REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat: regulacja zaworów w silniku 1,2 75km. Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Fiat: regulacja zaworów w silniku 1,2 75km.
Fiat: regulacja zaworów w silniku 1,2 75km.

REKLAMA

REKLAMA


Poradnik ten jest skierowany do posiadaczy Fiatów Albea, Siena i Palio z silnikiem 1.2 75 KM. Cała operacja nie jest trudna i powinniśmy sobie poradzić bez żadnych problemów.

Wstęp

REKLAMA

Regulacja zaworów w Fiatach Albea, Siena i Palio powinna być wykonywana co 20 tysięcy dla aut z LPG i co 100 tysięcy dla aut jeżdżących tylko na benzynie. Nierówna praca silnika i brak dynamiki mogą świadczyć o potrzebie regulacji. Jej dłuższy brak może się skończyć uszkodzeniem głowicy. Koszt takiej usługi to ok. 100zł lub więcej.

Co będzie nam potrzebne?

• Płytki różnej grubości
• Uszczelka
• Szczelinomierz z podziałką 0,05mm
• Klucz nasadowy 10
• Klucz płaski 17
• Suwmiarka (dokładna)

Wykonanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulację zaworów w Fiatach Albea, Siena i Palio przeprowadzamy na zimnym silniku.

Na początku odkręcamy pokrywę zaworów. Zamocowana jest za pomocą czterech śrub na klucz 10. Następnie zdejmujemy wąż odprowadzający powietrze z silnika. Odkręcamy osłonę paska rozrządu, żeby mieć dostęp do koła pasowego. Na tym etapie powinniśmy mieć przed sobą wałek. Za pomocą klucza 17 obracamy górne koło pasowe tak, żeby krzywka nad zaworem, który mierzymy, była skierowana do góry (prostopadle do płaszczyzny płytki). Pomiar wykonujemy względem miejsca, gdzie jest najmniejszy promień wałka rozrządu.

Zobacz też: Jak czytać informację na opakowaniu oleju samochodowego

Przechodzimy do pomiaru szczeliny, wsadzamy listek szczelinomierza. Od tego, z której strony wkładamy, zależy jego ułożenie - musi być równolegle do płytki. Zaczynamy od 0,6mm, jeżeli będzie za dużo, wsuwamy mniejszy. Robimy tak do momentu, kiedy wyczujemy, że listek wchodzi z lekkim oporem bez użycia siły. Notujemy odczytany luz i powtarzamy to na każdym zaworze. Ogólnie przyjmuje się, że luz ma być 0,4mm, tolerancja wynosi 0,05mm, dlatego mogą być małe rozbieżności.

Zobacz też: Czym jest turbodziura?

REKLAMA

Po wykonaniu pomiarów przechodzimy do demontażu płytek. W tym celu będą nam potrzebne śrubokręty. Jeden z nich (do blokowania szklanki) musimy delikatnie podciąć tak, żeby można było swobodnie operować. Podnosimy krzywkę do góry i ustawiamy wycięcia w krzywce tak, żeby było wygodnie podważać. Wsuwamy jeden śrubokręt płaski między wałek a szklankę. Drugim blokujemy szklankę w taki sposób, żeby nie dociskać płytki. Kiedy jest wciśnięta, wsuwamy w szczelinę cienki śrubokręt i podważamy płytkę (przyklejona olejem). Jeżeli wyjdzie, od drugiej strony popychamy ją palcem i jest wyjęta.

Podczas wyjmowania skrajnych i środkowych płytek mogą wystąpić problemy. Śrubokręt dociskający musi być włożony pod kątem. Przed zamontowaniem, nowe płytki zanurzamy w oleju. Oczywiście wsadzamy o odpowiednich wymiarach, tak jak wcześniej zanotowaliśmy. Następnie zakładamy pokrywę z nową uszczelką i montujemy pozostałe elementy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA