REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: demontaż półosi napędowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy fot. moto.wieszjak.pl
Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona półoś wymaga natychmiastowej wymiany. W poradniku tym pokażemy jak zdemontować półoś napędową w samochodzie Ford Focus MK2 i C-MAX.

Na początku należy przybliżyć temat samych półosi napędowych. Dzięki temu dowiemy się jak rozpoznać uszkodzoną półoś. Warto również wspomnieć o technice jazdy. Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy. Kategorycznie należy unikać gwałtownego ruszania przy maksymalnie skręconych kołach oraz ruszania z piskiem opon. Uszkodzenia półosi napędowej są o tyle trudne do zlokalizowania, że pojawiają się i znikają.

REKLAMA

Jeżeli chcemy się upewnić co do usterki to zalecamy wykonać jazdę próbną. Podczas takiego testu najlepiej wyłączyć radio, będziemy dokładnie słyszeć wszystkie dźwięki wydawane przez półoś napędową. Jeżeli słyszymy cykliczne uderzenia lub specyficzne klikanie podczas przyspieszania i hamowania silnikiem to najprawdopodobniej mamy uszkodzony zewnętrzny przegub półosi (od strony koła). Dźwięki te mogą się zmieniać w zależności od skrętu kół.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana zwrotnicy

REKLAMA

Jazda z takim przegubem jest pewnego rodzaju ryzykiem. Jeżeli przegub rozpadnie się całkowicie to unieruchomi nasz samochód. W takim wypadku jesteśmy zmuszeni odholować nasze auto. Kolejny objaw występuje podczas jazdy na łuku. Jeśli wyczuwamy, że podczas tego manewru kierownica zaczyna mocno odbijać to znak, że może być również uszkodzony przegub zewnętrzny.

Pamiętajmy, że odgłos klikania, który objawia się podczas ruszania z maksymalnie skręconymi kołami może również oznaczać usterkę półosi. Objawy te są praktycznie identyczne w przypadku uszkodzenia łożysk kół.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zlokalizowaliśmy usterkę to przechodzimy do wymontowania półosi napędowej. Firma Ford przewidziała „żywotność” przegubów na około 240 000 kilometrów. Oczywiście ten dystans nie uwzględnia takich obciążeń jak ruszanie z piskiem opon czy na skręconych kołach.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana amortyzatorów

REKLAMA

Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny podnośnik z podstawkami lub platforma warsztatowa. W obydwu przypadkach zalecamy zachować szczególną ostrożność. Prze uniesieniem przodu lub całego auta (platforma) należy poluzować nakrętki koła oraz śrubę znajdującą się na czopie półosi napędowej. Znajduje się ona po środku piasty. Do tego zadania będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Powinna ona trzymać wciśnięty pedał hamulca podczas wykręcania śruby czopa półosi.

Kiedy poluzujemy nakrętki koła i śrubę półosi to unosimy samochód. Używając tradycyjnego lewarka należy pamiętać o podłożeniu podstawek. Demontaż zaczynamy od prawej strony. W przypadku kiedy przy wahaczu mamy zamontowany wspornik poziomowania świateł drogowych to należy go zdemontować. Zamocowany jest za pomocą jednej śruby. Kolejne czynności są identyczne dla obydwu stron.

Odkręcamy nakrętkę mocującą przegub wahacza zawieszenia przedniego. Następnie odpinamy przegub wahacza od zwrotnicy. Najlepszym narzędziem do tego jest ściągacz do przegubów kulowych. W przypadku jego braku możemy postarać się wybić przegub młotkiem. Należy to robić delikatnie i precyzyjnie żeby nie uszkodzić żadnego z elementów. Teraz przywiązujemy półoś do nadkola za pomocą drutu.

Ta operacja również wymaga zachowania szczególnej ostrożności. Należy uważać, żeby nie skręcić za mocno przegubów napędowych. Przegub zewnętrzny potrafi się wychylić do 45 stopni, w przypadku wewnętrznego jest to połowa tej wartości. Jeżeli wychylenie będzie ponad normę to spowoduje to uszkodzenie przegubów. Kolejny krok to wyjęcie czopa półosi z piasty koła. Tutaj pomocny okazuje się ściągacz czteroramienny. Można również spróbować oddzielić czop od piasty bez użycia ściągacza.

Zobacz też: Jak wyczyścić silnik krokowy w Fordzie Focus 1.6?

Teraz zajmiemy się prawą stroną. Za pomocą szczypiec przecinamy ostrożnie opaski mocujące osłonę przegubu wewnętrznego. Zsuwamy osłonę z wałka w kierunku przegubu zewnętrznego. Następnie oddzielamy półoś od wałka pośredniego. Odkręcamy dwie nakrętki samoblokujące, które mocują łożysko pośrednie prawej półosi. W tym momencie możemy zdjąć pokrywę łożyska pośredniego.

Dalsze czynności dotyczą obydwu stron. Kiedy wyjmiemy wałek pośredni po prawej stronie lub półoś po lewej stronie to najprawdopodobniej wycieknie pewna ilość oleju ze skrzyni biegów. Warto mieć pod ręką puste naczynie, które będziemy mogli podstawić. Półoś (po lewej stronie) lub wałek pośredni (po prawej stronie) wyjmujemy za pomocą łyżki do opon. Oczywiście można wykorzystać inne narzędzie, które ma podobne zastosowanie. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. Korzystając z łyżki należy robić to bardzo ostrożnie.

Najpierw wsadzamy łyżkę pomiędzy powierzchnię czołową obudowy wewnętrznego przegubu a krawędź obudowy skrzyni biegów. Obracamy łyżkę w taki sposób, żeby stworzyć pewnego rodzaju dźwignię. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, żeby nie uszkodzić osłony przegubu. Kiedy wyjmiemy przegub lub wałek to zatykamy otwór w skrzyni biegów za pomocą szmatki.

Po obu stronach skrzyni biegów sprawdzamy dokładnie stan pierścieni, które uszczelniają półosie. Znajdują się one w obudowie skrzyni biegów. Jeżeli są twarde i mają zniszczone wargi to należy je bezwzględnie wymienić. 

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana świec żarowych. Krok po kroku

Zanim przejdziemy do montażu należy nałożyć cienką warstwę oleju przekładniowego na wielowypust wałka lub półosi. W ten sposób znacznie ułatwimy sobie montaż. Wyjmujemy szmatkę z otworu w skrzynio biegów i nakładamy na krawędzie pierścieni uszczelniających cienką warstwę oleju przekładniowego. Teraz wsuwamy do skrzyni biegów półoś (lewa strona) lub wałek pośredni (prawa strona). Podczas montażu należy uważać, żeby nie uszkodzić pierścieni uszczelniających.

Po prawej stronie wciskamy wałek pośredni w skrzynie biegów tak głęboko, żeby czop łożyskowy wałka idealnie przylegał do jarzma uchwytu. Uchwyt przykręcamy momentem 25Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego wykonujemy to na wyczucie. Nasuwamy półoś na wałek pośredni i przywiązujemy ją do nadwozia za pomocą drutu. Napełniamy przegub półosi smarem, który był razem z nim w zestawie i naciągamy osłonę przegubu na wałek pośredni.

Teraz należy odpowietrzyć wnętrze osłony. Wykonujemy to za pomocą małego śrubokręta. Przesuwamy go pomiędzy wałkiem a kołnierzem osłony. Za pomocą tego samego śrubokręta wsuwamy przegub do oporu a następnie wysuwamy na około 2 cm. Wyjmujemy śrubokręt spod osłony i zakładamy nową opaskę zaciskową na kołnierz osłony. Pamiętajmy o dokładnym zaciśnięciu. Od tego zależy jak długo będzie bezawaryjnie pracował. Wszelkie zanieczyszczenia, które się przedostaną pod osłonę działają jak materiał ścierny, skracając czas eksploatacji przegubu.

Zobacz też: Czyszczenie termostatu w Fordzie Focus 1.6 - jak to zrobić?

Przechodzimy do lewej strony. W celu prawidłowego osadzenia pierścienia w rowku półosi musimy ją delikatnie nabijać za pomocą młotka i klina metalowego, który będzie włożony w wyfrezowanie przegubu. Kolejne czynności są takie same dla obydwu stron.

Wkładamy czop półosi do piasty i montujemy przegub wahacza do zwrotnicy. Zalecamy użyć nową nakrętkę

Dokręcając półoś również zalecamy użycie nowej nakrętki. W tym momencie również będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby, która naciśnie pedał hamulca podczas dokręcania śruby. Na samym końcu sprawdzamy poziom oleju w skrzyni biegów. Jeśli będzie taka potrzeba to uzupełniamy go do odpowiedniego poziomu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA