REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Audi A3 8L 1.9 TDI: czyszczenie kolektora ssącego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kolektor ssący w Audi A3 8L 1.9 TDI możemy wyczyścić sami
Kolektor ssący w Audi A3 8L 1.9 TDI możemy wyczyścić sami

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy, w jaki sposób skutecznie wyczyścić kolektor ssący w Audi A3 1.9 TDi. Zabrudzony kolektor ssący dość mocno wpływa na pracę silnika naszego auta.

Do oczyszczenia kolektora ssącego w Audi A3 1.9 TDI będziemy potrzebowali następujących narzędzi: 

Zobacz też: Audi – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

REKLAMA

REKLAMA

• Klucze ampulowe
• Kombinerki
• Klucz nasadowy 12 mm do odkręcania rury od kolektora wylotowego
• Śrubokręt

Pierwszym krokiem podczas wymiany kolektora ssącego w Audi A3 1.9 TDI jest zdjęcie czarnej plastikowej osłony silnika z napisem 1.9 TDI. Następnie zdejmujemy rurę od intercoolera odłączając wcześniej czujnik temperatury, który znajduje się na zgięciu w okolicach przodu samochodu. 

Zobacz również: Jak poprawnie wymieniać świece w silnikach TDI?

REKLAMA

Demontujemy obejmę ściskającą rurę przy EGR, następnie przy intercoolerze. Jeśli chodzi o demontaż przy intercoolerze, najlepiej wykonać go, wyciągając lampę przednią. Teraz, poprzez miejsce, w którym była lampa wyjmujemy całą rurę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny krok to wyjęcie kawałka szerokiej plastikowej rury, który biegnie od przepływki w stronę silnika, natomiast resztę odchylamy w stronę deski rozdzielczej. Chcąc całkowicie ją odchylić, musimy ją odkręcić od silnika. Zamocowana jest na dwóch śrubach, w pobliżu odmy i pod EGR przy bloku silnika. Będzie nam to potrzebne do odkręcenia śruby łączącej kolektor wydechowy z EGR. Proponujmy wyjąć także odmę olejową, ułatwi nam to pracę.

Teraz demontujemy od dołu EGR, rurę łączącą EGR z kolektorem wydechowym. Mamy teraz do odkręcenia dwie śruby imbusowe. Mamy do nich łatwy dostęp, dzięki wcześniejszemu wymontowaniu rury intercoolera. Możemy teraz odkręcić 3 śruby trzymające EGR w miejscu łączenia z kolektorem dolotowym. Zostało nam tylko odłączenie przewodów ciśnieniowych od EGR. Teraz mamy wgląd do tego jak bardzo zapchany jest kolektor dolotowy.

Demontujemy kolektor poprzez odkręcenie drugiego końca rury łączącej EGR z kolektorem wydechowym. Ułatwi nam to dostęp do sześciu śrub mocujących kolektor przy silniku. Potrzebne są do tego klucze nasadowe 12 mm.
Przystępujemy do ostatniego etapu, czyli demontażu kolektora, przykręconego na sześć śrub imbusowych 6 mm. Dobry sposób na zlokalizowanie ich to wyczucie z tyłu silnika i wykręcanie jedna po drugiej.

Zobacz również: Skoda Octavia I: wymiana intercoolera

Najwięcej problemu podczas operacji czyszczenia kolektora ssącego w Audi A3 1.9 TDI stwarza ostatnia śruba znajdująca się najbliżej filtra powietrza ze względu na sąsiedztwo innych elementów. Teraz najważniejsze pytanie, czym to wyczyścić? Musi być to preparat, bardzo silny, który rozpuści tak ubity i zmieszany bród. Są różne preparaty, dlatego warto rozeznać się na rynku takich specyfików. Warto też namoczyć wszystko w oleju napędowym. Jest to nieuniknione, chcąc wyczyścić kolektor, w miejscu, gdzie rozgałęzia się na 4 wloty powietrza.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA