REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat: regulacja zaworów w silniku 1,2 75km. Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Fiat: regulacja zaworów w silniku 1,2 75km.
Fiat: regulacja zaworów w silniku 1,2 75km.

REKLAMA

REKLAMA

Poradnik ten jest skierowany do posiadaczy Fiatów Albea, Siena i Palio z silnikiem 1.2 75 KM. Cała operacja nie jest trudna i powinniśmy sobie poradzić bez żadnych problemów.

Wstęp

REKLAMA

Regulacja zaworów w Fiatach Albea, Siena i Palio powinna być wykonywana co 20 tysięcy dla aut z LPG i co 100 tysięcy dla aut jeżdżących tylko na benzynie. Nierówna praca silnika i brak dynamiki mogą świadczyć o potrzebie regulacji. Jej dłuższy brak może się skończyć uszkodzeniem głowicy. Koszt takiej usługi to ok. 100zł lub więcej.

Co będzie nam potrzebne?

• Płytki różnej grubości
• Uszczelka
• Szczelinomierz z podziałką 0,05mm
• Klucz nasadowy 10
• Klucz płaski 17
• Suwmiarka (dokładna)

Wykonanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulację zaworów w Fiatach Albea, Siena i Palio przeprowadzamy na zimnym silniku.

Na początku odkręcamy pokrywę zaworów. Zamocowana jest za pomocą czterech śrub na klucz 10. Następnie zdejmujemy wąż odprowadzający powietrze z silnika. Odkręcamy osłonę paska rozrządu, żeby mieć dostęp do koła pasowego. Na tym etapie powinniśmy mieć przed sobą wałek. Za pomocą klucza 17 obracamy górne koło pasowe tak, żeby krzywka nad zaworem, który mierzymy, była skierowana do góry (prostopadle do płaszczyzny płytki). Pomiar wykonujemy względem miejsca, gdzie jest najmniejszy promień wałka rozrządu.

Zobacz też: Jak czytać informację na opakowaniu oleju samochodowego

Przechodzimy do pomiaru szczeliny, wsadzamy listek szczelinomierza. Od tego, z której strony wkładamy, zależy jego ułożenie - musi być równolegle do płytki. Zaczynamy od 0,6mm, jeżeli będzie za dużo, wsuwamy mniejszy. Robimy tak do momentu, kiedy wyczujemy, że listek wchodzi z lekkim oporem bez użycia siły. Notujemy odczytany luz i powtarzamy to na każdym zaworze. Ogólnie przyjmuje się, że luz ma być 0,4mm, tolerancja wynosi 0,05mm, dlatego mogą być małe rozbieżności.

Zobacz też: Czym jest turbodziura?

REKLAMA

Po wykonaniu pomiarów przechodzimy do demontażu płytek. W tym celu będą nam potrzebne śrubokręty. Jeden z nich (do blokowania szklanki) musimy delikatnie podciąć tak, żeby można było swobodnie operować. Podnosimy krzywkę do góry i ustawiamy wycięcia w krzywce tak, żeby było wygodnie podważać. Wsuwamy jeden śrubokręt płaski między wałek a szklankę. Drugim blokujemy szklankę w taki sposób, żeby nie dociskać płytki. Kiedy jest wciśnięta, wsuwamy w szczelinę cienki śrubokręt i podważamy płytkę (przyklejona olejem). Jeżeli wyjdzie, od drugiej strony popychamy ją palcem i jest wyjęta.

Podczas wyjmowania skrajnych i środkowych płytek mogą wystąpić problemy. Śrubokręt dociskający musi być włożony pod kątem. Przed zamontowaniem, nowe płytki zanurzamy w oleju. Oczywiście wsadzamy o odpowiednich wymiarach, tak jak wcześniej zanotowaliśmy. Następnie zakładamy pokrywę z nową uszczelką i montujemy pozostałe elementy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA