REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: demontaż przedniej kolumny zawieszenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 demontaż przedniej kolumny zawieszenia.
Mercedes A klasa W168 demontaż przedniej kolumny zawieszenia.

REKLAMA

REKLAMA

W celu wymiany przedniego amortyzatora lub sprężyny, należy wymontować przednią kolumnę zawieszenia. W poradniku tym pokażemy jak samemu zdemontować przednią kolumnę zawieszenia w Mercedesie W168 A klasy.

Jeżeli decydujemy się na wymianę sprężyn lub amortyzatorów to należy pamiętać, że w obydwu przypadkach należy przeprowadzać wymianę parami. Nie dopuszczalna jest wymiana tylko po jednej stronie. Zalecamy wybrać części sprawdzonych producentów, którzy oferują gwarancję na swoje produkty. Na zawieszeniu i hamulcach nie powinniśmy oszczędzać.

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub i uniesienie samochodu. Następnie podkładamy kliny blokujące pod tylne koła i podstawiamy pod przód auta „kobyłki”. Opuszczamy delikatnie samochód,aby mógł się swobodnie oprzeć na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby koła i zdejmujemy koło. Teraz wyjmujemy przewody elektryczne czujników prędkości obrotowej i zużycia klocków hamulcowych z zaczepów na kolumnie zawieszenia.

Zobacz też: Geometria przedniego zawieszenia

REKLAMA

Kolejny krok to odkręcenie od kolumny zawieszenia śruby mocującej łącznik stabilizatora. W przypadku problemów z odkręceniem śruby, należy polać ją za pomocą odrdzewiacza. Uważamy, żeby nie uszkodzić kapturka ochronnego. Podczas odkręcenia przytrzymujemy sworzeń kulisty za pomocą klucza płaskiego. Jeśli zamierzamy wymienić łączniki stabilizatora, to w taki sam sposób odkręcamy dolną śrubę łącznika stabilizatora.

Teraz zaznaczamy położenie kolumny zawieszenia względem zwrotnicy. Odkręcamy dolne nakrętki mocujące i wyjmujemy śruby z otworów. W tym momencie należy zabezpieczyć kolumnę przed upadkiem, po wykręceniu górnych mocować. Najlepiej podstawić drewniany klocek. Następnie odkręcamy górne mocowanie kolumny. W przypadku lewej strony należy najpierw odłączyć zbiorniczek spryskiwaczy. Odsuwamy go na bok bez demontażu przewodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W górnej części kolumny ściskamy zaczepy i wyjmujemy w dół kolumnę zawieszenia. Wykonujemy to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić przewodów hamulcowych.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana tylnego amortyzatora i sprężyny

REKLAMA

Przechodzimy do rozłożenia kolumny. Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Jest on do kupienia za około 40 złotych. Pamiętajmy, że sprężyny amortyzatora są bardzo silnie naprężone i nie wolno odkręcać amortyzatora jeśli sprężyna nie jest ściśnięta. Rozkładanie kolumny bez ściągacza może skończyć się poważnym w skutkach wypadkiem.

Rozkręcamy ściągacz tak, żeby można było objąć minimum 3 zwoje sprężyny. Całą kolumnę razem ze ściągaczem mocujemy solidnie w imadle i zaczynamy skręcać ściągacz. Operację tą kontynuujemy do momentu, aż zostaną odciążone obie miseczki sprężyny. Teraz odkręcamy nakrętkę samoblokującą amortyzatora. Będzie nam potrzebny silnie wygięty klucz oczkowy. Podczas tej czynności należy przytrzymać amortyzator za pomocą klucza imbusowego 7.

Zdejmujemy górne gniazdo kolumny razem z podkładką. Teraz możemy swobodnie wyjąć amortyzator z kolumny zawieszenia. Jeżeli wymieniamy również sprężynę zawieszenia, to należy powoli zwalniać napinacz. Następnie zdejmujemy górną miseczkę sprężyny razem z pozostałymi elementami. Wyjmujemy osłonę elastyczną, zderzak i gumowe korki z górnej miseczki sprężyny. Oglądamy dokładnie wszystkie elementy kolumny zawieszenia. Jeśli są uszkodzone lub popękane, to wymieniamy na nowe. W przypadku wymiany samego amortyzatora nie ma konieczności zwalniania napinacza.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymontowanie zegarów

Przechodzimy do montażu. Na początku należy upewnić się, że montowane przez nas sprężyny (nowe), są odpowiednie dla naszego auta. Jeżeli zamontujemy nieoryginalne, to najprawdopodobniej nasz samochód będzie miał nieplanowane obniżenie zawieszenia. Znane są przypadki gdzie po wymienianie nieoryginalnych sprężyn, przód auta opuścił się o 20mm. Poza efektem wizualnym możemy być też pewni pogorszenia jakości prowadzenia.

Teraz wkładamy w górną miseczkę sprężyny osłonę elastyczną, zderzak oraz gumowe korki. Jeśli wymienialiśmy sprężyny, to osadzamy na napinaczu i ściskamy. Następnie osadzamy na sprężynie górną miseczkę wraz z pozostałymi elementami. Wkładamy amortyzator i instalujemy podkładkę oraz górne gniazdo kolumny. Teraz wkręcamy nową nakrętkę mocującą na tłoczysko amortyzatora i dokręcamy momentem 70Nm, jednocześnie przytrzymując tłoczysko za pomocą klucza imbusowego 7. W tym momencie rozkręcamy powoli napinacz i przechodzimy do montażu kolumny.

Zobacz też: Rozpórka zawieszenia

Wkładamy kolumnę do wnęki koła i dokręcamy górne mocowania momentem 40Nm. Teraz wsadzamy śruby zwrotnicy i delikatnie je dokręcamy. Dokręcamy najpierw górną momentem 100Nm a następnie dolną. Kolejny krok to przykręcenie łącznika stabilizatora, przy użyciu nowych śrub samoblokujących. Wkładamy przewody elektryczne na kolumnie zawieszenia i zakładamy zbiornik spryskiwaczy. Zakładamy koła i opuszczamy samochód. Na koniec należy udać się do stacji kontroli na sprawdzenie geometrii zawieszenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA