Opel Astra H/Zafira B: ustawianie hamulca ręcznego
REKLAMA
REKLAMA
Regulacja hamulca ręcznego nie jest zbyt skomplikowana, a ma duży wpływ na jego działanie. Proces regulacji zaczniemy od Astry H. W serwisach stosowany jest specjalny przyrząd. Kontrola i ewentualne ustawienie jest potrzebne po wymianie klocków hamulcowych. Przystępujemy do demontażu kilku elementów. Z tyłu poniżej hamulca ręcznego znajduje się osłona złącza diagnostycznego.
REKLAMA
Łapiemy za nią od dołu i wyjmujemy z konsoli środkowej. Teraz odpinamy od niej mieszek dźwigni hamulca ręcznego i odciągamy go delikatnie do góry. W przypadku problemów z demontażem możemy wesprzeć się narzędziem, które nie uszkodzi mieszka. Może być to element z tworzywa sztucznego. Następnie odkręcamy nakrętkę regulacyjną przy dźwigni ręcznego. Odkręcamy ją do końca. Jeżeli będziemy mieli problem z dopasowaniem klucza to można skorzystać z kombinerek jednak będzie to wyjątkowo czasochłonne zajęcie.
Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana łożyska koła przedniego i tylnego
REKLAMA
Opuszczamy dźwignię ręcznego i wciskamy pedał hamulca około 5 razy. Powinniśmy czuć stanowczy opór na pedale. Teraz podobnie robimy z hamulcem ręcznym. Zaciągamy go 5 razy i opuszczamy. W tym momencie musimy unieść tył samochodu. Wykonujemy to za pomocą lewarka i podpieramy na „kobyłkach”. Ciągniemy dźwignię hamulca ręcznego aż będzie na drugim ząbku.
Przykręcamy nakrętkę regulacyjną tak, żeby był możliwy obrót tylnych kół. Teraz zaciągamy dźwignię o ząbek wyżej. Jeżeli nie jest możliwy ruch kół to znak, że hamulec ręczny jest prawidłowo wyregulowany. Skuteczność hamowania powinna być taka sama do obydwu kół. Spuszczamy samochód z ręcznego i sprawdzamy czy koła mogą się swobodnie obracać. Jeżeli jest problem to luzujemy nakrętkę. Opuszczamy samochód i montujemy mieszek razem z osłoną złącza diagnostycznego.
Zobacz też: Jak ratować się hamulcem ręcznym w razie awarii hamulca nożnego?
W modelu Zafira początek jest taki sam. Osłona złącza diagnostycznego znajduje się w konsoli środkowej. Po uniesieniu samochodu obracamy nakrętkę regulacyjną do momentu aż przy spuszczonym hamulcu odległość pomiędzy dźwignią hamulca a ogranicznikiem znajdującym się na jednym z zacisków była bardzo mała – 0.1mm (można wykorzystać szczelinomierz).
Ciągniemy dźwignię ręcznego do pierwszego ząbka. Jeżeli koła obracają się z wyczuwalnym oporem to znak, że regulacja jest prawidłowa. Dokręcamy nakrętkę i opuszczamy samochód.
REKLAMA
REKLAMA