REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra H/Zafira B: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra H/Zafira B wymiana klocków i tarcz hamulcowych
Opel Astra H/Zafira B wymiana klocków i tarcz hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych gwarantuje skuteczność działania hamulców. W poradniku tym pokażemy jak wymienić klocki i tarcze hamulcowe w modelu Astra H i Zafira B.

Największym problemem może okazać się odpowiedni dobór tarcz i klocków. Warto zapoznać się z opiniami na temat danego produktu. Decydując się na zakup nowych tarcz należy pamiętać o konieczności wymiany klocków hamulcowych. Wymiany dokonujemy tylko i wyłącznie parami - na całej osi (4 klocki lub 2 tarcze). Zaczniemy od przedniej osi naszego auta.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy materiały eksploatacyjne znanych producentów. Tanie zamienniki pozwolą zaoszczędzić jednak ich zachowanie podczas hamowania z dużymi prędkościami może być nieprzewidywalne. Warto rozpatrzeć zakup całego kompletu (tarcze + klocki). Zazwyczaj taki zestaw wyniesie nas znacznie taniej niż w przypadku zakupu tych części pojedynczo.

Zobacz też: Jak wymienić klocki hamulcowe?

Za pomocą podnośnika unosimy przód auta i podpieramy na podstawkach. Zalecamy szczególną ostrożność podczas wykonywania tej czynności. Zdejmujemy koło i mamy dostęp do wszystkich elementów. Na początku demontujemy czujnik zużycia klocków (jeśli występuje). Wykonujemy to za pomocą śrubokręta. Następnie również za pomocą śrubokręta podważamy sprężynę znajdującą się na zacisku hamulcowym.

REKLAMA

Zaglądamy od tyłu zacisku i lokalizujemy zatyczki ochronne prowadników zacisku hamulcowego. Wyjmujemy je i odkręcamy mocowania za pomocą klucza imbusowego. Następnie demontujemy zacisk i podwieszamy go do nadwozia. Nie można dopuścić, żeby zwisał on swobodnie na przewodach hamulcowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku będziemy musieli odciągnąć klocki, żeby umożliwić sobie jakikolwiek manewr. Przed tym zabiegiem zalecamy odkręcić korek od zbiorniczka z płynem hamulcowym. Na początku wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie wewnętrzny razem ze sprężyną rozpierającą. W tym momencie nie można naciskać pedał hamulca gdyż tłok zostanie wypchnięty z zacisku.

Przed montażem nowych klocków w zacisku należy dokładnie go wyczyścić. Robimy to delikatnie za pomocą szczotki drucianej oraz szmatki namoczonej w spirytusie. Czyścimy dokładnie dwa prowadniki i sprawdzamy dokładnie wszystkie osłony gumowe. Jeżeli stwierdzimy, że któraś z nich jest uszkodzona to należy niezwłocznie ją wymienić. Zbyt szybkie zużywanie się klocków hamulcowych może świadczyć o zatartym tłoczku.

Zobacz też: Nowa Astra GTC z Gliwic

Przechodzimy do wymiany klocków. Na początku odkręcamy zbiorniczek z płynem hamulcowym. Zalecamy odpompować trochę płynu hamulcowego, żeby nie zaczął się wydostawać na zewnątrz podczas wciskania tłoczka. W serwisach do wciskania tłoczka (aby zrobić miejsce dla nowego klocka hamulcowego) służy do tego specjalne narzędzie, my wykorzystamy do tego drewniany trzonek młotka. Całą czynność wykonujemy bardzo ostrożnie, żeby nie dopuścić do ukośnego ustawienia się tłoka. Należy uważać również na gumowe osłony przeciwpyłowe - jeśli są uszkodzone, należy je wymienić (zestaw naprawczy do zacisku hamulcowego).

Na początku montujemy wewnętrzny klocek a następnie zewnętrzny w korpusie zacisku. Zwróćmy uwagę, żeby były poprawnie zamocowane. Teraz montujemy zacisk razem z wkładkami tak, by przewód hamulcowy nie był poskręcany. Wkręcamy prowadniki i zabezpieczamy je kapturkami ochronnymi. Zakładamy sprężynę na zacisk i instalujemy czujnik zużycia na swoje miejsce (jeśli występuje).

Zakładamy koło i opuszczamy samochód, po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób. Przechodzimy do tylnych klocków.  W tym przypadku cała operacja różni się w kilku czynnościach. Na początku musimy poluzować naciąg linki hamulca ręcznego. W tym celu odkręcamy nakrętkę regulacyjną, która mieści się przy dźwigni hamulca ręcznego pod jego osłoną.

Zobacz też: Wymiana przewodów hamulcowych - na co zwrócić uwagę?

Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Podpieramy go na podstawkach i zdejmujemy całkowicie koło. Następnie naciskamy do dołu dźwignię hamulca i odłączamy linkę hamulca ręcznego. Teraz podważamy za pomocą śrubokręta podkładkę zabezpieczającą przy wsporniku i wyjmujemy linkę hamulca ze wspornika zacisku. Odkręcamy dolną śrubę zacisku przytrzymując prowadnik za pomocą klucza płaskiego.

Możemy teraz odchylić do góry zacisk hamulcowy tak, żeby nie rozciągać zbytnio przewodów hamulcowych. Odkręcamy zbiorniczek z płynem hamulcowym i odciągnąć trochę płynu za pomocą strzykawki. Teraz wkręcamy tłoczek. W serwisach stosuje się do tego specjalny przyrząd. My postaramy się zrobić to za pomocą zacisku lub innego narzędzie pozwalającego na jednoczesne ściśnięcie i obrót.

Chcąc wyjąć klocki musimy odłączyć zacisk od korpusu. Odkręcamy górną śrubę w taki sam sposób jak dolną i wyjmujemy go z korpusu. Zalecamy powiesić go do nadwozia za pomocą drutu tak, żeby nie zwisał na przewodzie hamulcowym. Przed zamontowaniem klocków zalecamy oczyścić dokładnie zacisk i wszystkie powierzchnie stykowe. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o zamocowaniu linki hamulca ręcznego.

Po wymianie klocków hamulcowych należy wcisnąć kilkukrotnie pedał hamulca. Następnie sprawdzamy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Jeżeli jest go za mało to dolewamy świeżego. W ostateczności można zalać tym, który wcześniej został odciągnięty ze zbiorniczka. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów musimy unikać gwałtownego hamowania. Należy pozwolić na swobodne dotarcie się klocka do tarczy.

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia

Wymiana tarcz hamulcowych

Jeżeli podczas wymiany klocków stwierdzimy, że tarcza hamulcowa również wymaga wymiany nie należy z tym czekać. Montując nowe klocki oraz tarcze unikniemy podwójnego wydatku jakim jest zakup klocków hamulcowych. Nie można pozwolić na zamontowanie nowej tarczy i starych klocków. Wymieniając jednocześnie tarcze i klocki wykonamy w ten sposób jedną pracę.

Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków hamulcowych. Podnosimy samochód po tej stronie gdzie będzie prowadzona wymiana. W przypadku przedniej tarczy należy wyjąć giętki przewód hamulcowy z mocowania na kolumnie zawieszenia. Jeśli chodzi o tylne tarcze należy wymontować klocki. Opis został przedstawiony powyżej. Dla przedniej tarczy nie ma takiej potrzeby.

Podwieszamy cały korpus zacisku do nadwozia tak, żeby nie wisiał na przewodzie hamulcowym. Teraz odkręcamy śrubę zabezpieczającą tarczę i zdejmujemy ją z piasty koła. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na początku należy dokładnie wyczyścić powierzchnie styku tarczy z piastą. Wszelkie zanieczyszczenia mogą negatywnie wpłynąć na pracę tarczy.

Czyszczenie przeprowadzamy za pomocą szczotki drucianej. Po zamontowaniu tarczy należy ją odtłuścić. Najlepiej zrobić to za pomocą spirytusu. Stosowanie innych preparatów może przyczynić się do spadku skuteczności hamowania. Montując wszystkie części należy zwrócić uwagę czy wszystkie mocowania są prawidłowo dokręcone. Wszelkie niedociągnięcia w montażu mogą być tragiczne w skutkach podczas jazdy. Warto również skontrolować poziom płynu hamulcowego. Nadmiar odciągamy za pomocą strzykawki. Brakującą ilość dolewamy, kierując się wskazaniami na zbiorniczku wyrównawczym.

Po wymianie kompletu, czyli tarcze przednie i tylne należy wcisnąć kilka razy pedał hamulca. Trzeba mieć tą świadomość, że przez pierwsze kilka kilometrów skuteczność hamowania będzie bardzo mała.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA