REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana amortyzatorów

Robert Kuśpiel
Wymiana amortyzatorów w Fordach Focus MK2 i C-MAX wymaga uzycia jedynie podstawowych narzędzi.
Wymiana amortyzatorów w Fordach Focus MK2 i C-MAX wymaga uzycia jedynie podstawowych narzędzi.

REKLAMA

REKLAMA

Zużyte amortyzatory znacznie obniżają bezpieczeństwo i komfort jazdy podczas podróży. W poradniku tym pokażemy jak wymienić przednie i tylne amortyzatory w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Chcąc sprawdzić stan amortyzatorów najlepiej udać się na stację diagnostyczną w celu sprawdzenia ich sprawności. Zazwyczaj uzyskamy wydruk wyrażający sprawność amortyzatora w procentach. Oczywiście są to wartości poglądowe jednak nieodbiegające zbyt dużo od realnego stanu. Podobny test możemy wykonać we własnym zakresie. Na początku wykonujemy oględziny zewnętrzne. Sprawdzamy czy nie ma wycieków i śladów po uszkodzeniach mechanicznych.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola i wymiana układu wydechowego

REKLAMA

Teraz przyciskamy róg naszego auta i puszczamy. Samochód powinien powrócić do swojego pierwotnego położenia. Jeśli się tak nie dzieje to znak, że amortyzatory kwalifikują się do wymiany. Zalecamy wybrać części lepszych firm. Mamy wówczas pewność, że amortyzator straci swoje właściwości za pół roku lub kilka tygodni. Pamiętajmy o podaniu sprzedawcy wszystkich danych identyfikacyjnych naszego samochodu. Będziemy mieli pewność, że amortyzatory zostały prawidłowo dobrane.

W poradniku tym przedstawimy wymianę przednich i tylnych amortyzatorów. Pamiętajmy, że w obydwu przypadkach, wymiany dokonujemy tylko i wyłącznie parami. Zaczynamy od przodu pojazdu. Do przeprowadzenia tej pracy będzie nam potrzebny tradycyjny lewarek z podstawkami lub platforma warsztatowa. Luzujemy śruby koła przedniego i unosimy przód samochodu lub całe auto w przypadku platformy.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana paska wieloklinowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz demontujemy obudowę silnika oraz osłonę podszybia. Następnie odkręcamy od przegrody czołowej śruby mocujące zbiorniczek hamulcowy a następnie odkładamy go na bok. Należy uważać, żeby nie dopuścić do wycieku płynu ze zbiorniczka. Istnieje ryzyko uszkodzenia lakieru. Jeżeli tak się stanie należy natychmiast przemyć takie miejsce dużą ilością wody.

Kolejny krok to odkręcenie nakrętki mocującej blaszane wzmocnienie do przegrody czołowej. Następnie wykręcamy dwie śruby mocujące blaszane wzmocnienie do kolumny zawieszenia. Wyjmujemy przewód hamulcowy z uchwytu w kolumnie zawieszenia i odkręcamy nakrętkę przegubu kulowego łącznika stabilizatora. W razie problemów można podtrzymać go za pomocą płaskiego klucza. Zapobiega to również ukręceniu łącznika.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana alternatora

REKLAMA

Odkręcamy śrubę zaciskową, która mocuje kolumnę do zwrotnicy. Teraz podwieszamy półoś napędową do nadkola. Najlepiej użyć do tego drutu. Należy robić to bardzo delikatnie, żeby nie uszkodzić przegubu. Maksymalne wychylenie wewnętrznego wynosi 23 stopnie natomiast zewnętrznego 45 stopni. Wyjmujemy dolny koniec kolumny zawieszenia ze zwrotnicy i rozginamy przeciętą obejmę zwrotnicy za pomocą dużego śrubokręta. W warsztatach używane jest do tego specjalny przyrząd. Korzystając ze śrubokręta, operacja ta trwa znacznie dłużej.

Otwieramy przednią maskę i odkręcamy trzy nakrętki w górnej części kolumny. Teraz wyjmujemy kompletną kolumnę zawieszenia z nadwozia i przystępujemy do jej rozkładania. Do tej operacji będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Nie zalecamy korzystanie z domowych rozwiązań w celu ściśnięcia sprężyny. Pamiętajmy, że energia zgromadzona w takiej sprężynie jest bardzo duża i siła niekontrolowanego rozprostowania może być na tyle duża, że trwale uszkodzi nasze ciało.

Zobacz też: Ford – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Cena ściągacza nie jest wygórowana, za około 30 złotych można już kupić taki sprzęt. W imadle montujemy ściągacz lub całą kolumnę, wszystko zależy od typu ściągacza jaki zakupiliśmy. Uchwyty ściągacza ustawiamy naprzeciw siebie i zaczepiamy je o zwoje sprężyny. Ściskamy je powoli i równomiernie tak, żeby sprężyna nie „wystrzeliła” ze ściągaczy.

Teraz odkręcamy nakrętkę tłoczyska amortyzatora. W celu ułatwienia zadania należy przytrzymać tłoczysko. Następnie zdejmujemy z tłoczyska talerz oporowy sprężyny oraz górną poduszkę. Zdejmujemy sprężynę z tłoczyska i odkładamy razem ze ściągaczem. W przypadku wymiany sprężyn należy rozprężyć i wyjąć obecną a następnie ścisnąć nową.

Zdejmujemy z tłoczyska osłonę ochronną i gumowy odbój. Osadzamy sprężynę na nowym amortyzatorze i instalujemy wszystkie zdemontowane wcześniej części. Po skręceniu całej kolumny montujemy ją w nadwoziu. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby dokręcić solidnie wszystkie mocowania. Sprawdzamy czy końce sprężyn są prawidłowo osadzone w talerzach. Odbój powinien być zamontowany płaską stroną do góry. Zalecamy wyczyścić wszystkie powierzchnie montażowe przed zainstalowaniem kolumny.

Wszelkie niedociągnięcia podczas montażu mogą poważnie zagrozić naszemu bezpieczeństwu i życiu podczas jazdy.

Zobacz też: Jak poprawić skuteczność hamulców?

Przechodzimy do wymiany tylnego amortyzatora. Najpierw podstawiamy kliny pod przednie koła i podnosimy tył samochodu. Zdejmujemy tylne koła i przechodzimy do demontażu. Zaczynamy od lewej strony> Najpierw ściągamy tłumik końcowy i odpinamy klamry mocujące osłony termicznej a następnie wyjmujemy z samochodu. Kolejne czynności są identyczne dla każdej strony.

Podnosimy oś za pomocą podnośnika do momentu aż śruby mocujące amortyzatora zostaną odciążone. Odkręcamy je i wyjmujemy amortyzator do dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Opuszczamy samochód i dokręcamy wszystkie śruby mocujące.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA