REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Palio: wymiana termostatu w silniku 1.2. Poradnik

Robert Kuśpiel
mechanik
mechanik

REKLAMA

REKLAMA

Skoki temperatury silnika lub powolne nagrzewanie może świadczyć o konieczności wymiany termostatu. W poradniku tym przedstawimy sposób montażu nowego termostatu w Fiacie Palio 1.2.

Jak sprawdzić czy jest potrzeba wymiany termostatu? Po odpaleniu auta łapiemy za górny wąż doprowadzający płyn do chłodnicy. Jeżeli od razu zaczyna płynąć ciepły płyn, oznacza to, że jest otwarty duży obieg. Efektem tego jest wydłużenie osiągnięcia optymalnej temperatury pracy. Pierwszy krok to spuszczenie płynu chłodniczego. Oczywiście możemy spuścić tylko z węża znajdującego się poniżej termostatu, ale takie rozwiązanie sprawi, że część płynu się wyleje.

REKLAMA

Podkładamy pod auto puste naczynie i rozłączamy wąż u dołu chłodnicy. Odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego i czekamy aż spłynie cały płyn. Na początku staramy się odkręcić termostat bez demontażu modułu zapłonowego. Wszystko zależy od tego jak mocno są przykręcone. Jeżeli stwierdzimy, że klucz przeskakuje i nie ma szansy na łatwe odkręcenie, należy zdemontować moduł zapłonowy.

Zobacz też: Jak samodzielnie zainstalować elektryczny podnośnik szyb bocznych?

REKLAMA

W tym celu musimy odkręcić nakrętki mocujące na klucz 10. Do tego wykorzystamy dwa rodzaje: nasadowy i oczkowy. Dojście do poszczególnych nakrętek jest bardzo utrudnione. Przed odkręcaniem warto polać je WD-40. Jeżeli wykręcimy wszystkie nakrętki i zdejmiemy moduł, zobaczymy pod nimi termostat. Zamocowany jest za pomocą dwóch śrub, a uszczelniony jest zwykle za pomocą silikonu lub uszczelki.

Po wykręceniu mocowań, wyjmujemy go i czyścimy miejsce montażu nowego. Teraz możemy zamontować nowy. Jeżeli mamy pewność, że jest prawidłowo zamontowany, zakładamy ponownie wąż. Zaciskamy opaskę, najlepiej użyć nowej, mamy wtedy pewność, że będzie odpowiednio wytrzymała. Przechodzimy do montażu modułu zapłonowego. Tutaj najlepiej zamontować nowy oring uszczelniający na połączeniu modułu z silnikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę podczas instalacji nowej chłodnicy powietrza?

Zalewamy układ płynem i przystępujemy do odpowietrzania układu. Na początku otwieramy duży obieg, czyli ustawiamy pokrętło ogrzewania na max. Zakręcamy odpowietrzniki – jeżeli staniemy przodem do zderzaka, to znajdują się one po lewej stronie, na górze, jest tam plastikowa nakrętka zakończona łopatką. Teraz odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego. Na odpalonym silniku czekamy, aż otworzy się termostat i włączy wentylator.

W tym momencie odkręcamy powoli odpowietrzniki. Zakręcamy odpowietrzniki i korek. W ten sposób mamy wymieniony termostat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA