REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana amortyzatorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana amortyzatorów w Fordach Focus MK2 i C-MAX wymaga uzycia jedynie podstawowych narzędzi.
Wymiana amortyzatorów w Fordach Focus MK2 i C-MAX wymaga uzycia jedynie podstawowych narzędzi.

REKLAMA

REKLAMA

Zużyte amortyzatory znacznie obniżają bezpieczeństwo i komfort jazdy podczas podróży. W poradniku tym pokażemy jak wymienić przednie i tylne amortyzatory w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Chcąc sprawdzić stan amortyzatorów najlepiej udać się na stację diagnostyczną w celu sprawdzenia ich sprawności. Zazwyczaj uzyskamy wydruk wyrażający sprawność amortyzatora w procentach. Oczywiście są to wartości poglądowe jednak nieodbiegające zbyt dużo od realnego stanu. Podobny test możemy wykonać we własnym zakresie. Na początku wykonujemy oględziny zewnętrzne. Sprawdzamy czy nie ma wycieków i śladów po uszkodzeniach mechanicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola i wymiana układu wydechowego

Teraz przyciskamy róg naszego auta i puszczamy. Samochód powinien powrócić do swojego pierwotnego położenia. Jeśli się tak nie dzieje to znak, że amortyzatory kwalifikują się do wymiany. Zalecamy wybrać części lepszych firm. Mamy wówczas pewność, że amortyzator straci swoje właściwości za pół roku lub kilka tygodni. Pamiętajmy o podaniu sprzedawcy wszystkich danych identyfikacyjnych naszego samochodu. Będziemy mieli pewność, że amortyzatory zostały prawidłowo dobrane.

W poradniku tym przedstawimy wymianę przednich i tylnych amortyzatorów. Pamiętajmy, że w obydwu przypadkach, wymiany dokonujemy tylko i wyłącznie parami. Zaczynamy od przodu pojazdu. Do przeprowadzenia tej pracy będzie nam potrzebny tradycyjny lewarek z podstawkami lub platforma warsztatowa. Luzujemy śruby koła przedniego i unosimy przód samochodu lub całe auto w przypadku platformy.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana paska wieloklinowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz demontujemy obudowę silnika oraz osłonę podszybia. Następnie odkręcamy od przegrody czołowej śruby mocujące zbiorniczek hamulcowy a następnie odkładamy go na bok. Należy uważać, żeby nie dopuścić do wycieku płynu ze zbiorniczka. Istnieje ryzyko uszkodzenia lakieru. Jeżeli tak się stanie należy natychmiast przemyć takie miejsce dużą ilością wody.

Kolejny krok to odkręcenie nakrętki mocującej blaszane wzmocnienie do przegrody czołowej. Następnie wykręcamy dwie śruby mocujące blaszane wzmocnienie do kolumny zawieszenia. Wyjmujemy przewód hamulcowy z uchwytu w kolumnie zawieszenia i odkręcamy nakrętkę przegubu kulowego łącznika stabilizatora. W razie problemów można podtrzymać go za pomocą płaskiego klucza. Zapobiega to również ukręceniu łącznika.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana alternatora

Odkręcamy śrubę zaciskową, która mocuje kolumnę do zwrotnicy. Teraz podwieszamy półoś napędową do nadkola. Najlepiej użyć do tego drutu. Należy robić to bardzo delikatnie, żeby nie uszkodzić przegubu. Maksymalne wychylenie wewnętrznego wynosi 23 stopnie natomiast zewnętrznego 45 stopni. Wyjmujemy dolny koniec kolumny zawieszenia ze zwrotnicy i rozginamy przeciętą obejmę zwrotnicy za pomocą dużego śrubokręta. W warsztatach używane jest do tego specjalny przyrząd. Korzystając ze śrubokręta, operacja ta trwa znacznie dłużej.

Otwieramy przednią maskę i odkręcamy trzy nakrętki w górnej części kolumny. Teraz wyjmujemy kompletną kolumnę zawieszenia z nadwozia i przystępujemy do jej rozkładania. Do tej operacji będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Nie zalecamy korzystanie z domowych rozwiązań w celu ściśnięcia sprężyny. Pamiętajmy, że energia zgromadzona w takiej sprężynie jest bardzo duża i siła niekontrolowanego rozprostowania może być na tyle duża, że trwale uszkodzi nasze ciało.

Zobacz też: Ford – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Cena ściągacza nie jest wygórowana, za około 30 złotych można już kupić taki sprzęt. W imadle montujemy ściągacz lub całą kolumnę, wszystko zależy od typu ściągacza jaki zakupiliśmy. Uchwyty ściągacza ustawiamy naprzeciw siebie i zaczepiamy je o zwoje sprężyny. Ściskamy je powoli i równomiernie tak, żeby sprężyna nie „wystrzeliła” ze ściągaczy.

Teraz odkręcamy nakrętkę tłoczyska amortyzatora. W celu ułatwienia zadania należy przytrzymać tłoczysko. Następnie zdejmujemy z tłoczyska talerz oporowy sprężyny oraz górną poduszkę. Zdejmujemy sprężynę z tłoczyska i odkładamy razem ze ściągaczem. W przypadku wymiany sprężyn należy rozprężyć i wyjąć obecną a następnie ścisnąć nową.

Zdejmujemy z tłoczyska osłonę ochronną i gumowy odbój. Osadzamy sprężynę na nowym amortyzatorze i instalujemy wszystkie zdemontowane wcześniej części. Po skręceniu całej kolumny montujemy ją w nadwoziu. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby dokręcić solidnie wszystkie mocowania. Sprawdzamy czy końce sprężyn są prawidłowo osadzone w talerzach. Odbój powinien być zamontowany płaską stroną do góry. Zalecamy wyczyścić wszystkie powierzchnie montażowe przed zainstalowaniem kolumny.

Wszelkie niedociągnięcia podczas montażu mogą poważnie zagrozić naszemu bezpieczeństwu i życiu podczas jazdy.

Zobacz też: Jak poprawić skuteczność hamulców?

Przechodzimy do wymiany tylnego amortyzatora. Najpierw podstawiamy kliny pod przednie koła i podnosimy tył samochodu. Zdejmujemy tylne koła i przechodzimy do demontażu. Zaczynamy od lewej strony> Najpierw ściągamy tłumik końcowy i odpinamy klamry mocujące osłony termicznej a następnie wyjmujemy z samochodu. Kolejne czynności są identyczne dla każdej strony.

Podnosimy oś za pomocą podnośnika do momentu aż śruby mocujące amortyzatora zostaną odciążone. Odkręcamy je i wyjmujemy amortyzator do dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Opuszczamy samochód i dokręcamy wszystkie śruby mocujące.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA