REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana bębnów i szczęk hamulcowych
Opel Vectra A wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Opel Vectra A był również produkowany w wersji z hamulcami bębnowymi. W poradniku tym pokażmy jak wymienić bębny i szczęki hamulcowe.

Na samym początku należy podjąć klika decyzji odnośnie nowych bębnów i szczęk. Jeśli chodzi o szczęki to zdecydowanie należy kupić nowe. W przypadku bębnów mamy możliwość przetoczenia ich. Oczywiście, jeśli rant jest zbyt duży przetoczenie może okazać się zbędne. W takim przypadku czeka nas zakup nowych bębnów. Warto poszukać kompletów razem ze szczękami. Na serwisach aukcyjnych można wyszukać atrakcyjne oferty zestawów w przystępnych cenach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: przegląd układu kierowniczego

Pierwszy krok to poluzowanie śrub tylnych kół. Unosimy samochód za pomocą tradycyjnego lewarka i podstawiamy „kobyłki”. Wykręcamy do końca śruby mocujące koła i odciągamy dźwignię hamulca ręcznego. Następnie odkręcamy śrubę mocującą bęben i zdejmujemy go. Tutaj najczęściej występują problemy. Najlepiej obracać powoli bęben i uderzać w niego delikatnie za pomocą młotka. Po wykonaniu tej czynności nie powinno być problemów z demontażem.

Jednak zdarzają się przypadki, że nawet mocniejsze uderzanie młotkiem nie przynosi żadnych efektów. Powodem tego jest zbyt duży próg na powierzchni roboczej bębna. Efektem tego jest blokowanie się szczęk. W takim przypadku należy cofnąć sprężynę ściągającą szczęki. Zaglądamy do tylnej części bębna i lokalizujemy korek, który należy wyciągnąć. Do otworu wkładamy śrubokręt i naciskamy na dźwignię hamulca ręcznego.

REKLAMA

Spowoduje to cofnięcie sprężyny ściągającej szczęki co umożliwi nam bezproblemowe zdjęcie bębna. Jeśli nadal będą problemy to należy poluzować linkę hamulca ręcznego przy środkowym zaczepie. Po zdjęciu bębna prowadzimy oględziny powierzchni roboczej. Jeśli podejmiemy decyzję o wymianie lub przetoczeniu to należy pamiętać, że wykonujemy to w obydwu bębnach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do wymontowania szczęk hamulcowych. Pamiętajmy, że wymieniamy je w komplecie. Najlepiej przeprowadzić wymianę po każdej stronie po kolei. W razie wątpliwości będziemy mogli sprawdzić po drugiej stronie jak są zamontowane poszczególne elementy. Pierwszy krok to odczepienie górnej sprężyny ściągającej. Wykonujemy to za pomocą szczypiec. Operacja ta może być kłopotliwa i nie koniecznie uda nam się zdjąć sprężynę za pierwszym razem.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż gaźnika 2EE

Teraz, za pomocą śrubokręta wyjmujemy z otworu w szczęce zaczep sprężyny ściągającej. Zdejmujemy ze szczęki dźwignię regulatora razem ze sprężyną odciągającą. Następnie odciągamy na zewnątrz szczęki (delikatnie) i wyjmujemy rozpieracz regulatora. Kolejnym krokiem jest demontaż prowadnika przedniej szczęki. Musimy wcisnąć za pomocą szczypiec talerzyk sprężyny a następnie przekręcić go o kąt prosty.

W tym samym czasie musimy przytrzymywać z tyłu prowadnik. Wyjmujemy go razem ze sprężyną. Może się to okazać trudną czynnością jednak nie należy się szybko zniechęcać. W taki sam sposób demontujemy prowadnik tylnej szczęki hamulca. Na końcu pozostaje nam wyjąć dolną sprężynę ściągającą. Teraz możemy wyjąć szczęki hamulca i odłączyć od dźwigni linkę hamulca ręcznego.

Montaż przebiega w odwrotnej kolejności jednak należy pamiętać o wykonaniu kilku dodatkowych czynności. Przede wszystkim czyścimy dokładnie wszystkie elementy łącznie z bębnem hamulca. Najlepiej zrobić to za pomocą pędzelka. Trudne do usunięcia zanieczyszczenia należy przemyć szmatką zamoczoną w spirytusie. Pod żadnym pozorem nie należy naciskać pedału hamulca. Spowoduje to wypadnięcie tłoczków z cylinderków. Kontrolujemy czy nie ma wycieku płynu hamulcowego przez cylinderek. Jeśli zobaczymy nawet najmniejszy wyciek to należy jak najszybciej wymienić cylinderek.

Czyścimy dokładnie gwint na rozpieraczu szczęk a na końcu smarujemy. Sprawdzamy czy dźwignia regulatora swobodnie się porusza. Jeśli są wyczuwalne opory to należy rozebrać regulator i dokładnie wyczyścić. Kładziemy cienką warstwę smaru silikonowego na gwint regulatora. Teraz cofamy kółko regulatora do końca

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana alternatora

Warto wiedzieć, że rozpieracz szczęk koła lewego ma inny gwint niż koła prawego. Nie należy zamieniać ich miejscami. W kole lewym wszystkie części, które się różnią zostały oznaczone kolorem czarnym natomiast w kole prawym kolorem srebrnym. Zaczepiamy koniec linki hamulca ręcznego do dźwigni przy szczęce. Sprawdzamy czy ułożenie linki jest prawidłowe.

Teraz łączymy szczęki za pomocą dolnej sprężyny ściągającej. Przechodzimy do montażu szczęk. W tym celu wsuwamy od tyłu prowadniki i na każdy z nich nakładamy sprężynę, którą ściskamy razem z talerzykiem. Przytrzymujemy prowadnik od tyłu i obracamy talerzyk o 90 stopni. W ten sposób mamy zabezpieczony prowadnik. Montujemy na górze regulator ustawiania szczęk sprawdzając czy jest on poprawnie zamontowany.

Instalujemy na kołku rozprężnym dźwignię regulatora razem ze sprężyną. Za pomocą szczypiec zaczepiamy sprężynę odciągającą dźwignię regulatora. Wkładamy w kołek rozprężny jeden koniec zaczepu górnej sprężyny ściągającej. Drugi koniec zaczepu wkładamy w otwór w szczęce. Następnie podpinamy górną sprężynę ściągającą zarówno do szczęki jak i do zaczepu. Cofamy regulator do końca uważając, żeby kółko nie blokowało się na końcu regulatora.

W taki sam sposób przeprowadzamy wymianę szczęk w drugim kole. Pozostaje nam zamontować bęben hamulcowy.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana rozrusznika

Przed montażem czyścimy dokładnie rdzę z kołnierza bębna. Chwytamy za linkę hamulca ręcznego i pociągamy ją kilkakrotnie do siebie. Jeżeli przesuwa się bardzo opornie to należy ją wymienić. Cofamy regulator ustawiania szczęk tak, żebyśmy mogli swobodnie zamontować bęben. Po osadzeniu go dokręcamy śrubę mocującą. Zakładamy koło, dokręcamy śruby i opuszczamy samochód.

Przed rozpoczęciem jazdy wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca do momentu aż wyczujemy wyraźny opór. Wykonując tą czynność dosuwamy szczęki hamulcowe do bębna co powoduje ich prawidłowe ustawienie. Średnio należy wcisnąć pedał hamulca około 20 razy. Pozostaje nam wyregulować hamulec ręczny. Dokładny opis znajduje się w oddzielnym poradniku.

Kontrolujemy stan płynu hamulcowego i ewentualne braki uzupełniamy. Jeśli nasze bębny są zardzewiałe (zakładamy, że nie montujemy nowych tylko przetaczamy te co mamy) to warto je pomalować. W tym celu, po zdjęciu należy je dokładnie wyczyścić, najlepiej za pomocą szlifierki z odpowiednią nakładką. Po wykonaniu tej czynności odtłuszczamy całą powierzchnię i przystępujemy do malowania.

Zobacz też: Opel Vectra A: regulacja hamulca ręcznego

Oczywiście stosujemy farbę przeznaczoną do wysokich temperatur. Można użyć podkładu lub od razu nałożyć farbę. Zazwyczaj są one w sprayu i mamy do wyboru kilka kolorów. Zalecamy położyć 2 – 3 warstwy. Pomalowany bęben musi dobrze wyschnąć zanim go zamontujemy.

Jeśli całą pracę wykonamy dokładnie to rdza nie powinna się pojawić przez dłuższy czas.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA