REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: demontaż przedniej kolumny zawieszenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 demontaż przedniej kolumny zawieszenia.
Mercedes A klasa W168 demontaż przedniej kolumny zawieszenia.

REKLAMA

REKLAMA

W celu wymiany przedniego amortyzatora lub sprężyny, należy wymontować przednią kolumnę zawieszenia. W poradniku tym pokażemy jak samemu zdemontować przednią kolumnę zawieszenia w Mercedesie W168 A klasy.

Jeżeli decydujemy się na wymianę sprężyn lub amortyzatorów to należy pamiętać, że w obydwu przypadkach należy przeprowadzać wymianę parami. Nie dopuszczalna jest wymiana tylko po jednej stronie. Zalecamy wybrać części sprawdzonych producentów, którzy oferują gwarancję na swoje produkty. Na zawieszeniu i hamulcach nie powinniśmy oszczędzać.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub i uniesienie samochodu. Następnie podkładamy kliny blokujące pod tylne koła i podstawiamy pod przód auta „kobyłki”. Opuszczamy delikatnie samochód,aby mógł się swobodnie oprzeć na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby koła i zdejmujemy koło. Teraz wyjmujemy przewody elektryczne czujników prędkości obrotowej i zużycia klocków hamulcowych z zaczepów na kolumnie zawieszenia.

Zobacz też: Geometria przedniego zawieszenia

Kolejny krok to odkręcenie od kolumny zawieszenia śruby mocującej łącznik stabilizatora. W przypadku problemów z odkręceniem śruby, należy polać ją za pomocą odrdzewiacza. Uważamy, żeby nie uszkodzić kapturka ochronnego. Podczas odkręcenia przytrzymujemy sworzeń kulisty za pomocą klucza płaskiego. Jeśli zamierzamy wymienić łączniki stabilizatora, to w taki sam sposób odkręcamy dolną śrubę łącznika stabilizatora.

REKLAMA

Teraz zaznaczamy położenie kolumny zawieszenia względem zwrotnicy. Odkręcamy dolne nakrętki mocujące i wyjmujemy śruby z otworów. W tym momencie należy zabezpieczyć kolumnę przed upadkiem, po wykręceniu górnych mocować. Najlepiej podstawić drewniany klocek. Następnie odkręcamy górne mocowanie kolumny. W przypadku lewej strony należy najpierw odłączyć zbiorniczek spryskiwaczy. Odsuwamy go na bok bez demontażu przewodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W górnej części kolumny ściskamy zaczepy i wyjmujemy w dół kolumnę zawieszenia. Wykonujemy to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić przewodów hamulcowych.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana tylnego amortyzatora i sprężyny

Przechodzimy do rozłożenia kolumny. Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Jest on do kupienia za około 40 złotych. Pamiętajmy, że sprężyny amortyzatora są bardzo silnie naprężone i nie wolno odkręcać amortyzatora jeśli sprężyna nie jest ściśnięta. Rozkładanie kolumny bez ściągacza może skończyć się poważnym w skutkach wypadkiem.

Rozkręcamy ściągacz tak, żeby można było objąć minimum 3 zwoje sprężyny. Całą kolumnę razem ze ściągaczem mocujemy solidnie w imadle i zaczynamy skręcać ściągacz. Operację tą kontynuujemy do momentu, aż zostaną odciążone obie miseczki sprężyny. Teraz odkręcamy nakrętkę samoblokującą amortyzatora. Będzie nam potrzebny silnie wygięty klucz oczkowy. Podczas tej czynności należy przytrzymać amortyzator za pomocą klucza imbusowego 7.

Zdejmujemy górne gniazdo kolumny razem z podkładką. Teraz możemy swobodnie wyjąć amortyzator z kolumny zawieszenia. Jeżeli wymieniamy również sprężynę zawieszenia, to należy powoli zwalniać napinacz. Następnie zdejmujemy górną miseczkę sprężyny razem z pozostałymi elementami. Wyjmujemy osłonę elastyczną, zderzak i gumowe korki z górnej miseczki sprężyny. Oglądamy dokładnie wszystkie elementy kolumny zawieszenia. Jeśli są uszkodzone lub popękane, to wymieniamy na nowe. W przypadku wymiany samego amortyzatora nie ma konieczności zwalniania napinacza.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymontowanie zegarów

Przechodzimy do montażu. Na początku należy upewnić się, że montowane przez nas sprężyny (nowe), są odpowiednie dla naszego auta. Jeżeli zamontujemy nieoryginalne, to najprawdopodobniej nasz samochód będzie miał nieplanowane obniżenie zawieszenia. Znane są przypadki gdzie po wymienianie nieoryginalnych sprężyn, przód auta opuścił się o 20mm. Poza efektem wizualnym możemy być też pewni pogorszenia jakości prowadzenia.

Teraz wkładamy w górną miseczkę sprężyny osłonę elastyczną, zderzak oraz gumowe korki. Jeśli wymienialiśmy sprężyny, to osadzamy na napinaczu i ściskamy. Następnie osadzamy na sprężynie górną miseczkę wraz z pozostałymi elementami. Wkładamy amortyzator i instalujemy podkładkę oraz górne gniazdo kolumny. Teraz wkręcamy nową nakrętkę mocującą na tłoczysko amortyzatora i dokręcamy momentem 70Nm, jednocześnie przytrzymując tłoczysko za pomocą klucza imbusowego 7. W tym momencie rozkręcamy powoli napinacz i przechodzimy do montażu kolumny.

Zobacz też: Rozpórka zawieszenia

Wkładamy kolumnę do wnęki koła i dokręcamy górne mocowania momentem 40Nm. Teraz wsadzamy śruby zwrotnicy i delikatnie je dokręcamy. Dokręcamy najpierw górną momentem 100Nm a następnie dolną. Kolejny krok to przykręcenie łącznika stabilizatora, przy użyciu nowych śrub samoblokujących. Wkładamy przewody elektryczne na kolumnie zawieszenia i zakładamy zbiornik spryskiwaczy. Zakładamy koła i opuszczamy samochód. Na koniec należy udać się do stacji kontroli na sprawdzenie geometrii zawieszenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA