REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych
Opel Astra F wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych to jedna z czynności, która możemy wykonać we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić przednie klocki i tarcze w Oplu Astra F.

Poniżej znajduje się opis wymiany tarcz i klocków hamulcowych. Zaczniemy od klocków, ponieważ są znacznie częściej wymieniane niż tarcze. Każda z czynności zostanie przedstawiona z osobna. Pierwszy krok to kupno odpowiednich materiałów eksploatacyjnych. W przypadku układu hamulcowego zalecamy nie oszczędzać na częściach. Zdecydowanie zalecamy zakup klocków hamulcowych sprawdzonych producentów. Jeśli wymieniamy tarcze, to mamy do wyboru przetoczenie obecnych lub zakup nowych. Warto przejrzeć oferty na serwisach aukcyjnych, można znaleźć zestaw (tarcz + klocki) dobrego producenta w przystępnej cenie. Najważniejsze, żeby dobrać odpowiedni zestaw do naszego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych.

REKLAMA

Zaczynamy od wymiany klocków hamulcowych. Pamiętajmy, że wymianę przeprowadzamy po obu stronach osi. Niedopuszczalna jest wymiana tylko po jednej stronie lub zamiana miejscami wkładek ciernych. Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła i uniesienie przodu samochodu. Podstawiamy podkładki i delikatnie go opuszczamy. Odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koła.

W samochodach wyposażonych we wskaźnik zużycia klocków należy wyjąć przewód elektryczny z klocka hamulcowego. Czujnik razem z przewodem należy wymieniać na nowy podczas każdej wymiany klocków hamulcowych. Jeśli nie jest uszkodzony, to nie jest to wymóg konieczny. Teraz podważamy za pomocą śrubokręta końce sprężyny przytrzymującej z korpusu zacisku.

Wyjmujemy dwa kapturki ochronne z prowadników i wykręcamy je za pomocą klucza nimbusowego. Teraz demontujemy zacisk hamulca razem z wewnętrznym klockiem i podwieszamy do nadwozia za pomocą drutu. Nie należy odłączać przewodu hamulcowego. W innym przypadku będzie konieczne odpowietrzenie układu hamulcowego. Wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie podważamy wewnętrzny klocek i wyjmujemy go z tłoka zacisku. Do tego najlepiej użyć śrubokręta. Po wyjęciu klocków hamulcowych nie należy wciskać pedału hamulca, ponieważ doprowadzi to do wypadnięcia tłoka z gniazda zacisku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowe hamulce - czy trzeba je docierać, jak jeździć po zmianie klocków, szczęk, tarcz

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Na początku należy oczyścić dokładnie miejsce montażu za pomocą szczotki drucianej. Następnie nasączamy szmatkę spirytusem i dokładnie przecieramy. Pamiętajmy, żeby nie używać rozpuszczalników ani ostrych narzędzi. Teraz kontrolujemy osłony przeciwpyłowe, które nie mogą być popękane. Jeżeli osłona jest uszkodzona to należy ją jak najszybciej wymienić. Zanieczyszczenia doprowadzą do powstania nieszczelności tłoka w zacisku.

Kolejny krok to cofnięcie tłoka. W serwisach stosowane jest specjalne narzędzie. My skorzystamy z drewnianego trzonka młotka. Podczas wykonywania tej czynności należy zwrócić uwagę, żeby nie przekrzywić i uszkodzić tłoka oraz, żeby nie uszkodzić osłony. Pamiętajmy, ze podczas wciskania tłoka podnosi się w zbiorniczku poziom płynu hamulcowego.

Zalecamy obserwować poziom płynu w zbiorniczku i ewentualny nadmiar odessać. Do zbierania płynu należy przygotować puste naczynie i strzykawkę. Pod żadnym pozorem nie należy odsysać płynu ustami. Jest on bardzo trujący i może poważnie zagrozić naszemu życiu lub zdrowiu. Po wymianie klocków, poziom płynu nie może być powyżej poziomu MAX.

Zobacz też: Jak poprawić skuteczność hamulców?

Wkładamy wewnętrzny klocek hamulcowy, ze sprężyną skierowaną do środka tłoka. Następnie instalujemy zewnętrzny klocek. Zakładamy zacisk od góry na tarczę hamulca i wkładamy w rowek prowadzący. Teraz obracamy zacisk do dołu i solidnie dociskamy. Czyścimy dokładnie prowadniki i smarujemy specjalnym środkiem zabezpieczającym – bardzo duży wybór w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych.

Wkręcamy prowadniki zakładamy na nie kapturki ochronne. W samochodach ze wskaźnikiem zużycia klocków należy zamontować nowych czujnik razem z przewodem. W klocku hamulcowym znajduje się specjalne nacięcie na nowy czujnik. Należy zwrócić uwagę i upewnić się, czy czujnik jest poprawnie zamontowany. Zaczepiamy końce sprężyny i zakładamy koło.

Po drugiej stronie postępujemy tak samo. Po wymianie sprawdzamy poziom płynu hamulcowego i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca w celu poprawnego ustawienia się klocków. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów należy unikać gwałtownego hamowania.

Wymiana tarcz hamulcowych

Wymiana tarcz hamulcowych nie jest skomplikowana. Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków. Należy ustawić samochód na podstawkach i zdjąć koła. Następnie wymontowujemy klocki hamulcowe. Postępujemy zgodnie z wyżej przedstawionym opisem. Pamiętajmy, że w przypadku nowych tarcz należy stosować tylko i włącznie nowe klocki hamulcowe.

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Podwieszamy zacisk hamulcowy za pomocą drutu i odkręcamy od zwrotnicy oprawę zacisku, która jest zamocowana za pomocą dwóch śrub. Teraz odkręcamy śrubę mocującą tarczę hamulcową do piasty i zdejmujemy tarczę. W razie problemów można uderzyć w nią kilkakrotnie młotkiem (jeśli nie będzie ponownie montowana).

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności pamiętając o odtłuszczeniu tarczy. Stare tarcze oddajemy na złom.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA