Opel Vectra A: regulacja hamulca ręcznego
REKLAMA
REKLAMA
Poradnik ten zostanie podzielony na dwie części. Najpierw przeprowadzimy regulację w samochodzie wyposażonym w tylne hamulce tarczowe, a na końcu skoncentrujemy się na autach z hamulcami bębnowymi.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż wtryskiwaczy w silniku Diesla
W autach z tarczami hamulec nożny jest oddzielony od ręcznego. Rolę hamulca ręcznego pełni hamulec bębnowy, który zamontowany jest w obydwu tarczach. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie musimy się martwić o szybkie zużycie hamulca ręcznego. Jeśli nie jeździmy z zaciągniętym „ręcznym” to posłuży nam przez długi czas.
REKLAMA
Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła. Następnie za pomocą tradycyjnego lewarka podnosimy samochód i ustawiamy go na podstawkach. Odkręcamy wszystkie śruby do końca i zdejmujemy koła. Spuszczamy hamulec ręczny i zaczynamy obracać tarczą hamulcową tak, żeby otwór w tarczy, który służy do regulacji ustawił się na wprost regulatora ustawienia szczęk.
Wkładamy w otwór śrubokręt i obracamy do dołu nakrętkę regulatora, aż szczęki dosuną się do tarczy hamulca. Można to sprawdzić starając się obrócić tarczą hamulca. Jeśli nie ma takiej możliwości to znak, że szczęki dosunęły się do tarczy. Zaciągamy dźwignię hamulca ręcznego do czwartej zapadki. Dokręcamy nakrętkę na cięgle zaczepu tak, żeby szczęki zaczęły hamować. Pamiętajmy, że siła hamowania na obydwu kołach musi być taka sama.
Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana łożyska koła tylnego
Teraz spuszczamy dźwignię hamulca ręcznego i zakładamy koła. Dokręcamy śruby i opuszczamy samochód na dół. Ponownie zaciągamy dźwignię hamulca ręcznego i luzujemy. Pozostaje nam udać się na jazdę próbną i sprawdzić działanie hamulca ręcznego. Zaciągając dźwignię na 7 zapadkę koła powinny stać nieruchomo.
REKLAMA
W przypadku hamulców bębnowych jest znacznie łatwiej. Ustawiamy samochód na podstawkach i z tyłu hamulca bębnowego wyjmujemy korek zaślepiający i oświetlamy go latarką. Zaokrąglony koniec dźwigni musi dotykać do występu szczęki. Teraz zaciągamy „ręczny” do 4 zapadki i dokręcamy nakrętkę samozabezpieczającą na cięgle zaczepu tak, żeby tylne koła obracały się z problemami.
Spuszczamy "ręczny": i sprawdzamy czy końce dźwigni dotykają do występów szczęk. Obracamy koła ręką i kontrolujemy czy nie szczęki nie ocierają o bębny. W razie potrzeby należy powtórzyć regulację. Wkładamy korek i opuszczamy samochód na koła. Udajemy się na jazdę próbną i sprawdzamy działanie hamulca.
Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż dźwigni hamulca ręcznego
REKLAMA
REKLAMA