REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra H/Zafira B: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra H/Zafira B wymiana klocków i tarcz hamulcowych
Opel Astra H/Zafira B wymiana klocków i tarcz hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych gwarantuje skuteczność działania hamulców. W poradniku tym pokażemy jak wymienić klocki i tarcze hamulcowe w modelu Astra H i Zafira B.

Największym problemem może okazać się odpowiedni dobór tarcz i klocków. Warto zapoznać się z opiniami na temat danego produktu. Decydując się na zakup nowych tarcz należy pamiętać o konieczności wymiany klocków hamulcowych. Wymiany dokonujemy tylko i wyłącznie parami - na całej osi (4 klocki lub 2 tarcze). Zaczniemy od przedniej osi naszego auta.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy materiały eksploatacyjne znanych producentów. Tanie zamienniki pozwolą zaoszczędzić jednak ich zachowanie podczas hamowania z dużymi prędkościami może być nieprzewidywalne. Warto rozpatrzeć zakup całego kompletu (tarcze + klocki). Zazwyczaj taki zestaw wyniesie nas znacznie taniej niż w przypadku zakupu tych części pojedynczo.

Zobacz też: Jak wymienić klocki hamulcowe?

Za pomocą podnośnika unosimy przód auta i podpieramy na podstawkach. Zalecamy szczególną ostrożność podczas wykonywania tej czynności. Zdejmujemy koło i mamy dostęp do wszystkich elementów. Na początku demontujemy czujnik zużycia klocków (jeśli występuje). Wykonujemy to za pomocą śrubokręta. Następnie również za pomocą śrubokręta podważamy sprężynę znajdującą się na zacisku hamulcowym.

REKLAMA

Zaglądamy od tyłu zacisku i lokalizujemy zatyczki ochronne prowadników zacisku hamulcowego. Wyjmujemy je i odkręcamy mocowania za pomocą klucza imbusowego. Następnie demontujemy zacisk i podwieszamy go do nadwozia. Nie można dopuścić, żeby zwisał on swobodnie na przewodach hamulcowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku będziemy musieli odciągnąć klocki, żeby umożliwić sobie jakikolwiek manewr. Przed tym zabiegiem zalecamy odkręcić korek od zbiorniczka z płynem hamulcowym. Na początku wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie wewnętrzny razem ze sprężyną rozpierającą. W tym momencie nie można naciskać pedał hamulca gdyż tłok zostanie wypchnięty z zacisku.

Przed montażem nowych klocków w zacisku należy dokładnie go wyczyścić. Robimy to delikatnie za pomocą szczotki drucianej oraz szmatki namoczonej w spirytusie. Czyścimy dokładnie dwa prowadniki i sprawdzamy dokładnie wszystkie osłony gumowe. Jeżeli stwierdzimy, że któraś z nich jest uszkodzona to należy niezwłocznie ją wymienić. Zbyt szybkie zużywanie się klocków hamulcowych może świadczyć o zatartym tłoczku.

Zobacz też: Nowa Astra GTC z Gliwic

Przechodzimy do wymiany klocków. Na początku odkręcamy zbiorniczek z płynem hamulcowym. Zalecamy odpompować trochę płynu hamulcowego, żeby nie zaczął się wydostawać na zewnątrz podczas wciskania tłoczka. W serwisach do wciskania tłoczka (aby zrobić miejsce dla nowego klocka hamulcowego) służy do tego specjalne narzędzie, my wykorzystamy do tego drewniany trzonek młotka. Całą czynność wykonujemy bardzo ostrożnie, żeby nie dopuścić do ukośnego ustawienia się tłoka. Należy uważać również na gumowe osłony przeciwpyłowe - jeśli są uszkodzone, należy je wymienić (zestaw naprawczy do zacisku hamulcowego).

Na początku montujemy wewnętrzny klocek a następnie zewnętrzny w korpusie zacisku. Zwróćmy uwagę, żeby były poprawnie zamocowane. Teraz montujemy zacisk razem z wkładkami tak, by przewód hamulcowy nie był poskręcany. Wkręcamy prowadniki i zabezpieczamy je kapturkami ochronnymi. Zakładamy sprężynę na zacisk i instalujemy czujnik zużycia na swoje miejsce (jeśli występuje).

Zakładamy koło i opuszczamy samochód, po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób. Przechodzimy do tylnych klocków.  W tym przypadku cała operacja różni się w kilku czynnościach. Na początku musimy poluzować naciąg linki hamulca ręcznego. W tym celu odkręcamy nakrętkę regulacyjną, która mieści się przy dźwigni hamulca ręcznego pod jego osłoną.

Zobacz też: Wymiana przewodów hamulcowych - na co zwrócić uwagę?

Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Podpieramy go na podstawkach i zdejmujemy całkowicie koło. Następnie naciskamy do dołu dźwignię hamulca i odłączamy linkę hamulca ręcznego. Teraz podważamy za pomocą śrubokręta podkładkę zabezpieczającą przy wsporniku i wyjmujemy linkę hamulca ze wspornika zacisku. Odkręcamy dolną śrubę zacisku przytrzymując prowadnik za pomocą klucza płaskiego.

Możemy teraz odchylić do góry zacisk hamulcowy tak, żeby nie rozciągać zbytnio przewodów hamulcowych. Odkręcamy zbiorniczek z płynem hamulcowym i odciągnąć trochę płynu za pomocą strzykawki. Teraz wkręcamy tłoczek. W serwisach stosuje się do tego specjalny przyrząd. My postaramy się zrobić to za pomocą zacisku lub innego narzędzie pozwalającego na jednoczesne ściśnięcie i obrót.

Chcąc wyjąć klocki musimy odłączyć zacisk od korpusu. Odkręcamy górną śrubę w taki sam sposób jak dolną i wyjmujemy go z korpusu. Zalecamy powiesić go do nadwozia za pomocą drutu tak, żeby nie zwisał na przewodzie hamulcowym. Przed zamontowaniem klocków zalecamy oczyścić dokładnie zacisk i wszystkie powierzchnie stykowe. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o zamocowaniu linki hamulca ręcznego.

Po wymianie klocków hamulcowych należy wcisnąć kilkukrotnie pedał hamulca. Następnie sprawdzamy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Jeżeli jest go za mało to dolewamy świeżego. W ostateczności można zalać tym, który wcześniej został odciągnięty ze zbiorniczka. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów musimy unikać gwałtownego hamowania. Należy pozwolić na swobodne dotarcie się klocka do tarczy.

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia

Wymiana tarcz hamulcowych

Jeżeli podczas wymiany klocków stwierdzimy, że tarcza hamulcowa również wymaga wymiany nie należy z tym czekać. Montując nowe klocki oraz tarcze unikniemy podwójnego wydatku jakim jest zakup klocków hamulcowych. Nie można pozwolić na zamontowanie nowej tarczy i starych klocków. Wymieniając jednocześnie tarcze i klocki wykonamy w ten sposób jedną pracę.

Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków hamulcowych. Podnosimy samochód po tej stronie gdzie będzie prowadzona wymiana. W przypadku przedniej tarczy należy wyjąć giętki przewód hamulcowy z mocowania na kolumnie zawieszenia. Jeśli chodzi o tylne tarcze należy wymontować klocki. Opis został przedstawiony powyżej. Dla przedniej tarczy nie ma takiej potrzeby.

Podwieszamy cały korpus zacisku do nadwozia tak, żeby nie wisiał na przewodzie hamulcowym. Teraz odkręcamy śrubę zabezpieczającą tarczę i zdejmujemy ją z piasty koła. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na początku należy dokładnie wyczyścić powierzchnie styku tarczy z piastą. Wszelkie zanieczyszczenia mogą negatywnie wpłynąć na pracę tarczy.

Czyszczenie przeprowadzamy za pomocą szczotki drucianej. Po zamontowaniu tarczy należy ją odtłuścić. Najlepiej zrobić to za pomocą spirytusu. Stosowanie innych preparatów może przyczynić się do spadku skuteczności hamowania. Montując wszystkie części należy zwrócić uwagę czy wszystkie mocowania są prawidłowo dokręcone. Wszelkie niedociągnięcia w montażu mogą być tragiczne w skutkach podczas jazdy. Warto również skontrolować poziom płynu hamulcowego. Nadmiar odciągamy za pomocą strzykawki. Brakującą ilość dolewamy, kierując się wskazaniami na zbiorniczku wyrównawczym.

Po wymianie kompletu, czyli tarcze przednie i tylne należy wcisnąć kilka razy pedał hamulca. Trzeba mieć tą świadomość, że przez pierwsze kilka kilometrów skuteczność hamowania będzie bardzo mała.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA