REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: demontaż półosi napędowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy fot. moto.wieszjak.pl
Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona półoś wymaga natychmiastowej wymiany. W poradniku tym pokażemy jak zdemontować półoś napędową w samochodzie Ford Focus MK2 i C-MAX.

Na początku należy przybliżyć temat samych półosi napędowych. Dzięki temu dowiemy się jak rozpoznać uszkodzoną półoś. Warto również wspomnieć o technice jazdy. Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy. Kategorycznie należy unikać gwałtownego ruszania przy maksymalnie skręconych kołach oraz ruszania z piskiem opon. Uszkodzenia półosi napędowej są o tyle trudne do zlokalizowania, że pojawiają się i znikają.

REKLAMA

Jeżeli chcemy się upewnić co do usterki to zalecamy wykonać jazdę próbną. Podczas takiego testu najlepiej wyłączyć radio, będziemy dokładnie słyszeć wszystkie dźwięki wydawane przez półoś napędową. Jeżeli słyszymy cykliczne uderzenia lub specyficzne klikanie podczas przyspieszania i hamowania silnikiem to najprawdopodobniej mamy uszkodzony zewnętrzny przegub półosi (od strony koła). Dźwięki te mogą się zmieniać w zależności od skrętu kół.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana zwrotnicy

REKLAMA

Jazda z takim przegubem jest pewnego rodzaju ryzykiem. Jeżeli przegub rozpadnie się całkowicie to unieruchomi nasz samochód. W takim wypadku jesteśmy zmuszeni odholować nasze auto. Kolejny objaw występuje podczas jazdy na łuku. Jeśli wyczuwamy, że podczas tego manewru kierownica zaczyna mocno odbijać to znak, że może być również uszkodzony przegub zewnętrzny.

Pamiętajmy, że odgłos klikania, który objawia się podczas ruszania z maksymalnie skręconymi kołami może również oznaczać usterkę półosi. Objawy te są praktycznie identyczne w przypadku uszkodzenia łożysk kół.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zlokalizowaliśmy usterkę to przechodzimy do wymontowania półosi napędowej. Firma Ford przewidziała „żywotność” przegubów na około 240 000 kilometrów. Oczywiście ten dystans nie uwzględnia takich obciążeń jak ruszanie z piskiem opon czy na skręconych kołach.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana amortyzatorów

REKLAMA

Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny podnośnik z podstawkami lub platforma warsztatowa. W obydwu przypadkach zalecamy zachować szczególną ostrożność. Prze uniesieniem przodu lub całego auta (platforma) należy poluzować nakrętki koła oraz śrubę znajdującą się na czopie półosi napędowej. Znajduje się ona po środku piasty. Do tego zadania będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Powinna ona trzymać wciśnięty pedał hamulca podczas wykręcania śruby czopa półosi.

Kiedy poluzujemy nakrętki koła i śrubę półosi to unosimy samochód. Używając tradycyjnego lewarka należy pamiętać o podłożeniu podstawek. Demontaż zaczynamy od prawej strony. W przypadku kiedy przy wahaczu mamy zamontowany wspornik poziomowania świateł drogowych to należy go zdemontować. Zamocowany jest za pomocą jednej śruby. Kolejne czynności są identyczne dla obydwu stron.

Odkręcamy nakrętkę mocującą przegub wahacza zawieszenia przedniego. Następnie odpinamy przegub wahacza od zwrotnicy. Najlepszym narzędziem do tego jest ściągacz do przegubów kulowych. W przypadku jego braku możemy postarać się wybić przegub młotkiem. Należy to robić delikatnie i precyzyjnie żeby nie uszkodzić żadnego z elementów. Teraz przywiązujemy półoś do nadkola za pomocą drutu.

Ta operacja również wymaga zachowania szczególnej ostrożności. Należy uważać, żeby nie skręcić za mocno przegubów napędowych. Przegub zewnętrzny potrafi się wychylić do 45 stopni, w przypadku wewnętrznego jest to połowa tej wartości. Jeżeli wychylenie będzie ponad normę to spowoduje to uszkodzenie przegubów. Kolejny krok to wyjęcie czopa półosi z piasty koła. Tutaj pomocny okazuje się ściągacz czteroramienny. Można również spróbować oddzielić czop od piasty bez użycia ściągacza.

Zobacz też: Jak wyczyścić silnik krokowy w Fordzie Focus 1.6?

Teraz zajmiemy się prawą stroną. Za pomocą szczypiec przecinamy ostrożnie opaski mocujące osłonę przegubu wewnętrznego. Zsuwamy osłonę z wałka w kierunku przegubu zewnętrznego. Następnie oddzielamy półoś od wałka pośredniego. Odkręcamy dwie nakrętki samoblokujące, które mocują łożysko pośrednie prawej półosi. W tym momencie możemy zdjąć pokrywę łożyska pośredniego.

Dalsze czynności dotyczą obydwu stron. Kiedy wyjmiemy wałek pośredni po prawej stronie lub półoś po lewej stronie to najprawdopodobniej wycieknie pewna ilość oleju ze skrzyni biegów. Warto mieć pod ręką puste naczynie, które będziemy mogli podstawić. Półoś (po lewej stronie) lub wałek pośredni (po prawej stronie) wyjmujemy za pomocą łyżki do opon. Oczywiście można wykorzystać inne narzędzie, które ma podobne zastosowanie. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. Korzystając z łyżki należy robić to bardzo ostrożnie.

Najpierw wsadzamy łyżkę pomiędzy powierzchnię czołową obudowy wewnętrznego przegubu a krawędź obudowy skrzyni biegów. Obracamy łyżkę w taki sposób, żeby stworzyć pewnego rodzaju dźwignię. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, żeby nie uszkodzić osłony przegubu. Kiedy wyjmiemy przegub lub wałek to zatykamy otwór w skrzyni biegów za pomocą szmatki.

Po obu stronach skrzyni biegów sprawdzamy dokładnie stan pierścieni, które uszczelniają półosie. Znajdują się one w obudowie skrzyni biegów. Jeżeli są twarde i mają zniszczone wargi to należy je bezwzględnie wymienić. 

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana świec żarowych. Krok po kroku

Zanim przejdziemy do montażu należy nałożyć cienką warstwę oleju przekładniowego na wielowypust wałka lub półosi. W ten sposób znacznie ułatwimy sobie montaż. Wyjmujemy szmatkę z otworu w skrzynio biegów i nakładamy na krawędzie pierścieni uszczelniających cienką warstwę oleju przekładniowego. Teraz wsuwamy do skrzyni biegów półoś (lewa strona) lub wałek pośredni (prawa strona). Podczas montażu należy uważać, żeby nie uszkodzić pierścieni uszczelniających.

Po prawej stronie wciskamy wałek pośredni w skrzynie biegów tak głęboko, żeby czop łożyskowy wałka idealnie przylegał do jarzma uchwytu. Uchwyt przykręcamy momentem 25Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego wykonujemy to na wyczucie. Nasuwamy półoś na wałek pośredni i przywiązujemy ją do nadwozia za pomocą drutu. Napełniamy przegub półosi smarem, który był razem z nim w zestawie i naciągamy osłonę przegubu na wałek pośredni.

Teraz należy odpowietrzyć wnętrze osłony. Wykonujemy to za pomocą małego śrubokręta. Przesuwamy go pomiędzy wałkiem a kołnierzem osłony. Za pomocą tego samego śrubokręta wsuwamy przegub do oporu a następnie wysuwamy na około 2 cm. Wyjmujemy śrubokręt spod osłony i zakładamy nową opaskę zaciskową na kołnierz osłony. Pamiętajmy o dokładnym zaciśnięciu. Od tego zależy jak długo będzie bezawaryjnie pracował. Wszelkie zanieczyszczenia, które się przedostaną pod osłonę działają jak materiał ścierny, skracając czas eksploatacji przegubu.

Zobacz też: Czyszczenie termostatu w Fordzie Focus 1.6 - jak to zrobić?

Przechodzimy do lewej strony. W celu prawidłowego osadzenia pierścienia w rowku półosi musimy ją delikatnie nabijać za pomocą młotka i klina metalowego, który będzie włożony w wyfrezowanie przegubu. Kolejne czynności są takie same dla obydwu stron.

Wkładamy czop półosi do piasty i montujemy przegub wahacza do zwrotnicy. Zalecamy użyć nową nakrętkę

Dokręcając półoś również zalecamy użycie nowej nakrętki. W tym momencie również będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby, która naciśnie pedał hamulca podczas dokręcania śruby. Na samym końcu sprawdzamy poziom oleju w skrzyni biegów. Jeśli będzie taka potrzeba to uzupełniamy go do odpowiedniego poziomu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA