REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych
Opel Astra F wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych to jedna z czynności, która możemy wykonać we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić przednie klocki i tarcze w Oplu Astra F.

Poniżej znajduje się opis wymiany tarcz i klocków hamulcowych. Zaczniemy od klocków, ponieważ są znacznie częściej wymieniane niż tarcze. Każda z czynności zostanie przedstawiona z osobna. Pierwszy krok to kupno odpowiednich materiałów eksploatacyjnych. W przypadku układu hamulcowego zalecamy nie oszczędzać na częściach. Zdecydowanie zalecamy zakup klocków hamulcowych sprawdzonych producentów. Jeśli wymieniamy tarcze, to mamy do wyboru przetoczenie obecnych lub zakup nowych. Warto przejrzeć oferty na serwisach aukcyjnych, można znaleźć zestaw (tarcz + klocki) dobrego producenta w przystępnej cenie. Najważniejsze, żeby dobrać odpowiedni zestaw do naszego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych.

REKLAMA

Zaczynamy od wymiany klocków hamulcowych. Pamiętajmy, że wymianę przeprowadzamy po obu stronach osi. Niedopuszczalna jest wymiana tylko po jednej stronie lub zamiana miejscami wkładek ciernych. Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła i uniesienie przodu samochodu. Podstawiamy podkładki i delikatnie go opuszczamy. Odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koła.

W samochodach wyposażonych we wskaźnik zużycia klocków należy wyjąć przewód elektryczny z klocka hamulcowego. Czujnik razem z przewodem należy wymieniać na nowy podczas każdej wymiany klocków hamulcowych. Jeśli nie jest uszkodzony, to nie jest to wymóg konieczny. Teraz podważamy za pomocą śrubokręta końce sprężyny przytrzymującej z korpusu zacisku.

Wyjmujemy dwa kapturki ochronne z prowadników i wykręcamy je za pomocą klucza nimbusowego. Teraz demontujemy zacisk hamulca razem z wewnętrznym klockiem i podwieszamy do nadwozia za pomocą drutu. Nie należy odłączać przewodu hamulcowego. W innym przypadku będzie konieczne odpowietrzenie układu hamulcowego. Wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie podważamy wewnętrzny klocek i wyjmujemy go z tłoka zacisku. Do tego najlepiej użyć śrubokręta. Po wyjęciu klocków hamulcowych nie należy wciskać pedału hamulca, ponieważ doprowadzi to do wypadnięcia tłoka z gniazda zacisku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowe hamulce - czy trzeba je docierać, jak jeździć po zmianie klocków, szczęk, tarcz

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Na początku należy oczyścić dokładnie miejsce montażu za pomocą szczotki drucianej. Następnie nasączamy szmatkę spirytusem i dokładnie przecieramy. Pamiętajmy, żeby nie używać rozpuszczalników ani ostrych narzędzi. Teraz kontrolujemy osłony przeciwpyłowe, które nie mogą być popękane. Jeżeli osłona jest uszkodzona to należy ją jak najszybciej wymienić. Zanieczyszczenia doprowadzą do powstania nieszczelności tłoka w zacisku.

Kolejny krok to cofnięcie tłoka. W serwisach stosowane jest specjalne narzędzie. My skorzystamy z drewnianego trzonka młotka. Podczas wykonywania tej czynności należy zwrócić uwagę, żeby nie przekrzywić i uszkodzić tłoka oraz, żeby nie uszkodzić osłony. Pamiętajmy, ze podczas wciskania tłoka podnosi się w zbiorniczku poziom płynu hamulcowego.

Zalecamy obserwować poziom płynu w zbiorniczku i ewentualny nadmiar odessać. Do zbierania płynu należy przygotować puste naczynie i strzykawkę. Pod żadnym pozorem nie należy odsysać płynu ustami. Jest on bardzo trujący i może poważnie zagrozić naszemu życiu lub zdrowiu. Po wymianie klocków, poziom płynu nie może być powyżej poziomu MAX.

Zobacz też: Jak poprawić skuteczność hamulców?

Wkładamy wewnętrzny klocek hamulcowy, ze sprężyną skierowaną do środka tłoka. Następnie instalujemy zewnętrzny klocek. Zakładamy zacisk od góry na tarczę hamulca i wkładamy w rowek prowadzący. Teraz obracamy zacisk do dołu i solidnie dociskamy. Czyścimy dokładnie prowadniki i smarujemy specjalnym środkiem zabezpieczającym – bardzo duży wybór w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych.

Wkręcamy prowadniki zakładamy na nie kapturki ochronne. W samochodach ze wskaźnikiem zużycia klocków należy zamontować nowych czujnik razem z przewodem. W klocku hamulcowym znajduje się specjalne nacięcie na nowy czujnik. Należy zwrócić uwagę i upewnić się, czy czujnik jest poprawnie zamontowany. Zaczepiamy końce sprężyny i zakładamy koło.

Po drugiej stronie postępujemy tak samo. Po wymianie sprawdzamy poziom płynu hamulcowego i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca w celu poprawnego ustawienia się klocków. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów należy unikać gwałtownego hamowania.

Wymiana tarcz hamulcowych

Wymiana tarcz hamulcowych nie jest skomplikowana. Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków. Należy ustawić samochód na podstawkach i zdjąć koła. Następnie wymontowujemy klocki hamulcowe. Postępujemy zgodnie z wyżej przedstawionym opisem. Pamiętajmy, że w przypadku nowych tarcz należy stosować tylko i włącznie nowe klocki hamulcowe.

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Podwieszamy zacisk hamulcowy za pomocą drutu i odkręcamy od zwrotnicy oprawę zacisku, która jest zamocowana za pomocą dwóch śrub. Teraz odkręcamy śrubę mocującą tarczę hamulcową do piasty i zdejmujemy tarczę. W razie problemów można uderzyć w nią kilkakrotnie młotkiem (jeśli nie będzie ponownie montowana).

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności pamiętając o odtłuszczeniu tarczy. Stare tarcze oddajemy na złom.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA