REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić rozrusznik? Część elektryczna.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Podpowiadamy jak naprawić część elektryczną w rozruszniku. Fot. newspress
Podpowiadamy jak naprawić część elektryczną w rozruszniku. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre uszkodzenia elektrycznych podzespołów rozrusznika można usunąć we własnym zakresie, nawet bez żadnych narzędzi i przyrządów specjalistycznych. Podpowiadamy, jak naprawić rozrusznik.

Do naprawy rozrusznika wystarczy kilka podstawowych kluczy i wkrętak. Gdy akumulator jest dobrze naładowany, klemy mają dobry styk z jego biegunami, a mimo to rozrusznik nie obraca wałem korbowym silnika, to najprawdopodobniej nastąpiła awaria rozrusznika. Najczęściej przyczyną jego niedomagania są zużyte szczotki. Do ich wymiany najczęściej potrzebny jest jedynie wkrętak, pod warunkiem, że jest łatwy dostęp do całego korpusu rozrusznika, bez potrzeby wymontowywania go z samochodu.

REKLAMA

REKLAMA

Ze względów BHP należy w pierwszej kolejności zdjąć ujemną klemę z akumulatora. Następnie sprawdzić, czy jest dostęp do szczotek rozrusznika. W większości przypadków znajdują się one pod blaszaną opaską ochronną, którą można odsunąć po zluzowaniu zaciskającego ją wkrętu. Po uzyskaniu dostępu do szczotek, sprawdzić ich stopień zużycia.

Zobacz również: Dlaczego rozładowuje się akumulator?

Do każdej szczotki są podłączone na stałe dwa miedziane elastyczne przewody, których końce są zaciśnięte w prostokątnej blaszce z otworem do mocowania. Pociągając ostrożnie za te przewody można sprawdzić, czy szczotka nie zawiesiła się w szczotkotrzymaczu (prowadnicy szczotki). Szczotki są dociskane do komutatora silnymi sprężynkami o kształcie ślimakowym. Do próby trzeba je unieść i odchylić w bok, w przeciwnym wypadku można zerwać lub uszkodzić wspomniane wcześniej przewody.

REKLAMA

Jeżeli szczotka się zacina lub nie da się poruszyć, należy spróbować ją uruchomić, spryskując ją „Elektrosolem” lub podobnie działającym preparatem, np. WD-40. Po kilku minutach można spróbować ostrożnie poruszać nią, na przemian dociskając wkrętakiem w kierunku komutatora i pociągając niezbyt mocno za jej przewody, aby ich nie zerwać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wymienić szczotki w alternatorze?

Szczotki, które tkwią głęboko w prowadnicach (są prawie niewidoczne) należy wymienić je na nowe. Aby to zrobić, należy odkręcić wkręty, mocujące blaszki z przewodami doprowadzającymi prąd do szczotek. Zwrócić uwagę, aby ani one, ani ich podkładki nie wpadły do wnętrza rozrusznika. Następnie wymienić szczotki na nowe, przykręcić dostatecznie silnie blaszki z przewodami i spróbować uruchomić rozrusznik, pamiętając o włączeniu biegu jałowego. Można to zrobić bez potrzeby włączania stacyjki.

Po założeniu ujemnej klemy na biegun akumulatora trzeba w tym celu zewrzeć na chwilę wkrętakiem śrubę na elektromagnesie, do której podłączony jest przewód rozruchowy, z niewielkim wkrętem, mocującym najcieńszy z przewodów, podłączonych do rozrusznika. Jest to przewód sterujący elektromagnesem.

Zwierając przewód sterowania elektromagnesem z przewodem rozruchowym zwrócić uwagę, aby jednocześnie nie zewrzeć żadnego z nich z jakąkolwiek metalową częścią rozrusznika i samochodu.

Po zwarciu tych przewodów elektromagnes powinien podać prąd na wirnik rozrusznika. Towarzyszy temu dość głośny dźwięk. Jeżeli to nie nastąpi, uszkodzony jest elektromagnes. Trzeba go wymienić na nowy lub oddać do specjalistycznego zakładu elektrotechnicznego, który wykona naprawę.

Gdy elektromagnes nie zadziała, można sprawdzić działanie rozrusznika przez zwarcie obu głównych śrub elektromagnesu (tych z podłączonymi przewodami) krótkim kawałkiem grubego przewodu lub dużym wkrętakiem. Zwykle towarzyszy temu spore iskrzenie, które może nawet nadtopić użyty przewód lub wkrętak. 

Zobacz również: Rozrusznik zbyt wolno obraca wałem silnika - co zrobić?

Jeżeli rozrusznik po przeprowadzeniu opisanych prób nadal nie działa, należy oddać go do specjalistycznego zakładu elektrotechnicznego. Jeżeli działa prawidłowo, także podczas uruchamiania go ze stacyjki, nasunąć i zacisnąć opaskę ochronną na otwory szczotek, zwracając uwagę, aby nie zewrzeć z nią żadnych przewodów, a następnie dokręcić klemę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA