REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić rozrusznik? Część elektryczna.

Jakubowski Ryszard
Podpowiadamy jak naprawić część elektryczną w rozruszniku. Fot. newspress
Podpowiadamy jak naprawić część elektryczną w rozruszniku. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre uszkodzenia elektrycznych podzespołów rozrusznika można usunąć we własnym zakresie, nawet bez żadnych narzędzi i przyrządów specjalistycznych. Podpowiadamy, jak naprawić rozrusznik.

Do naprawy rozrusznika wystarczy kilka podstawowych kluczy i wkrętak. Gdy akumulator jest dobrze naładowany, klemy mają dobry styk z jego biegunami, a mimo to rozrusznik nie obraca wałem korbowym silnika, to najprawdopodobniej nastąpiła awaria rozrusznika. Najczęściej przyczyną jego niedomagania są zużyte szczotki. Do ich wymiany najczęściej potrzebny jest jedynie wkrętak, pod warunkiem, że jest łatwy dostęp do całego korpusu rozrusznika, bez potrzeby wymontowywania go z samochodu.

REKLAMA

Ze względów BHP należy w pierwszej kolejności zdjąć ujemną klemę z akumulatora. Następnie sprawdzić, czy jest dostęp do szczotek rozrusznika. W większości przypadków znajdują się one pod blaszaną opaską ochronną, którą można odsunąć po zluzowaniu zaciskającego ją wkrętu. Po uzyskaniu dostępu do szczotek, sprawdzić ich stopień zużycia.

Zobacz również: Dlaczego rozładowuje się akumulator?

REKLAMA

Do każdej szczotki są podłączone na stałe dwa miedziane elastyczne przewody, których końce są zaciśnięte w prostokątnej blaszce z otworem do mocowania. Pociągając ostrożnie za te przewody można sprawdzić, czy szczotka nie zawiesiła się w szczotkotrzymaczu (prowadnicy szczotki). Szczotki są dociskane do komutatora silnymi sprężynkami o kształcie ślimakowym. Do próby trzeba je unieść i odchylić w bok, w przeciwnym wypadku można zerwać lub uszkodzić wspomniane wcześniej przewody.

Jeżeli szczotka się zacina lub nie da się poruszyć, należy spróbować ją uruchomić, spryskując ją „Elektrosolem” lub podobnie działającym preparatem, np. WD-40. Po kilku minutach można spróbować ostrożnie poruszać nią, na przemian dociskając wkrętakiem w kierunku komutatora i pociągając niezbyt mocno za jej przewody, aby ich nie zerwać.

Zobacz również: Jak wymienić szczotki w alternatorze?

Szczotki, które tkwią głęboko w prowadnicach (są prawie niewidoczne) należy wymienić je na nowe. Aby to zrobić, należy odkręcić wkręty, mocujące blaszki z przewodami doprowadzającymi prąd do szczotek. Zwrócić uwagę, aby ani one, ani ich podkładki nie wpadły do wnętrza rozrusznika. Następnie wymienić szczotki na nowe, przykręcić dostatecznie silnie blaszki z przewodami i spróbować uruchomić rozrusznik, pamiętając o włączeniu biegu jałowego. Można to zrobić bez potrzeby włączania stacyjki.

REKLAMA

Po założeniu ujemnej klemy na biegun akumulatora trzeba w tym celu zewrzeć na chwilę wkrętakiem śrubę na elektromagnesie, do której podłączony jest przewód rozruchowy, z niewielkim wkrętem, mocującym najcieńszy z przewodów, podłączonych do rozrusznika. Jest to przewód sterujący elektromagnesem.

Zwierając przewód sterowania elektromagnesem z przewodem rozruchowym zwrócić uwagę, aby jednocześnie nie zewrzeć żadnego z nich z jakąkolwiek metalową częścią rozrusznika i samochodu.

Po zwarciu tych przewodów elektromagnes powinien podać prąd na wirnik rozrusznika. Towarzyszy temu dość głośny dźwięk. Jeżeli to nie nastąpi, uszkodzony jest elektromagnes. Trzeba go wymienić na nowy lub oddać do specjalistycznego zakładu elektrotechnicznego, który wykona naprawę.

Gdy elektromagnes nie zadziała, można sprawdzić działanie rozrusznika przez zwarcie obu głównych śrub elektromagnesu (tych z podłączonymi przewodami) krótkim kawałkiem grubego przewodu lub dużym wkrętakiem. Zwykle towarzyszy temu spore iskrzenie, które może nawet nadtopić użyty przewód lub wkrętak. 

Zobacz również: Rozrusznik zbyt wolno obraca wałem silnika - co zrobić?

Jeżeli rozrusznik po przeprowadzeniu opisanych prób nadal nie działa, należy oddać go do specjalistycznego zakładu elektrotechnicznego. Jeżeli działa prawidłowo, także podczas uruchamiania go ze stacyjki, nasunąć i zacisnąć opaskę ochronną na otwory szczotek, zwracając uwagę, aby nie zewrzeć z nią żadnych przewodów, a następnie dokręcić klemę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    REKLAMA