REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skrócić czas dotarcia ratowników do ofiar wypadków?

Jak skrócić czas dotarcia ratowników do wypadków? Fot. Fotolia
Jak skrócić czas dotarcia ratowników do wypadków? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas konferencji Navigation Trends for Drivers 2014 podjęto m.in. dyskusję jak skrócić czas dotarcia ekip ratowniczych do miejsc wypadków drogowych. Okazuje się, że działają już systemy, które mogą czas dotarcia znacznie zredukować.

Pierwszym elementem tzw. łańcucha ratującego życie jest wezwanie na miejsce wypadku odpowiednich służb ratowniczych. Z punktu widzenia osoby przyjmującej zgłoszenie, ważne jest precyzyjne określenie miejsca nieszczęśliwego zdarzenia. Dzięki temu jest ona w stanie wysłać karetkę, wóz straży pożarnej i radiowóz dokładnie we wskazaną lokalizację, co ogranicza czas dotarcia pomocy. A czas jest w tym przypadku najważniejszy, bo niejednokrotnie sekundy decydują o tym, czy uda się poszkodowanemu uratować życie lub zminimalizować skutki wypadku.

REKLAMA

Zobacz też: Sekundniki przy sygnalizatorach - zmniejszają korki?

Obowiązkowy eCall - sam zadzwoni po pomoc

Zwykle to świadkowie lub sami poszkodowani wzywają służby ratownicze za pomocą telefonów komórkowych lub CB radia. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy od chwili wypadku do zgłoszenia mijają bezcenne minuty, bo np. do kolizji dochodzi w środku nocy na drodze o małym natężeniu ruchu i nie ma komu zadzwonić pod numer alarmowy. Prace nad rozwiązaniem tego problemu trwają od lat. Jednym z pomysłów jest instalowanie w samochodach urządzeń automatycznie łączących się z ośrodkiem ratownictwa w razie wypadku. Taki system, o nazwie eCall, promuje Komisja Europejska. Prawdopodobnie od października 2015 r. będzie on obowiązkowo instalowany we wszystkich nowych modelach aut osobowych oraz lekkich samochodów dostawczych oferowanych na rynkach UE. Plan taki przegłosowali już posłowie Parlamentu Europejskiego.

Zobacz też: Kontrola ITD w firmie transportowej

Technologia eCall wykorzystuje numer alarmowy 112 i podawanie lokalizacji wypadku na podstawie sygnałów GPS, co umożliwia wcześniejsze przybycie ratowników na miejsce i przyczynia się do skuteczniejszego ratowania poszkodowanych. W ramach ochrony danych osobowych pojazdy wyposażone w eCall nie będą nieustannie śledzone. W momencie, w którym wypadek spowoduje włączenie się systemu, informacja wysyłana do ośrodków ratownictwa zostanie ograniczona do: typu aktywacji, klasy pojazdu, rodzaju używanego paliwa, czasu wypadku, dokładnej lokalizacji, kierunku jazdy i liczby zapiętych pasów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to jest ISR (Inteligentny System Ratunkowy)?

Plany wprowadzenia systemu eCall dotyczą wyłącznie nowych samochodów, które na naszych drogach pojawią się nie wcześniej niż w przyszłym roku. A co z kierowcami, którzy już teraz chcieliby zwiększyć swoje bezpieczeństwo? W ramach konferencji Navigation Trends for Drivers 2014, poświęconej polskiemu rynkowi usług nawigacyjnych i lokalizacyjnych, jeden z paneli dyskusyjnych poświęcono rozwiązaniu o nazwie ISR (Inteligentny System Ratunkowy), który od kilku już lat oferuje w Polsce firma Keratronik. Zgłoszenie sytuacji awaryjnej w systemie realizowane jest automatycznie, na skutek uruchomienia znajdujących się w pojeździe czujników. Alarm o zaistniałym wypadku jest wysyłany w razie: silnego zderzenia, dachowania lub osunięcia się pojazdu na podstawie pomiarów kierunków i wartości przeciążeń, jakim uległ samochód oraz przekroczenia krytycznych dla auta kątów nachylenia jego położenia w stosunku do drogi.
Informacja przesyłana jest z użyciem technologii GSM do funkcjonującego całą dobę Centrum Monitoringu. Dzięki zastosowaniu GPS dyżurujący operatorzy otrzymują sygnał alarmu wraz z pozycją geograficzną i informacjami o zdarzeniu. Specjalna aplikacja rozpoznaje dane pojazdu oraz jego użytkownika.

Zobacz też: Co warto wozić ze sobą w samochodzie?

Dodatkowo w chwili wypadku lub kolizji urządzenie ISR realizuje połączenie głosowe z dyspozytorami Centrum Monitoringu. Umożliwia to zweryfikowanie zdarzenia i podjęcie odpowiednich czynności, a więc powiadomienie właściwych służb ratowniczych i organizację pomocy. Kierowca ma też możliwość samodzielnego interweniowania w sytuacji alarmowej poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku na konsoli zainstalowanej w aucie.
Co ciekawe, obecna generacja ISR (o nazwie ISR2) dodatkowo automatycznie powiadamia o nieautoryzowanym przemieszczaniu pojazdu lub zadziałaniu alarmu, pełniąc w ten sposób funkcję antykradzieżową. Kierowca ma też możliwość śledzenia pojazdu i odczytu parametrów z szyny CAN (zużycie paliwa, obroty silnika, przebieg) za pośrednictwem aplikacji zainstalowanej na komputerze.

Tekst: Maciej Pobocha, lokalizacja.info

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA