REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana bębnów i szczęk hamulcowych
Opel Vectra A wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Opel Vectra A był również produkowany w wersji z hamulcami bębnowymi. W poradniku tym pokażmy jak wymienić bębny i szczęki hamulcowe.

Na samym początku należy podjąć klika decyzji odnośnie nowych bębnów i szczęk. Jeśli chodzi o szczęki to zdecydowanie należy kupić nowe. W przypadku bębnów mamy możliwość przetoczenia ich. Oczywiście, jeśli rant jest zbyt duży przetoczenie może okazać się zbędne. W takim przypadku czeka nas zakup nowych bębnów. Warto poszukać kompletów razem ze szczękami. Na serwisach aukcyjnych można wyszukać atrakcyjne oferty zestawów w przystępnych cenach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: przegląd układu kierowniczego

Pierwszy krok to poluzowanie śrub tylnych kół. Unosimy samochód za pomocą tradycyjnego lewarka i podstawiamy „kobyłki”. Wykręcamy do końca śruby mocujące koła i odciągamy dźwignię hamulca ręcznego. Następnie odkręcamy śrubę mocującą bęben i zdejmujemy go. Tutaj najczęściej występują problemy. Najlepiej obracać powoli bęben i uderzać w niego delikatnie za pomocą młotka. Po wykonaniu tej czynności nie powinno być problemów z demontażem.

Jednak zdarzają się przypadki, że nawet mocniejsze uderzanie młotkiem nie przynosi żadnych efektów. Powodem tego jest zbyt duży próg na powierzchni roboczej bębna. Efektem tego jest blokowanie się szczęk. W takim przypadku należy cofnąć sprężynę ściągającą szczęki. Zaglądamy do tylnej części bębna i lokalizujemy korek, który należy wyciągnąć. Do otworu wkładamy śrubokręt i naciskamy na dźwignię hamulca ręcznego.

REKLAMA

Spowoduje to cofnięcie sprężyny ściągającej szczęki co umożliwi nam bezproblemowe zdjęcie bębna. Jeśli nadal będą problemy to należy poluzować linkę hamulca ręcznego przy środkowym zaczepie. Po zdjęciu bębna prowadzimy oględziny powierzchni roboczej. Jeśli podejmiemy decyzję o wymianie lub przetoczeniu to należy pamiętać, że wykonujemy to w obydwu bębnach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do wymontowania szczęk hamulcowych. Pamiętajmy, że wymieniamy je w komplecie. Najlepiej przeprowadzić wymianę po każdej stronie po kolei. W razie wątpliwości będziemy mogli sprawdzić po drugiej stronie jak są zamontowane poszczególne elementy. Pierwszy krok to odczepienie górnej sprężyny ściągającej. Wykonujemy to za pomocą szczypiec. Operacja ta może być kłopotliwa i nie koniecznie uda nam się zdjąć sprężynę za pierwszym razem.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż gaźnika 2EE

Teraz, za pomocą śrubokręta wyjmujemy z otworu w szczęce zaczep sprężyny ściągającej. Zdejmujemy ze szczęki dźwignię regulatora razem ze sprężyną odciągającą. Następnie odciągamy na zewnątrz szczęki (delikatnie) i wyjmujemy rozpieracz regulatora. Kolejnym krokiem jest demontaż prowadnika przedniej szczęki. Musimy wcisnąć za pomocą szczypiec talerzyk sprężyny a następnie przekręcić go o kąt prosty.

W tym samym czasie musimy przytrzymywać z tyłu prowadnik. Wyjmujemy go razem ze sprężyną. Może się to okazać trudną czynnością jednak nie należy się szybko zniechęcać. W taki sam sposób demontujemy prowadnik tylnej szczęki hamulca. Na końcu pozostaje nam wyjąć dolną sprężynę ściągającą. Teraz możemy wyjąć szczęki hamulca i odłączyć od dźwigni linkę hamulca ręcznego.

Montaż przebiega w odwrotnej kolejności jednak należy pamiętać o wykonaniu kilku dodatkowych czynności. Przede wszystkim czyścimy dokładnie wszystkie elementy łącznie z bębnem hamulca. Najlepiej zrobić to za pomocą pędzelka. Trudne do usunięcia zanieczyszczenia należy przemyć szmatką zamoczoną w spirytusie. Pod żadnym pozorem nie należy naciskać pedału hamulca. Spowoduje to wypadnięcie tłoczków z cylinderków. Kontrolujemy czy nie ma wycieku płynu hamulcowego przez cylinderek. Jeśli zobaczymy nawet najmniejszy wyciek to należy jak najszybciej wymienić cylinderek.

Czyścimy dokładnie gwint na rozpieraczu szczęk a na końcu smarujemy. Sprawdzamy czy dźwignia regulatora swobodnie się porusza. Jeśli są wyczuwalne opory to należy rozebrać regulator i dokładnie wyczyścić. Kładziemy cienką warstwę smaru silikonowego na gwint regulatora. Teraz cofamy kółko regulatora do końca

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana alternatora

Warto wiedzieć, że rozpieracz szczęk koła lewego ma inny gwint niż koła prawego. Nie należy zamieniać ich miejscami. W kole lewym wszystkie części, które się różnią zostały oznaczone kolorem czarnym natomiast w kole prawym kolorem srebrnym. Zaczepiamy koniec linki hamulca ręcznego do dźwigni przy szczęce. Sprawdzamy czy ułożenie linki jest prawidłowe.

Teraz łączymy szczęki za pomocą dolnej sprężyny ściągającej. Przechodzimy do montażu szczęk. W tym celu wsuwamy od tyłu prowadniki i na każdy z nich nakładamy sprężynę, którą ściskamy razem z talerzykiem. Przytrzymujemy prowadnik od tyłu i obracamy talerzyk o 90 stopni. W ten sposób mamy zabezpieczony prowadnik. Montujemy na górze regulator ustawiania szczęk sprawdzając czy jest on poprawnie zamontowany.

Instalujemy na kołku rozprężnym dźwignię regulatora razem ze sprężyną. Za pomocą szczypiec zaczepiamy sprężynę odciągającą dźwignię regulatora. Wkładamy w kołek rozprężny jeden koniec zaczepu górnej sprężyny ściągającej. Drugi koniec zaczepu wkładamy w otwór w szczęce. Następnie podpinamy górną sprężynę ściągającą zarówno do szczęki jak i do zaczepu. Cofamy regulator do końca uważając, żeby kółko nie blokowało się na końcu regulatora.

W taki sam sposób przeprowadzamy wymianę szczęk w drugim kole. Pozostaje nam zamontować bęben hamulcowy.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana rozrusznika

Przed montażem czyścimy dokładnie rdzę z kołnierza bębna. Chwytamy za linkę hamulca ręcznego i pociągamy ją kilkakrotnie do siebie. Jeżeli przesuwa się bardzo opornie to należy ją wymienić. Cofamy regulator ustawiania szczęk tak, żebyśmy mogli swobodnie zamontować bęben. Po osadzeniu go dokręcamy śrubę mocującą. Zakładamy koło, dokręcamy śruby i opuszczamy samochód.

Przed rozpoczęciem jazdy wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca do momentu aż wyczujemy wyraźny opór. Wykonując tą czynność dosuwamy szczęki hamulcowe do bębna co powoduje ich prawidłowe ustawienie. Średnio należy wcisnąć pedał hamulca około 20 razy. Pozostaje nam wyregulować hamulec ręczny. Dokładny opis znajduje się w oddzielnym poradniku.

Kontrolujemy stan płynu hamulcowego i ewentualne braki uzupełniamy. Jeśli nasze bębny są zardzewiałe (zakładamy, że nie montujemy nowych tylko przetaczamy te co mamy) to warto je pomalować. W tym celu, po zdjęciu należy je dokładnie wyczyścić, najlepiej za pomocą szlifierki z odpowiednią nakładką. Po wykonaniu tej czynności odtłuszczamy całą powierzchnię i przystępujemy do malowania.

Zobacz też: Opel Vectra A: regulacja hamulca ręcznego

Oczywiście stosujemy farbę przeznaczoną do wysokich temperatur. Można użyć podkładu lub od razu nałożyć farbę. Zazwyczaj są one w sprayu i mamy do wyboru kilka kolorów. Zalecamy położyć 2 – 3 warstwy. Pomalowany bęben musi dobrze wyschnąć zanim go zamontujemy.

Jeśli całą pracę wykonamy dokładnie to rdza nie powinna się pojawić przez dłuższy czas.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA