Dlaczego samochód się przegrzewa – co mogło się popsuć, co najpierw sprawdzić, ile będzie kosztowała naprawa?

REKLAMA
REKLAMA
Wnioski z obserwacji
Informacje o tym, jaką temperaturę ma silnik, przekazuje kierowcy zwykle zegarowy lub elektroniczny wskaźnik. W niektórych samochodach do tego celu służą jedynie dwie lampki kontrolne. Tam, gdzie temperaturę silnika pokazuje wskazówka lub graficzny diagram, łatwiej kierowcy ocenić chwilowy stan nagrzania motoru. Oczywiście wskazania nie zawsze muszą odpowiadać prawdzie, ale jeśli wskazówka podczas jazdy zaczyna zbliżać się do czerwonego pola, a wcześniej takich oznak nie było, to powinien być to wystarczający sygnał, żeby jak najszybciej złożyć wizytę w warsztacie.
REKLAMA
Zobacz też: Jak uruchomić silnik, który nie chce „zaskoczyć”?
W niektórych autach nadmierną temperaturę silnika może jedynie sygnalizować czerwona kontrolka i momentu jej zapalenia nigdy nie wolno ignorować, bo nie wiadomo, jak bardzo w takim przypadku temperatura silnika przekroczyła dopuszczalną granicę. Wtedy najlepiej natychmiast przerwać jazdę. Zawsze w sytuacjach kiedy otrzymujemy sygnały, że wzrasta temperatura silnika koniecznie trzeba zajrzeć pod maskę. Być może od razu odkryjemy przyczynę.
Główni podejrzani
REKLAMA
Przyczyn wzrostu temperatury silnika jest kilka. Najłatwiejsze do wykrycia są nieszczelności układu chłodzenia, bo zwykle widać je gołym okiem. O wiele trudniej ocenić poprawność działania termostatu, który dość często odpowiada za wzrost temperatury pracy silnika. Jeśli z jakiegoś powodu termostat otwiera się zbyt późno, czyli powyżej ustalonej temperatury albo nie do końca, to nagrzana w silniku ciecz nie będzie mogła w odpowiednim czasie przepłynąć do chłodnicy, ustępując miejsca schłodzonemu już tam płynowi. Nieprawidłowo działający termostat nadaje się tylko do wymiany.
Inną przyczyną podwyższonej ponad normę ciepłoty motoru jest awaria wentylatora chłodnicy. W rozwiązaniach, w których wentylator napędzany jest silnikiem elektrycznym niedostateczne chłodzenie lub jego brak może być spowodowane awarią włącznika termicznego umieszczonego zwykle w chłodnicy lub innymi uszkodzeniami w obwodzie zasilania. W sytuacji, kiedy uszkodzeniu uległ termowyłącznik, doraźnym sposobem naprawy jest podłączenie wentylatora na krótko, na przykład bezpośrednio do zacisków akumulatora, ale tylko po to, żeby dojechać do warsztatu.
Inne przyczyny
Wzrost temperatury silnika spowodowany zmniejszoną skutecznością działania chłodnicy wynikać może z jej zabrudzenia i to zarówno od środka, jak i z zewnątrz. Gruntowne oczyszczenie rdzenia pozwala odzyskać chłodnicy utraconą sprawność. Za przegrzewanie silnika odpowiadać może również zjawisko zapowietrzenia układu chłodzenia. Pozbycie się z wnętrza układu niepotrzebnego powietrza wymaga często wykonania ciągu różnych czynności.
Zobacz też: Jak zdiagnozować uszkodzoną turbinę?
Nieznajomość takich procedur uniemożliwia skuteczne odpowietrzenie układu. Tak samo będzie, jeśli wcześniej nie ustalimy i nie usuniemy przyczyny, z powodu której powietrze przedostaje się do układu chłodzenia. Wyższa od ustalonego poziomu temperatura pracy silnika spowodowana może być także przez niedomagania układu zarządzającego układem zapłonowym i zasilania, co w przypadku elektronicznych jednostek sterujących wymaga fachowej diagnostyki
REKLAMA
REKLAMA