REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana bębnów i szczęk hamulcowych
Opel Vectra A wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Opel Vectra A był również produkowany w wersji z hamulcami bębnowymi. W poradniku tym pokażmy jak wymienić bębny i szczęki hamulcowe.

Na samym początku należy podjąć klika decyzji odnośnie nowych bębnów i szczęk. Jeśli chodzi o szczęki to zdecydowanie należy kupić nowe. W przypadku bębnów mamy możliwość przetoczenia ich. Oczywiście, jeśli rant jest zbyt duży przetoczenie może okazać się zbędne. W takim przypadku czeka nas zakup nowych bębnów. Warto poszukać kompletów razem ze szczękami. Na serwisach aukcyjnych można wyszukać atrakcyjne oferty zestawów w przystępnych cenach.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: przegląd układu kierowniczego

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub tylnych kół. Unosimy samochód za pomocą tradycyjnego lewarka i podstawiamy „kobyłki”. Wykręcamy do końca śruby mocujące koła i odciągamy dźwignię hamulca ręcznego. Następnie odkręcamy śrubę mocującą bęben i zdejmujemy go. Tutaj najczęściej występują problemy. Najlepiej obracać powoli bęben i uderzać w niego delikatnie za pomocą młotka. Po wykonaniu tej czynności nie powinno być problemów z demontażem.

Jednak zdarzają się przypadki, że nawet mocniejsze uderzanie młotkiem nie przynosi żadnych efektów. Powodem tego jest zbyt duży próg na powierzchni roboczej bębna. Efektem tego jest blokowanie się szczęk. W takim przypadku należy cofnąć sprężynę ściągającą szczęki. Zaglądamy do tylnej części bębna i lokalizujemy korek, który należy wyciągnąć. Do otworu wkładamy śrubokręt i naciskamy na dźwignię hamulca ręcznego.

Spowoduje to cofnięcie sprężyny ściągającej szczęki co umożliwi nam bezproblemowe zdjęcie bębna. Jeśli nadal będą problemy to należy poluzować linkę hamulca ręcznego przy środkowym zaczepie. Po zdjęciu bębna prowadzimy oględziny powierzchni roboczej. Jeśli podejmiemy decyzję o wymianie lub przetoczeniu to należy pamiętać, że wykonujemy to w obydwu bębnach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do wymontowania szczęk hamulcowych. Pamiętajmy, że wymieniamy je w komplecie. Najlepiej przeprowadzić wymianę po każdej stronie po kolei. W razie wątpliwości będziemy mogli sprawdzić po drugiej stronie jak są zamontowane poszczególne elementy. Pierwszy krok to odczepienie górnej sprężyny ściągającej. Wykonujemy to za pomocą szczypiec. Operacja ta może być kłopotliwa i nie koniecznie uda nam się zdjąć sprężynę za pierwszym razem.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż gaźnika 2EE

REKLAMA

Teraz, za pomocą śrubokręta wyjmujemy z otworu w szczęce zaczep sprężyny ściągającej. Zdejmujemy ze szczęki dźwignię regulatora razem ze sprężyną odciągającą. Następnie odciągamy na zewnątrz szczęki (delikatnie) i wyjmujemy rozpieracz regulatora. Kolejnym krokiem jest demontaż prowadnika przedniej szczęki. Musimy wcisnąć za pomocą szczypiec talerzyk sprężyny a następnie przekręcić go o kąt prosty.

W tym samym czasie musimy przytrzymywać z tyłu prowadnik. Wyjmujemy go razem ze sprężyną. Może się to okazać trudną czynnością jednak nie należy się szybko zniechęcać. W taki sam sposób demontujemy prowadnik tylnej szczęki hamulca. Na końcu pozostaje nam wyjąć dolną sprężynę ściągającą. Teraz możemy wyjąć szczęki hamulca i odłączyć od dźwigni linkę hamulca ręcznego.

Montaż przebiega w odwrotnej kolejności jednak należy pamiętać o wykonaniu kilku dodatkowych czynności. Przede wszystkim czyścimy dokładnie wszystkie elementy łącznie z bębnem hamulca. Najlepiej zrobić to za pomocą pędzelka. Trudne do usunięcia zanieczyszczenia należy przemyć szmatką zamoczoną w spirytusie. Pod żadnym pozorem nie należy naciskać pedału hamulca. Spowoduje to wypadnięcie tłoczków z cylinderków. Kontrolujemy czy nie ma wycieku płynu hamulcowego przez cylinderek. Jeśli zobaczymy nawet najmniejszy wyciek to należy jak najszybciej wymienić cylinderek.

Czyścimy dokładnie gwint na rozpieraczu szczęk a na końcu smarujemy. Sprawdzamy czy dźwignia regulatora swobodnie się porusza. Jeśli są wyczuwalne opory to należy rozebrać regulator i dokładnie wyczyścić. Kładziemy cienką warstwę smaru silikonowego na gwint regulatora. Teraz cofamy kółko regulatora do końca

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana alternatora

Warto wiedzieć, że rozpieracz szczęk koła lewego ma inny gwint niż koła prawego. Nie należy zamieniać ich miejscami. W kole lewym wszystkie części, które się różnią zostały oznaczone kolorem czarnym natomiast w kole prawym kolorem srebrnym. Zaczepiamy koniec linki hamulca ręcznego do dźwigni przy szczęce. Sprawdzamy czy ułożenie linki jest prawidłowe.

Teraz łączymy szczęki za pomocą dolnej sprężyny ściągającej. Przechodzimy do montażu szczęk. W tym celu wsuwamy od tyłu prowadniki i na każdy z nich nakładamy sprężynę, którą ściskamy razem z talerzykiem. Przytrzymujemy prowadnik od tyłu i obracamy talerzyk o 90 stopni. W ten sposób mamy zabezpieczony prowadnik. Montujemy na górze regulator ustawiania szczęk sprawdzając czy jest on poprawnie zamontowany.

Instalujemy na kołku rozprężnym dźwignię regulatora razem ze sprężyną. Za pomocą szczypiec zaczepiamy sprężynę odciągającą dźwignię regulatora. Wkładamy w kołek rozprężny jeden koniec zaczepu górnej sprężyny ściągającej. Drugi koniec zaczepu wkładamy w otwór w szczęce. Następnie podpinamy górną sprężynę ściągającą zarówno do szczęki jak i do zaczepu. Cofamy regulator do końca uważając, żeby kółko nie blokowało się na końcu regulatora.

W taki sam sposób przeprowadzamy wymianę szczęk w drugim kole. Pozostaje nam zamontować bęben hamulcowy.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana rozrusznika

Przed montażem czyścimy dokładnie rdzę z kołnierza bębna. Chwytamy za linkę hamulca ręcznego i pociągamy ją kilkakrotnie do siebie. Jeżeli przesuwa się bardzo opornie to należy ją wymienić. Cofamy regulator ustawiania szczęk tak, żebyśmy mogli swobodnie zamontować bęben. Po osadzeniu go dokręcamy śrubę mocującą. Zakładamy koło, dokręcamy śruby i opuszczamy samochód.

Przed rozpoczęciem jazdy wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca do momentu aż wyczujemy wyraźny opór. Wykonując tą czynność dosuwamy szczęki hamulcowe do bębna co powoduje ich prawidłowe ustawienie. Średnio należy wcisnąć pedał hamulca około 20 razy. Pozostaje nam wyregulować hamulec ręczny. Dokładny opis znajduje się w oddzielnym poradniku.

Kontrolujemy stan płynu hamulcowego i ewentualne braki uzupełniamy. Jeśli nasze bębny są zardzewiałe (zakładamy, że nie montujemy nowych tylko przetaczamy te co mamy) to warto je pomalować. W tym celu, po zdjęciu należy je dokładnie wyczyścić, najlepiej za pomocą szlifierki z odpowiednią nakładką. Po wykonaniu tej czynności odtłuszczamy całą powierzchnię i przystępujemy do malowania.

Zobacz też: Opel Vectra A: regulacja hamulca ręcznego

Oczywiście stosujemy farbę przeznaczoną do wysokich temperatur. Można użyć podkładu lub od razu nałożyć farbę. Zazwyczaj są one w sprayu i mamy do wyboru kilka kolorów. Zalecamy położyć 2 – 3 warstwy. Pomalowany bęben musi dobrze wyschnąć zanim go zamontujemy.

Jeśli całą pracę wykonamy dokładnie to rdza nie powinna się pojawić przez dłuższy czas.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA