Tarcze hamulcowe - jak je wymienić?
REKLAMA
REKLAMA
Jak rozpoznać czy, nadszedł już czas na wymianę tarcz? Odpowiedź jest prosta - zmierzyć szerokość tarcz hamulcowych suwmiarką. Producent w instrukcji obsługi określa dokładnie grubość tarczy hamulcowej. Najczęściej określa wartość minimalną, której osiągnięcie wskazuje na potrzebę wymiany tarczy. Również ocena wzrokowa może nam wiele powiedzieć na temat tarczy. Jeżeli rant jest bardzo duży, należy bezzwłocznie wymienić tarcze.
REKLAMA
Kiedy dokonujemy pomiaru, najlepiej podłożyć monety by wyrównać powierzchni. Po dokonaniu pomiaru należy odjąć od wyniku grubość monet.
Pierwszą czynnością jest uniesienie auta na lewarku oraz zdjęcie koła. Kiedy mamy lepszy dostęp do tarczy i zacisku oceniamy ich stan.
Zobacz także: Jak wymienić łożysko kolumny McPhersona?
Jeżeli wymieniamy tarcze, pamiętamy też o wymianie klocków.
REKLAMA
Nawet, jeśli klocki są w bardzo dobrym stanie, musimy założyć nowe, gdyż, klocek dopasowuje się do tarczy. Montaż starego klocka może przynieść więcej strat niż korzyści.
Przystępujemy do wykręcenia zacisku. Zazwyczaj przykręcony jest za pomocą dwóch śrub, znajdujących się od strony półosi. Odkręcamy za pomocą śrub imbusowych, jeśli jest wyczuwalny opór, należy użyć preparatu typu WD-40 i odczekać kilka minut.
Przygotowujemy sznurek lub drut w celu podwieszenia zacisku. Nie możemy dopuścić do tego by zacisk wisiał na przewodach hamulcowych, gdyż mogą się uszkodzić. Zacisk powinien zejść bez oporów, wystarczy podważyć śrubokrętem i podwiesić na sznurku.
Teraz możemy przystąpić do demontażu klocków. Najpierw zdejmujemy zewnętrzny (z drutem). Jeśli mamy śrubę zabezpieczająca tarczę, odkręcamy ją i zdejmujemy tarczę.
Należy pamiętać o dokładnym wyczyszczeniu powierzchni czołowej piasty. Jeżeli tarcza nie będzie dobrze przylegać możemy mieć bicia tarczy hamulcowej, co przeniesie się na drgania kierownicy podczas hamowania.
Wciskamy tłoczek do zacisku hamulcowego wykorzystując zacisk stolarski, wyjmujemy wewnętrzny klocek. Trzyma się on na blaszkach sprężynujących, wystarczy podważyć go śrubokrętem i nie ma problemu z wyjęciem. Następnie wkładamy nowy klocek (ten wewnętrzny).
Teraz możemy przystąpić do montażu tarczy hamulcowej.
Tarczę hamulcową należy odtłuścić.
Zobacz także: Jak przedłużyć żywotność hamulców?
Przykręcamy tarczę oraz wkręcamy śrubę zabezpieczającą (jeśli taka jest). Do zacisku wkładamy zewnętrzny klocek, oraz montujemy zacisk na swoje miejsce.
Po sprawdzeniu wszystkich śrub, zakładamy koło.
Po założeniu koła naciskamy kilka razy pedał hamulca, sprawdzamy ilość płynu hamulcowego, delikatnie hamujemy przez pierwsze 500 km.
REKLAMA
REKLAMA