REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana przewodów hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana przewodów hamulcowych
Opel Astra F wymiana przewodów hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone przewody hamulcowe wymagają jak najszybszej wymiany. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić przewody hamulcowe w Oplu Astra F.

Zaczynamy od lokalizacji usterki na przewodzie hamulcowym. Jeśli jest duży wyciek, to nie będzie problemów z lokalizacją. Wokół miejsca wycieku będzie widoczna plama. W przypadku, kiedy nie widać śladów płynu, czeka nas przeprowadzenie dokładnych oględzin przewodów hamulcowych.

REKLAMA

REKLAMA

Pamiętajmy, że poziom płynu powinien mieścić się pomiędzy oznaczeniem „MIN” a „MAX”. Jeżeli widzimy niewielki ubytek, to należy brać pod uwagę również zużycie klocków hamulcowych. Objawia się to minimalnie niższym poziomem płynu w zbiorniczku. Nie ma potrzeby dolewki. Jeżeli ubytki są duże i występują w krótkich odcinkach czasu, może to świadczyć o wyciekach płynu.

Zobacz też: Opel Astra F: obsługa korektora siły hamowania

Zaczynamy od umycia ich. Pokryte są warstwą tworzywa sztucznego, które chroni przed korozją. Właśnie dlatego nie zaleca się używania szczotki drucianej lub papieru ściernego. Za pomocą lampy sprawdzamy przewody od pompy hamulcowej do cylinderków poszczególnych kół.

REKLAMA

Jeżeli zlokalizujemy uszkodzenie, należy wymienić ten odcinek aż do miejsca najbliższego łączenia. Przewody elastyczne łączą cylinderki z przewodami sztywnymi. One również są podatne na uszkodzenia. Łapiemy je oburącz i przeginamy w poszukiwaniu pęknięć. W zależności od tego, w którym miejscu jest nieszczelność, będziemy wymieniać sztywny lub elastyczny przewód hamulcowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana sztywnego przewodu hamulcowego

Sztywny przewód hamulcowy to rurka powleczona tworzywem sztucznym, które chroni przewody przed uszkodzeniami. W sprzedaży są dostępne przewody hamulcowe razem z nakrętkami kołpakowymi. Przewody są dopasowane do danego auta. Możemy również kupić odpowiedni odcinek przewodu, jaki jest nam potrzebny. W przypadku Opla Astry F, przewody mają średnicę 4.75mm.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

Decydując się na zakup takiego przewodu, należy dokonać obróbki końcówek rurki. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić powłoki z tworzywa sztucznego. W przeciwnym razie będziemy musieli wymienić taki odcinek. Przystępujemy do wymiany. Taką operację najwygodniej wykonać z pozycji platformy warsztatowej lub kanału najazdowego. Skorzystanie z tradycyjnego podnośnika i „kobyłek” jest również dopuszczalne, jednak należy być bardzo ostrożnym. Dla zwiększenia bezpieczeństwa zalecamy podłożyć dodatkowo drewniane klocki (obok podstawek).

Odkręcamy nakrętki kołpakowe sztywnego przewodu hamulcowego i zdejmujemy przewód. Jeśli nie wyczyściliśmy wcześniej miejsca uszkodzenia (podczas oględzin), to należy to wykonać to przed odkręceniem nakrętki. Teraz zaślepiamy odpowiednim kołkiem przewód od strony pompy hamulcowej. Dobrą alternatywą jest usunięcie całego płynu ze zbiorniczka wyrównawczego. W tym przypadku zalecamy skorzystać ze strzykawki.

Zobacz też: Jak samodzielnie sprawdzać hamulce?

Nowy przewód hamulcowy prowadzimy w miarę możliwości w tym samym miejscu, gdzie był zamontowany stary. Pamiętajmy, żeby nie umieszczać przewodów hamulcowych między przewodami elektrycznymi. Może to doprowadzić do przetarcia obydwu przewodów. W takim przypadku może to doprowadzić do awarii układu hamulcowego lub instalacji elektrycznej. Zalecamy zachować odległość około 30mm od sąsiadującego przewodu. Pozostaje nam uzupełnić stan w zbiorniczku wyrównawczym i upewnić się, czy nie ma wycieku w naprawianym miejscu.

Wymiana przewodu elastycznego

Pierwszy krok to uzupełnienie stanu w zbiorniczku wyrównawczym. Poziom płynu powinien sięgać do krawędzi otworu wlewowego. Następnie zakręcamy korek na zbiorniczku i zaklejamy otwór odpowietrzający za pomocą plastra. Jest to konieczne, chcąc uniknąć wycieku płynu hamulcowego z układu. Podnosimy przód samochodu za pomocą lewarka i skręcamy przednimi kołami tak, żeby zacisk hamulcowy był skierowany do zewnątrz.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

Odkręcamy sztywny przewód hamulcowy od elastycznego i wyjmujemy blaszkę zabezpieczającą razem z przewodem elastycznym. Następnie odkręcamy elastyczny przewód hamulcowy od zacisku i zdejmujemy podkładki pod śrubą mocującą.

Nowy przewód przykręcamy do zacisku hamulcowego za pomocą śruby drążonej. Pamiętajmy o użyciu nowych podkładek. Moment dokręcania wynosi 40Nm. Warto wiedzieć, że od 1994 roku przewody elastyczne są wykonywane z innego materiału. Nowe przewody mają zmniejszony sześciokąt nakrętki kołpakowej z 19mm na 17mm. Wkładamy blaszkę zabezpieczającą w uchwyt we wnęce koła i dokręcamy sztywny przewód hamulcowy do elastycznego momentem 16Nm.

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Opuszczamy samochód i odlepiamy taśmę z odpowietrznika. Uruchamiamy silnik i sprawdzamy czy przewód elastyczny nie ociera o inne elementy podczas skręcania kołami. Na koniec odpowietrzamy układ hamulcowy (opis w oddzielnym poradniku).

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA