REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana zwrotnicy

Robert Kuśpiel
Demontaż zwrotnicy nie jest trudnym zadaniem
Demontaż zwrotnicy nie jest trudnym zadaniem

REKLAMA

REKLAMA

Demontaż zwrotnicy jest stosunkowo czasochłonnym ale nieskomplikowanym zadaniem. Dzięki temu poradnikowi dowiesz się jak szybko i sprawnie wymontować zwrotnice w Ford Focus MK2 i C-MAX.

Wymiana zwrotnicy nie jest częstą czynnością dlatego wiele osób nie podejmuje się tej pracy, oddając auto do warsztatu. Cała operacja nie jest skomplikowana i z powodzeniem poradzimy sobie we własnym zakresie. Na początku luzujemy śruby koła oraz śrubę czopa półosi, która się znajduje po środku piasty. Wart zapewnić sobie pomoc drugiej osoby, która będzie trzymała wciśnięty pedał hamulca podczas odkręcania nakrętki półosi.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

REKLAMA

Teraz przechodzimy do demontażu kolumny zawieszenia. Demontujemy obudowę silnika oraz osłonę podszybia. Następnie odkręcamy od przegrody czołowej śruby mocujące zbiorniczek hamulcowy, a następnie odkładamy go na bok. Należy uważać, żeby nie dopuścić do wycieku płynu ze zbiorniczka. Istnieje ryzyko uszkodzenia lakieru. Jeżeli tak się stanie należy natychmiast przemyć takie miejsce dużą ilością wody.

Kolejny krok to odkręcenie nakrętki mocującej blaszane wzmocnienie do przegrody czołowej. Następnie wykręcamy dwie śruby mocujące blaszane wzmocnienie do kolumny zawieszenia. Wyjmujemy przewód hamulcowy z uchwytu w kolumnie zawieszenia i odkręcamy nakrętkę przegubu kulowego łącznika stabilizatora. W razie problemów można podtrzymać go za pomocą płaskiego klucza. Zapobiega to również ukręceniu łącznika.

Odkręcamy śrubę zaciskową, która mocuje kolumnę do zwrotnicy. Teraz podwieszamy półoś napędową do nadkola. Najlepiej użyć do tego drutu. Należy robić to bardzo delikatnie, żeby nie uszkodzić przegubu. Maksymalne wychylenie wewnętrznego wynosi 23 stopnie natomiast zewnętrznego 45 stopni. Wyjmujemy dolny koniec kolumny zawieszenia ze zwrotnicy i rozginamy przeciętą obejmę zwrotnicy za pomocą dużego śrubokręta. W warsztatach używane jest do tego specjalny przyrząd. Korzystając ze śrubokręta, operacja ta trwa znacznie dłużej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak rozpoznać jakość części zamiennych?

Otwieramy przednią maskę i odkręcamy trzy nakrętki w górnej części kolumny i wyjmujemy kompletną kolumnę zawieszenia z nadwozia.

REKLAMA

Kolejnym krokiem jest demontaż zacisku hamulcowego. Odkręcamy prowadniki mocujące i zdejmujemy zacisk. Zalecamy podwiesić go do nadkola za pomocą drutu. Uważamy przy tym, żeby nie uszkodzić przewodu hamulcowego. Teraz odkręcamy pierścień zabezpieczający tarczy hamulcowej ze śruby mocującej koło i ściągamy tarczę z piasty koła. Jeżeli będą przy tym problemy to należy uderzyć delikatnie w tarczę za pomocą młotka używając drewnianego klina.

Odkręcamy ze zwrotnicy czujnik prędkości obrotowej koła i podwieszamy go do nadkola za pomocą drutu. Następnie luzujemy nakrętki mocujące przegub drążka kierowniczego oraz przegub wahacza poprzecznego. Będzie nam do tego potrzebny specjalny ściągacz, ewentualnie można wybić je delikatnie za pomocą młotka. Teraz odkręcamy nakrętkę przegubu kulowego łącznika stabilizatora od amortyzatora.

Zobacz też: Mieszanie płynów eksploatacyjnych

Podwieszamy półoś napędową do nadkola za pomocą drutu. Należy przy tym zachować szczególną ostrożność. Nie zginamy zbyt mocno przegubu ponieważ mają one swoje graniczne wychylenie, którego nie można przekroczyć. W przypadku przegubu wewnętrznego jest to 23 stopnie natomiast zewnętrzny może się wychylić do 45 stopni. Jeżeli przekroczymy tą granicę to może dojść do uszkodzenia przegubu.

Teraz wyjmujemy kolumnę ze zwrotnicy i rozciągamy obejmę zwrotnicy za pomocą szerokiego śrubokręta. W tym momencie możemy zdjąć zwrotnicę z półosi. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA