Fiat Palio: wymiana termostatu w silniku 1.2. Poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Jak sprawdzić czy jest potrzeba wymiany termostatu? Po odpaleniu auta łapiemy za górny wąż doprowadzający płyn do chłodnicy. Jeżeli od razu zaczyna płynąć ciepły płyn, oznacza to, że jest otwarty duży obieg. Efektem tego jest wydłużenie osiągnięcia optymalnej temperatury pracy. Pierwszy krok to spuszczenie płynu chłodniczego. Oczywiście możemy spuścić tylko z węża znajdującego się poniżej termostatu, ale takie rozwiązanie sprawi, że część płynu się wyleje.
REKLAMA
Podkładamy pod auto puste naczynie i rozłączamy wąż u dołu chłodnicy. Odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego i czekamy aż spłynie cały płyn. Na początku staramy się odkręcić termostat bez demontażu modułu zapłonowego. Wszystko zależy od tego jak mocno są przykręcone. Jeżeli stwierdzimy, że klucz przeskakuje i nie ma szansy na łatwe odkręcenie, należy zdemontować moduł zapłonowy.
Zobacz też: Jak samodzielnie zainstalować elektryczny podnośnik szyb bocznych?
REKLAMA
W tym celu musimy odkręcić nakrętki mocujące na klucz 10. Do tego wykorzystamy dwa rodzaje: nasadowy i oczkowy. Dojście do poszczególnych nakrętek jest bardzo utrudnione. Przed odkręcaniem warto polać je WD-40. Jeżeli wykręcimy wszystkie nakrętki i zdejmiemy moduł, zobaczymy pod nimi termostat. Zamocowany jest za pomocą dwóch śrub, a uszczelniony jest zwykle za pomocą silikonu lub uszczelki.
Po wykręceniu mocowań, wyjmujemy go i czyścimy miejsce montażu nowego. Teraz możemy zamontować nowy. Jeżeli mamy pewność, że jest prawidłowo zamontowany, zakładamy ponownie wąż. Zaciskamy opaskę, najlepiej użyć nowej, mamy wtedy pewność, że będzie odpowiednio wytrzymała. Przechodzimy do montażu modułu zapłonowego. Tutaj najlepiej zamontować nowy oring uszczelniający na połączeniu modułu z silnikiem.
Zobacz też: Na co zwrócić uwagę podczas instalacji nowej chłodnicy powietrza?
Zalewamy układ płynem i przystępujemy do odpowietrzania układu. Na początku otwieramy duży obieg, czyli ustawiamy pokrętło ogrzewania na max. Zakręcamy odpowietrzniki – jeżeli staniemy przodem do zderzaka, to znajdują się one po lewej stronie, na górze, jest tam plastikowa nakrętka zakończona łopatką. Teraz odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego. Na odpalonym silniku czekamy, aż otworzy się termostat i włączy wentylator.
W tym momencie odkręcamy powoli odpowietrzniki. Zakręcamy odpowietrzniki i korek. W ten sposób mamy wymieniony termostat.
REKLAMA
REKLAMA