REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: demontaż półosi napędowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy fot. moto.wieszjak.pl
Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona półoś wymaga natychmiastowej wymiany. W poradniku tym pokażemy jak zdemontować półoś napędową w samochodzie Ford Focus MK2 i C-MAX.

Na początku należy przybliżyć temat samych półosi napędowych. Dzięki temu dowiemy się jak rozpoznać uszkodzoną półoś. Warto również wspomnieć o technice jazdy. Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy. Kategorycznie należy unikać gwałtownego ruszania przy maksymalnie skręconych kołach oraz ruszania z piskiem opon. Uszkodzenia półosi napędowej są o tyle trudne do zlokalizowania, że pojawiają się i znikają.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli chcemy się upewnić co do usterki to zalecamy wykonać jazdę próbną. Podczas takiego testu najlepiej wyłączyć radio, będziemy dokładnie słyszeć wszystkie dźwięki wydawane przez półoś napędową. Jeżeli słyszymy cykliczne uderzenia lub specyficzne klikanie podczas przyspieszania i hamowania silnikiem to najprawdopodobniej mamy uszkodzony zewnętrzny przegub półosi (od strony koła). Dźwięki te mogą się zmieniać w zależności od skrętu kół.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana zwrotnicy

Jazda z takim przegubem jest pewnego rodzaju ryzykiem. Jeżeli przegub rozpadnie się całkowicie to unieruchomi nasz samochód. W takim wypadku jesteśmy zmuszeni odholować nasze auto. Kolejny objaw występuje podczas jazdy na łuku. Jeśli wyczuwamy, że podczas tego manewru kierownica zaczyna mocno odbijać to znak, że może być również uszkodzony przegub zewnętrzny.

REKLAMA

Pamiętajmy, że odgłos klikania, który objawia się podczas ruszania z maksymalnie skręconymi kołami może również oznaczać usterkę półosi. Objawy te są praktycznie identyczne w przypadku uszkodzenia łożysk kół.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zlokalizowaliśmy usterkę to przechodzimy do wymontowania półosi napędowej. Firma Ford przewidziała „żywotność” przegubów na około 240 000 kilometrów. Oczywiście ten dystans nie uwzględnia takich obciążeń jak ruszanie z piskiem opon czy na skręconych kołach.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana amortyzatorów

Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny podnośnik z podstawkami lub platforma warsztatowa. W obydwu przypadkach zalecamy zachować szczególną ostrożność. Prze uniesieniem przodu lub całego auta (platforma) należy poluzować nakrętki koła oraz śrubę znajdującą się na czopie półosi napędowej. Znajduje się ona po środku piasty. Do tego zadania będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Powinna ona trzymać wciśnięty pedał hamulca podczas wykręcania śruby czopa półosi.

Kiedy poluzujemy nakrętki koła i śrubę półosi to unosimy samochód. Używając tradycyjnego lewarka należy pamiętać o podłożeniu podstawek. Demontaż zaczynamy od prawej strony. W przypadku kiedy przy wahaczu mamy zamontowany wspornik poziomowania świateł drogowych to należy go zdemontować. Zamocowany jest za pomocą jednej śruby. Kolejne czynności są identyczne dla obydwu stron.

Odkręcamy nakrętkę mocującą przegub wahacza zawieszenia przedniego. Następnie odpinamy przegub wahacza od zwrotnicy. Najlepszym narzędziem do tego jest ściągacz do przegubów kulowych. W przypadku jego braku możemy postarać się wybić przegub młotkiem. Należy to robić delikatnie i precyzyjnie żeby nie uszkodzić żadnego z elementów. Teraz przywiązujemy półoś do nadkola za pomocą drutu.

Ta operacja również wymaga zachowania szczególnej ostrożności. Należy uważać, żeby nie skręcić za mocno przegubów napędowych. Przegub zewnętrzny potrafi się wychylić do 45 stopni, w przypadku wewnętrznego jest to połowa tej wartości. Jeżeli wychylenie będzie ponad normę to spowoduje to uszkodzenie przegubów. Kolejny krok to wyjęcie czopa półosi z piasty koła. Tutaj pomocny okazuje się ściągacz czteroramienny. Można również spróbować oddzielić czop od piasty bez użycia ściągacza.

Zobacz też: Jak wyczyścić silnik krokowy w Fordzie Focus 1.6?

Teraz zajmiemy się prawą stroną. Za pomocą szczypiec przecinamy ostrożnie opaski mocujące osłonę przegubu wewnętrznego. Zsuwamy osłonę z wałka w kierunku przegubu zewnętrznego. Następnie oddzielamy półoś od wałka pośredniego. Odkręcamy dwie nakrętki samoblokujące, które mocują łożysko pośrednie prawej półosi. W tym momencie możemy zdjąć pokrywę łożyska pośredniego.

Dalsze czynności dotyczą obydwu stron. Kiedy wyjmiemy wałek pośredni po prawej stronie lub półoś po lewej stronie to najprawdopodobniej wycieknie pewna ilość oleju ze skrzyni biegów. Warto mieć pod ręką puste naczynie, które będziemy mogli podstawić. Półoś (po lewej stronie) lub wałek pośredni (po prawej stronie) wyjmujemy za pomocą łyżki do opon. Oczywiście można wykorzystać inne narzędzie, które ma podobne zastosowanie. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. Korzystając z łyżki należy robić to bardzo ostrożnie.

Najpierw wsadzamy łyżkę pomiędzy powierzchnię czołową obudowy wewnętrznego przegubu a krawędź obudowy skrzyni biegów. Obracamy łyżkę w taki sposób, żeby stworzyć pewnego rodzaju dźwignię. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, żeby nie uszkodzić osłony przegubu. Kiedy wyjmiemy przegub lub wałek to zatykamy otwór w skrzyni biegów za pomocą szmatki.

Po obu stronach skrzyni biegów sprawdzamy dokładnie stan pierścieni, które uszczelniają półosie. Znajdują się one w obudowie skrzyni biegów. Jeżeli są twarde i mają zniszczone wargi to należy je bezwzględnie wymienić. 

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana świec żarowych. Krok po kroku

Zanim przejdziemy do montażu należy nałożyć cienką warstwę oleju przekładniowego na wielowypust wałka lub półosi. W ten sposób znacznie ułatwimy sobie montaż. Wyjmujemy szmatkę z otworu w skrzynio biegów i nakładamy na krawędzie pierścieni uszczelniających cienką warstwę oleju przekładniowego. Teraz wsuwamy do skrzyni biegów półoś (lewa strona) lub wałek pośredni (prawa strona). Podczas montażu należy uważać, żeby nie uszkodzić pierścieni uszczelniających.

Po prawej stronie wciskamy wałek pośredni w skrzynie biegów tak głęboko, żeby czop łożyskowy wałka idealnie przylegał do jarzma uchwytu. Uchwyt przykręcamy momentem 25Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego wykonujemy to na wyczucie. Nasuwamy półoś na wałek pośredni i przywiązujemy ją do nadwozia za pomocą drutu. Napełniamy przegub półosi smarem, który był razem z nim w zestawie i naciągamy osłonę przegubu na wałek pośredni.

Teraz należy odpowietrzyć wnętrze osłony. Wykonujemy to za pomocą małego śrubokręta. Przesuwamy go pomiędzy wałkiem a kołnierzem osłony. Za pomocą tego samego śrubokręta wsuwamy przegub do oporu a następnie wysuwamy na około 2 cm. Wyjmujemy śrubokręt spod osłony i zakładamy nową opaskę zaciskową na kołnierz osłony. Pamiętajmy o dokładnym zaciśnięciu. Od tego zależy jak długo będzie bezawaryjnie pracował. Wszelkie zanieczyszczenia, które się przedostaną pod osłonę działają jak materiał ścierny, skracając czas eksploatacji przegubu.

Zobacz też: Czyszczenie termostatu w Fordzie Focus 1.6 - jak to zrobić?

Przechodzimy do lewej strony. W celu prawidłowego osadzenia pierścienia w rowku półosi musimy ją delikatnie nabijać za pomocą młotka i klina metalowego, który będzie włożony w wyfrezowanie przegubu. Kolejne czynności są takie same dla obydwu stron.

Wkładamy czop półosi do piasty i montujemy przegub wahacza do zwrotnicy. Zalecamy użyć nową nakrętkę

Dokręcając półoś również zalecamy użycie nowej nakrętki. W tym momencie również będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby, która naciśnie pedał hamulca podczas dokręcania śruby. Na samym końcu sprawdzamy poziom oleju w skrzyni biegów. Jeśli będzie taka potrzeba to uzupełniamy go do odpowiedniego poziomu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA