REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Maszyny wykorzystywane w sadownictwie

Maszyny wykorzystywane w sadownictwie
Maszyny wykorzystywane w sadownictwie
STILL

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele sadów potrzebują zróżnicowanych maszyn na różnym etapie produkcji. Jakie maszyny są wykorzystywane przez sadowników?

Jak donosi Światowe Stowarzyszenie Producentów Jabłek i Gruszek, w ubiegłych latach przez magazyny rodzimych sadowników przepływało nawet 2,5 mln ton jabłek. Taki wynik stawiał nasz kraj na czele unijnego zestawienia sadowniczych potęg. Sprawne operowanie tak dużymi wolumenami produkcji i sprzedaży wymaga szeregu specjalistycznych maszyn.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Wydatki na bezpieczeństwo, a wzrost efektywności w logistyce

Maszyny wykorzystywane do zbioru owoców

Zakup maszyn rolniczych był jednym z trzech najczęściej wymienianych przez respondentów badania „Polska Wieś i Rolnictwo 2013” sposobem wykorzystania funduszy otrzymanych przez rolników w ramach płatności bezpośrednich. Potrzebę usprawnienia procesów produkcji można wiązać ze wzrostem liczby wielkopowierzchniowych gospodarstw i ich postępującą profesjonalizacją.

Sadownicy mechanizują dziś działania na każdym etapie - poczynając od zbioru owoców. W przypadku jabłek deserowych, wykorzystuje się maszyny wyposażone w mobilne platformy. Stojący na nich pracownicy umieszczają zrywane jabłka na przenośnikach taśmowych, z których trafiają one do napełniarki i dalej – do pojemników zbiorczych.

REKLAMA

Nieco inaczej przebiega proces zbioru owoców przemysłowych. Zastosowanie znajdują tu kombajny wyposażone w wałek z gumowymi łopatami, zgarniającymi spady pod kosz zbierający. Po wyczyszczeniu z trawy i liści specjalnymi szczotkami, jabłka trafiają na taśmę i do skrzyniopalet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opakowania tekstylne - sposób na ochronę sprzętu AGD?

W magazynie - tradycyjnie

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z jabłkami deserowymi czy przemysłowymi, w dalszym transporcie ładunku wykorzystuje się wózki widłowe. – Popularnością wśród sadowników cieszą się przede wszystkim pojazdy elektryczne – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Najczęściej wybierane są modele serii RX 20 z udźwigiem do 2 ton. Wykorzystanie pojazdów akumulatorowych gwarantuje, że produkty spożywcze nie będą miały kontaktu ze spalinami. Maszyny przeznaczone do pracy w sadownictwie zazwyczaj doposaża się w ogumienie terenowe i obrotnicę, umożliwiającą efektywne przesypywanie jabłek ze skrzyniopalet do większych pojemników – wyjaśnia Tobiasz Jakubczak.
Uniwersalne podnośniki ciągnikowe pozwalają przeprowadzić ogół niezbędnych działań związanych z transportem jabłek w mniejszych gospodarstwach rolnych. Działający na większą skalę sadownicy, posiadający własne magazyny i chłodnie, korzystają również z bardziej specjalistycznego sprzętu.

Zobacz też: Nieodpłatne świadczenia w rozumieniu orzeczenia TK z dnia 8 lipca 2014 r.

W swych chłodniach i sortowniach, najwięksi producenci owoców wykorzystują do transportu i sztaplowania skrzyniopalet wózki podnośnikowe. – Zastosowanie znajdują tu elektryczne wózki wysokiego podnoszenia – mówi Tobiasz Jakubczak ze STILL Polska. – Nie wymagają dodatkowej wentylacji magazynu. Pozwalają również na spiętrzanie ładunku na kilku poziomach, co przekłada się na oszczędność powierzchni – dodaje.
Z sortowni i magazynów owoce trafiają, najczęściej transportowane przy użyciu opisanego wyżej sprzętu, na ciężarówki rozwożące je po całym kraju – do przetwórców, sklepów i do konsumentów. A jak wynika z badań ARC Rynek i Opinia, czeka na nie bardzo wielu z nas – w ciągu ostatnich 12 miesięcy po jabłka i ich przetwory sięgnęło 94% Polaków. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie wysiłek sadowników i pomoc maszyn.

Źródło: Materiały prasowe STILL

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA