REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skrócić czas dotarcia ratowników do ofiar wypadków?

Jak skrócić czas dotarcia ratowników do wypadków? Fot. Fotolia
Jak skrócić czas dotarcia ratowników do wypadków? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas konferencji Navigation Trends for Drivers 2014 podjęto m.in. dyskusję jak skrócić czas dotarcia ekip ratowniczych do miejsc wypadków drogowych. Okazuje się, że działają już systemy, które mogą czas dotarcia znacznie zredukować.

Pierwszym elementem tzw. łańcucha ratującego życie jest wezwanie na miejsce wypadku odpowiednich służb ratowniczych. Z punktu widzenia osoby przyjmującej zgłoszenie, ważne jest precyzyjne określenie miejsca nieszczęśliwego zdarzenia. Dzięki temu jest ona w stanie wysłać karetkę, wóz straży pożarnej i radiowóz dokładnie we wskazaną lokalizację, co ogranicza czas dotarcia pomocy. A czas jest w tym przypadku najważniejszy, bo niejednokrotnie sekundy decydują o tym, czy uda się poszkodowanemu uratować życie lub zminimalizować skutki wypadku.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Sekundniki przy sygnalizatorach - zmniejszają korki?

Obowiązkowy eCall - sam zadzwoni po pomoc

Zwykle to świadkowie lub sami poszkodowani wzywają służby ratownicze za pomocą telefonów komórkowych lub CB radia. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy od chwili wypadku do zgłoszenia mijają bezcenne minuty, bo np. do kolizji dochodzi w środku nocy na drodze o małym natężeniu ruchu i nie ma komu zadzwonić pod numer alarmowy. Prace nad rozwiązaniem tego problemu trwają od lat. Jednym z pomysłów jest instalowanie w samochodach urządzeń automatycznie łączących się z ośrodkiem ratownictwa w razie wypadku. Taki system, o nazwie eCall, promuje Komisja Europejska. Prawdopodobnie od października 2015 r. będzie on obowiązkowo instalowany we wszystkich nowych modelach aut osobowych oraz lekkich samochodów dostawczych oferowanych na rynkach UE. Plan taki przegłosowali już posłowie Parlamentu Europejskiego.

Zobacz też: Kontrola ITD w firmie transportowej

REKLAMA

Technologia eCall wykorzystuje numer alarmowy 112 i podawanie lokalizacji wypadku na podstawie sygnałów GPS, co umożliwia wcześniejsze przybycie ratowników na miejsce i przyczynia się do skuteczniejszego ratowania poszkodowanych. W ramach ochrony danych osobowych pojazdy wyposażone w eCall nie będą nieustannie śledzone. W momencie, w którym wypadek spowoduje włączenie się systemu, informacja wysyłana do ośrodków ratownictwa zostanie ograniczona do: typu aktywacji, klasy pojazdu, rodzaju używanego paliwa, czasu wypadku, dokładnej lokalizacji, kierunku jazdy i liczby zapiętych pasów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to jest ISR (Inteligentny System Ratunkowy)?

Plany wprowadzenia systemu eCall dotyczą wyłącznie nowych samochodów, które na naszych drogach pojawią się nie wcześniej niż w przyszłym roku. A co z kierowcami, którzy już teraz chcieliby zwiększyć swoje bezpieczeństwo? W ramach konferencji Navigation Trends for Drivers 2014, poświęconej polskiemu rynkowi usług nawigacyjnych i lokalizacyjnych, jeden z paneli dyskusyjnych poświęcono rozwiązaniu o nazwie ISR (Inteligentny System Ratunkowy), który od kilku już lat oferuje w Polsce firma Keratronik. Zgłoszenie sytuacji awaryjnej w systemie realizowane jest automatycznie, na skutek uruchomienia znajdujących się w pojeździe czujników. Alarm o zaistniałym wypadku jest wysyłany w razie: silnego zderzenia, dachowania lub osunięcia się pojazdu na podstawie pomiarów kierunków i wartości przeciążeń, jakim uległ samochód oraz przekroczenia krytycznych dla auta kątów nachylenia jego położenia w stosunku do drogi.
Informacja przesyłana jest z użyciem technologii GSM do funkcjonującego całą dobę Centrum Monitoringu. Dzięki zastosowaniu GPS dyżurujący operatorzy otrzymują sygnał alarmu wraz z pozycją geograficzną i informacjami o zdarzeniu. Specjalna aplikacja rozpoznaje dane pojazdu oraz jego użytkownika.

Zobacz też: Co warto wozić ze sobą w samochodzie?

Dodatkowo w chwili wypadku lub kolizji urządzenie ISR realizuje połączenie głosowe z dyspozytorami Centrum Monitoringu. Umożliwia to zweryfikowanie zdarzenia i podjęcie odpowiednich czynności, a więc powiadomienie właściwych służb ratowniczych i organizację pomocy. Kierowca ma też możliwość samodzielnego interweniowania w sytuacji alarmowej poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku na konsoli zainstalowanej w aucie.
Co ciekawe, obecna generacja ISR (o nazwie ISR2) dodatkowo automatycznie powiadamia o nieautoryzowanym przemieszczaniu pojazdu lub zadziałaniu alarmu, pełniąc w ten sposób funkcję antykradzieżową. Kierowca ma też możliwość śledzenia pojazdu i odczytu parametrów z szyny CAN (zużycie paliwa, obroty silnika, przebieg) za pośrednictwem aplikacji zainstalowanej na komputerze.

Tekst: Maciej Pobocha, lokalizacja.info

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA