REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat: regulacja zaworów w silniku 1,2 75km. Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Fiat: regulacja zaworów w silniku 1,2 75km.
Fiat: regulacja zaworów w silniku 1,2 75km.

REKLAMA

REKLAMA


Poradnik ten jest skierowany do posiadaczy Fiatów Albea, Siena i Palio z silnikiem 1.2 75 KM. Cała operacja nie jest trudna i powinniśmy sobie poradzić bez żadnych problemów.

Wstęp

REKLAMA

Regulacja zaworów w Fiatach Albea, Siena i Palio powinna być wykonywana co 20 tysięcy dla aut z LPG i co 100 tysięcy dla aut jeżdżących tylko na benzynie. Nierówna praca silnika i brak dynamiki mogą świadczyć o potrzebie regulacji. Jej dłuższy brak może się skończyć uszkodzeniem głowicy. Koszt takiej usługi to ok. 100zł lub więcej.

Co będzie nam potrzebne?

• Płytki różnej grubości
• Uszczelka
• Szczelinomierz z podziałką 0,05mm
• Klucz nasadowy 10
• Klucz płaski 17
• Suwmiarka (dokładna)

Wykonanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulację zaworów w Fiatach Albea, Siena i Palio przeprowadzamy na zimnym silniku.

Na początku odkręcamy pokrywę zaworów. Zamocowana jest za pomocą czterech śrub na klucz 10. Następnie zdejmujemy wąż odprowadzający powietrze z silnika. Odkręcamy osłonę paska rozrządu, żeby mieć dostęp do koła pasowego. Na tym etapie powinniśmy mieć przed sobą wałek. Za pomocą klucza 17 obracamy górne koło pasowe tak, żeby krzywka nad zaworem, który mierzymy, była skierowana do góry (prostopadle do płaszczyzny płytki). Pomiar wykonujemy względem miejsca, gdzie jest najmniejszy promień wałka rozrządu.

Zobacz też: Jak czytać informację na opakowaniu oleju samochodowego

Przechodzimy do pomiaru szczeliny, wsadzamy listek szczelinomierza. Od tego, z której strony wkładamy, zależy jego ułożenie - musi być równolegle do płytki. Zaczynamy od 0,6mm, jeżeli będzie za dużo, wsuwamy mniejszy. Robimy tak do momentu, kiedy wyczujemy, że listek wchodzi z lekkim oporem bez użycia siły. Notujemy odczytany luz i powtarzamy to na każdym zaworze. Ogólnie przyjmuje się, że luz ma być 0,4mm, tolerancja wynosi 0,05mm, dlatego mogą być małe rozbieżności.

Zobacz też: Czym jest turbodziura?

REKLAMA

Po wykonaniu pomiarów przechodzimy do demontażu płytek. W tym celu będą nam potrzebne śrubokręty. Jeden z nich (do blokowania szklanki) musimy delikatnie podciąć tak, żeby można było swobodnie operować. Podnosimy krzywkę do góry i ustawiamy wycięcia w krzywce tak, żeby było wygodnie podważać. Wsuwamy jeden śrubokręt płaski między wałek a szklankę. Drugim blokujemy szklankę w taki sposób, żeby nie dociskać płytki. Kiedy jest wciśnięta, wsuwamy w szczelinę cienki śrubokręt i podważamy płytkę (przyklejona olejem). Jeżeli wyjdzie, od drugiej strony popychamy ją palcem i jest wyjęta.

Podczas wyjmowania skrajnych i środkowych płytek mogą wystąpić problemy. Śrubokręt dociskający musi być włożony pod kątem. Przed zamontowaniem, nowe płytki zanurzamy w oleju. Oczywiście wsadzamy o odpowiednich wymiarach, tak jak wcześniej zanotowaliśmy. Następnie zakładamy pokrywę z nową uszczelką i montujemy pozostałe elementy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA