REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Panda II: wymiana przednich klocków hamulcowych. Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana klocków hamulcowych krok po kroku
Wymiana klocków hamulcowych krok po kroku

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków hamulcowych nie jest trudna. Jeżeli mamy komplet podstawowych narzędzi, powinniśmy poradzić sobie z tą czynnością. Jak wymienić klocki w Fiacie Panda? - oto opis krok po kroku.

Przedstawiona metoda dotyczy wymiany klocków w Pandzie 1.1 i 1.2

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?

• Nowe klocki
• WD-40
• Szczotka druciana
• Papier ścierny
• Młotek
• Kombinerki
• Podnośnik
• Klucz od kół

REKLAMA

Jeżeli nie mamy do dyspozycji podnośnika warsztatowego, który uniesie nam całe auto, to najpierw wymieniamy jedną stronę, a potem drugą. Podkładamy kołki zabezpieczające pod tył, luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Odkręcamy je do końca i zdejmujemy koło. Polecamy również podstawić drewniany klocek lub koziołki pod auto. Daje nam to większe bezpieczeństwo podczas wykonywanej pracy.

Po zdjęciu koła mamy już swobodny dostęp do wszystkich elementów. Na początku musimy dokładnie przyjrzeć się zaciskowi. W jego dolnej części znajduje się sworzeń, który trzeba wyjąć. Skręcamy kierownicę tak, żeby móc wykonywać swobodnie każdą czynność. Jeżeli robimy prawą stronę, kierownicę przekręcamy również w prawo. Teraz za pomocą szczotki drucianej czyścimy cały zacisk, a najdokładniej w miejscu, gdzie znajduje się sworzeń (po obu stronach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działa hamulec bębnowy i tarczowy?

REKLAMA

Zabieramy się za jego wyjęcie. Za pomocą szczypiec lub kombinerek wyjmujemy zawleczkę zabezpieczającą, która znajduje się w dolnej części zacisku. Nie jest to proste zadanie, gdyż zawleczka jest najczęściej obrócona w mało dostępnej pozycji. W takiej sytuacji łapiemy kombinerkami za sworzeń (od przodu) i staramy się nim obrócić. Zdarzają się sytuację, że jest ciężko go ruszyć, wtedy polecamy polać element WD-40 i uderzyć delikatnie młotkiem.

Po wyjęciu zawleczki, wybijamy go i odchylamy zacisk do góry. Następnie wyjmujemy stare klocki, czyścimy dokładnie powierzchnię styku klocka z zaciskiem. Oglądamy dokładnie tłoczek, prowadnice pod względem uszkodzeń gumowych elementów i wycieków. Jeżeli nic nie wzbudza naszych podejrzeń, zabieramy się za montaż nowych klocków. Odkręcamy korek od zbiorniczka z płynem hamulcowym i wciskamy tłoczek w zacisku. Najlepiej zrobić to za pomocą trzonka młotka.

Zobacz też: Jak sprawdzić bęben hamulcowy

Mocujemy klocki w jarzmie, opuszczamy zacisk, dociskamy go i wkładamy sworzeń. Zabezpieczamy zawleczką i przekręcamy sworzeń tak, żeby uniemożliwić jej samoistne wysunięcie. Zakładamy koło i możemy przejść na drugą stronę. Tutaj postępujemy identycznie. Na koniec uruchamiamy silnik i naciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Auto jest gotowe do jazdy. Pamiętajmy, że klocki układają się przez ok. 300 km.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA