REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych
Opel Astra F wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych to jedna z czynności, która możemy wykonać we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić przednie klocki i tarcze w Oplu Astra F.

Poniżej znajduje się opis wymiany tarcz i klocków hamulcowych. Zaczniemy od klocków, ponieważ są znacznie częściej wymieniane niż tarcze. Każda z czynności zostanie przedstawiona z osobna. Pierwszy krok to kupno odpowiednich materiałów eksploatacyjnych. W przypadku układu hamulcowego zalecamy nie oszczędzać na częściach. Zdecydowanie zalecamy zakup klocków hamulcowych sprawdzonych producentów. Jeśli wymieniamy tarcze, to mamy do wyboru przetoczenie obecnych lub zakup nowych. Warto przejrzeć oferty na serwisach aukcyjnych, można znaleźć zestaw (tarcz + klocki) dobrego producenta w przystępnej cenie. Najważniejsze, żeby dobrać odpowiedni zestaw do naszego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych.

REKLAMA

Zaczynamy od wymiany klocków hamulcowych. Pamiętajmy, że wymianę przeprowadzamy po obu stronach osi. Niedopuszczalna jest wymiana tylko po jednej stronie lub zamiana miejscami wkładek ciernych. Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła i uniesienie przodu samochodu. Podstawiamy podkładki i delikatnie go opuszczamy. Odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koła.

W samochodach wyposażonych we wskaźnik zużycia klocków należy wyjąć przewód elektryczny z klocka hamulcowego. Czujnik razem z przewodem należy wymieniać na nowy podczas każdej wymiany klocków hamulcowych. Jeśli nie jest uszkodzony, to nie jest to wymóg konieczny. Teraz podważamy za pomocą śrubokręta końce sprężyny przytrzymującej z korpusu zacisku.

Wyjmujemy dwa kapturki ochronne z prowadników i wykręcamy je za pomocą klucza nimbusowego. Teraz demontujemy zacisk hamulca razem z wewnętrznym klockiem i podwieszamy do nadwozia za pomocą drutu. Nie należy odłączać przewodu hamulcowego. W innym przypadku będzie konieczne odpowietrzenie układu hamulcowego. Wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie podważamy wewnętrzny klocek i wyjmujemy go z tłoka zacisku. Do tego najlepiej użyć śrubokręta. Po wyjęciu klocków hamulcowych nie należy wciskać pedału hamulca, ponieważ doprowadzi to do wypadnięcia tłoka z gniazda zacisku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowe hamulce - czy trzeba je docierać, jak jeździć po zmianie klocków, szczęk, tarcz

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Na początku należy oczyścić dokładnie miejsce montażu za pomocą szczotki drucianej. Następnie nasączamy szmatkę spirytusem i dokładnie przecieramy. Pamiętajmy, żeby nie używać rozpuszczalników ani ostrych narzędzi. Teraz kontrolujemy osłony przeciwpyłowe, które nie mogą być popękane. Jeżeli osłona jest uszkodzona to należy ją jak najszybciej wymienić. Zanieczyszczenia doprowadzą do powstania nieszczelności tłoka w zacisku.

Kolejny krok to cofnięcie tłoka. W serwisach stosowane jest specjalne narzędzie. My skorzystamy z drewnianego trzonka młotka. Podczas wykonywania tej czynności należy zwrócić uwagę, żeby nie przekrzywić i uszkodzić tłoka oraz, żeby nie uszkodzić osłony. Pamiętajmy, ze podczas wciskania tłoka podnosi się w zbiorniczku poziom płynu hamulcowego.

Zalecamy obserwować poziom płynu w zbiorniczku i ewentualny nadmiar odessać. Do zbierania płynu należy przygotować puste naczynie i strzykawkę. Pod żadnym pozorem nie należy odsysać płynu ustami. Jest on bardzo trujący i może poważnie zagrozić naszemu życiu lub zdrowiu. Po wymianie klocków, poziom płynu nie może być powyżej poziomu MAX.

Zobacz też: Jak poprawić skuteczność hamulców?

Wkładamy wewnętrzny klocek hamulcowy, ze sprężyną skierowaną do środka tłoka. Następnie instalujemy zewnętrzny klocek. Zakładamy zacisk od góry na tarczę hamulca i wkładamy w rowek prowadzący. Teraz obracamy zacisk do dołu i solidnie dociskamy. Czyścimy dokładnie prowadniki i smarujemy specjalnym środkiem zabezpieczającym – bardzo duży wybór w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych.

Wkręcamy prowadniki zakładamy na nie kapturki ochronne. W samochodach ze wskaźnikiem zużycia klocków należy zamontować nowych czujnik razem z przewodem. W klocku hamulcowym znajduje się specjalne nacięcie na nowy czujnik. Należy zwrócić uwagę i upewnić się, czy czujnik jest poprawnie zamontowany. Zaczepiamy końce sprężyny i zakładamy koło.

Po drugiej stronie postępujemy tak samo. Po wymianie sprawdzamy poziom płynu hamulcowego i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca w celu poprawnego ustawienia się klocków. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów należy unikać gwałtownego hamowania.

Wymiana tarcz hamulcowych

Wymiana tarcz hamulcowych nie jest skomplikowana. Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków. Należy ustawić samochód na podstawkach i zdjąć koła. Następnie wymontowujemy klocki hamulcowe. Postępujemy zgodnie z wyżej przedstawionym opisem. Pamiętajmy, że w przypadku nowych tarcz należy stosować tylko i włącznie nowe klocki hamulcowe.

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Podwieszamy zacisk hamulcowy za pomocą drutu i odkręcamy od zwrotnicy oprawę zacisku, która jest zamocowana za pomocą dwóch śrub. Teraz odkręcamy śrubę mocującą tarczę hamulcową do piasty i zdejmujemy tarczę. W razie problemów można uderzyć w nią kilkakrotnie młotkiem (jeśli nie będzie ponownie montowana).

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności pamiętając o odtłuszczeniu tarczy. Stare tarcze oddajemy na złom.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA