REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Palio: wymiana tylnych amortyzatorów – krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


Uszkodzone amortyzatory znacząco wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy. W poradniku tym pokażemy jak wymienić tylne amortyzatory we własnym zakresie.

Wymiana amortyzatorów w Palio nie jest trudna. Całą operację wykonywać najlepiej z pozycji podnośnika warsztatowego lub kanału. Oczywiście poradzimy sobie również bez tego, stosując zwyczajny podnośnik.

REKLAMA

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?

• Klucz 19
• Klucz 17
• Dwa podnośniki
• Zestaw nowych amortyzatorów

Pierwszy krok to uniesienie samochodu, w tym celu luzujemy śrubę koła i podnosimy tył samochodu. Odkręcamy je do końca i zdejmujemy koło, nie zapominamy przy tym o podłożeniu zabezpieczeń pod przód auta. Na początku proponujemy przyjrzeć się dokładnie mocowaniom amortyzatora i zaczynamy od dolnego mocowania. Za pomocą klucza 19 odkręcamy śrubę, a kiedy wyczujemy opór, polewamy ją WD-40 i czekamy kilka minut.

REKLAMA

Zobacz też: Daewoo Matiz: jak wymontować kolumnę McPhersona? Poradnik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemem dla większości jest dziura w nadkolu, gdzie znajduje się górna śruba amortyzatora. Wkładamy tam klucz 17 i zaczynamy odkręcać. Najlepiej zrobić sobie przedłużenie klucza na ok. 50 cm, tak żeby przekręcać nim poza autem, nie w nadkolu.
Jeżeli będziemy mieli problemy z wsadzeniem klucza, musimy wyjąć plastik zabezpieczający przed brudem. Używając klucza z nasadkami trzeba uważać, żeby nie wpadła do środka.

Wyjęcie jej może zabrać nam więcej czasu niż cała wymiana.
Może się zdarzyć tak, że śruba nie będzie chciała się odkręcić. Proponujemy polać ją preparatem WD-40 i odczekać parę minut. Jeżeli uda się ją ruszyć, warto polewać śrubę co kilka obrotów. Kiedy wykręcimy śrubę, wsadzamy rękę i wyjmujemy ją. Najlepiej robić to od dołu.

Zobacz też: Na co wpływa kąt pochylenia koła?

Teraz podnosimy wahacz za pomocą drugiego podnośnika. Dzięki temu będzie nam łatwiej zamontować nowy amortyzator. Przechodzimy do montażu. Wkładamy go w swoje miejsce i przykręcamy górne mocowanie. Ręką wkładamy śrubę w swoje miejsce i lekko ją dokręcamy. Następnie przykręcamy solidnie dolną śrubę i dokręcamy do końca górną. Opuszczamy podnośnik pod wahaczem i odbezpieczamy amortyzator. Jest to specjalna taśma, która nie pozwala na jego rozsunięcie.

Przykręcamy koło i opuszczamy samochód. Tak wygląda wymiana po prawej stronie auta, a w przypadku lewej musimy uważać na specjalne osłony termiczne. Istnieje duże prawdopodobieństwo skaleczenia się podczas wyjmowania górnej śruby mocującej. Pamiętamy, że amortyzatory wymieniamy parami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA