REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Maszyny wykorzystywane w sadownictwie

Maszyny wykorzystywane w sadownictwie
Maszyny wykorzystywane w sadownictwie
STILL

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele sadów potrzebują zróżnicowanych maszyn na różnym etapie produkcji. Jakie maszyny są wykorzystywane przez sadowników?

Jak donosi Światowe Stowarzyszenie Producentów Jabłek i Gruszek, w ubiegłych latach przez magazyny rodzimych sadowników przepływało nawet 2,5 mln ton jabłek. Taki wynik stawiał nasz kraj na czele unijnego zestawienia sadowniczych potęg. Sprawne operowanie tak dużymi wolumenami produkcji i sprzedaży wymaga szeregu specjalistycznych maszyn.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Wydatki na bezpieczeństwo, a wzrost efektywności w logistyce

Maszyny wykorzystywane do zbioru owoców

Zakup maszyn rolniczych był jednym z trzech najczęściej wymienianych przez respondentów badania „Polska Wieś i Rolnictwo 2013” sposobem wykorzystania funduszy otrzymanych przez rolników w ramach płatności bezpośrednich. Potrzebę usprawnienia procesów produkcji można wiązać ze wzrostem liczby wielkopowierzchniowych gospodarstw i ich postępującą profesjonalizacją.

Sadownicy mechanizują dziś działania na każdym etapie - poczynając od zbioru owoców. W przypadku jabłek deserowych, wykorzystuje się maszyny wyposażone w mobilne platformy. Stojący na nich pracownicy umieszczają zrywane jabłka na przenośnikach taśmowych, z których trafiają one do napełniarki i dalej – do pojemników zbiorczych.

REKLAMA

Nieco inaczej przebiega proces zbioru owoców przemysłowych. Zastosowanie znajdują tu kombajny wyposażone w wałek z gumowymi łopatami, zgarniającymi spady pod kosz zbierający. Po wyczyszczeniu z trawy i liści specjalnymi szczotkami, jabłka trafiają na taśmę i do skrzyniopalet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opakowania tekstylne - sposób na ochronę sprzętu AGD?

W magazynie - tradycyjnie

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z jabłkami deserowymi czy przemysłowymi, w dalszym transporcie ładunku wykorzystuje się wózki widłowe. – Popularnością wśród sadowników cieszą się przede wszystkim pojazdy elektryczne – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Najczęściej wybierane są modele serii RX 20 z udźwigiem do 2 ton. Wykorzystanie pojazdów akumulatorowych gwarantuje, że produkty spożywcze nie będą miały kontaktu ze spalinami. Maszyny przeznaczone do pracy w sadownictwie zazwyczaj doposaża się w ogumienie terenowe i obrotnicę, umożliwiającą efektywne przesypywanie jabłek ze skrzyniopalet do większych pojemników – wyjaśnia Tobiasz Jakubczak.
Uniwersalne podnośniki ciągnikowe pozwalają przeprowadzić ogół niezbędnych działań związanych z transportem jabłek w mniejszych gospodarstwach rolnych. Działający na większą skalę sadownicy, posiadający własne magazyny i chłodnie, korzystają również z bardziej specjalistycznego sprzętu.

Zobacz też: Nieodpłatne świadczenia w rozumieniu orzeczenia TK z dnia 8 lipca 2014 r.

W swych chłodniach i sortowniach, najwięksi producenci owoców wykorzystują do transportu i sztaplowania skrzyniopalet wózki podnośnikowe. – Zastosowanie znajdują tu elektryczne wózki wysokiego podnoszenia – mówi Tobiasz Jakubczak ze STILL Polska. – Nie wymagają dodatkowej wentylacji magazynu. Pozwalają również na spiętrzanie ładunku na kilku poziomach, co przekłada się na oszczędność powierzchni – dodaje.
Z sortowni i magazynów owoce trafiają, najczęściej transportowane przy użyciu opisanego wyżej sprzętu, na ciężarówki rozwożące je po całym kraju – do przetwórców, sklepów i do konsumentów. A jak wynika z badań ARC Rynek i Opinia, czeka na nie bardzo wielu z nas – w ciągu ostatnich 12 miesięcy po jabłka i ich przetwory sięgnęło 94% Polaków. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie wysiłek sadowników i pomoc maszyn.

Źródło: Materiały prasowe STILL

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA