REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: demontaż przedniej kolumny zawieszenia

Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 demontaż przedniej kolumny zawieszenia.
Mercedes A klasa W168 demontaż przedniej kolumny zawieszenia.

REKLAMA

REKLAMA

W celu wymiany przedniego amortyzatora lub sprężyny, należy wymontować przednią kolumnę zawieszenia. W poradniku tym pokażemy jak samemu zdemontować przednią kolumnę zawieszenia w Mercedesie W168 A klasy.

Jeżeli decydujemy się na wymianę sprężyn lub amortyzatorów to należy pamiętać, że w obydwu przypadkach należy przeprowadzać wymianę parami. Nie dopuszczalna jest wymiana tylko po jednej stronie. Zalecamy wybrać części sprawdzonych producentów, którzy oferują gwarancję na swoje produkty. Na zawieszeniu i hamulcach nie powinniśmy oszczędzać.

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub i uniesienie samochodu. Następnie podkładamy kliny blokujące pod tylne koła i podstawiamy pod przód auta „kobyłki”. Opuszczamy delikatnie samochód,aby mógł się swobodnie oprzeć na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby koła i zdejmujemy koło. Teraz wyjmujemy przewody elektryczne czujników prędkości obrotowej i zużycia klocków hamulcowych z zaczepów na kolumnie zawieszenia.

Zobacz też: Geometria przedniego zawieszenia

REKLAMA

Kolejny krok to odkręcenie od kolumny zawieszenia śruby mocującej łącznik stabilizatora. W przypadku problemów z odkręceniem śruby, należy polać ją za pomocą odrdzewiacza. Uważamy, żeby nie uszkodzić kapturka ochronnego. Podczas odkręcenia przytrzymujemy sworzeń kulisty za pomocą klucza płaskiego. Jeśli zamierzamy wymienić łączniki stabilizatora, to w taki sam sposób odkręcamy dolną śrubę łącznika stabilizatora.

Teraz zaznaczamy położenie kolumny zawieszenia względem zwrotnicy. Odkręcamy dolne nakrętki mocujące i wyjmujemy śruby z otworów. W tym momencie należy zabezpieczyć kolumnę przed upadkiem, po wykręceniu górnych mocować. Najlepiej podstawić drewniany klocek. Następnie odkręcamy górne mocowanie kolumny. W przypadku lewej strony należy najpierw odłączyć zbiorniczek spryskiwaczy. Odsuwamy go na bok bez demontażu przewodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W górnej części kolumny ściskamy zaczepy i wyjmujemy w dół kolumnę zawieszenia. Wykonujemy to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić przewodów hamulcowych.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana tylnego amortyzatora i sprężyny

REKLAMA

Przechodzimy do rozłożenia kolumny. Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Jest on do kupienia za około 40 złotych. Pamiętajmy, że sprężyny amortyzatora są bardzo silnie naprężone i nie wolno odkręcać amortyzatora jeśli sprężyna nie jest ściśnięta. Rozkładanie kolumny bez ściągacza może skończyć się poważnym w skutkach wypadkiem.

Rozkręcamy ściągacz tak, żeby można było objąć minimum 3 zwoje sprężyny. Całą kolumnę razem ze ściągaczem mocujemy solidnie w imadle i zaczynamy skręcać ściągacz. Operację tą kontynuujemy do momentu, aż zostaną odciążone obie miseczki sprężyny. Teraz odkręcamy nakrętkę samoblokującą amortyzatora. Będzie nam potrzebny silnie wygięty klucz oczkowy. Podczas tej czynności należy przytrzymać amortyzator za pomocą klucza imbusowego 7.

Zdejmujemy górne gniazdo kolumny razem z podkładką. Teraz możemy swobodnie wyjąć amortyzator z kolumny zawieszenia. Jeżeli wymieniamy również sprężynę zawieszenia, to należy powoli zwalniać napinacz. Następnie zdejmujemy górną miseczkę sprężyny razem z pozostałymi elementami. Wyjmujemy osłonę elastyczną, zderzak i gumowe korki z górnej miseczki sprężyny. Oglądamy dokładnie wszystkie elementy kolumny zawieszenia. Jeśli są uszkodzone lub popękane, to wymieniamy na nowe. W przypadku wymiany samego amortyzatora nie ma konieczności zwalniania napinacza.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymontowanie zegarów

Przechodzimy do montażu. Na początku należy upewnić się, że montowane przez nas sprężyny (nowe), są odpowiednie dla naszego auta. Jeżeli zamontujemy nieoryginalne, to najprawdopodobniej nasz samochód będzie miał nieplanowane obniżenie zawieszenia. Znane są przypadki gdzie po wymienianie nieoryginalnych sprężyn, przód auta opuścił się o 20mm. Poza efektem wizualnym możemy być też pewni pogorszenia jakości prowadzenia.

Teraz wkładamy w górną miseczkę sprężyny osłonę elastyczną, zderzak oraz gumowe korki. Jeśli wymienialiśmy sprężyny, to osadzamy na napinaczu i ściskamy. Następnie osadzamy na sprężynie górną miseczkę wraz z pozostałymi elementami. Wkładamy amortyzator i instalujemy podkładkę oraz górne gniazdo kolumny. Teraz wkręcamy nową nakrętkę mocującą na tłoczysko amortyzatora i dokręcamy momentem 70Nm, jednocześnie przytrzymując tłoczysko za pomocą klucza imbusowego 7. W tym momencie rozkręcamy powoli napinacz i przechodzimy do montażu kolumny.

Zobacz też: Rozpórka zawieszenia

Wkładamy kolumnę do wnęki koła i dokręcamy górne mocowania momentem 40Nm. Teraz wsadzamy śruby zwrotnicy i delikatnie je dokręcamy. Dokręcamy najpierw górną momentem 100Nm a następnie dolną. Kolejny krok to przykręcenie łącznika stabilizatora, przy użyciu nowych śrub samoblokujących. Wkładamy przewody elektryczne na kolumnie zawieszenia i zakładamy zbiornik spryskiwaczy. Zakładamy koła i opuszczamy samochód. Na koniec należy udać się do stacji kontroli na sprawdzenie geometrii zawieszenia.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

Przejścia sugerowane – dlaczego w Europie Zachodniej to standard a w Polsce wciąż rzadkość? Czas na uporządkowanie chaosu na drogach

W przestrzeni miejskiej, gdzie każdy fragment infrastruktury ma znaczenie, pojawia się coraz więcej znaków drogowych. W szczególności dotyczy to przejść dla pieszych, które w wielu miejscach są dosłownie „zasypane” oznaczeniami. Ale czy wszystkie są konieczne? Czym są przejścia sugerowane?

REKLAMA

KGP: 110 592 interwencji, 346 wypadków drogowych, 34 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 592 interwencji. Byli wzywani do 346 wypadków drogowych.

Paserzy na celowniku policji. W ostatniej akcji udało się odzyskać kilkadziesiąt aut

12 samochodów pochodzących z kradzieży i 11 kolejnych ze znamionami przerabiania. To bilans akcji pomorskich policjantów, którzy zatrzymali dwóch mężczyzn podejrzanych o paserstwo. W planach są kolejne akcje zwalczające przestępczość samochodową.

Zwolnij, bo się przejedziesz. Kampania społeczna o jeździe z nadmierną prędkością

Nadmierna prędkość jest powodem co piątego wypadku na drodze. Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna o przekraczaniu prędkości na drodze.

CANARD: Nowy odcinkowy pomiar prędkości i dwa nowe systemy RedLight już działają

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości oraz dwóch systemów RedLight.

REKLAMA

Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową

Rowerowa infrastruktura w miastach: Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Wraz z początkiem marca miasta w Polsce otwierają stacje rowerów publicznych, a samorządy chwalą się nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi.

KGP: 102 782 interwencji, 285 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 102 782 interwencji. Byli wzywani do 285 wypadków drogowych.

REKLAMA