REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W210: wymiana wtryskiwaczy w silniku Diesla

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Uszkodzony wtryskiwacz ma negatywny wpływ na pracę silnika.
Uszkodzony wtryskiwacz ma negatywny wpływ na pracę silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzony wtryskiwacz negatywnie wpływa na pracę silnika. W poradniku tym pokażemy jak wymienić wtryskiwacze w Mercedesie W210 z jednostką wysokoprężną.

Awaria wtryskiwaczy przekłada się bezpośrednio na kulturę pracy silnika, może nawet dojść do jego unieruchomienia. Zakup nowych wtryskiwaczy może znacząco obciążyć nasz budżet. Warto poszukać używanych, można je kupić w przystępnej cenie. Najlepiej jakby miały gwarancję rozruchową. Może okazać się, że nasz nowy zakup jest w znacznie gorszym stanie niż obecne wtryskiwacze. Pamiętajmy, żeby dobrać odpowiednie do naszej wersji silnikowej. Drugim rozwiązaniem jest oddanie uszkodzonego wtryskiwacza do regeneracji, jednak musi się tym zająć tylko i wyłącznie profesjonalny zakład.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana pompy cieczy chłodzącej w silniku Diesla 2.9 (602)

Pierwszy krok to zlokalizowanie niesprawnego wtryskiwacza. W wyspecjalizowanych warsztatach konieczny jest demontaż wtryskiwaczy. Na specjalnej maszynie sprawdza się kształt rozpylanego strumienia oraz ciśnienie otwarcia wtryskiwacza. Jeśli jest taka potrzeba, reguluje się parametry poprzez wymianę podkładek. W warunkach domowych również można dokonać kontroli wtryskiwaczy.

Odkręcając po kolei nakrętki przewodów wysokiego ciśnienia podczas pracy silnika można zlokalizować uszkodzony wtryskiwacz. Jeżeli zauważymy, że po poluzowaniu nakrętki prędkość obrotowa silnika nie zmieni się to możemy być pewni, że dany wtryskiwacz wymaga wymiany. Warto również poznać jedne z głównych oznak niesprawnych wtryskiwaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usterka objawia się przede wszystkim przerwami w pracy cylindrów, co jest potocznie nazywane „wypadaniem zapłonów”. Stuki w cylindrach, przegrzewanie się silnika, zmniejszenie jego mocy, zbyt duże zużycie paliwa to również oznaka uszkodzonych wtryskiwaczy. Na końcu pozostają nam oznaki wizualne, czyli za duża ilość czarnego dymu w spalin i pojawienie się niebieskiego dymu podczas uruchamiania zimnego silnika.

Zaczynamy od silnika 2.2 (604), 2.9 (602), 3.0 (606). Na początku należy umyć dokładnie przewody wysokiego ciśnienia. Najlepiej wykorzystać do tego środek do mycia na zimno. Wszystko po to, żeby po ich otworzeniu nie dostały się żadne zanieczyszczenia do obwodu paliwa. Następnie demontujemy przewód dolotowy lub przewód powietrza doładowanego, który znajduje się nad głowicą cylindrów. Czynność ta nie dotyczy silnika 3.0.

Kolejny krok to demontaż osłony pokrywy głowicy cylindrów. Teraz ściągamy szczypcami przewody powrotne, które znajdują się przy wtryskiwaczach. Dodatkowo w silniku 2.9 musimy odłączyć złącze wtykowe czujnika skoku iglicy rozpylacza. Znajduje się one przy wtryskiwaczu 2 cylindra.

Zobacz też: Mercedes W210: demontaż chłodnicy

We wszystkich silnikach odkręcamy przewody wysokiego ciśnienia z wtryskiwaczy i pompy wtryskowej po czym wyjmujemy je z uchwytów i odkładamy na bok. Nakrętki łączące najlepiej odkręcić za pomocą klucza płaskiego. Warto oznaczyć kolejność przewodów, żeby zostały zamontowane na te same miejsca. Przystępujemy do wykręcenia wtryskiwaczy. W silniku 2.2 i 3.0 do odkręcenia wtryskiwaczy będzie nam potrzebny klucz nasadowy 27. Jednostka 2.9 posiada wtryskiwacze mocowane zaciskami. Odkręcamy zamocowania i wyjmujemy wtryskiwacze. Na końcu wyjmujemy podkładki izolacyjne wtryskiwaczy.

Przechodzimy do montażu. Przy każdym montażu wtryskiwaczy należy stosować pod wtryskiwacze nowe podkładki termoizolacyjne pomiędzy głowicę cylindrów a wtryskiwacz. Ważne jest również prawidłowe ułożenie takiej podkładki. Wypukłość wewnętrzna na podkładce powinna być skierowana do góry. W silniku 2.2 i 3.0 dokręcamy wtryskiwacze z momentem 40Nm. Odpowiedni moment jest bardzo ważny dlatego nie radzimy wykonywać tego na wyczucie. Klucz dynamometryczny przyda nam się do wielu prac przy aucie.

W silniku 2.9 montaż przebiega inaczej. Na powierzchnie styku wtryskiwaczy nakładamy smar, który chroni przed korozją i montujemy wtryskiwacze w głowicę cylindrów. Dokręcamy zaciski momentem 7Nm po czym obracamy śruby o pół obrotu. Teraz podłączamy przewody powrotne paliwa i przewody wysokiego ciśnienia do wtryskiwaczy i pompy. Należy wykonywać to bardzo ostrożnie, żeby nie dopuścić do popękania i połamania przewodów.  Muszą być zamontowane w tym samym położeniu.

Montujemy osłonę pokrywy głowicy cylindrów oraz przewód powietrza znajdujący się nad głowicą cylindrów. Uruchamiamy silnik i sprawdzamy czy poprawnie pracuje.

Na końcu przedstawimy demontaż w silniku 2.2 (611), 2.7 (612) i 3.2 (613). Demontaż wtryskiwaczy przebiega w ten sam sposób dla każdego silnika. Na początku należy wymontować górne osłony silnika. Następnie odłączamy złącze przewodu elektrycznego od wtryskiwacza i demontujemy przewód wysokiego ciśnienia, który biegnie do wtryskiwacza. Podczas odkręcania nakrętki należy przytrzymać płaskim kluczem gwintowany króciec wtryskiwacza.

Uważajmy na przewody, nie można ich zbyt mocno wyginać. Po wymontowaniu przewodów należy je zaślepić, w ten sposób uchronimy je przed zabrudzeniami, które są niedopuszczalne. Teraz zdejmujemy spinkę zabezpieczającą miejsce, w którym podłącza się przewód powrotny po czym zdejmujemy go. W przypadku kiedy spinka nie zostanie na wtryskiwaczu to należy ją wymienić na nową.

Przy jarzmie mocującym znajduje się śruba Torx, którą wykręcamy. Podważamy wtryskiwacz za pomocą śrubokręta i wyjmujemy go razem z jarzmem. Może zdarzyć się tak, że wtryskiwacz będzie bardzo mocno zamocowany. W takim przypadku należy użyć specjalnego ściągacza do wtryskiwaczy. Podczas wykonywania tej czynności może się okazać, że ściągacz będzie uderzał w pokrywę głowicy cylindrów.

W takim przypadku luzujemy śruby pokrywy, ewentualnie demontujemy wtryskiwacze razem z łącznikiem gwintowanym – te rozwiązanie niesie za sobą konieczność wymiany całego wtryskiwacza.. Ściągacz można nabyć w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych. Wymontowane wtryskiwacze oddajemy do regeneracji lub montujemy używane (w lepszym stanie od naszych). Możemy również podjąć się dokładnego wyczyszczenia wtryskiwaczy. Jest to znacznie tańsze rozwiązanie i zazwyczaj przynosi pożądane efekty.

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana cieczy chłodzącej

Czyścimy dokładnie korpus wtryskiwacza i rozpylacz za pomocą szczotki drucianej. Wykonujemy to bardzo delikatnie, najlepiej jakbyśmy użyli stosunkowo miękkiej szczotki.

Samą końcówkę rozpylacza czyścimy tylko i wyłącznie za pomocą szmatki. Nie może ona pozostawiać po sobie żadnych włókien. Pod żadnym pozorem nie należy rozkładać wtryskiwacza.

Obsada wtryskiwacz również musi być dokładnie wyczyszczona. Zaślepiamy otwór obsady i czyścimy na początku samą obsadę. Robimy to za pomocą szmatki i na końcu przedmuchujemy. Ponownie czyścimy szmatką po przedmuchaniu i wyjmujemy trzpień zabezpieczający. Całą operację wykonujemy tylko i wyłącznie ręcznie.

Jeżeli kupiliśmy nowe wtryskiwacze, odebraliśmy z regeneracji lub wyczyściliśmy sami to możemy przystąpić do montażu. Na początku nakładamy cienką warstwę specjalnego smaru montażowego, który można kupić w autoryzowanych stacjach obsługi. Nie należy nim powlekać ani rozpylacza, ani pierścienia uszczelniającego.

Wtryskiwacz montujemy razem z nowym pierścieniem uszczelniającym oraz jarzmem mocującym. Teraz wkręcamy nową śrubę Torx, jednak nie należy jej dokręcać do końca. Podczas wkręcania, śruba powinna się obracać bez żadnego oporu. W przeciwnym razie należy przeczyścić gwint, najprawdopodobniej jest zanieczyszczony.  Następnie luzujemy śruby mocujące zasobnik paliwa Common Rail. Wykonujemy to w celu pozbycia się naprężeń podczas montażu przewodu wysokiego ciśnienia.

Kolejny krok to dokręcenie przewodu wysokiego ciśnienia do wtryskiwacza za pomocą nakrętki łączącej. Nie należy wkręcać jej do końca. Przykręcamy śruby mocujące zasobnik paliwa a następnie dokręcamy do końca śrubę Torx jarzma mocującego momentem 7Nm a następnie obracamy ją o 90 stopni.

W tym momencie dokręcamy nakrętki złączkowe przewodu wysokiego ciśnienia jednocześnie przytrzymując wtryskiwacz. Nowa nakrętka powinna być dokręcona momentem 20Nm. W przypadku ponownego użycia moment dokręcania jest większy o 5Nm. W tym przypadku nie można dokręcać „na oko” lub wyczucie. W przypadku przekroczenia momentu może dojść do odkręcenia się gwintowanego króćca.

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych

Zakładamy przewód powrotny i mocujemy go za pomocą spinki. Podłączamy złącze przewodu elektrycznego do wtryskiwacza i montujemy górne osłony silnika. Teraz pozostaje nam uruchomić samochód i sprawdzić, czy silnik prawidłowo pracuje. Jeżeli cały montaż został wykonany w odpowiedniej kolejności to nie powinno być żadnych problemów.

Podczas wymiany wtryskiwaczy należy mieć odpowiednie zaplecze narzędziowe. Niedopuszczalne jest podchodzenie do tej pracy bez klucza dynamometrycznego. Tutaj każdy moment dokręcania ma duże znaczenie. Jeżeli jakikolwiek przewód będzie miał na sobie nawet najmniejsze uszkodzenie to należy wymienić go na nowy. W Dieslu każda usterka ma bardzo duży wpływ na prace silnika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA