Jak dobrać poprawny rozmiar opon i felg? Jakie felgi dobrać do opon?
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszą i podstawową informacją, którą powinniśmy zdobyć przed zakupem opon na własną rękę, to rozmiar opony, która dotychczas jest zamontowana w naszym samochodzie. Każda opona posiada oznaczenia, które usankcjonowane są obowiązującymi normami. Na boku opony powinniśmy odnaleźć ciąg cyfr o następującym schemacie:
REKLAMA
185/80 R14 82T
- 185 – To szerokość opony w mm;
- 80 – Jest to profil opony, co oznacza stosunek wysokości boku opony, do jej szerokości. Im wyższa jest liczba oznaczająca profil, tym bok opony jest wyższy;
- R14 – To rozmiar felgi podany w calach;
- 82 – To indeks nośności, czyli wytrzymałość opony na obciążenia. Minimalny indeks nośności jest określony przez producenta i wynika z nacisku jadącego pojazdu na koło. Jeżeli użyjemy opon z mniejszym indeksem, mogą one stanowić dla nas zagrożenie, gdy wpadniemy w pełni obciążonym pojazdem w dziurę. Taka opona może nie wytrzymać naporu wywołanego przez gwałtowny pionowy ruch auta;
- T – Ostatnie oznaczenie to indeks prędkości. W przypadku literki T otrzymujemy informację, że dopuszczalna prędkość to 190 km/h. Znak ten w przypadku samochodów małych i średniej klasy będzie jednoliterowy. Natomiast możemy również spotkać się oznaczeniem dwuliterowym (np. ZR czy VR), zazwyczaj są to opony szerokie, o niskim profilu. Są przeznaczone dla samochodów o prędkościach maksymalnych do 240 i 210 km/h.
Zobacz też: Uszkodzenia i odkształcenia felg i opon - jak je sprawdzić? Ekspert radzi
Informację odczytaną z opon powinniśmy porównać z danymi przedstawionymi przez producenta, które możemy znaleźć między innymi na wewnętrznej strony klapki wlewu paliwa, słupku po stronie kierowcy lub w schowku. Jeżeli posiadamy instrukcję obsługi do naszego auta, również tam znajdziemy oznaczenia zalecanych rozmiarów opon.
Zmiana rozmiaru i profilu opony
REKLAMA
Jeżeli zależy nam na zmianie profilu, musimy pamiętać o średnicy zewnętrznej opony. Ta nie powinna być większa niż 1,5% wysokości od oryginalnie montowanej opony. Musimy pamiętać o tym także, gdy chcemy użyć opony o dużo niższym profilu pozostawiając tę samą wysokość felgi. Wtedy średnica zewnętrzna opony będzie zbyt mała. Będziemy musieli rozważyć zakup felgi większej o jeden cal. Aby policzyć średnicę opony musimy dodać średnicę felgi (zamieniamy jednostki z cala na mm) do dwukrotnej wysokości boku opony (również w milimetrach – co obliczymy mnożąc jej szerokość przez współczynnik procentowy profilu). W przypadku przytoczonej wcześniej opony będzie to: 14x25,4 + 2x 185x0,8 = 651,6mm. Nowa opona nie powinna być mniejsza i większa od poprzedniej o więcej niż 10mm.
Zbyt duża średnica opony, może spowodować ocieranie o elementy nadkola podczas najazdu na duże nierówności lub podczas skrętu kół. Inna średnica nowej opony spowoduje, że wskazania prędkościomierza będą przekłamane. Pamiętajmy o tym, że obecnie prędkość kątowa i podróżna są także danymi, od których zależy poprawne działanie systemów bezpieczeństwa ABS, ASR, itp.
Pamiętaj o szerokości felgi
Zobacz też: Opony całoroczne – czy sprawdzą się zarówno w zimie jak i latem?
Jeżeli pod uwagę bierzemy także dobór nowej felgi, musimy pamiętać o doborze jej szerokości do rozmiaru opony. Możemy skorzystać w takim przypadku z oznaczeń na metce dołączonej do opony lub tabeli rozmiarów opon i felg. Szerokość felg jest określona w calach. Jeżeli zastanawiamy się nad zastosowaniem opon typu Run Flat, możemy co prawda użyć standardowej felgi, natomiast producenci zalecają stosowanie specjalnie przystosowanych typów z dodatkowym wewnętrznym rantem zmniejszającym ryzyko zsunięcia się opony po przebiciu. Jednak zastosowanie takiej opony najprawdopodobniej znacznie obniży komfort podróżowania. Opony Run Flat mają sztywniejsze ścianki, a samochody które mają je zamontowane fabrycznie, są wyposażone w zawieszenie o mniejszej twardości. Musimy pamiętać o tym także chcąc się pozbyć drogich Run Flat-ów z naszego auta.
Jak dopasować rozmiar felgi do samochodu?
Zobacz też: Indeks prędkości na oponie – im wyższy tym lepszy? Niekoniecznie...
REKLAMA
Kupując felgę powinniśmy mieć na uwadze rozmiar opony, który zastosujemy i o czym już wspomnieliśmy, pamiętać o łącznej średnicy zakładanego koła, a także szerokości felgi. Oznaczenia, które spotkamy (np. 5,5x14) określają szerokość i wysokość samej felgi w calach. Ważny będzie także wskaźnik ET, który informuje o tym, jak daleko znajduje się środek felgi od miejsca styku z tarczą. Ten wskaźnik nazywany jest odsadzeniem felgi. Będzie miał znaczenie podczas skrętu kół. Zbyt płytko lub głęboko osadzone koło będzie ocierać o nadkole. Im większe ET, tym głębiej koło znajdzie się we wnęce nadkola.
Zwrócić musimy uwagę także na ilość śrub i ich rozstaw (np. 4x110), a także na wielkość piasty w samochodzie. Od ostatniego parametru uzależniamy wybór felgi o odpowiedniej wielkości otworu centralnego.
Oprócz parametrów technicznych felgi, sprawdźmy także wielkość tarcz w samochodzie i ich średnicę wraz z najbardziej odstającymi elementami zacisków. Jeżeli chcemy zakupić opony o wyższym profilu i zastosować mniejszy rozmiar felg, może się okazać, że podzespoły hamulców nie zmieszczą się w nowym kole.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.