REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana amortyzatorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana amortyzatorów w Fordach Focus MK2 i C-MAX wymaga uzycia jedynie podstawowych narzędzi.
Wymiana amortyzatorów w Fordach Focus MK2 i C-MAX wymaga uzycia jedynie podstawowych narzędzi.

REKLAMA

REKLAMA

Zużyte amortyzatory znacznie obniżają bezpieczeństwo i komfort jazdy podczas podróży. W poradniku tym pokażemy jak wymienić przednie i tylne amortyzatory w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Chcąc sprawdzić stan amortyzatorów najlepiej udać się na stację diagnostyczną w celu sprawdzenia ich sprawności. Zazwyczaj uzyskamy wydruk wyrażający sprawność amortyzatora w procentach. Oczywiście są to wartości poglądowe jednak nieodbiegające zbyt dużo od realnego stanu. Podobny test możemy wykonać we własnym zakresie. Na początku wykonujemy oględziny zewnętrzne. Sprawdzamy czy nie ma wycieków i śladów po uszkodzeniach mechanicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola i wymiana układu wydechowego

Teraz przyciskamy róg naszego auta i puszczamy. Samochód powinien powrócić do swojego pierwotnego położenia. Jeśli się tak nie dzieje to znak, że amortyzatory kwalifikują się do wymiany. Zalecamy wybrać części lepszych firm. Mamy wówczas pewność, że amortyzator straci swoje właściwości za pół roku lub kilka tygodni. Pamiętajmy o podaniu sprzedawcy wszystkich danych identyfikacyjnych naszego samochodu. Będziemy mieli pewność, że amortyzatory zostały prawidłowo dobrane.

W poradniku tym przedstawimy wymianę przednich i tylnych amortyzatorów. Pamiętajmy, że w obydwu przypadkach, wymiany dokonujemy tylko i wyłącznie parami. Zaczynamy od przodu pojazdu. Do przeprowadzenia tej pracy będzie nam potrzebny tradycyjny lewarek z podstawkami lub platforma warsztatowa. Luzujemy śruby koła przedniego i unosimy przód samochodu lub całe auto w przypadku platformy.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana paska wieloklinowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz demontujemy obudowę silnika oraz osłonę podszybia. Następnie odkręcamy od przegrody czołowej śruby mocujące zbiorniczek hamulcowy a następnie odkładamy go na bok. Należy uważać, żeby nie dopuścić do wycieku płynu ze zbiorniczka. Istnieje ryzyko uszkodzenia lakieru. Jeżeli tak się stanie należy natychmiast przemyć takie miejsce dużą ilością wody.

Kolejny krok to odkręcenie nakrętki mocującej blaszane wzmocnienie do przegrody czołowej. Następnie wykręcamy dwie śruby mocujące blaszane wzmocnienie do kolumny zawieszenia. Wyjmujemy przewód hamulcowy z uchwytu w kolumnie zawieszenia i odkręcamy nakrętkę przegubu kulowego łącznika stabilizatora. W razie problemów można podtrzymać go za pomocą płaskiego klucza. Zapobiega to również ukręceniu łącznika.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana alternatora

Odkręcamy śrubę zaciskową, która mocuje kolumnę do zwrotnicy. Teraz podwieszamy półoś napędową do nadkola. Najlepiej użyć do tego drutu. Należy robić to bardzo delikatnie, żeby nie uszkodzić przegubu. Maksymalne wychylenie wewnętrznego wynosi 23 stopnie natomiast zewnętrznego 45 stopni. Wyjmujemy dolny koniec kolumny zawieszenia ze zwrotnicy i rozginamy przeciętą obejmę zwrotnicy za pomocą dużego śrubokręta. W warsztatach używane jest do tego specjalny przyrząd. Korzystając ze śrubokręta, operacja ta trwa znacznie dłużej.

Otwieramy przednią maskę i odkręcamy trzy nakrętki w górnej części kolumny. Teraz wyjmujemy kompletną kolumnę zawieszenia z nadwozia i przystępujemy do jej rozkładania. Do tej operacji będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Nie zalecamy korzystanie z domowych rozwiązań w celu ściśnięcia sprężyny. Pamiętajmy, że energia zgromadzona w takiej sprężynie jest bardzo duża i siła niekontrolowanego rozprostowania może być na tyle duża, że trwale uszkodzi nasze ciało.

Zobacz też: Ford – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Cena ściągacza nie jest wygórowana, za około 30 złotych można już kupić taki sprzęt. W imadle montujemy ściągacz lub całą kolumnę, wszystko zależy od typu ściągacza jaki zakupiliśmy. Uchwyty ściągacza ustawiamy naprzeciw siebie i zaczepiamy je o zwoje sprężyny. Ściskamy je powoli i równomiernie tak, żeby sprężyna nie „wystrzeliła” ze ściągaczy.

Teraz odkręcamy nakrętkę tłoczyska amortyzatora. W celu ułatwienia zadania należy przytrzymać tłoczysko. Następnie zdejmujemy z tłoczyska talerz oporowy sprężyny oraz górną poduszkę. Zdejmujemy sprężynę z tłoczyska i odkładamy razem ze ściągaczem. W przypadku wymiany sprężyn należy rozprężyć i wyjąć obecną a następnie ścisnąć nową.

Zdejmujemy z tłoczyska osłonę ochronną i gumowy odbój. Osadzamy sprężynę na nowym amortyzatorze i instalujemy wszystkie zdemontowane wcześniej części. Po skręceniu całej kolumny montujemy ją w nadwoziu. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby dokręcić solidnie wszystkie mocowania. Sprawdzamy czy końce sprężyn są prawidłowo osadzone w talerzach. Odbój powinien być zamontowany płaską stroną do góry. Zalecamy wyczyścić wszystkie powierzchnie montażowe przed zainstalowaniem kolumny.

Wszelkie niedociągnięcia podczas montażu mogą poważnie zagrozić naszemu bezpieczeństwu i życiu podczas jazdy.

Zobacz też: Jak poprawić skuteczność hamulców?

Przechodzimy do wymiany tylnego amortyzatora. Najpierw podstawiamy kliny pod przednie koła i podnosimy tył samochodu. Zdejmujemy tylne koła i przechodzimy do demontażu. Zaczynamy od lewej strony> Najpierw ściągamy tłumik końcowy i odpinamy klamry mocujące osłony termicznej a następnie wyjmujemy z samochodu. Kolejne czynności są identyczne dla każdej strony.

Podnosimy oś za pomocą podnośnika do momentu aż śruby mocujące amortyzatora zostaną odciążone. Odkręcamy je i wyjmujemy amortyzator do dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Opuszczamy samochód i dokręcamy wszystkie śruby mocujące.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA