Jazda po zakrętach

REKLAMA
REKLAMA
Technika pokonywania zakrętów - uwaga na siłę odśrodkową
REKLAMA
Nadmierna prędkość jest najczęstszą przyczyną tzw. niezmieszczenia się w skręcie, czyli swoim pasie ruchu. Działa wtedy siła odśrodkowa, która może doprowadzić do wyrzucenia pojazdu na pas ruchu przeciwnego lub pobocze. W pierwszej sytuacji istnieje duże niebezpieczeństwo kolizji z innym samochodem, a w drugim powstaje poważne ryzyko utraty przyczepności – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. W obu przypadkach prowadzący auto naraża nie tylko swoje życie, ale także innych kierowców a także pieszych, gdyż często przejścia dla pieszych znajdują się za skrętem.
Wykonując skręt w prawo lub w lewo na skrzyżowaniu, poruszając się typowym autem osobowym, najbezpieczniej jest poruszać się z prędkością nie większą niż 20-25 km/h na drugim biegu – dodają trenerzy.
Technika jazdy po łuku
Jeżeli poruszamy się nie po skrzyżowaniu lecz po łuku, wiele zależy od odpowiedniego toru jazdy. Manewr należy wykonywać po możliwie łagodnym kącie. Rozpoczynamy od zewnętrznej części pasa, a w połowie zakrętu zbliżamy się do wewnętrznej części naszego pasa ruchu – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Jazda samochodem powinna być płynna, bez gwałtownych ruchów kierownicą czy dodawania gazu.
Technika jazdy po zakrętach - wiele zależy od przyczepności nawierzchni
Istotny wpływ na wykonanie bezpiecznego skrętu mają warunki pogodowe. W czasie opadów deszczu, śniegu i temperatur poniżej zera należy zachować szczególną ostrożność. Na śliskiej nawierzchni samochód może reagować z opóźnieniem na skręt kierownicy, a zbyt gwałtowne operowanie pedałem hamulca lub gazu może doprowadzić do poślizgu – wyjaśniają trenerzy. Przy obecnie panujących, nietypowych warunkach zimowych największym zagrożeniem może być czarny lód. Jest to prawie niewidoczna cienka warstwa zamarzniętej wody pokrywająca jezdnię. Gdy jezdnia lekko się świeci, a na poboczu zauważymy np. zamarznięte kałuże, to znak, że droga, którą jedziemy może być także pokryta lodem. Kolejny sygnał to brak odgłosu, jaki wytwarzają zwykle opony w zetknięciu z suchą nawierzchnią – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Źródło: Materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault
REKLAMA
REKLAMA