REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Palio: wymiana tylnych amortyzatorów – krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


Uszkodzone amortyzatory znacząco wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy. W poradniku tym pokażemy jak wymienić tylne amortyzatory we własnym zakresie.

Wymiana amortyzatorów w Palio nie jest trudna. Całą operację wykonywać najlepiej z pozycji podnośnika warsztatowego lub kanału. Oczywiście poradzimy sobie również bez tego, stosując zwyczajny podnośnik.

REKLAMA

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?

• Klucz 19
• Klucz 17
• Dwa podnośniki
• Zestaw nowych amortyzatorów

Pierwszy krok to uniesienie samochodu, w tym celu luzujemy śrubę koła i podnosimy tył samochodu. Odkręcamy je do końca i zdejmujemy koło, nie zapominamy przy tym o podłożeniu zabezpieczeń pod przód auta. Na początku proponujemy przyjrzeć się dokładnie mocowaniom amortyzatora i zaczynamy od dolnego mocowania. Za pomocą klucza 19 odkręcamy śrubę, a kiedy wyczujemy opór, polewamy ją WD-40 i czekamy kilka minut.

REKLAMA

Zobacz też: Daewoo Matiz: jak wymontować kolumnę McPhersona? Poradnik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemem dla większości jest dziura w nadkolu, gdzie znajduje się górna śruba amortyzatora. Wkładamy tam klucz 17 i zaczynamy odkręcać. Najlepiej zrobić sobie przedłużenie klucza na ok. 50 cm, tak żeby przekręcać nim poza autem, nie w nadkolu.
Jeżeli będziemy mieli problemy z wsadzeniem klucza, musimy wyjąć plastik zabezpieczający przed brudem. Używając klucza z nasadkami trzeba uważać, żeby nie wpadła do środka.

Wyjęcie jej może zabrać nam więcej czasu niż cała wymiana.
Może się zdarzyć tak, że śruba nie będzie chciała się odkręcić. Proponujemy polać ją preparatem WD-40 i odczekać parę minut. Jeżeli uda się ją ruszyć, warto polewać śrubę co kilka obrotów. Kiedy wykręcimy śrubę, wsadzamy rękę i wyjmujemy ją. Najlepiej robić to od dołu.

Zobacz też: Na co wpływa kąt pochylenia koła?

Teraz podnosimy wahacz za pomocą drugiego podnośnika. Dzięki temu będzie nam łatwiej zamontować nowy amortyzator. Przechodzimy do montażu. Wkładamy go w swoje miejsce i przykręcamy górne mocowanie. Ręką wkładamy śrubę w swoje miejsce i lekko ją dokręcamy. Następnie przykręcamy solidnie dolną śrubę i dokręcamy do końca górną. Opuszczamy podnośnik pod wahaczem i odbezpieczamy amortyzator. Jest to specjalna taśma, która nie pozwala na jego rozsunięcie.

Przykręcamy koło i opuszczamy samochód. Tak wygląda wymiana po prawej stronie auta, a w przypadku lewej musimy uważać na specjalne osłony termiczne. Istnieje duże prawdopodobieństwo skaleczenia się podczas wyjmowania górnej śruby mocującej. Pamiętamy, że amortyzatory wymieniamy parami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA