REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Panda II: wymiana przednich klocków hamulcowych. Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana klocków hamulcowych krok po kroku
Wymiana klocków hamulcowych krok po kroku

REKLAMA

REKLAMA


Wymiana klocków hamulcowych nie jest trudna. Jeżeli mamy komplet podstawowych narzędzi, powinniśmy poradzić sobie z tą czynnością. Jak wymienić klocki w Fiacie Panda? - oto opis krok po kroku.

Przedstawiona metoda dotyczy wymiany klocków w Pandzie 1.1 i 1.2

REKLAMA

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?

• Nowe klocki
• WD-40
• Szczotka druciana
• Papier ścierny
• Młotek
• Kombinerki
• Podnośnik
• Klucz od kół

Jeżeli nie mamy do dyspozycji podnośnika warsztatowego, który uniesie nam całe auto, to najpierw wymieniamy jedną stronę, a potem drugą. Podkładamy kołki zabezpieczające pod tył, luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Odkręcamy je do końca i zdejmujemy koło. Polecamy również podstawić drewniany klocek lub koziołki pod auto. Daje nam to większe bezpieczeństwo podczas wykonywanej pracy.

REKLAMA

Po zdjęciu koła mamy już swobodny dostęp do wszystkich elementów. Na początku musimy dokładnie przyjrzeć się zaciskowi. W jego dolnej części znajduje się sworzeń, który trzeba wyjąć. Skręcamy kierownicę tak, żeby móc wykonywać swobodnie każdą czynność. Jeżeli robimy prawą stronę, kierownicę przekręcamy również w prawo. Teraz za pomocą szczotki drucianej czyścimy cały zacisk, a najdokładniej w miejscu, gdzie znajduje się sworzeń (po obu stronach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działa hamulec bębnowy i tarczowy?

Zabieramy się za jego wyjęcie. Za pomocą szczypiec lub kombinerek wyjmujemy zawleczkę zabezpieczającą, która znajduje się w dolnej części zacisku. Nie jest to proste zadanie, gdyż zawleczka jest najczęściej obrócona w mało dostępnej pozycji. W takiej sytuacji łapiemy kombinerkami za sworzeń (od przodu) i staramy się nim obrócić. Zdarzają się sytuację, że jest ciężko go ruszyć, wtedy polecamy polać element WD-40 i uderzyć delikatnie młotkiem.

Po wyjęciu zawleczki, wybijamy go i odchylamy zacisk do góry. Następnie wyjmujemy stare klocki, czyścimy dokładnie powierzchnię styku klocka z zaciskiem. Oglądamy dokładnie tłoczek, prowadnice pod względem uszkodzeń gumowych elementów i wycieków. Jeżeli nic nie wzbudza naszych podejrzeń, zabieramy się za montaż nowych klocków. Odkręcamy korek od zbiorniczka z płynem hamulcowym i wciskamy tłoczek w zacisku. Najlepiej zrobić to za pomocą trzonka młotka.

Zobacz też: Jak sprawdzić bęben hamulcowy

Mocujemy klocki w jarzmie, opuszczamy zacisk, dociskamy go i wkładamy sworzeń. Zabezpieczamy zawleczką i przekręcamy sworzeń tak, żeby uniemożliwić jej samoistne wysunięcie. Zakładamy koło i możemy przejść na drugą stronę. Tutaj postępujemy identycznie. Na koniec uruchamiamy silnik i naciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Auto jest gotowe do jazdy. Pamiętajmy, że klocki układają się przez ok. 300 km.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA