REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skrócić czas dotarcia ratowników do ofiar wypadków?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak skrócić czas dotarcia ratowników do wypadków? Fot. Fotolia
Jak skrócić czas dotarcia ratowników do wypadków? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas konferencji Navigation Trends for Drivers 2014 podjęto m.in. dyskusję jak skrócić czas dotarcia ekip ratowniczych do miejsc wypadków drogowych. Okazuje się, że działają już systemy, które mogą czas dotarcia znacznie zredukować.

Pierwszym elementem tzw. łańcucha ratującego życie jest wezwanie na miejsce wypadku odpowiednich służb ratowniczych. Z punktu widzenia osoby przyjmującej zgłoszenie, ważne jest precyzyjne określenie miejsca nieszczęśliwego zdarzenia. Dzięki temu jest ona w stanie wysłać karetkę, wóz straży pożarnej i radiowóz dokładnie we wskazaną lokalizację, co ogranicza czas dotarcia pomocy. A czas jest w tym przypadku najważniejszy, bo niejednokrotnie sekundy decydują o tym, czy uda się poszkodowanemu uratować życie lub zminimalizować skutki wypadku.

REKLAMA

Zobacz też: Sekundniki przy sygnalizatorach - zmniejszają korki?

Obowiązkowy eCall - sam zadzwoni po pomoc

Zwykle to świadkowie lub sami poszkodowani wzywają służby ratownicze za pomocą telefonów komórkowych lub CB radia. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy od chwili wypadku do zgłoszenia mijają bezcenne minuty, bo np. do kolizji dochodzi w środku nocy na drodze o małym natężeniu ruchu i nie ma komu zadzwonić pod numer alarmowy. Prace nad rozwiązaniem tego problemu trwają od lat. Jednym z pomysłów jest instalowanie w samochodach urządzeń automatycznie łączących się z ośrodkiem ratownictwa w razie wypadku. Taki system, o nazwie eCall, promuje Komisja Europejska. Prawdopodobnie od października 2015 r. będzie on obowiązkowo instalowany we wszystkich nowych modelach aut osobowych oraz lekkich samochodów dostawczych oferowanych na rynkach UE. Plan taki przegłosowali już posłowie Parlamentu Europejskiego.

Zobacz też: Kontrola ITD w firmie transportowej

Technologia eCall wykorzystuje numer alarmowy 112 i podawanie lokalizacji wypadku na podstawie sygnałów GPS, co umożliwia wcześniejsze przybycie ratowników na miejsce i przyczynia się do skuteczniejszego ratowania poszkodowanych. W ramach ochrony danych osobowych pojazdy wyposażone w eCall nie będą nieustannie śledzone. W momencie, w którym wypadek spowoduje włączenie się systemu, informacja wysyłana do ośrodków ratownictwa zostanie ograniczona do: typu aktywacji, klasy pojazdu, rodzaju używanego paliwa, czasu wypadku, dokładnej lokalizacji, kierunku jazdy i liczby zapiętych pasów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to jest ISR (Inteligentny System Ratunkowy)?

Plany wprowadzenia systemu eCall dotyczą wyłącznie nowych samochodów, które na naszych drogach pojawią się nie wcześniej niż w przyszłym roku. A co z kierowcami, którzy już teraz chcieliby zwiększyć swoje bezpieczeństwo? W ramach konferencji Navigation Trends for Drivers 2014, poświęconej polskiemu rynkowi usług nawigacyjnych i lokalizacyjnych, jeden z paneli dyskusyjnych poświęcono rozwiązaniu o nazwie ISR (Inteligentny System Ratunkowy), który od kilku już lat oferuje w Polsce firma Keratronik. Zgłoszenie sytuacji awaryjnej w systemie realizowane jest automatycznie, na skutek uruchomienia znajdujących się w pojeździe czujników. Alarm o zaistniałym wypadku jest wysyłany w razie: silnego zderzenia, dachowania lub osunięcia się pojazdu na podstawie pomiarów kierunków i wartości przeciążeń, jakim uległ samochód oraz przekroczenia krytycznych dla auta kątów nachylenia jego położenia w stosunku do drogi.
Informacja przesyłana jest z użyciem technologii GSM do funkcjonującego całą dobę Centrum Monitoringu. Dzięki zastosowaniu GPS dyżurujący operatorzy otrzymują sygnał alarmu wraz z pozycją geograficzną i informacjami o zdarzeniu. Specjalna aplikacja rozpoznaje dane pojazdu oraz jego użytkownika.

Zobacz też: Co warto wozić ze sobą w samochodzie?

Dodatkowo w chwili wypadku lub kolizji urządzenie ISR realizuje połączenie głosowe z dyspozytorami Centrum Monitoringu. Umożliwia to zweryfikowanie zdarzenia i podjęcie odpowiednich czynności, a więc powiadomienie właściwych służb ratowniczych i organizację pomocy. Kierowca ma też możliwość samodzielnego interweniowania w sytuacji alarmowej poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku na konsoli zainstalowanej w aucie.
Co ciekawe, obecna generacja ISR (o nazwie ISR2) dodatkowo automatycznie powiadamia o nieautoryzowanym przemieszczaniu pojazdu lub zadziałaniu alarmu, pełniąc w ten sposób funkcję antykradzieżową. Kierowca ma też możliwość śledzenia pojazdu i odczytu parametrów z szyny CAN (zużycie paliwa, obroty silnika, przebieg) za pośrednictwem aplikacji zainstalowanej na komputerze.

Tekst: Maciej Pobocha, lokalizacja.info

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA