REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Panda II: wymiana przednich klocków hamulcowych. Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana klocków hamulcowych krok po kroku
Wymiana klocków hamulcowych krok po kroku

REKLAMA

REKLAMA


Wymiana klocków hamulcowych nie jest trudna. Jeżeli mamy komplet podstawowych narzędzi, powinniśmy poradzić sobie z tą czynnością. Jak wymienić klocki w Fiacie Panda? - oto opis krok po kroku.

Przedstawiona metoda dotyczy wymiany klocków w Pandzie 1.1 i 1.2

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?

• Nowe klocki
• WD-40
• Szczotka druciana
• Papier ścierny
• Młotek
• Kombinerki
• Podnośnik
• Klucz od kół

REKLAMA

Jeżeli nie mamy do dyspozycji podnośnika warsztatowego, który uniesie nam całe auto, to najpierw wymieniamy jedną stronę, a potem drugą. Podkładamy kołki zabezpieczające pod tył, luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Odkręcamy je do końca i zdejmujemy koło. Polecamy również podstawić drewniany klocek lub koziołki pod auto. Daje nam to większe bezpieczeństwo podczas wykonywanej pracy.

Po zdjęciu koła mamy już swobodny dostęp do wszystkich elementów. Na początku musimy dokładnie przyjrzeć się zaciskowi. W jego dolnej części znajduje się sworzeń, który trzeba wyjąć. Skręcamy kierownicę tak, żeby móc wykonywać swobodnie każdą czynność. Jeżeli robimy prawą stronę, kierownicę przekręcamy również w prawo. Teraz za pomocą szczotki drucianej czyścimy cały zacisk, a najdokładniej w miejscu, gdzie znajduje się sworzeń (po obu stronach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działa hamulec bębnowy i tarczowy?

REKLAMA

Zabieramy się za jego wyjęcie. Za pomocą szczypiec lub kombinerek wyjmujemy zawleczkę zabezpieczającą, która znajduje się w dolnej części zacisku. Nie jest to proste zadanie, gdyż zawleczka jest najczęściej obrócona w mało dostępnej pozycji. W takiej sytuacji łapiemy kombinerkami za sworzeń (od przodu) i staramy się nim obrócić. Zdarzają się sytuację, że jest ciężko go ruszyć, wtedy polecamy polać element WD-40 i uderzyć delikatnie młotkiem.

Po wyjęciu zawleczki, wybijamy go i odchylamy zacisk do góry. Następnie wyjmujemy stare klocki, czyścimy dokładnie powierzchnię styku klocka z zaciskiem. Oglądamy dokładnie tłoczek, prowadnice pod względem uszkodzeń gumowych elementów i wycieków. Jeżeli nic nie wzbudza naszych podejrzeń, zabieramy się za montaż nowych klocków. Odkręcamy korek od zbiorniczka z płynem hamulcowym i wciskamy tłoczek w zacisku. Najlepiej zrobić to za pomocą trzonka młotka.

Zobacz też: Jak sprawdzić bęben hamulcowy

Mocujemy klocki w jarzmie, opuszczamy zacisk, dociskamy go i wkładamy sworzeń. Zabezpieczamy zawleczką i przekręcamy sworzeń tak, żeby uniemożliwić jej samoistne wysunięcie. Zakładamy koło i możemy przejść na drugą stronę. Tutaj postępujemy identycznie. Na koniec uruchamiamy silnik i naciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Auto jest gotowe do jazdy. Pamiętajmy, że klocki układają się przez ok. 300 km.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA