REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka barwa świateł jest dopuszczana przez przepisy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dopuszczana przez przepisy barwa świateł
Dopuszczana przez przepisy barwa świateł
Media

REKLAMA

REKLAMA

Oświetlenie samochodu podlega ściśle określonym normom prawnym. Jaka jest dopuszczalna barwa żarówek i jakie są wymogi prawne odnośnie żarówek do reflektorów?

Rodzaje i barwa świateł, które dopuszczają przepisy

REKLAMA

- Przednie światła naszego auta powinny mieć barwę białą (lub białą selektywną). W przypadku lamp ksenonowych mogą występować także kolory od jasnoniebieskiego do prawie fioletowego, pod warunkiem, że ich jasność mieści się w granicach dopuszczalności – wyjaśnia Grzegorz Król, kierownik serwisu w Centrum Motoryzacyjnym Martom.

REKLAMA

Na rynku motoryzacyjnym występują w tej chwili trzy rodzaje świateł. Najstarsze z nich, typu H4, to coraz rzadziej spotykane modele żarnikowe. Kolejne to wykorzystujące gaz zawarty w szklanej bańce żarówki halogenowe oraz, wymienione wcześniej, palniki ksenonowe, których świecącym elementem jest ksenonowy gaz.

Oprócz tego, niedawne zmiany w przepisach sprawiły, że dodatkowo pojawiły się także oddzielne światła do jazdy dziennej. Coraz częściej spotkać się możemy tu z oświetleniem typu LED, które charakteryzuje się nie tylko zwiększoną trwałością, ale i dużo mniejszym zużyciem energii. - Z tego też powodu żarówek tych niektórzy kierowcy używają również np. do podświetlenia tablicy rejestracyjnej – dodaje przedstawiciel Martomu.

Czy można stosować dwie różne żarówki w reflektorach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną rzeczą, o jaką powinniśmy zadbać, jest to, by światła w naszym pojeździe miały nie tylko prawidłową, ale przede wszystkim jednakową barwę. Problem ten w zasadzie nie występuje w przypadku żarówek tradycyjnych i halogenowych – tu, w razie przepalenia się, wymieniamy tylko jedną sztukę.

Nieco inaczej musimy postępować z lampami ksenonowymi. Ich żarniki bowiem z czasem ulegają zużyciu i niezwykle trudno jest dopasować nowy egzemplarz do jasności świecenia poprzednika.

- Różnica ta będzie widoczna tym bardziej, jeśli zamiast elementu oryginalnego zdecydujemy się na dużo tańszy zamiennik. Z tego powodu żarówki tego typu zwykle zaleca się więc zmieniać parami – mówi Grzegorz Król.

Wymiana żarówek w serwisie

REKLAMA

Generalnie, o ile tylko mamy odrobinę czasu, chęci i zdolności manualnych, to nic nie stoi na przeszkodzie, by zdecydować się na samodzielną wymianę żarówek. Sprawa może się jednak nieco skomplikować, jeśli w naszym pojeździe, oprócz umiejętności technicznych wymagana jest również znajomość zastosowanych mechanizmów.

- Wraz z postępującym rozwojem motoryzacji ilość miejsca pod maską samochodu systematycznie maleje. Dziś, by dostać się do światła trzeba niekiedy wymontować kilka elementów (np. akumulator czy rurę dolotową filtra powietrza), a następnie manewrować na niewielkiej przestrzeni – opisuje kierownik serwisu Centrum Motoryzacyjnego Martom.

Mało tego: w niektórych modelach jedynym sposobem na wymianę żarówki jest dotarcie do niej od strony koła. Spotkać się możemy także z koniecznością wyjęcia całej lampy poprzez odkręcenie jednej śrubki, odpięcie sprężyny lub też specjalnej klamry.

Jeśli nie wiemy więc, jak należy postępować w naszym wypadku, dużo bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie wizyta w serwisie. Chęć zaoszczędzenia stosunkowo niewielkiej kwoty często skutkować bowiem może uszkodzeniami reflektora czy jego mocowań, co z kolei wiąże się z kosztami sięgającymi nawet 2 czy 3 tysięcy złotych.

Wymogi odnośnie świateł na badaniu technicznym pojazdu

Czasem zdarzyć się może tak, że z powodu nieprawidłowości w układzie oświetlenia nasz samochód nie przejdzie podstawowych badań technicznych. By uniknąć tego typu nieprzyjemnej niespodzianki, zawczasu powinniśmy zadbać o kilka elementów. Co oczywiste, każde zamontowane w aucie światło – w tym wszystkie, dwa lub trzy STOP czy jedno lub dwa cofania – powinny być w pełni sprawne.

Do tego dochodzi także wspomniana wcześniej odpowiednia barwa światła. Brudne lub po prostu stare reflektory mogą bowiem z czasem matowieć i żółknąć, zakłócając proces prawidłowego oświetlania drogi. Z kolei pomarańczowa farba, którą pokryte są żarówki w kierunkowskazach nierzadko wykazuje tendencję do złuszczania się.

- Oprócz tego diagności z całą pewnością zwrócą także uwagę na ewentualne niewłaściwe ustawienie świateł, brak podświetlenia tablicy rejestracyjnej czy wszelkie dodatkowe lampki zamontowane na bagażniku, masce czy np. spryskiwaczach, które nie uzyskały niezbędnej w tym przypadku homologacji – dodaje na koniec Grzegorz Król.

Źródło: Materiały prasowe Centrum Motoryzacyjne Martom

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA