REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: demontaż półosi napędowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy fot. moto.wieszjak.pl
Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona półoś wymaga natychmiastowej wymiany. W poradniku tym pokażemy jak zdemontować półoś napędową w samochodzie Ford Focus MK2 i C-MAX.

Na początku należy przybliżyć temat samych półosi napędowych. Dzięki temu dowiemy się jak rozpoznać uszkodzoną półoś. Warto również wspomnieć o technice jazdy. Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy. Kategorycznie należy unikać gwałtownego ruszania przy maksymalnie skręconych kołach oraz ruszania z piskiem opon. Uszkodzenia półosi napędowej są o tyle trudne do zlokalizowania, że pojawiają się i znikają.

REKLAMA

Jeżeli chcemy się upewnić co do usterki to zalecamy wykonać jazdę próbną. Podczas takiego testu najlepiej wyłączyć radio, będziemy dokładnie słyszeć wszystkie dźwięki wydawane przez półoś napędową. Jeżeli słyszymy cykliczne uderzenia lub specyficzne klikanie podczas przyspieszania i hamowania silnikiem to najprawdopodobniej mamy uszkodzony zewnętrzny przegub półosi (od strony koła). Dźwięki te mogą się zmieniać w zależności od skrętu kół.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana zwrotnicy

REKLAMA

Jazda z takim przegubem jest pewnego rodzaju ryzykiem. Jeżeli przegub rozpadnie się całkowicie to unieruchomi nasz samochód. W takim wypadku jesteśmy zmuszeni odholować nasze auto. Kolejny objaw występuje podczas jazdy na łuku. Jeśli wyczuwamy, że podczas tego manewru kierownica zaczyna mocno odbijać to znak, że może być również uszkodzony przegub zewnętrzny.

Pamiętajmy, że odgłos klikania, który objawia się podczas ruszania z maksymalnie skręconymi kołami może również oznaczać usterkę półosi. Objawy te są praktycznie identyczne w przypadku uszkodzenia łożysk kół.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zlokalizowaliśmy usterkę to przechodzimy do wymontowania półosi napędowej. Firma Ford przewidziała „żywotność” przegubów na około 240 000 kilometrów. Oczywiście ten dystans nie uwzględnia takich obciążeń jak ruszanie z piskiem opon czy na skręconych kołach.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana amortyzatorów

REKLAMA

Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny podnośnik z podstawkami lub platforma warsztatowa. W obydwu przypadkach zalecamy zachować szczególną ostrożność. Prze uniesieniem przodu lub całego auta (platforma) należy poluzować nakrętki koła oraz śrubę znajdującą się na czopie półosi napędowej. Znajduje się ona po środku piasty. Do tego zadania będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Powinna ona trzymać wciśnięty pedał hamulca podczas wykręcania śruby czopa półosi.

Kiedy poluzujemy nakrętki koła i śrubę półosi to unosimy samochód. Używając tradycyjnego lewarka należy pamiętać o podłożeniu podstawek. Demontaż zaczynamy od prawej strony. W przypadku kiedy przy wahaczu mamy zamontowany wspornik poziomowania świateł drogowych to należy go zdemontować. Zamocowany jest za pomocą jednej śruby. Kolejne czynności są identyczne dla obydwu stron.

Odkręcamy nakrętkę mocującą przegub wahacza zawieszenia przedniego. Następnie odpinamy przegub wahacza od zwrotnicy. Najlepszym narzędziem do tego jest ściągacz do przegubów kulowych. W przypadku jego braku możemy postarać się wybić przegub młotkiem. Należy to robić delikatnie i precyzyjnie żeby nie uszkodzić żadnego z elementów. Teraz przywiązujemy półoś do nadkola za pomocą drutu.

Ta operacja również wymaga zachowania szczególnej ostrożności. Należy uważać, żeby nie skręcić za mocno przegubów napędowych. Przegub zewnętrzny potrafi się wychylić do 45 stopni, w przypadku wewnętrznego jest to połowa tej wartości. Jeżeli wychylenie będzie ponad normę to spowoduje to uszkodzenie przegubów. Kolejny krok to wyjęcie czopa półosi z piasty koła. Tutaj pomocny okazuje się ściągacz czteroramienny. Można również spróbować oddzielić czop od piasty bez użycia ściągacza.

Zobacz też: Jak wyczyścić silnik krokowy w Fordzie Focus 1.6?

Teraz zajmiemy się prawą stroną. Za pomocą szczypiec przecinamy ostrożnie opaski mocujące osłonę przegubu wewnętrznego. Zsuwamy osłonę z wałka w kierunku przegubu zewnętrznego. Następnie oddzielamy półoś od wałka pośredniego. Odkręcamy dwie nakrętki samoblokujące, które mocują łożysko pośrednie prawej półosi. W tym momencie możemy zdjąć pokrywę łożyska pośredniego.

Dalsze czynności dotyczą obydwu stron. Kiedy wyjmiemy wałek pośredni po prawej stronie lub półoś po lewej stronie to najprawdopodobniej wycieknie pewna ilość oleju ze skrzyni biegów. Warto mieć pod ręką puste naczynie, które będziemy mogli podstawić. Półoś (po lewej stronie) lub wałek pośredni (po prawej stronie) wyjmujemy za pomocą łyżki do opon. Oczywiście można wykorzystać inne narzędzie, które ma podobne zastosowanie. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. Korzystając z łyżki należy robić to bardzo ostrożnie.

Najpierw wsadzamy łyżkę pomiędzy powierzchnię czołową obudowy wewnętrznego przegubu a krawędź obudowy skrzyni biegów. Obracamy łyżkę w taki sposób, żeby stworzyć pewnego rodzaju dźwignię. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, żeby nie uszkodzić osłony przegubu. Kiedy wyjmiemy przegub lub wałek to zatykamy otwór w skrzyni biegów za pomocą szmatki.

Po obu stronach skrzyni biegów sprawdzamy dokładnie stan pierścieni, które uszczelniają półosie. Znajdują się one w obudowie skrzyni biegów. Jeżeli są twarde i mają zniszczone wargi to należy je bezwzględnie wymienić. 

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana świec żarowych. Krok po kroku

Zanim przejdziemy do montażu należy nałożyć cienką warstwę oleju przekładniowego na wielowypust wałka lub półosi. W ten sposób znacznie ułatwimy sobie montaż. Wyjmujemy szmatkę z otworu w skrzynio biegów i nakładamy na krawędzie pierścieni uszczelniających cienką warstwę oleju przekładniowego. Teraz wsuwamy do skrzyni biegów półoś (lewa strona) lub wałek pośredni (prawa strona). Podczas montażu należy uważać, żeby nie uszkodzić pierścieni uszczelniających.

Po prawej stronie wciskamy wałek pośredni w skrzynie biegów tak głęboko, żeby czop łożyskowy wałka idealnie przylegał do jarzma uchwytu. Uchwyt przykręcamy momentem 25Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego wykonujemy to na wyczucie. Nasuwamy półoś na wałek pośredni i przywiązujemy ją do nadwozia za pomocą drutu. Napełniamy przegub półosi smarem, który był razem z nim w zestawie i naciągamy osłonę przegubu na wałek pośredni.

Teraz należy odpowietrzyć wnętrze osłony. Wykonujemy to za pomocą małego śrubokręta. Przesuwamy go pomiędzy wałkiem a kołnierzem osłony. Za pomocą tego samego śrubokręta wsuwamy przegub do oporu a następnie wysuwamy na około 2 cm. Wyjmujemy śrubokręt spod osłony i zakładamy nową opaskę zaciskową na kołnierz osłony. Pamiętajmy o dokładnym zaciśnięciu. Od tego zależy jak długo będzie bezawaryjnie pracował. Wszelkie zanieczyszczenia, które się przedostaną pod osłonę działają jak materiał ścierny, skracając czas eksploatacji przegubu.

Zobacz też: Czyszczenie termostatu w Fordzie Focus 1.6 - jak to zrobić?

Przechodzimy do lewej strony. W celu prawidłowego osadzenia pierścienia w rowku półosi musimy ją delikatnie nabijać za pomocą młotka i klina metalowego, który będzie włożony w wyfrezowanie przegubu. Kolejne czynności są takie same dla obydwu stron.

Wkładamy czop półosi do piasty i montujemy przegub wahacza do zwrotnicy. Zalecamy użyć nową nakrętkę

Dokręcając półoś również zalecamy użycie nowej nakrętki. W tym momencie również będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby, która naciśnie pedał hamulca podczas dokręcania śruby. Na samym końcu sprawdzamy poziom oleju w skrzyni biegów. Jeśli będzie taka potrzeba to uzupełniamy go do odpowiedniego poziomu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA