REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Palio: wymiana tylnych amortyzatorów – krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


Uszkodzone amortyzatory znacząco wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy. W poradniku tym pokażemy jak wymienić tylne amortyzatory we własnym zakresie.

Wymiana amortyzatorów w Palio nie jest trudna. Całą operację wykonywać najlepiej z pozycji podnośnika warsztatowego lub kanału. Oczywiście poradzimy sobie również bez tego, stosując zwyczajny podnośnik.

REKLAMA

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?

• Klucz 19
• Klucz 17
• Dwa podnośniki
• Zestaw nowych amortyzatorów

Pierwszy krok to uniesienie samochodu, w tym celu luzujemy śrubę koła i podnosimy tył samochodu. Odkręcamy je do końca i zdejmujemy koło, nie zapominamy przy tym o podłożeniu zabezpieczeń pod przód auta. Na początku proponujemy przyjrzeć się dokładnie mocowaniom amortyzatora i zaczynamy od dolnego mocowania. Za pomocą klucza 19 odkręcamy śrubę, a kiedy wyczujemy opór, polewamy ją WD-40 i czekamy kilka minut.

REKLAMA

Zobacz też: Daewoo Matiz: jak wymontować kolumnę McPhersona? Poradnik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemem dla większości jest dziura w nadkolu, gdzie znajduje się górna śruba amortyzatora. Wkładamy tam klucz 17 i zaczynamy odkręcać. Najlepiej zrobić sobie przedłużenie klucza na ok. 50 cm, tak żeby przekręcać nim poza autem, nie w nadkolu.
Jeżeli będziemy mieli problemy z wsadzeniem klucza, musimy wyjąć plastik zabezpieczający przed brudem. Używając klucza z nasadkami trzeba uważać, żeby nie wpadła do środka.

Wyjęcie jej może zabrać nam więcej czasu niż cała wymiana.
Może się zdarzyć tak, że śruba nie będzie chciała się odkręcić. Proponujemy polać ją preparatem WD-40 i odczekać parę minut. Jeżeli uda się ją ruszyć, warto polewać śrubę co kilka obrotów. Kiedy wykręcimy śrubę, wsadzamy rękę i wyjmujemy ją. Najlepiej robić to od dołu.

Zobacz też: Na co wpływa kąt pochylenia koła?

Teraz podnosimy wahacz za pomocą drugiego podnośnika. Dzięki temu będzie nam łatwiej zamontować nowy amortyzator. Przechodzimy do montażu. Wkładamy go w swoje miejsce i przykręcamy górne mocowanie. Ręką wkładamy śrubę w swoje miejsce i lekko ją dokręcamy. Następnie przykręcamy solidnie dolną śrubę i dokręcamy do końca górną. Opuszczamy podnośnik pod wahaczem i odbezpieczamy amortyzator. Jest to specjalna taśma, która nie pozwala na jego rozsunięcie.

Przykręcamy koło i opuszczamy samochód. Tak wygląda wymiana po prawej stronie auta, a w przypadku lewej musimy uważać na specjalne osłony termiczne. Istnieje duże prawdopodobieństwo skaleczenia się podczas wyjmowania górnej śruby mocującej. Pamiętamy, że amortyzatory wymieniamy parami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA