Alfa Romeo: naprawa blokujących się hamulców tylnych. Poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Opis znajdujący się poniżej dotyczy wszystkich modeli Alfy Romeo. Powodem jest zacisk hamulcowy. Wymaga on dokładnego wyczyszczenia i oczywiście nie chodzi o jego zewnętrzną część.
REKLAMA
Pierwszy krok to poluzowanie hamulca ręcznego. W tym celu zaciągamy go do połowy i podważamy jego osłonę. Podważamy od przodu – tutaj znajduje się zatrzask. Tylna część jest wsuwana do tapicerki. Po zdjęciu osłony zobaczymy śrubkę do regulacji ręcznego. Obok niej znajduje się zabezpieczenie, które odbezpieczamy w celu łatwiejszego wykręcania śrubki. Opuszczamy hamulec ręczny i przechodzimy do demontażu koła.
Zobacz też: Alfa Romeo 156: wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn
REKLAMA
Luzujemy śruby, zabezpieczamy przód samochodu (np. klinami) i unosimy auto. Podkładamy obok podnośnika drewniany klocek. Niedopuszczalne jest, żeby prowadzić całą pracę tylko z podnośnika. Jeżeli linka hamulca ręcznego jest odpowiednio poluzowana, to nie będzie problemu z jej zdjęciem. Teraz luzujemy lekko przewód płynu hamulcowego. Odkręcamy dwie śruby trzymające zacisk i podważamy go śrubokrętem. Następnie zaciskamy przewód z płynem hamulcowym, odkręcamy go i zdejmujemy zacisk.
Zabieramy go na stół i przechodzimy do naprawy. Naciskamy na ramię dźwigni hamulca ręcznego tak, żeby tłoczysko mogło swobodnie wyjść z zacisku. Wewnątrz cylindra ok. 1cm od górnej krawędzi zacisku znajduje się gumowy pierścień uszczelniający. To właśnie tutaj leży przyczyna takiego stanu hamulców. W przestrzeń pomiędzy zaciskiem a pierścieniem dostają się zanieczyszczenia. Efekt jest taki, że tłok zaczyna być zbyt mocno ściskany tym gumowym elementem.
Zobacz też: Alfa Romeo 156: wymiana pompy paliwa
Wyjmujemy gumkę z bloku i przeczyszczamy kanalik. Tłoczysko także musi być czyste w każdym miejscu. W tym momencie przystępujemy do montażu. Na tłok, osłonkę gumową tłoka i pierścień delikatnie polewamy płyn hamulcowy. Wszystkie elementy montujemy w odwrotnej kolejności. Przed odpowietrzaniem należy sprawdzić, jaki jest poziom płynu i jeśli zajdzie taka potrzeba, uzupełniamy jego brak. Potem przekręcamy kluczyk w pozycji zapłonu, jedna osoba pompuje pedałem hamulca, a druga luzuje odpowietrznik i czeka aż wydobędzie się z niego płyn bez powietrza.
Po takim zabiegu koła powinny się obracać bez żadnego oporu. Pozostało udać się na jazdę próbną.
REKLAMA
REKLAMA