Mercedes W210: wymiana wtryskiwaczy w silniku Diesla
REKLAMA
REKLAMA
Awaria wtryskiwaczy przekłada się bezpośrednio na kulturę pracy silnika, może nawet dojść do jego unieruchomienia. Zakup nowych wtryskiwaczy może znacząco obciążyć nasz budżet. Warto poszukać używanych, można je kupić w przystępnej cenie. Najlepiej jakby miały gwarancję rozruchową. Może okazać się, że nasz nowy zakup jest w znacznie gorszym stanie niż obecne wtryskiwacze. Pamiętajmy, żeby dobrać odpowiednie do naszej wersji silnikowej. Drugim rozwiązaniem jest oddanie uszkodzonego wtryskiwacza do regeneracji, jednak musi się tym zająć tylko i wyłącznie profesjonalny zakład.
REKLAMA
Zobacz też: Mercedes W210: wymiana pompy cieczy chłodzącej w silniku Diesla 2.9 (602)
Pierwszy krok to zlokalizowanie niesprawnego wtryskiwacza. W wyspecjalizowanych warsztatach konieczny jest demontaż wtryskiwaczy. Na specjalnej maszynie sprawdza się kształt rozpylanego strumienia oraz ciśnienie otwarcia wtryskiwacza. Jeśli jest taka potrzeba, reguluje się parametry poprzez wymianę podkładek. W warunkach domowych również można dokonać kontroli wtryskiwaczy.
Odkręcając po kolei nakrętki przewodów wysokiego ciśnienia podczas pracy silnika można zlokalizować uszkodzony wtryskiwacz. Jeżeli zauważymy, że po poluzowaniu nakrętki prędkość obrotowa silnika nie zmieni się to możemy być pewni, że dany wtryskiwacz wymaga wymiany. Warto również poznać jedne z głównych oznak niesprawnych wtryskiwaczy.
Usterka objawia się przede wszystkim przerwami w pracy cylindrów, co jest potocznie nazywane „wypadaniem zapłonów”. Stuki w cylindrach, przegrzewanie się silnika, zmniejszenie jego mocy, zbyt duże zużycie paliwa to również oznaka uszkodzonych wtryskiwaczy. Na końcu pozostają nam oznaki wizualne, czyli za duża ilość czarnego dymu w spalin i pojawienie się niebieskiego dymu podczas uruchamiania zimnego silnika.
Zaczynamy od silnika 2.2 (604), 2.9 (602), 3.0 (606). Na początku należy umyć dokładnie przewody wysokiego ciśnienia. Najlepiej wykorzystać do tego środek do mycia na zimno. Wszystko po to, żeby po ich otworzeniu nie dostały się żadne zanieczyszczenia do obwodu paliwa. Następnie demontujemy przewód dolotowy lub przewód powietrza doładowanego, który znajduje się nad głowicą cylindrów. Czynność ta nie dotyczy silnika 3.0.
Kolejny krok to demontaż osłony pokrywy głowicy cylindrów. Teraz ściągamy szczypcami przewody powrotne, które znajdują się przy wtryskiwaczach. Dodatkowo w silniku 2.9 musimy odłączyć złącze wtykowe czujnika skoku iglicy rozpylacza. Znajduje się one przy wtryskiwaczu 2 cylindra.
Zobacz też: Mercedes W210: demontaż chłodnicy
We wszystkich silnikach odkręcamy przewody wysokiego ciśnienia z wtryskiwaczy i pompy wtryskowej po czym wyjmujemy je z uchwytów i odkładamy na bok. Nakrętki łączące najlepiej odkręcić za pomocą klucza płaskiego. Warto oznaczyć kolejność przewodów, żeby zostały zamontowane na te same miejsca. Przystępujemy do wykręcenia wtryskiwaczy. W silniku 2.2 i 3.0 do odkręcenia wtryskiwaczy będzie nam potrzebny klucz nasadowy 27. Jednostka 2.9 posiada wtryskiwacze mocowane zaciskami. Odkręcamy zamocowania i wyjmujemy wtryskiwacze. Na końcu wyjmujemy podkładki izolacyjne wtryskiwaczy.
Przechodzimy do montażu. Przy każdym montażu wtryskiwaczy należy stosować pod wtryskiwacze nowe podkładki termoizolacyjne pomiędzy głowicę cylindrów a wtryskiwacz. Ważne jest również prawidłowe ułożenie takiej podkładki. Wypukłość wewnętrzna na podkładce powinna być skierowana do góry. W silniku 2.2 i 3.0 dokręcamy wtryskiwacze z momentem 40Nm. Odpowiedni moment jest bardzo ważny dlatego nie radzimy wykonywać tego na wyczucie. Klucz dynamometryczny przyda nam się do wielu prac przy aucie.
W silniku 2.9 montaż przebiega inaczej. Na powierzchnie styku wtryskiwaczy nakładamy smar, który chroni przed korozją i montujemy wtryskiwacze w głowicę cylindrów. Dokręcamy zaciski momentem 7Nm po czym obracamy śruby o pół obrotu. Teraz podłączamy przewody powrotne paliwa i przewody wysokiego ciśnienia do wtryskiwaczy i pompy. Należy wykonywać to bardzo ostrożnie, żeby nie dopuścić do popękania i połamania przewodów. Muszą być zamontowane w tym samym położeniu.
Montujemy osłonę pokrywy głowicy cylindrów oraz przewód powietrza znajdujący się nad głowicą cylindrów. Uruchamiamy silnik i sprawdzamy czy poprawnie pracuje.
Na końcu przedstawimy demontaż w silniku 2.2 (611), 2.7 (612) i 3.2 (613). Demontaż wtryskiwaczy przebiega w ten sam sposób dla każdego silnika. Na początku należy wymontować górne osłony silnika. Następnie odłączamy złącze przewodu elektrycznego od wtryskiwacza i demontujemy przewód wysokiego ciśnienia, który biegnie do wtryskiwacza. Podczas odkręcania nakrętki należy przytrzymać płaskim kluczem gwintowany króciec wtryskiwacza.
Uważajmy na przewody, nie można ich zbyt mocno wyginać. Po wymontowaniu przewodów należy je zaślepić, w ten sposób uchronimy je przed zabrudzeniami, które są niedopuszczalne. Teraz zdejmujemy spinkę zabezpieczającą miejsce, w którym podłącza się przewód powrotny po czym zdejmujemy go. W przypadku kiedy spinka nie zostanie na wtryskiwaczu to należy ją wymienić na nową.
Przy jarzmie mocującym znajduje się śruba Torx, którą wykręcamy. Podważamy wtryskiwacz za pomocą śrubokręta i wyjmujemy go razem z jarzmem. Może zdarzyć się tak, że wtryskiwacz będzie bardzo mocno zamocowany. W takim przypadku należy użyć specjalnego ściągacza do wtryskiwaczy. Podczas wykonywania tej czynności może się okazać, że ściągacz będzie uderzał w pokrywę głowicy cylindrów.
W takim przypadku luzujemy śruby pokrywy, ewentualnie demontujemy wtryskiwacze razem z łącznikiem gwintowanym – te rozwiązanie niesie za sobą konieczność wymiany całego wtryskiwacza.. Ściągacz można nabyć w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych. Wymontowane wtryskiwacze oddajemy do regeneracji lub montujemy używane (w lepszym stanie od naszych). Możemy również podjąć się dokładnego wyczyszczenia wtryskiwaczy. Jest to znacznie tańsze rozwiązanie i zazwyczaj przynosi pożądane efekty.
Zobacz też: Mercedes W210: wymiana cieczy chłodzącej
Czyścimy dokładnie korpus wtryskiwacza i rozpylacz za pomocą szczotki drucianej. Wykonujemy to bardzo delikatnie, najlepiej jakbyśmy użyli stosunkowo miękkiej szczotki.
Samą końcówkę rozpylacza czyścimy tylko i wyłącznie za pomocą szmatki. Nie może ona pozostawiać po sobie żadnych włókien. Pod żadnym pozorem nie należy rozkładać wtryskiwacza.
Obsada wtryskiwacz również musi być dokładnie wyczyszczona. Zaślepiamy otwór obsady i czyścimy na początku samą obsadę. Robimy to za pomocą szmatki i na końcu przedmuchujemy. Ponownie czyścimy szmatką po przedmuchaniu i wyjmujemy trzpień zabezpieczający. Całą operację wykonujemy tylko i wyłącznie ręcznie.
Jeżeli kupiliśmy nowe wtryskiwacze, odebraliśmy z regeneracji lub wyczyściliśmy sami to możemy przystąpić do montażu. Na początku nakładamy cienką warstwę specjalnego smaru montażowego, który można kupić w autoryzowanych stacjach obsługi. Nie należy nim powlekać ani rozpylacza, ani pierścienia uszczelniającego.
Wtryskiwacz montujemy razem z nowym pierścieniem uszczelniającym oraz jarzmem mocującym. Teraz wkręcamy nową śrubę Torx, jednak nie należy jej dokręcać do końca. Podczas wkręcania, śruba powinna się obracać bez żadnego oporu. W przeciwnym razie należy przeczyścić gwint, najprawdopodobniej jest zanieczyszczony. Następnie luzujemy śruby mocujące zasobnik paliwa Common Rail. Wykonujemy to w celu pozbycia się naprężeń podczas montażu przewodu wysokiego ciśnienia.
Kolejny krok to dokręcenie przewodu wysokiego ciśnienia do wtryskiwacza za pomocą nakrętki łączącej. Nie należy wkręcać jej do końca. Przykręcamy śruby mocujące zasobnik paliwa a następnie dokręcamy do końca śrubę Torx jarzma mocującego momentem 7Nm a następnie obracamy ją o 90 stopni.
W tym momencie dokręcamy nakrętki złączkowe przewodu wysokiego ciśnienia jednocześnie przytrzymując wtryskiwacz. Nowa nakrętka powinna być dokręcona momentem 20Nm. W przypadku ponownego użycia moment dokręcania jest większy o 5Nm. W tym przypadku nie można dokręcać „na oko” lub wyczucie. W przypadku przekroczenia momentu może dojść do odkręcenia się gwintowanego króćca.
Zobacz też: Mercedes W210: wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych
Zakładamy przewód powrotny i mocujemy go za pomocą spinki. Podłączamy złącze przewodu elektrycznego do wtryskiwacza i montujemy górne osłony silnika. Teraz pozostaje nam uruchomić samochód i sprawdzić, czy silnik prawidłowo pracuje. Jeżeli cały montaż został wykonany w odpowiedniej kolejności to nie powinno być żadnych problemów.
Podczas wymiany wtryskiwaczy należy mieć odpowiednie zaplecze narzędziowe. Niedopuszczalne jest podchodzenie do tej pracy bez klucza dynamometrycznego. Tutaj każdy moment dokręcania ma duże znaczenie. Jeżeli jakikolwiek przewód będzie miał na sobie nawet najmniejsze uszkodzenie to należy wymienić go na nowy. W Dieslu każda usterka ma bardzo duży wpływ na prace silnika.
REKLAMA
REKLAMA