REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić rozrusznik? Część elektryczna.

Jakubowski Ryszard
Podpowiadamy jak naprawić część elektryczną w rozruszniku. Fot. newspress
Podpowiadamy jak naprawić część elektryczną w rozruszniku. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre uszkodzenia elektrycznych podzespołów rozrusznika można usunąć we własnym zakresie, nawet bez żadnych narzędzi i przyrządów specjalistycznych. Podpowiadamy, jak naprawić rozrusznik.

Do naprawy rozrusznika wystarczy kilka podstawowych kluczy i wkrętak. Gdy akumulator jest dobrze naładowany, klemy mają dobry styk z jego biegunami, a mimo to rozrusznik nie obraca wałem korbowym silnika, to najprawdopodobniej nastąpiła awaria rozrusznika. Najczęściej przyczyną jego niedomagania są zużyte szczotki. Do ich wymiany najczęściej potrzebny jest jedynie wkrętak, pod warunkiem, że jest łatwy dostęp do całego korpusu rozrusznika, bez potrzeby wymontowywania go z samochodu.

REKLAMA

REKLAMA

Ze względów BHP należy w pierwszej kolejności zdjąć ujemną klemę z akumulatora. Następnie sprawdzić, czy jest dostęp do szczotek rozrusznika. W większości przypadków znajdują się one pod blaszaną opaską ochronną, którą można odsunąć po zluzowaniu zaciskającego ją wkrętu. Po uzyskaniu dostępu do szczotek, sprawdzić ich stopień zużycia.

Zobacz również: Dlaczego rozładowuje się akumulator?

Do każdej szczotki są podłączone na stałe dwa miedziane elastyczne przewody, których końce są zaciśnięte w prostokątnej blaszce z otworem do mocowania. Pociągając ostrożnie za te przewody można sprawdzić, czy szczotka nie zawiesiła się w szczotkotrzymaczu (prowadnicy szczotki). Szczotki są dociskane do komutatora silnymi sprężynkami o kształcie ślimakowym. Do próby trzeba je unieść i odchylić w bok, w przeciwnym wypadku można zerwać lub uszkodzić wspomniane wcześniej przewody.

REKLAMA

Jeżeli szczotka się zacina lub nie da się poruszyć, należy spróbować ją uruchomić, spryskując ją „Elektrosolem” lub podobnie działającym preparatem, np. WD-40. Po kilku minutach można spróbować ostrożnie poruszać nią, na przemian dociskając wkrętakiem w kierunku komutatora i pociągając niezbyt mocno za jej przewody, aby ich nie zerwać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wymienić szczotki w alternatorze?

Szczotki, które tkwią głęboko w prowadnicach (są prawie niewidoczne) należy wymienić je na nowe. Aby to zrobić, należy odkręcić wkręty, mocujące blaszki z przewodami doprowadzającymi prąd do szczotek. Zwrócić uwagę, aby ani one, ani ich podkładki nie wpadły do wnętrza rozrusznika. Następnie wymienić szczotki na nowe, przykręcić dostatecznie silnie blaszki z przewodami i spróbować uruchomić rozrusznik, pamiętając o włączeniu biegu jałowego. Można to zrobić bez potrzeby włączania stacyjki.

Po założeniu ujemnej klemy na biegun akumulatora trzeba w tym celu zewrzeć na chwilę wkrętakiem śrubę na elektromagnesie, do której podłączony jest przewód rozruchowy, z niewielkim wkrętem, mocującym najcieńszy z przewodów, podłączonych do rozrusznika. Jest to przewód sterujący elektromagnesem.

Zwierając przewód sterowania elektromagnesem z przewodem rozruchowym zwrócić uwagę, aby jednocześnie nie zewrzeć żadnego z nich z jakąkolwiek metalową częścią rozrusznika i samochodu.

Po zwarciu tych przewodów elektromagnes powinien podać prąd na wirnik rozrusznika. Towarzyszy temu dość głośny dźwięk. Jeżeli to nie nastąpi, uszkodzony jest elektromagnes. Trzeba go wymienić na nowy lub oddać do specjalistycznego zakładu elektrotechnicznego, który wykona naprawę.

Gdy elektromagnes nie zadziała, można sprawdzić działanie rozrusznika przez zwarcie obu głównych śrub elektromagnesu (tych z podłączonymi przewodami) krótkim kawałkiem grubego przewodu lub dużym wkrętakiem. Zwykle towarzyszy temu spore iskrzenie, które może nawet nadtopić użyty przewód lub wkrętak. 

Zobacz również: Rozrusznik zbyt wolno obraca wałem silnika - co zrobić?

Jeżeli rozrusznik po przeprowadzeniu opisanych prób nadal nie działa, należy oddać go do specjalistycznego zakładu elektrotechnicznego. Jeżeli działa prawidłowo, także podczas uruchamiania go ze stacyjki, nasunąć i zacisnąć opaskę ochronną na otwory szczotek, zwracając uwagę, aby nie zewrzeć z nią żadnych przewodów, a następnie dokręcić klemę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA