REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę wybierając opony na zimę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bieżnik opony zimowej nie może być mniejszy niż 4mm. Niższa jego wysokość to poważne obniżenie bezpieczeństwa jazdy autem. Fot. Fotolia
Bieżnik opony zimowej nie może być mniejszy niż 4mm. Niższa jego wysokość to poważne obniżenie bezpieczeństwa jazdy autem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zima to wyjątkowo trudny okres dla kierowców. Śnieg, błoto pośniegowe, lód - to tylko niektóre z pułapek, jakie czekają na kierowców. Dobre opony zimowe poprawią zachowanie auta na śliskiej nawierzchni, zwiększając tym samym.

Nadejście zimy to dla wielu kierowców początek istnej gehenny. Zalegający na drodze śnieg, oblodzone jezdnie i ograniczona widoczność, nie napawają optymizmem szczególnie, jeśli poruszamy się autem wyposażonym w nieodpowiednie ogumienie. Odpowiednia wiedza na jego temat pomoże sprawniej i przede wszystkim bezpieczniej poruszać się autem zimową porą.

REKLAMA

Kiedy zmienić opony letnie na zimowe?

Niska temperatura powietrza powoduje, że mieszanka, z której wykonane są letnie opony, traci swą elastyczność, a przez to przyczepność opony do nawierzchni wyraźne się osłabia. Przyjmuje się zasadę, że opony letnie zmieniamy na zimowe w chwili, gdy w trakcie dnia temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni. Oznacza to bowiem, że nocą mogą pojawić się przymrozki, a na oblodzonej nawierzchni przyczepność letniej opony jest niebezpiecznie niska.

Czy warto zakładać węższe opony?

Wzorując się na kierowcach uczestniczących w zimowych rajdach samochodowych, wielu użytkowników aut zakłada na zimę znacznie węższe opony niż te, które użytkuje latem. Trzeba jednak pamiętać, że opony zimowe w samochodach rajdowych wyposażone są dodatkowo w kolce, a węższa opona zapewnia lepszą przyczepność tylko na naprawdę kopnym śniegu. Znacznie gorzej taka opona zachowuje się na suchym i mokrym asfalcie. Jeszcze niższa jest jej przyczepność na oblodzonej jezdni. O tym jakiej szerokości oponę wybrać, dowiemy się od producenta danego auta, który zapisał optymalne jej wymiary w instrukcji obsługi samochodu.

Zobacz też: Klasa efektywności energetycznej opony- co ona oznacza?

W jaki sposób odczytać występujące na oponie oznaczenia?

Umiejętność odczytania występujących na oponie oznaczeń jest niezbędna przy zakupie nowych opon. Podstawowe dane jakie możemy odczytać na oponie dotyczą jej szerokości, profilu, typu, rozmiaru wyrażonego w calach, indeksu prędkości i nośności oraz daty produkcji. Oto przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opona 195/65 R 15 91 H:

195 : szerokość opony w mm, nazywana również szerokością przekroju

65 :   profil opony, czyli jej wysokość wyrażona jako stosunek procentowy szerokości

R :   rodzaj budowy opony (R dla opon radialnych)

15 :   średnica wewnętrzna obręczy w calach.

91 :   indeks nośności opony odpowiadający maksymalnemu obciążeniu, którym opona może być obciążona przy napompowaniu do maksymalnego ciśnienia, w tym przypadku to 615 Kg na oponę
  H :   symbol prędkości , wskazujący na maksymalną prędkość z jaką opona może jeździć przy obciążeniu odpowiadającym jej indeksowi nośności, w tym przypadku 210km/h

Więcej informacji na ten temat oznaczeń opon można przeczytać tutaj.

Na którą oś założyć opony w lepszym stanie?

Zużycie opon na poszczególnych osiach auta jest odmienne, dlatego rodzi się pytanie, na którą z nich założyć opony w lepszym stanie. Propagowana w prasie zasada zakładania lepszych opon na tylną oś, ma na celu zminimalizować tendencję auta do wpadania w poślizg nadsterowny (tył auta pierwszy traci przyczepność). Można jednak wytknąć pewne istotne mankamenty w tej metodzie. Trzeba bowiem pamiętać, że od jakości opon na przedniej osi zależy siła, z jaką auto hamuje oraz to jak ono skręca. Jazda z gorszymi oponami na tylnej osi, może powodować, że samochód będzie miał skłonność do zarzucania tyłem, ale wyjście z takiego poślizgu będzie łatwiejsze do nauczenia niż w przypadku poślizgu podsterownego (kiedy przednia oś wpada w poślizg a auto traci zdolność do zmiany kierunku poruszania się). Poza tym, większość aut wyposażonych jest w napęd realizowany poprzez przednią oś, a lepsza jej przyczepność to także łatwiejsze ruszanie na śliskiej nawierzchni (silnik dociąża oś swym ciężarem).

Zobacz też: Opony z Chin – czy są bezpieczne? Na ile są gorsze od opon renomowanych marek?

Opony wielosezonowe

Wielu kierowców, w celu obniżenia kosztów eksploatacji auta, wyposaża go w opony wielosezonowe.  Trzeba pamiętać, że jest to rozwiązanie podyktowane jest względami czysto finansowymi. Jeśli zależy nam na bezpieczeństwie nie powinniśmy decydować się na zakup tego typu opon. Nie sprawdzają się ani zbyt dobrze latem, ani zimą. Wielu kierowców woli nawet poruszać się na oponach zimowych latem niż na wielosezonowych, bowiem ich parametry trakcyjne często je przewyższają. Jeśli nie mieszkamy w dużym mieście, w którym drogi nie są regularnie odśnieżane, nie ryzykujmy i wyposażmy auto w komplet zimowych opon.

Wymiana opon we własnym zakresie

Wiele osób, mających dwa komplety opon (zimowych i letnich)na indywidualnych felgach, podejmuje się ich wymiany we własnym zakresie. Nie jest to czynność skomplikowana jednak należy pamiętać, że koła mogą wymagać np. wyważenia. Ci, którzy zlecają wymianę opon specjalistycznej firmie również powinni zwrócić uwagę na to czy zakład wywiązał się należycie ze swojego zadania.  To jak powinna wyglądać profesjonalna zmiana opon i kół przeczytacie tutaj.

Zobacz też: Ciśnienie w oponach – jakie powinno być prawidłowe, jak wpływa na spalanie?

Kiedy opona nie nadaje się do użytku?

Producenci zalecają by opona używana w aucie nie była starsza niż 10 lat. Nawet jeśli wysokość jej bieżnika jest duża (powyżej 6mm) to właściwości samej gumy mogą już być niewystarczające dla prawidłowej jej pracy. Innym punktem odniesienia, niezbędnym do oceny stanu opony i jej przydatności jest wysokość jej bieżnika. Według polskiego prawa nie może być ona mniejsza niż 1,6 mm, ale w praktyce graniczna jej wysokość to 3mm dla opony letniej i 4mm dla opony zimowej. Jeśli bieżnik opony jest niższy, nie zapewni ona należytej przyczepności do drogi, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Więcej o skutkach jazdy na zużytych oponach dowiecie się z tego artykułu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA