REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę wybierając opony na zimę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bieżnik opony zimowej nie może być mniejszy niż 4mm. Niższa jego wysokość to poważne obniżenie bezpieczeństwa jazdy autem. Fot. Fotolia
Bieżnik opony zimowej nie może być mniejszy niż 4mm. Niższa jego wysokość to poważne obniżenie bezpieczeństwa jazdy autem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zima to wyjątkowo trudny okres dla kierowców. Śnieg, błoto pośniegowe, lód - to tylko niektóre z pułapek, jakie czekają na kierowców. Dobre opony zimowe poprawią zachowanie auta na śliskiej nawierzchni, zwiększając tym samym.

Nadejście zimy to dla wielu kierowców początek istnej gehenny. Zalegający na drodze śnieg, oblodzone jezdnie i ograniczona widoczność, nie napawają optymizmem szczególnie, jeśli poruszamy się autem wyposażonym w nieodpowiednie ogumienie. Odpowiednia wiedza na jego temat pomoże sprawniej i przede wszystkim bezpieczniej poruszać się autem zimową porą.

REKLAMA

Kiedy zmienić opony letnie na zimowe?

Niska temperatura powietrza powoduje, że mieszanka, z której wykonane są letnie opony, traci swą elastyczność, a przez to przyczepność opony do nawierzchni wyraźne się osłabia. Przyjmuje się zasadę, że opony letnie zmieniamy na zimowe w chwili, gdy w trakcie dnia temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni. Oznacza to bowiem, że nocą mogą pojawić się przymrozki, a na oblodzonej nawierzchni przyczepność letniej opony jest niebezpiecznie niska.

Czy warto zakładać węższe opony?

Wzorując się na kierowcach uczestniczących w zimowych rajdach samochodowych, wielu użytkowników aut zakłada na zimę znacznie węższe opony niż te, które użytkuje latem. Trzeba jednak pamiętać, że opony zimowe w samochodach rajdowych wyposażone są dodatkowo w kolce, a węższa opona zapewnia lepszą przyczepność tylko na naprawdę kopnym śniegu. Znacznie gorzej taka opona zachowuje się na suchym i mokrym asfalcie. Jeszcze niższa jest jej przyczepność na oblodzonej jezdni. O tym jakiej szerokości oponę wybrać, dowiemy się od producenta danego auta, który zapisał optymalne jej wymiary w instrukcji obsługi samochodu.

Zobacz też: Klasa efektywności energetycznej opony- co ona oznacza?

W jaki sposób odczytać występujące na oponie oznaczenia?

Umiejętność odczytania występujących na oponie oznaczeń jest niezbędna przy zakupie nowych opon. Podstawowe dane jakie możemy odczytać na oponie dotyczą jej szerokości, profilu, typu, rozmiaru wyrażonego w calach, indeksu prędkości i nośności oraz daty produkcji. Oto przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opona 195/65 R 15 91 H:

195 : szerokość opony w mm, nazywana również szerokością przekroju

65 :   profil opony, czyli jej wysokość wyrażona jako stosunek procentowy szerokości

R :   rodzaj budowy opony (R dla opon radialnych)

15 :   średnica wewnętrzna obręczy w calach.

91 :   indeks nośności opony odpowiadający maksymalnemu obciążeniu, którym opona może być obciążona przy napompowaniu do maksymalnego ciśnienia, w tym przypadku to 615 Kg na oponę
  H :   symbol prędkości , wskazujący na maksymalną prędkość z jaką opona może jeździć przy obciążeniu odpowiadającym jej indeksowi nośności, w tym przypadku 210km/h

Więcej informacji na ten temat oznaczeń opon można przeczytać tutaj.

Na którą oś założyć opony w lepszym stanie?

Zużycie opon na poszczególnych osiach auta jest odmienne, dlatego rodzi się pytanie, na którą z nich założyć opony w lepszym stanie. Propagowana w prasie zasada zakładania lepszych opon na tylną oś, ma na celu zminimalizować tendencję auta do wpadania w poślizg nadsterowny (tył auta pierwszy traci przyczepność). Można jednak wytknąć pewne istotne mankamenty w tej metodzie. Trzeba bowiem pamiętać, że od jakości opon na przedniej osi zależy siła, z jaką auto hamuje oraz to jak ono skręca. Jazda z gorszymi oponami na tylnej osi, może powodować, że samochód będzie miał skłonność do zarzucania tyłem, ale wyjście z takiego poślizgu będzie łatwiejsze do nauczenia niż w przypadku poślizgu podsterownego (kiedy przednia oś wpada w poślizg a auto traci zdolność do zmiany kierunku poruszania się). Poza tym, większość aut wyposażonych jest w napęd realizowany poprzez przednią oś, a lepsza jej przyczepność to także łatwiejsze ruszanie na śliskiej nawierzchni (silnik dociąża oś swym ciężarem).

Zobacz też: Opony z Chin – czy są bezpieczne? Na ile są gorsze od opon renomowanych marek?

Opony wielosezonowe

Wielu kierowców, w celu obniżenia kosztów eksploatacji auta, wyposaża go w opony wielosezonowe.  Trzeba pamiętać, że jest to rozwiązanie podyktowane jest względami czysto finansowymi. Jeśli zależy nam na bezpieczeństwie nie powinniśmy decydować się na zakup tego typu opon. Nie sprawdzają się ani zbyt dobrze latem, ani zimą. Wielu kierowców woli nawet poruszać się na oponach zimowych latem niż na wielosezonowych, bowiem ich parametry trakcyjne często je przewyższają. Jeśli nie mieszkamy w dużym mieście, w którym drogi nie są regularnie odśnieżane, nie ryzykujmy i wyposażmy auto w komplet zimowych opon.

Wymiana opon we własnym zakresie

Wiele osób, mających dwa komplety opon (zimowych i letnich)na indywidualnych felgach, podejmuje się ich wymiany we własnym zakresie. Nie jest to czynność skomplikowana jednak należy pamiętać, że koła mogą wymagać np. wyważenia. Ci, którzy zlecają wymianę opon specjalistycznej firmie również powinni zwrócić uwagę na to czy zakład wywiązał się należycie ze swojego zadania.  To jak powinna wyglądać profesjonalna zmiana opon i kół przeczytacie tutaj.

Zobacz też: Ciśnienie w oponach – jakie powinno być prawidłowe, jak wpływa na spalanie?

Kiedy opona nie nadaje się do użytku?

Producenci zalecają by opona używana w aucie nie była starsza niż 10 lat. Nawet jeśli wysokość jej bieżnika jest duża (powyżej 6mm) to właściwości samej gumy mogą już być niewystarczające dla prawidłowej jej pracy. Innym punktem odniesienia, niezbędnym do oceny stanu opony i jej przydatności jest wysokość jej bieżnika. Według polskiego prawa nie może być ona mniejsza niż 1,6 mm, ale w praktyce graniczna jej wysokość to 3mm dla opony letniej i 4mm dla opony zimowej. Jeśli bieżnik opony jest niższy, nie zapewni ona należytej przyczepności do drogi, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Więcej o skutkach jazdy na zużytych oponach dowiecie się z tego artykułu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA