REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka barwa świateł jest dopuszczana przez przepisy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dopuszczana przez przepisy barwa świateł
Dopuszczana przez przepisy barwa świateł
Media

REKLAMA

REKLAMA

Oświetlenie samochodu podlega ściśle określonym normom prawnym. Jaka jest dopuszczalna barwa żarówek i jakie są wymogi prawne odnośnie żarówek do reflektorów?

Rodzaje i barwa świateł, które dopuszczają przepisy

REKLAMA

REKLAMA

- Przednie światła naszego auta powinny mieć barwę białą (lub białą selektywną). W przypadku lamp ksenonowych mogą występować także kolory od jasnoniebieskiego do prawie fioletowego, pod warunkiem, że ich jasność mieści się w granicach dopuszczalności – wyjaśnia Grzegorz Król, kierownik serwisu w Centrum Motoryzacyjnym Martom.

Na rynku motoryzacyjnym występują w tej chwili trzy rodzaje świateł. Najstarsze z nich, typu H4, to coraz rzadziej spotykane modele żarnikowe. Kolejne to wykorzystujące gaz zawarty w szklanej bańce żarówki halogenowe oraz, wymienione wcześniej, palniki ksenonowe, których świecącym elementem jest ksenonowy gaz.

Oprócz tego, niedawne zmiany w przepisach sprawiły, że dodatkowo pojawiły się także oddzielne światła do jazdy dziennej. Coraz częściej spotkać się możemy tu z oświetleniem typu LED, które charakteryzuje się nie tylko zwiększoną trwałością, ale i dużo mniejszym zużyciem energii. - Z tego też powodu żarówek tych niektórzy kierowcy używają również np. do podświetlenia tablicy rejestracyjnej – dodaje przedstawiciel Martomu.

REKLAMA

Czy można stosować dwie różne żarówki w reflektorach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną rzeczą, o jaką powinniśmy zadbać, jest to, by światła w naszym pojeździe miały nie tylko prawidłową, ale przede wszystkim jednakową barwę. Problem ten w zasadzie nie występuje w przypadku żarówek tradycyjnych i halogenowych – tu, w razie przepalenia się, wymieniamy tylko jedną sztukę.

Nieco inaczej musimy postępować z lampami ksenonowymi. Ich żarniki bowiem z czasem ulegają zużyciu i niezwykle trudno jest dopasować nowy egzemplarz do jasności świecenia poprzednika.

- Różnica ta będzie widoczna tym bardziej, jeśli zamiast elementu oryginalnego zdecydujemy się na dużo tańszy zamiennik. Z tego powodu żarówki tego typu zwykle zaleca się więc zmieniać parami – mówi Grzegorz Król.

Wymiana żarówek w serwisie

Generalnie, o ile tylko mamy odrobinę czasu, chęci i zdolności manualnych, to nic nie stoi na przeszkodzie, by zdecydować się na samodzielną wymianę żarówek. Sprawa może się jednak nieco skomplikować, jeśli w naszym pojeździe, oprócz umiejętności technicznych wymagana jest również znajomość zastosowanych mechanizmów.

- Wraz z postępującym rozwojem motoryzacji ilość miejsca pod maską samochodu systematycznie maleje. Dziś, by dostać się do światła trzeba niekiedy wymontować kilka elementów (np. akumulator czy rurę dolotową filtra powietrza), a następnie manewrować na niewielkiej przestrzeni – opisuje kierownik serwisu Centrum Motoryzacyjnego Martom.

Mało tego: w niektórych modelach jedynym sposobem na wymianę żarówki jest dotarcie do niej od strony koła. Spotkać się możemy także z koniecznością wyjęcia całej lampy poprzez odkręcenie jednej śrubki, odpięcie sprężyny lub też specjalnej klamry.

Jeśli nie wiemy więc, jak należy postępować w naszym wypadku, dużo bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie wizyta w serwisie. Chęć zaoszczędzenia stosunkowo niewielkiej kwoty często skutkować bowiem może uszkodzeniami reflektora czy jego mocowań, co z kolei wiąże się z kosztami sięgającymi nawet 2 czy 3 tysięcy złotych.

Wymogi odnośnie świateł na badaniu technicznym pojazdu

Czasem zdarzyć się może tak, że z powodu nieprawidłowości w układzie oświetlenia nasz samochód nie przejdzie podstawowych badań technicznych. By uniknąć tego typu nieprzyjemnej niespodzianki, zawczasu powinniśmy zadbać o kilka elementów. Co oczywiste, każde zamontowane w aucie światło – w tym wszystkie, dwa lub trzy STOP czy jedno lub dwa cofania – powinny być w pełni sprawne.

Do tego dochodzi także wspomniana wcześniej odpowiednia barwa światła. Brudne lub po prostu stare reflektory mogą bowiem z czasem matowieć i żółknąć, zakłócając proces prawidłowego oświetlania drogi. Z kolei pomarańczowa farba, którą pokryte są żarówki w kierunkowskazach nierzadko wykazuje tendencję do złuszczania się.

- Oprócz tego diagności z całą pewnością zwrócą także uwagę na ewentualne niewłaściwe ustawienie świateł, brak podświetlenia tablicy rejestracyjnej czy wszelkie dodatkowe lampki zamontowane na bagażniku, masce czy np. spryskiwaczach, które nie uzyskały niezbędnej w tym przypadku homologacji – dodaje na koniec Grzegorz Król.

Źródło: Materiały prasowe Centrum Motoryzacyjne Martom

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA