowana w prasie zasada zakładania lepszych opon na tylną oś, ma na celu zminimalizować tendencję auta do wpadania w poślizg nadsterowny (tył auta pierwszy traci przyczepność). Można jednak wytknąć pewne istotne mankamenty w tej metodzie. Trzeba bowiem pamiętać, że od jakości opon na przedniej osi zależy siła, z jaką auto hamuje oraz to jak ono skręca. Jazda z gorszymi oponami na tylnej osi, może powodować, że samochód będzie miał skłonność do zarzucania tyłem, ale wyjście z takiego poślizgu będzie łatwiejsze do nauczenia niż w przypadku poślizgu podsterownego (kiedy przednia oś wpada w poślizg a auto traci zdolność do zmiany kierunku poruszania się). Poza tym, większość aut wyposażonych jest w napęd realizowany poprzez przednią oś, a lepsza jej przyczepność to także łatwiejsze ruszanie na śliskiej nawierzchni (silnik dociąża oś swym ciężarem).
Zobacz też: Opony z Chin – czy są bezpieczne? Na ile są gorsze od opon renomowanych marek?
Opony wielosezonowe
Wielu kierowców, w celu obniżenia kosztów eksploatacji auta, wyposaża go w opony wielosezonowe. Trzeba pamiętać, że jest to rozwiązanie podyktowane jest względami czysto finansowymi. Jeśli zależy nam na bezpieczeństwie nie powinniśmy decydować się na zakup tego typu opon. Nie sprawdzają się ani zbyt dobrze latem, ani zimą. Wielu kierowców woli nawet poruszać się na oponach zimowych latem niż na wielosezonowych, bowiem ich parametry trakcyjne często je przewyższają. Jeśli nie mieszkamy w dużym mieście, w którym drogi nie są regularnie odśnieżane, nie ryzykujmy i wyposażmy auto w komplet zimowych opon.
Wymiana opon we własnym zakresie
Wiele osób, mających dwa komplety opon (zimowych i letnich)na indywidualnych felgach, podejmuje się ich wymiany we własnym zakresie. Nie jest to czynność skomplikowana jednak należy pamiętać, że koła mogą wymagać np. wyważenia. Ci, którzy zlecają wymianę opon specjalistycznej firmie również powinni zwrócić uwagę na to czy zakład wywiązał się należycie ze swojego zadania. To jak powinna wyglądać profesjonalna zmiana opon i kół przeczytacie tutaj.
Zobacz też: Ciśnienie w oponach – jakie powinno być prawidłowe, jak wpływa na spalanie?
Kiedy opona nie nadaje się do użytku?
Producenci zalecają by opona używana w aucie nie była starsza niż 10 lat. Nawet jeśli wysokość jej bieżnika jest duża (powyżej 6mm) to właściwości samej gumy mogą już być niewystarczające dla prawidłowej jej pracy. Innym punktem odniesienia, niezbędnym do oceny stanu opony i jej przydatności jest wysokość jej bieżnika. Według polskiego prawa nie może być ona mniejsza niż 1,6 mm, ale w praktyce graniczna jej wysokość to 3mm dla opony letniej i 4mm dla opony zimowej. Jeśli bieżnik opony jest niższy, nie zapewni ona należytej przyczepności do drogi, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Więcej o skutkach jazdy na zużytych oponach dowiecie się z tego artykułu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.