REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe sprzedaży udziałów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Skutki podatkowe sprzedaży udziałów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fot. Fotolia
Skutki podatkowe sprzedaży udziałów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dla sprzedającego będącego spółką kapitałową należne przychody z tytułu zbycia udziałów stanowią przychód (dochód) z działalności gospodarczej. W tym zakresie sprzedający powinien ustalić przychód z tytułu sprzedaży udziałów w wysokości ceny określonej w umowie sprzedaży (art. 14 ust. 1 ustawy o PDOP).

Jeżeli jednak cena zbywanych udziałów bez uzasadnionej przyczyny będzie znacznie odbiegła od ich wartości rynkowej, przychód ten określi organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Cena sprzedaży udziałów powinna więc zostać ustalona z uwzględnieniem ich wartości rynkowej. W kwestii daty powstania przychodu wskazać należy, iż sprzedaż udziałów podlega ogólnym zasadom, a więc za datę powstania przychodu należy uznać datę zbycia prawa majątkowego (udziałów), przyjmując, iż wcześniej nie nastąpi uregulowanie należności za udziały a transakcja nie będzie dokumentowana fakturą (art. 12 ust. 3a ustawy o PDOP). 

REKLAMA

Zobacz też: Nowe usługi UPS dla polskich klientów

REKLAMA

Kosztem uzyskania przychodu z tytułu zbycia udziałów będą wydatki poniesione na ich objęcie (art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o PDOP). Przyjmując, iż objęcie udziałów nastąpiło w całości za gotówkę, koszty uzyskania przychodów będą stanowiły wydatki związane z objęciem udziałów. W przypadku natomiast  odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny (aport), na dzień zbycia tych udziałów koszt uzyskania przychodów ustala się w wysokości:

- jeżeli te udziały (akcje) zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część - określonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 albo 7a (nominalnej wartości udziałów a u wspólnika, określona w umowie spółki wartość wkładu niepieniężnego wniesionego w postaci rzeczy lub praw),

- przyjętej dla celów podatkowych wartości składników przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1, określonej na dzień objęcia tych udziałów w spółce, nie wyższej jednak niż wartość tych udziałów z dnia ich objęcia określona zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 albo 7a. (art. 15 ust. 1k pkt 1 i 2 ustawy o PDOP).

Podmiot sprzedający udziały na moment ich zbycia rozpozna zatem podlegający opodatkowaniu przychód oraz uwzględni koszty uzyskania przychodów. Dochód osiągnięty w związku ze sprzedażą udziałów, ewentualnie strata na tej transakcji, będą rozliczone na zasadach ogólnych, łącznie z pozostałymi przychodami (kosztami) z prowadzonej działalności gospodarczej i uwzględnione w rozliczeniu rocznym CIT-8 oraz przy zapłacie miesięcznych zaliczek na podatek.

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Dla nabywcy samo nabycie udziałów w ramach transakcji sprzedaży nie będzie rodziło skutków podatkowych, przyjmując że cena sprzedaży odpowiada ich wartości rynkowej.  

W takim przypadku przychód (dochód) podatkowy zostanie rozpoznany przez nabywcę dopiero z chwilą zbycia udziałów. W tym zakresie wydatki na nabycie udziałów będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w momencie ich odpłatnego zbycia (art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o PDOP).

Tekst: Tomasz Musialski, Konsultant Podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA