REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Bieżnik opony zimowej nie może być mniejszy niż 4mm. Niższa jego wysokość to poważne obniżenie bezpieczeństwa jazdy autem. Fot. Fotolia
Bieżnik opony zimowej nie może być mniejszy niż 4mm. Niższa jego wysokość to poważne obniżenie bezpieczeństwa jazdy autem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zima to wyjątkowo trudny okres dla kierowców. Śnieg, błoto pośniegowe, lód - to tylko niektóre z pułapek, jakie czekają na kierowców. Dobre opony zimowe poprawią zachowanie auta na śliskiej nawierzchni, zwiększając tym samym.

Nadejście zimy to dla wielu kierowców początek istnej gehenny. Zalegający na drodze śnieg, oblodzone jezdnie i ograniczona widoczność, nie napawają optymizmem szczególnie, jeśli poruszamy się autem wyposażonym w nieodpowiednie ogumienie. Odpowiednia wiedza na jego temat pomoże sprawniej i przede wszystkim bezpieczniej poruszać się autem zimową porą.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy zmienić opony letnie na zimowe?

Niska temperatura powietrza powoduje, że mieszanka, z której wykonane są letnie opony, traci swą elastyczność, a przez to przyczepność opony do nawierzchni wyraźne się osłabia. Przyjmuje się zasadę, że opony letnie zmieniamy na zimowe w chwili, gdy w trakcie dnia temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni. Oznacza to bowiem, że nocą mogą pojawić się przymrozki, a na oblodzonej nawierzchni przyczepność letniej opony jest niebezpiecznie niska.

Czy warto zakładać węższe opony?

Wzorując się na kierowcach uczestniczących w zimowych rajdach samochodowych, wielu użytkowników aut zakłada na zimę znacznie węższe opony niż te, które użytkuje latem. Trzeba jednak pamiętać, że opony zimowe w samochodach rajdowych wyposażone są dodatkowo w kolce, a węższa opona zapewnia lepszą przyczepność tylko na naprawdę kopnym śniegu. Znacznie gorzej taka opona zachowuje się na suchym i mokrym asfalcie. Jeszcze niższa jest jej przyczepność na oblodzonej jezdni. O tym jakiej szerokości oponę wybrać, dowiemy się od producenta danego auta, który zapisał optymalne jej wymiary w instrukcji obsługi samochodu.

Zobacz też: Klasa efektywności energetycznej opony- co ona oznacza?

REKLAMA

W jaki sposób odczytać występujące na oponie oznaczenia?

Umiejętność odczytania występujących na oponie oznaczeń jest niezbędna przy zakupie nowych opon. Podstawowe dane jakie możemy odczytać na oponie dotyczą jej szerokości, profilu, typu, rozmiaru wyrażonego w calach, indeksu prędkości i nośności oraz daty produkcji. Oto przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opona 195/65 R 15 91 H:

195 : szerokość opony w mm, nazywana również szerokością przekroju

65 :   profil opony, czyli jej wysokość wyrażona jako stosunek procentowy szerokości

R :   rodzaj budowy opony (R dla opon radialnych)

15 :   średnica wewnętrzna obręczy w calach.

91 :   indeks nośności opony odpowiadający maksymalnemu obciążeniu, którym opona może być obciążona przy napompowaniu do maksymalnego ciśnienia, w tym przypadku to 615 Kg na oponę
  H :   symbol prędkości , wskazujący na maksymalną prędkość z jaką opona może jeździć przy obciążeniu odpowiadającym jej indeksowi nośności, w tym przypadku 210km/h

Więcej informacji na ten temat oznaczeń opon można przeczytać tutaj.

Na którą oś założyć opony w lepszym stanie?

Zużycie opon na poszczególnych osiach auta jest odmienne, dlatego rodzi się pytanie, na którą z nich założyć opony w lepszym stanie. Propagowana w prasie zasada zakładania lepszych opon na tylną oś, ma na celu zminimalizować tendencję auta do wpadania w poślizg nadsterowny (tył auta pierwszy traci przyczepność). Można jednak wytknąć pewne istotne mankamenty w tej metodzie. Trzeba bowiem pamiętać, że od jakości opon na przedniej osi zależy siła, z jaką auto hamuje oraz to jak ono skręca. Jazda z gorszymi oponami na tylnej osi, może powodować, że samochód będzie miał skłonność do zarzucania tyłem, ale wyjście z takiego poślizgu będzie łatwiejsze do nauczenia niż w przypadku poślizgu podsterownego (kiedy przednia oś wpada w poślizg a auto traci zdolność do zmiany kierunku poruszania się). Poza tym, większość aut wyposażonych jest w napęd realizowany poprzez przednią oś, a lepsza jej przyczepność to także łatwiejsze ruszanie na śliskiej nawierzchni (silnik dociąża oś swym ciężarem).

Zobacz też: Opony z Chin – czy są bezpieczne? Na ile są gorsze od opon renomowanych marek?

Opony wielosezonowe

Wielu kierowców, w celu obniżenia kosztów eksploatacji auta, wyposaża go w opony wielosezonowe.  Trzeba pamiętać, że jest to rozwiązanie podyktowane jest względami czysto finansowymi. Jeśli zależy nam na bezpieczeństwie nie powinniśmy decydować się na zakup tego typu opon. Nie sprawdzają się ani zbyt dobrze latem, ani zimą. Wielu kierowców woli nawet poruszać się na oponach zimowych latem niż na wielosezonowych, bowiem ich parametry trakcyjne często je przewyższają. Jeśli nie mieszkamy w dużym mieście, w którym drogi nie są regularnie odśnieżane, nie ryzykujmy i wyposażmy auto w komplet zimowych opon.

Wymiana opon we własnym zakresie

Wiele osób, mających dwa komplety opon (zimowych i letnich)na indywidualnych felgach, podejmuje się ich wymiany we własnym zakresie. Nie jest to czynność skomplikowana jednak należy pamiętać, że koła mogą wymagać np. wyważenia. Ci, którzy zlecają wymianę opon specjalistycznej firmie również powinni zwrócić uwagę na to czy zakład wywiązał się należycie ze swojego zadania.  To jak powinna wyglądać profesjonalna zmiana opon i kół przeczytacie tutaj.

Zobacz też: Ciśnienie w oponach – jakie powinno być prawidłowe, jak wpływa na spalanie?

Kiedy opona nie nadaje się do użytku?

Producenci zalecają by opona używana w aucie nie była starsza niż 10 lat. Nawet jeśli wysokość jej bieżnika jest duża (powyżej 6mm) to właściwości samej gumy mogą już być niewystarczające dla prawidłowej jej pracy. Innym punktem odniesienia, niezbędnym do oceny stanu opony i jej przydatności jest wysokość jej bieżnika. Według polskiego prawa nie może być ona mniejsza niż 1,6 mm, ale w praktyce graniczna jej wysokość to 3mm dla opony letniej i 4mm dla opony zimowej. Jeśli bieżnik opony jest niższy, nie zapewni ona należytej przyczepności do drogi, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Więcej o skutkach jazdy na zużytych oponach dowiecie się z tego artykułu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA