Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy
REKLAMA
REKLAMA
Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy - wysokość
REKLAMA
Kierowca powinien mieć ustawiony fotel na takiej wysokości, żeby dobrze widzieć maskę samochodu i ziemię cztery metry z przodu pojazdu. Jednocześnie jego głowa nie może być zbyt blisko sufitu – zaleca się zachowanie co najmniej 10 cm odległości. Odpowiednie ustawienie wysokości fotela wpływa na bezpieczeństwo kierowcy. Zbyt niskie ogranicza widoczność, natomiast zbyt wysokie zwiększa ryzyko obrażeń w razie wypadku – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy - odległość
Odległość fotela od kierownicy powinno się ustawić przy wciśniętym pedale sprzęgła, ponieważ stanowi on najodleglejszy punkt, do którego musi sięgać noga kierowcy podczas jazdy. Trzeba pamiętać o wciśnięciu pedału całą stopą, a nie samymi palcami, przy czym noga powinna pozostać lekko ugięta w kolanie. Oparcie fotela należy odchylić do tyłu, do poziomu, w którym kierowca, bez odrywania pleców od oparcia fotela, będzie sięgał nadgarstkiem do godziny 12.00 na kierownicy (przyjmując, że kierownica odzwierciedla tarczę zegara). Takie ustawienie jest optymalne z punktu widzenia wygody i bezpieczeństwa. Jeśli fotel zostanie ustawiony zbyt blisko, uniemożliwi to swobodne i płynne manewrowanie kierownicą, a podczas puszczania wciśniętego pedału udo będzie zahaczać o kierownicę, co w znacznym stopniu utrudnia jazdę – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy - uchwyt kierownicy
Kierownicę należy trzymać obiema rękami na jej poziomej średnicy w pozycjach „dziewiąta” i „trzecia” Należy zwrócić uwagę, żeby ręce nie znajdowały się powyżej linii barków, ponieważ szybciej będą się męczyły, a manewry będą utrudnione.
Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy - ustawienie zagłówka
Istotna jest również wysokość ustawienia zagłówka. Środek zagłówka powinien znajdować się na wysokości potylicy. Podczas wypadku drogowego siła bezwładności najpierw pcha jadącego samochodem do przodu, a następnie jego ciało zostaje gwałtownie odrzucone do tyłu. Wówczas zagłówek stanowi jedyną ochronę dla odcinka szyjnego kręgosłupa przed poważnymi urazami – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Dopiero po odpowiednim ustawieniu fotela kierowcy regulujemy pozostałe ustawienia, takie jak lusterka czy ułożenie pasów.
Źródło: Szkoła Jazdy Renault
REKLAMA
REKLAMA