Fiat Palio: wymiana tylnych amortyzatorów – krok po kroku
REKLAMA
REKLAMA
Wymiana amortyzatorów w Palio nie jest trudna. Całą operację wykonywać najlepiej z pozycji podnośnika warsztatowego lub kanału. Oczywiście poradzimy sobie również bez tego, stosując zwyczajny podnośnik.
REKLAMA
Co będzie nam potrzebne?
• Klucz 19
• Klucz 17
• Dwa podnośniki
• Zestaw nowych amortyzatorów
Pierwszy krok to uniesienie samochodu, w tym celu luzujemy śrubę koła i podnosimy tył samochodu. Odkręcamy je do końca i zdejmujemy koło, nie zapominamy przy tym o podłożeniu zabezpieczeń pod przód auta. Na początku proponujemy przyjrzeć się dokładnie mocowaniom amortyzatora i zaczynamy od dolnego mocowania. Za pomocą klucza 19 odkręcamy śrubę, a kiedy wyczujemy opór, polewamy ją WD-40 i czekamy kilka minut.
Zobacz też: Daewoo Matiz: jak wymontować kolumnę McPhersona? Poradnik
REKLAMA
Problemem dla większości jest dziura w nadkolu, gdzie znajduje się górna śruba amortyzatora. Wkładamy tam klucz 17 i zaczynamy odkręcać. Najlepiej zrobić sobie przedłużenie klucza na ok. 50 cm, tak żeby przekręcać nim poza autem, nie w nadkolu.
Jeżeli będziemy mieli problemy z wsadzeniem klucza, musimy wyjąć plastik zabezpieczający przed brudem. Używając klucza z nasadkami trzeba uważać, żeby nie wpadła do środka.
Wyjęcie jej może zabrać nam więcej czasu niż cała wymiana.
Może się zdarzyć tak, że śruba nie będzie chciała się odkręcić. Proponujemy polać ją preparatem WD-40 i odczekać parę minut. Jeżeli uda się ją ruszyć, warto polewać śrubę co kilka obrotów. Kiedy wykręcimy śrubę, wsadzamy rękę i wyjmujemy ją. Najlepiej robić to od dołu.
Zobacz też: Na co wpływa kąt pochylenia koła?
Teraz podnosimy wahacz za pomocą drugiego podnośnika. Dzięki temu będzie nam łatwiej zamontować nowy amortyzator. Przechodzimy do montażu. Wkładamy go w swoje miejsce i przykręcamy górne mocowanie. Ręką wkładamy śrubę w swoje miejsce i lekko ją dokręcamy. Następnie przykręcamy solidnie dolną śrubę i dokręcamy do końca górną. Opuszczamy podnośnik pod wahaczem i odbezpieczamy amortyzator. Jest to specjalna taśma, która nie pozwala na jego rozsunięcie.
Przykręcamy koło i opuszczamy samochód. Tak wygląda wymiana po prawej stronie auta, a w przypadku lewej musimy uważać na specjalne osłony termiczne. Istnieje duże prawdopodobieństwo skaleczenia się podczas wyjmowania górnej śruby mocującej. Pamiętamy, że amortyzatory wymieniamy parami.
REKLAMA
REKLAMA