REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Tarcze hamulcowe - jak je wymienić?

Robert Kuśpiel
Wymiana tarcz hamulcowych krok po kroku fot. Newspress
Wymiana tarcz hamulcowych krok po kroku fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana tarcz hamulcowych w samochodzie osobowym nie jest trudna. Oto opis, krok po korku jak wymienić tarcze hamulcowe.

Jak rozpoznać czy, nadszedł już czas na wymianę tarcz? Odpowiedź jest prosta - zmierzyć szerokość tarcz hamulcowych suwmiarką. Producent w instrukcji obsługi określa dokładnie grubość tarczy hamulcowej. Najczęściej określa wartość minimalną, której osiągnięcie wskazuje na potrzebę wymiany tarczy. Również ocena wzrokowa może nam wiele powiedzieć na temat tarczy. Jeżeli rant jest bardzo duży, należy bezzwłocznie wymienić tarcze.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy dokonujemy pomiaru, najlepiej podłożyć monety by wyrównać powierzchni. Po dokonaniu pomiaru należy odjąć od wyniku grubość monet.

Pierwszą czynnością jest uniesienie auta na lewarku oraz zdjęcie koła. Kiedy mamy lepszy dostęp do tarczy i zacisku oceniamy ich stan.

Zobacz także: Jak wymienić łożysko kolumny McPhersona?

REKLAMA

Jeżeli wymieniamy tarcze, pamiętamy też o wymianie klocków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nawet, jeśli klocki są w bardzo dobrym stanie, musimy założyć nowe, gdyż, klocek dopasowuje się do tarczy. Montaż starego klocka może przynieść więcej strat niż korzyści.
Przystępujemy do wykręcenia zacisku. Zazwyczaj przykręcony jest za pomocą dwóch śrub, znajdujących się od strony półosi. Odkręcamy za pomocą śrub imbusowych, jeśli jest wyczuwalny opór, należy użyć preparatu typu WD-40 i odczekać kilka minut.
Przygotowujemy sznurek lub drut w celu podwieszenia zacisku. Nie możemy dopuścić do tego by zacisk wisiał na przewodach hamulcowych, gdyż mogą się uszkodzić. Zacisk powinien zejść bez oporów, wystarczy podważyć śrubokrętem i podwiesić na sznurku.
Teraz możemy przystąpić do demontażu klocków. Najpierw zdejmujemy zewnętrzny (z drutem). Jeśli mamy śrubę zabezpieczająca tarczę, odkręcamy ją i zdejmujemy tarczę.

Należy pamiętać o dokładnym wyczyszczeniu powierzchni czołowej piasty. Jeżeli tarcza nie będzie dobrze przylegać możemy mieć bicia tarczy hamulcowej, co przeniesie się na drgania kierownicy podczas hamowania.
Wciskamy tłoczek do zacisku hamulcowego wykorzystując zacisk stolarski, wyjmujemy wewnętrzny klocek. Trzyma się on na blaszkach sprężynujących, wystarczy podważyć go śrubokrętem i nie ma problemu z wyjęciem. Następnie wkładamy nowy klocek (ten wewnętrzny).
Teraz możemy przystąpić do montażu tarczy hamulcowej.

Tarczę hamulcową należy odtłuścić.

Zobacz także: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

Przykręcamy tarczę oraz wkręcamy śrubę zabezpieczającą (jeśli taka jest). Do zacisku wkładamy zewnętrzny klocek, oraz montujemy zacisk na swoje miejsce.
Po sprawdzeniu wszystkich śrub, zakładamy koło.

Po założeniu koła naciskamy kilka razy pedał hamulca, sprawdzamy ilość płynu hamulcowego, delikatnie hamujemy przez pierwsze 500 km.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA